Volvo XC40 T5 Recharge PHEV: nonconformistul

Mezinul gamei Volvo își însușește rolul de rebel, însă are și o cauză: să încerce să facă lucrurile diferit, fără a se îndepărta de valorile familiei.

Până la urmă, cât de greu este să faci lucrurile diferit? Sigur, când spui „diferit”, iei în calcul cerințele standardelor deja existente. Diferit în sensul de „mai bine”. Multitudinea de exemple de conformare de pe piață te presează să crezi că asta e singura soluție. Sau de departe cea mai bună. Dar apoi există câte un temerar care va îndrăzni să creadă. Să creadă că a fi diferit nu e o decizie sinucigașă.

Un exemplu ar fi chiar Autocritica, a cărei echipă s-a încăpățânat să creadă că atâta timp cât faci lucrurile cu dedicare și simț de răspundere, va exista cineva care să aprecieze asta. Un pariu care este în continuare câștigător, pentru că sunteți din ce în ce mai mulți. Și vă mulțumim.

Din când în când, echipa Autocritica pune în mișcare mai multe roți decât de obicei, iar rezultatul acestui efort sunt road tripurile de mai multe zile, cu mai multe mașini și mai mulți oameni. Suntem o publicație auto, deci scopul principal este acela de a testa mașini și de a vă aduce un set cuprinzător de informații despre subiectul tratat, fie că e vorba despre mașini electrice sau pur și simplu despre roți care te îmbie la drum, la explorarea lumii înconjurătoare.

Așa că atunci când am fost invitați de Volvo să descoperim îndeaproape gama actuală de oferte, ne-am gândit că ar fi păcat să o facem sec. Ne-am gândit la ce anume mai reprezintă Volvo pentru lumea auto, pe lângă cea de pionier al siguranței. Răspunsul a fost relativ ușor, chiar dacă aparent superficial: outdoor. Inspirată puternic de filozofiile nordice, imaginea brandului este strâns legată de natură. Știi tu, chestia aia pe care tot amâni să o experimentezi, pentru că mai ai încă ceva de lucrat. Sau pentru că azi nu e ziua.

Ne-am gândit, deci, că un test amplu cu șase modele Volvo ar trebui să fie și un exercițiu de apropiere de natură. Outdoor activities, cum ar spune englezii. Din fericire, în România avem suficientă încât să nu trebuiască să mergem în Suedia pentru asta. Trebuie doar să o descoperim. Aceasta ar cam fi misiunea următoarelor zile, cuprinsă în hashtagul #VolvoExperienceTour, pe care te invităm să-l explorezi în social media; acolo vei putea urmări live experiențele noastre. Sperăm să te inspire.

Nonconformistul

Și Volvo XC40 este un un exemplu de nonconformism; este rezultatul împotrivirii la convențional. Dacă-l pui alături de oricare alt SUV din gama Volvo, îți dai seama de ce: nu și-a însușit rolul de păpușă Matrioșka din gama producătorului, așa cum ți-e dat să vezi în cazul altor producători. Nu. Volvo XC40 a vrut să fie diferit. Să se exprime pe limba publicului cumpărător de SUV-uri compacte. Păstrarea specificului brandului a fost, însă, o condiție nenegociabilă.

Din 2017 până în prezent, vânzările anuale de XC40 au crescut de la aproape 50.000 la peste 120.000. Asta doar în Europa. Faptul că i-au fost recunoscute încă din start atributele, prin premiul European Car of the Year, au reprezentat un vot de încredere pentru acest acest SUV pătrățos, sobru dar cumva jovial, mic dar spațios, nepretențios dar în același timp sofisticat. Volvo a avut grijă ca evoluția modelului să fie constantă, cel puțin în materie de soluții de motorizare. Iar faptul că la exterior este la fel de fresh ca acum patru ani îi confirmă statutul suprem în materie de design.

Maxim de spațiu

Platforma Compact Modular Architecture pe care este bazat XC40 a fost dezvoltată în primul rând pentru a maximiza spațiul interior. Are un ampatament mai scurt cu 7,2 centimetri decât cel al fratelui mai mare, XC60, și asta poate fi simțit imediat ce intri în mașină, pe oricare dintre locuri. Șezutul banchetei spate nu este la fel de generos ca în cazul fraților mai mari, evident, dar spațiul pentru cap și genunchi este îndestulător. La fel sunt și spațiile de depozitare. Portbagajul nu este nici pe departe cel mai mare din segment, însă răspunde fără probleme nevoilor unei familii tinere.

În materie de design și materiale folosite la interior, XC40 a jonglat cu simț de răspundere astfel încât să-ți dea senzația de hygge specifică de altfel oricărui model al brandului. Planșa de bord curată, simplă, nepretențioasă este rezultatul unei decizii asumate: de a scăpa de comenzile clasice, analogice, mutând comenzile pentru funcții pe ecranul cu touch. În zilele noastre, aceasta a devenit o normă. Nu una cu care toată lumea e de acord – comenzile pentru aer condiționat și alte funcții uzuale se cer păstrate în analog, pentru o mai ușoară accesare.

Altfel, ecranul de infotainment, interfață pentru sistemul de operare Sensus, răspunde prompt comenzilor și este relativ ușor de explorat. Între timp, Volvo a adoptat ca sistem de infotainment Android Automotive, care este superior și facil din toate punctele de vedere, însă asta nu înseamnă că Sensus a căzut în dizgrație: are suport Apple CarPlay și Android Auto.

Sofisticat și responsabil

La debut, gama de motorizări a lui XC40 a răspuns nevoilor principale ale pieței: benzină și diesel. Cu timpul însă, aceasta a suferit schimbări, renunțând la motorizările pe motorină și îmbunătățindu-le pe cele pe benzină, chiar și prin electrificare. De fapt, decizia Volvo în direcția electrificării totale a fost evidențiată chiar prin XC40, acesta fiind primul model al producătorului care să primească o versiune pe baterii. Despre ea veți citi mai multe într-unul dintre materialele viitoare; în grupul Volvo Experience Tour avem și un XC40 electric.

Subiectul, în cazul ăsta, este versiunea care îmbină cele două lumi: termică și electrică. T5 Recharge vine cu 262 CP și 425 Nm rezultați din împreunarea forțelor unui trei-în-linie de 1,5 litri cu a unui motor electric. Sistemul hibrid plug-in este completat de o baterie de 10,7 kWh, care-i conferă lui XC40 Recharge o autonomie electrică de până la 45 de kilometri, probabil mai mult decât naveta zilnică a foarte multora dintre noi. Pentru a atinge consumul de 2,1 l/100 km este imperios necesar să te folosești de prizele la îndemână pentru a încărca frecvent bateria, însă rezultatele în materie de economie și de confort vor fi satisfăcătoare.

În cei 152 de kilometri parcurși astăzi, consumul a fost de 7,6 l/100 km, însă în plimbarea noastră nu am putut să ignorăm invitația la modul Sport dată de pasul Trans-Cislău. Însă am observat că dacă vrei, mașina te ajută să fii economicos chiar și după ce-și epuizează rezervele de energie din baterie, pentru că menține un minim de resurse pentru a te ajuta la demaraje și pentru a menține pentru o perioadă mai îndelungată consumatorii auxiliari precum aerul condiționat.

În cazul în care vrei să ți-l cumperi pentru curse lungi, XC40 îți este oferit și cu motorizări termice pe benzină – și acelea electrificate, că sunt mild hybrid. Însă dacă vrei să faci un pas în direcția mobilității electrice, XC40 Recharge este aici să te îmbie.

În bula ta cool

Drumul de astăzi ne-a purtat de la București la Gura Teghii în complexul The Grand Prestige Igloo, care a apărut acum nici noi ani, inspirat de situația pandemică. Inițial, proprietarii, antreprenori din București, au vrut să ridice o unitate de cazare convențională. O pensiune, dacă vrei să-i zici așa. Însă pandemia a schimbat percepția asupra acelui proiect în cel mai original mod posibil: de ce ai vrea să pleci între patru pereți ai tăi ca să mergi între alți patru pereți, când ai putea să experimentezi o ședere într-un complex de glamping (un camping mai sofisticat)?

După prima noapte aici, dormită în aer rece și curat de munte, cu fundal de greieri și frunze foșnite, cu foc de tabără, am făcut inevitabil asocierea dintre experiența de aici și cea din spatele volanului lui XC40: ca să fie memorabilă, trebuie să pășească afară din convențional.