Jamais Contente. Niciodată mulțumit. Un nume cât se poate de potrivit pentru primul vehicul din istorie care a depășit viteza de 100 km/h.
Recordul respectiv a fost stabilit în anul 1899 de pilotul belgian Camille Jenatzy, care a atins cu Jamais Contente o viteză maximă de 105,882 km/h pe un drum din comuna Achères din apropiere de Paris. Performanța belgianului nu a fost întâmplătoare, ci doar recompensa pentru studiile sale de specialitate în inginerie, cu accent pe automobile cu sisteme de propulsie electrice.
Și asta pentru că, la sfârșitul secolului al XIX-lea, vehiculele electrice nu doar că făceau parte din peisajul industriei auto incipiente, ci erau chiar predominante.
Unicul scop pentru care a fost dezvoltat Jamais Contente a fost viteza, motiv pentru care Jenatzy a optat pentru o caroserie sub formă de torpilă produsă din aliaj ușor și, pe axul spate, două motoare electrice de câte 25 kW, în total echivalentul a circa 68 de cai putere, așa cum îi știm noi astăzi.
Am enumarat aproape toate ingredientele care aveau să facă din Jamais Contente cel mai rapid vehicul al vremii. Aproape, pentru că n-am menționat nimic despre singurele componente ale unui vehicul care au contact direct cu suprafața de rulare: anvelopele. La inițiativa tatălui său, care la vremea respectivă era unul dintre principaliii producători și comercianți de produse din cauciuc, Jenatzy a decis să echipeze Jamais Contente cu anvelope pneumatice. Iar pentru asta a apelat chiar la inventatorii anvelopelor pneumatice. Mai exact, la frații Edouard și André Michelin.
Gama variată de anvelope pentru vehicule electrice
La scurt timp după stabilirea recordului în 1899, motoarele cu combustie internă au început să fie preferate de producători și cumpărători, astfel că vehiculele electrice au ajuns rapid piese de muzeu. A durat mai bine de un secol până când, sub presiunea de a reduce emisiile de dioxid de carbon, industria auto a început să se orienteze din nou asupra mașinilor electrice. Iar anul trecut s-au comercializat, de exemplu, circa 4,8 milioane de mașini electrice la nivel global.
Această revenire a mașinilor electrice pe piață generează însă numeroase provocări tehnice pentru industria auto, inclusiv în privința anvelopelor. Intuiesc că ești tentat să mă contrazici, pentru că în principiu poți să folosești fără probleme același set de anvelope și pe o mașină cu motor termic, și pe o mașină electrică. Există însă numeroase argumente pentru care este mai eficient să-ți echipezi mașina electrică cu un set de anvelope dezvoltate special pentru acest segment, toate bazate pe comportamentul pe șosea al unui astfel de vehicul. Iar în acest domeniu Michelin are deja o largă experiență.
După ce a inventat anvelopele pneumatice pentru industria auto, Michelin inovează în prezent prin dezvoltarea unei game variate de anvelope dedicate vehiculelor electrice. Probabil ai auzit deja anvelopele e-Primacy pentru modele de serie, la care se adăugă anvelopele X Incity EV pentru autobuze electrice și X AGV EV pentru vehicule electrice de transport autonom utilizate în zonele portuare.
În 2021, Michelin a extins această gamă cu un nou produs de nișă: anvelopele Pilot Sport EV sunt dedicate mașinilor electrice sportive, care vor echipa și câteva dintre modelele electrice pe care le vom testa timp de nouă zile în cadrul road tripului ROCHARGE.
Michelin Pilot Sport EV: argumente pentru performanțe mai bune
Anvelopele Pilot Sport EV pentru mașini electrice sportive au fost dezvoltate pe baza datelor obținute de Michelin pe parcursul a șase sezoane petrecute în competiția de monoposturi electrice Formula E în calitate de unic furnizor de pneuri.
De altfel, Pilot Sport EV împrumută designul și finisajul pereților laterali ai anvelopelor din Formula E, în timp ce zona centrală a benzii de rulare integrează o componentă dură pentru a oferi aderență sporită necesară în contextul cuplului puternic al vehiculelor electrice de performanță.
Printre avantajele oferite de anvelopele Pilot Sport EV se numără o rezistență ridicată la uzură datorită tehnologiei MaxTouch Construction, care maximizează pata de contact la sol și distribuie în mod egal pe suprafața pneului forțele rezultate la accelerație, frânare și în timpul abordării virajelor, concomitent cu păstrarea nivelului de performanță.
Acest lucru este important în contextul în care uzura anvelopelor este mai mare pe o mașină electrică decât pe un vehicul cu motor cu combustie internă. Cauzele pentru acest comportament asupra anvelopelor unei mașini electrice sunt cuplul instantaneu, masa mai mare generată în special de bateria care stochează energia electrică și, implicit, inerția mai mare ca urmare a masei mai mari a vehiculului.
În plus, utilizarea acestor anvelope permite o rezistență mai mică la înaintare și, implicit, extinderea autonomiei cu până la 60 de kilometri, adică cu mai mult de 10% comparativ cu autonomia standard a celor mai multe modele electrice disponibile pe piață. Acest lucru este posibil prin prisma faptului că masa anvelopelor este mai mică comparativ cu cea a anvelopelor Michelin Pilot Sport 4 SUV, care nu au fost dezvoltate special pentru modele electrice. Un grad de uzură mai mic din partea pneurilor este astfel esențial pentru o mașină electrică, în contextul în care autonomia reprezintă un criteriu important în decizia de cumpărare.
De asemenea, indiferent de nivelul de uzură al anvelopei, Pilot Sport EV oferă o aderență optimă atât pe drumuri uscate, cât și în condiții de ploaie.
Nu în ultimul rând, în absența zgomotului generat de motoarele termice, anvelopele reprezintă principala sursă de zgomot a unui vehicul electric, motiv pentru care Michelin a introdus pe inelul interior al anvelopelor o spumă poliuretanică absorbantă. Soluția se numește Michelin Acoustic și reduce nivelul de zgomot cu până la 20%. Până acum, Michelin a comercializat peste 10 milioane de pneuri echipate cu tehnologia Acoustic la nivel global, întrucât aceasta este disponibilă și pe alte anvelope ale producătorului din Hexagon.
Cum producem anvelope prietenoase cu mediul?
Pe baza construcției și tehnologiilor introduse, anvelopele Michelin Pilot Sport EV contribuie inclusiv la reducerea emisiilor, întrucât scăderea gradului de uzură are ca efect direct prelungirea duratei de viață și, implicit, schimbarea mai rară a setului de anvelope.
La nivel industrial, Michelin a adoptat deja o serie de strategii pentru reducerea amprentei de dioxid de carbon. De exemplu, producătorul francez a redus emisiile de la unitățile de producție cu 25% comparativ cu anul 2010, iar 20% din masa unui pneu provine din materiale reciclate sau reciclabile. În plus, în vara acestui an, Michelin a încheiat un parteneriat cu Grupul Hyundai pentru dezvoltarea de anvelope pentru mașini electrice premium, iar unul dintre obiective este ca 50% din masa viitorului pneu să provină din materiale reciclate sau reciclabile.
Pe termen lung, Michelin își propune să devină neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până în 2050. Evident, producția de anvelope presupune utilizarea unor procese de producție prin care se elimină și dioxid de carbon, cum ar fi extragerea materiilor prime, procesarea cauciucului, utilizarea oțelului sau transportul anvelopelor de la uzină la cumpărător.
Totuși, există metode prin care inclusiv aceste emisii directe pot fi “anulate”. În acest sens, Michelin finanțează numeroase proiecte concepute pentru absorbția sau evitarea emisiilor de dioxid de carbon sau prin achiziționarea de credite de emisii.
Prin urmare, perspectivele sunt pozitive, chiar dacă drumul spre neutralitate în privința emisiilor de dioxid de carbon se anunță unul complex și de lungă durată. Până la urmă, noile tehnologii care vor fi dezvoltate în domeniu își vor aduce contribuția la îndeplinirea acestor obiective, la fel cum talentul de pilot și intuiția de a folosi anvelope pneumatice Michelin l-au adus pe Camille Jenatzy în postura de a doborî un record de viteză în 1899.