Acum mai bine de 20 de ani, pe vremea când făceam primii pașii în presa auto, am fost invitat la un eveniment organizat de importatorul mărcii Volvo în România. Am mers la Poiana Brașov în primăvara anului 2000 (dăcă memoria nu mă înșeală) pentru a merge cu un model aparte din gama constructorului suedez. Țin minte și acum că încă de la primii kilometri parcurși la volanul unui Volvo V70 Cross Country, căci despre el era vorba, m-am îndrăgostit iremediabil de acest concept de break robust care poate ajunge aproape oriunde.
Dinamic pe șosea, dar cu o gardă la sol suficient de mare pentru a face din parcurgerea drumurilor neasfaltate o joacă de copil, V70 Cross Country de acum 20 și ceva de ani era un vis prea frumos pentru drumurile din România, despre care știm cu toții că nu au excelat vreodată la capitolul calitatea asfaltului. Puteai uita de gropi, denivelări și chiar borduri. Primul Cross Country oferea o alternativă excelentă la modelele de șosea Și făcea asta înainte ca SUV-urile să devină cool.
Pentru orice tip de vreme
Ideea folosită de Volvo a avut un succes atât de mare, încât constructorul suedez a păstrat-o permanent în gama sa de modele și a încercat mereu să o ofere și pentru alte dimensiuni de caroserie. Dacă în anul 2000 V70 era cel mai mare break din ofertă, azi avem modelul V90 Cross Country, lansat în 2016 alături de noua gamă S90/V90 și primenit de un facelift lansat acum 2 ani pentru un look modern, proaspăt și foarte… suedez.
De-a lungul timpului au mai existat modele Cross Country și în alte game de modele: pentru compactul V40, chiar și pentru sedanul S60, sau break-ul V60. Dintre acestea, în oferta actuală avem versiuni Cross Country pentru cele două breakuri din oferta scandinavă: V60 și V90.
În Volvo Experience Tour avem alături de noi un V90 Cross Country B5 mild hybrid cu motorizare diesel de 2.0 litri ce oferă 235 CP și 480 Nm. Este versiunea cu facelift lasată în 2020 și este o alternativă reală și ceva mai așezată pe șosea la marele XC90.
Cum am mers deja cu XC90 în primele zile ale evenimentului, iar Andrei vă povestește aici totul despre acest model, pot spune cu mâna pe inimă că eu aș alege oricând un V90 Cross Country. Cu alura sa de break solid, care parcă a luat o mână de steroizi și a tras zilnic la sală, V90 Cross Country este unul dintre cele mai sexy modele din gamă. Este suficient de mare pentru o familie completă, dar este suficient de cool și pentru un tip sau o tipă single care vrea să aibă un automobil mai mult decât polivalent, gata pentru orice deplasare, în orice condiții. Cu pasaje evazate pentru roți și protejate cu elemente de plastic suplimentare, V90 Cross Country nu se sperie de elementele naturii. Pare făcut pentru a fi folosit pe drumuri acoperite de zăpadă sau în condiții vitrege. Te poți duce fără nici o rușine atât în oraș pentru o seară elegantă la operă, sau în vârf de munte pentru o excursie în natură.
Cross Country
Prin ce se remarcă un Cross Country față de un break normal? Păi, în primul rând, prin garda la sol mărită cu 60 mm față de un V90 normal. Apoi avem un șasiu optimizat pentru confort în orice condiții meteorologice și indiferent de suprafața de rulare. Avem, bineînțeles, tracțiune integrală permanentă și transmisie automată cu 8 trepte. După facelift, Volvo a renunțat la selectorul masiv al cutiei de viteze în favoarea unui selector electronic de dimensiuni reduse. Acesta are nevoie de un impuls suplimentar de a trece din N în D sau din N în R, dar cu un pic de obișnuință, treci peste acest aspect. Oferă și posibilitatea de a schimba manual treptele, având o poziție M, iar selectarea manuală a rapoartelor se face prin impulsuri laterale. Pe modelul de test nu am avut padele pe volan.
V90 Cross Country oferă un mod de rulare Off-road, specific acestui model, pe lângă modurile Eco, Comfort și Dynamic. Avem și Hill Descent Control, ce ne ajută la coborârea rampelor abrupte. Odată selectat acest mod, cel de la volan trebuie doar să aibă grijă de direcție, mașina ocupându-se automat de frânare.
Minimalism scandinav. Tak!
Apoi, avem interiorul. Scandinavian style at its best. Inserții ce imită lemnul perfect, minimalist, comenzi ergonomice și un display vertical. Nu ne place că nu putem afișa Waze-ul pe tot ecranul vertical, dar ne-am obișnuit cu asta, iar lucrurile vor fi îmbunătățite în viitorul apropiat de lansarea generală a sistemului de operare Android Automotive pe acest model. Avem starterul specific Volvo, cu buton rotativ ampalsat pe consola centrală și selector tot rotativ pentru modurile de condus. Ne-am fi dorit o direcție ceva mai fermă, dar selectarea modului Dynamic rezolvă această problemă. V90 Cross Country se dovedește a fi chiar sportiv atunci când îi cerem acest lucru, suspensia menținând caroseria dreaptă și minimizând ruliul pe virajele drumului dintre Reghin și Bistrița.
Dar V90 Cross Country nu este o mașină pentru uz sportiv. Este un automobil polivalent, pentru deplasări relaxate cu toată familia. Sau, de ce nu, de unul singur. Arunci în portbagajul de 507 litri cu hayon electric și element de compartimentare bagajul și pleci la drum. Poți să pleci și la Polul Nord, V90 Cross Country nu te va dezamăgi.
Autonomie imensă
Motorizarea B5 de pe modelul test implică un propulsor turbodiesel de 2.0 litri asistat de un sistem mild hybrid. 235 CP (dintre care 14 CP electrici) sunt suficienți pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră în 7.5 secunde, iar viteza maximă este de 180 km/oră. Mai impresionant este faptul că, în ciuda masei de aproape două tone a mașinii, consumul real de carburant la drum lung este undeva în jurul cifrei de 6,5 litri/100 km. Oficial, Volvo comunică un consum minim de 5,3 litri./100 km. Cu consumul nostru de 6,5 litri, computerul de bord a indicat și 1400 km autonomie.
Deci, unde plecăm în următorul concediu?
Mai trebuie să vorbim și despre preț. Volvo este un brand premium, iar produsele sale nu sunt ieftine. Prețul de bază pentru modelul V90 Cross Country este de 65.230 euro, iar pentru exemplarul testat de noi, factura va indica un preț de 68.400 euro, TVA inclus.
One more thing. Volvo pare să denumiri confuze în numele modelelor sale în ultima vreme.
Recharge este termenul care se regăsește pe toate modelele care au un cablu care poate fi înfipt în priză, indiferent dacă sunt electrice sau plug-in hybrid. Pe modelele mild hybrid, litera B alături de o cifră ne informează despre acest lucru. Ce a uitat constructorul suedez este să ne spună dacă sistemul mild hybrid este asociat unui motor pe benzină sau unul diesel. Dacă în trecut știam că în limbajul Volvo litera T înseamnă benzină, iar D diesel, astăzi avem B4, B5 și B6 ca motorizări pentru V90 Cross Country. Două sunt benzină, două diesel. Vi le descâlcim acum: avem V90 Cross Country pe benzină B5 AWD de 250 CP și B6 AWD de 300 CP, dar și V90 CC diesel pe B4 AWD de 197 CP și B5 AWD de 235 CP (modelul nostru de test).
Panoramic Colibița
Nu putem încheia fără a spune câteva vorbe despre Panoramic Colibița, locul unde am ajuns la volanul modelului Volvo V90 Cross Country. Este a doua oprire importantă din Volvo Experience Tour, iar gazdele noastre din județul Bistrița-Năsăud au fost din nou la înălțime. Cu o arhitectură modernă, hotelul de pe malul lacului Colibița este o oază de relaxare. Avem piscina încălzită de la etajul 5, camere de hotel imense decorate modern și fără compromisuri – Panoramic Colibița este definiția confortului.
În a doua zi petrecută aici, am putut face plimbări cu bicicleta pe dealurile din împrejurimi, plimbări prin zonele pitorești sau pur și simplu ne-am putut relaxa la piscină. Apoi, după-amiază, o plimbare cu un velier și o barcă electrică pe lacul Colibița ne-a readus zenul care de obicei nu există într-o zi de luni. Finalul de zi a fost rezervat de o cină de zile mari, pe o terasă care veghează deasupra întregul lac, sub bagheta Ninei Rus, finalista unui show culinar și chef maestru în bucate locale.