Ce este și ce vrea Dacia Jogger de la noi?
Știi cum apelează Ferrari la tot felul de soluții de design astfel încât noul lor model, oricare ar fi ăla, să fie dezirabil și, în egală măsură, și eficient din punct de vedere aerodinamic? Ei, cam așa a făcut și Dacia cu Jogger, doar că aici interesele au fost diferite: nu designul și performanța, ci practicitatea și prețul; și, de ce nu, și designul. De aia are, deci, forma asta de break în creștere, de monovolum, și chiar din unele unghiuri de crossover.
S-a lucrat mult la Dacia în ultima perioadă, acum pe de o parte zici că e alt brand – faptul că noile modele nu mai stau pe platforme Renault antice și schimbarea identității vizuale au contribuit la asta, clar. Pe de alta, este aceeași Dacia nepretențioasă care încearcă să surprindă plăcut fără să atenteze la buzunar.
Trei lucruri noi față de generația anterioară?
Eh, doar trei? Toate lucrurile sunt noi când vine vorba de Jogger, pentru că e un model cu totul și cu totul nou în istoria Dacia, construit pe o platformă nouă derivată din cea de Clio (pe care o găsești și pe Logan, și pe Sandero).
Este cel mai încăpător autoturism creat de Dacia până acum, te îmbie cu o ținută de drum ceva mai sofisticată, este mai bine dotat tehnologic și nu mai are diesel. Despre asta vorbim mai jos, oricum.
A, da, și nu mai are motorizări diesel.
Cu cine se bate pe piața din România?
Cu mai nimeni, și nu zic asta pentru că va vinde, probabil, mai bine decât rivalii din segment, ci pentru că nu prea are rivali în segment. Probabil că ai observat deja, dar MPV-urile nu sunt chiar populare în ziua de azi, iar oferte de MPV-uri compacte găsești acum la producătorii premium mai degrabă.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Aici am testat Jogger în versiune ECO-G, adică un trei-cilindri-în-linie, de un litru, cu până la 100 de cai-putere. Legenda spune că pe gaz este un pic mai forțos (100 CP) decât atunci când îi arzi benzina (90 CP), însă asta nu-l scapă de titlul de entry-level al gamei de motorizări. Alternativa, în momentul ăsta, este un TCe de un litru cu 110 CP și 200 Nm. În viitor își va face loc aici și un hibrid self-charge, adică fără încărcare la priză, care va avea ceva mai multă putere: 140 CP.
Dar să ne concentrăm un pic pe versiunea ECO-G, despre care inevitabil toată lumea – inclusiv subsemnatul – a considerat că e totuși anemică pentru o mașină așa mare, chiar și dacă vorbim de Joggerul de cinci locuri. Din experiența acestui test aș spune așa: dacă ajunge să fie anemică, atunci sigur îi ceri tu ceva ce nu ar trebui cerut de la o mașină liniștită, de familie.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
După 570 de kilometri, în marea lor parte extraurbani, consumul mediu pentru Jugger ECO-G a fost de 6,7 l/100km pentru benzină și de 9,1 l/100 km pentru GPL. Nu l-aș considera de referință, având în vedere că m-am înscris și în a testa – în numele științei, nu din vreo plăcere malițioasă – capacitățile acestei motorizări pe toată banda de sarcini.
Ca autonomie, Jogger poate să fie un bun partener la drum lung. Are două rezervoare, de 50 de litri (pentru benzină), respectiv 40 de litri (pentru GPL), iar consumurile medii declarate sunt de 6,1 l/100 km (benzină) și 7,8 l/100 km (GPL). Asta înseamnă că poți depăși, în mod realist, 1.000 de kilometri cu un singur plin.
Cum se simte la drum?
Experiența cu Jogger a fost cumva o plăcută pauză de la sofisticarea cu care mașinile moderne ne obișnuiesc. Știu că ce am scris sună ca un eufemism obosit la o mașină insuficientă din punct de vedere tehnic și tehnologic, dar chiar nu e cazul. Ai în față un motor mic, care trage după el o mașină ușoară, care stă pe suspensii care înclină către confort. Astea sunt elemente care fac o mașină să fie plăcută la condus, iar Joggerul este un bun exemplu.
Sigur, ca mai în oricare model Dacia, antifonarea putea fi mai bună, însă altceva chiar nu aș avea ce să-i reproșez la capitolul ăsta.
Cum ți se pare designul exterior?
La început nu eram convins de forma asta, dar în ton cu ce a urmărit Dacia să facă – un MPV-break-crossover-și-ce-îți-mai-trece-ție-prin-cap – consider că rezultatul este mai mult decât frumos la vedere.
Cum sunt materialele la interior?
Triste, cel puțin când vorbim de cromatic. Mi-ar fi plăcut ca această reîntinerire să fie accentuată și prin culori, dar poate că prea le vreau eu pe toate din prima. Însă mi-a plăcut că au pus inserția de material textil pe bord – care, apropo, este identic cu cel din Sandero, în cazul în care ți se părea familiar.
Calitativ vorbind, probabil că n-o să te lauzi niciodată cu plasticele de la interiorul Joggerului tău, decât poate în fața proprietarilor de Dacii de generație mai veche, pentru că da, evoluția există, chiar dacă e subtilă.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
10. Și simt că nici nu ar trebui să explic de ce: uită-te la ea câtă e! Portbagajul are 708 litri și poate fi extins până la 1819 litri prin rabatarea banchetei spate. Buzunarele portierelor sunt și ele generoase; cotiera față nu este extraordinar de mare, însă dispui de un spațiu de depozitare decent în fața schimbătorului de viteze.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Cinci, pentru că vorbim de versiunea cu cinci locuri. Se stă bine în Jogger, pentru că are și ampatament generos, de aproape 2,9 metri.
Cât de sigură e? A testat-o Euro NCAP?
Mda. Jogger a primit o stea la testele Euro NCAP, un rating rușinos din toate punctele de vedere. Însă cazul Jogger este o bună exemplificare a noului sistem de punctare la Euro NCAP, despre care v-a scris Cornel aici.
Pentru că împarte platforma cu Sandero Stepway (care a luat două stele din cinci), oficialii Euro NCAP nu au testat propriu-zis mașina bușind-o de obstacole, cum fac de obicei, dar i-au trântit în schimb un rating de o stea, depunctând-o pentru că nu are sistem de avertizare pentru prinderea centurilor și pentru al treilea rând de scaune.
Nu are rost să comentez situația, deja a făcut-o toată lumea, așa că doar am să enumăr dotările de siguranță oferite în standard pe Jogger: airbaguri frontale, laterale față și cortină, ABS, AFU (asistent la frânarea de urgență), AEB (frânare automată de urgență, la viteze de oraș), ESP, HSA (asistent la pornirea în rampă), sistem de monitorizare presiune în pneuri, prinderi ISOFIX.
În funcție de echiparea aleasă sau de opționalele bifate, ți-l poți echipa și cu: senzori de parcare față și spate, cameră video pentru marșarier, sistem de monitorizare a unghiului mort.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
La capitolul tehnologie, Jogger nu o să te impresioneze cu nimic altceva decât prin faptul că tot ce are funcționează bine. E de apreciat că la capitolul modularitate, inginerii au exploatat tot ce-au avut. Spre exemplu, bancheta spate (fracționată 1/3-2/3) poate fi rabatată, dar o și poți da peste cap, către scaunele din față, eliberând și mai mult spațiu în portbagaj pentru chestiile mai voluminoase.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Sigur, multe lucruri, însă misiunea Dacia de a scoate produse cu prețuri cât mai accesibile explică lipsa unor dotări precum pilotul automat adaptiv, de exemplu.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
În cazul lui Jogger cu cinci locuri, ai de ales între trei niveluri de echipare: Essential, Expression și Extreme, iar prețurile încep de la aproape 15.900 €.
Însă tu vrei să te uiți la Jogger începând cu echiparea Expression (18.000 €), care vine cu dotări deja necesare omului modern, cum ar fi aerul condiționat (fie el și manual), comenzi electrice pentru toate geamurile, ecran de infotainment, oglinzi electrice sau pilot automat.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru că mai mult spațiu pentru mai puțini bani nu cred că mai găsești altundeva.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Că nu vrea să se antifoneze mai bine.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Îi pun vată.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
… vrei o mașină lungă cât un break, spațioasă cât un MPV și pregătită de drumuri rele ca un crossover.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… ai simțurile fine, că o să-ți fie agresate de suprafețe nefinisate.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu. Prea multă mașină pentru un singur om.
Clientul perfect al mașinii?
Tineri familiști care nu preferă un smart buy pentru că nu sunt pretențioși, ci doar vor o mașină pentru călătorii liniștite, suficient de spațioasă încât să încapă nu doar bagajele cu haine, dar și căruțul de copil. Și poate chiar și bicicletele.
La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.
O mașină căreia nu i-e frică să-ți dea mai mult decât îți ia.