În doar câteva secunde, liniștea cade într-una dintre sălile centrului Paris le Bourget. Panoul masiv, în care până atunci s-a oglindit mulțimea adunată în fața scenei, se ridică. Telefoanele sunt scoase rapid din buzunare și îndreptate către lumina puternică de sub paravan. Muzica se oprește, iar Denis le Vot, CEO-ul Dacia, și David Durand, directorul departamentului de design, ne fac cunoștință cu Manifesto.
Nu știu dacă a avut cineva inspirația să filmeze și jurnaliștii prezenți la evenimentul din Paris, dar pot să vă spun că sprâncenele mele nu s-au ridicat niciodată atât de mult. Sentimentul general? Uimire.
Cine e Manifesto și ce vrea el de la noi?
Nu, n-ai intrat pe secțiunea de teste Autocritica, însă vreau să stabilesc niște limite clare în ceea privește ideea din spatele lui Manifesto și modul în care acesta se prezintă publicului. Iar cel mai simplu e să introduc întrebări și răspunsuri.
Manifesto Concept vine în plină schimbare de identitate Dacia, un proces pe care producătorul de la Mioveni l-a început în 2021 și care se va întinde și în 2023.
Show car-ul, pentru că asta este Manifesto, a fost descris drept un laborator de idei. Iar când ideile acestea sunt expuse în fața publicului într-o formă care amintește puternic de dune buggy, n-ai cum să rămâi insensibil.
În timpul dezvoltării și explorării ideilor noi am simțit că trebuie să trecem de limita simulărilor 3D și să vedem cum ar arăta ele în viața reală.
David Durand, directorul de design Dacia.
Care sunt aceste idei?
Dacia se axează pe câteva linii clare pe care le va urma: esențial, cool, robust, smart și eco. Iar toate aceste puncte au fost bifate în momentul realizării lui Manifesto. O să spui că unele fac deja parte din filozofia mărcii Dacia, ceea ce e adevărat, însă odată cu Manifesto ele au fost dezvoltate și în alte direcții.
Esențial, dar în același timp cool
Oricât de puțin îți place marca Dacia, consider că ar fi greșit să spui că Manifesto nu e cool. Mai ales că nu trebuie să-l privești ca pe un potențial model de serie, ci doar ca pe un show car.
De ce arată ca un dune buggy?
Pentru că Dacia vrea să se apropie cât mai mult de ideea de aventură. Manifesto nu are uși și nici geamuri. Și n-are nici drone pe care să le trimiți în căutarea celui mai bun loc de campare – așa cum probabil ai văzut pe la alte concepte gândite pentru off-road. În schimb, are un singur far pe care îl poți scoate din cleme și-l poți folosi, spre exemplu, ca sursă de iluminare în cort. Smart. Sau cum le place oficialilor Dacia să spună, esențial: de ce să pui două faruri dacă unul face la fel de multă lumină?
Tot din categoria aceasta face parte și YouClip, un sistem modular integrat la interior gândit pentru ca tu să agăți și să depozitezi diverse lucruri. Un fel de cuier multifuncțional pe care o să-l vezi și în producția de serie odată cu debutul noii generații Duster. Din 2023.
Interiorul nu are ecrane somptuoase care să-ți atragă atenția imediat cu jocuri digitale și teme cât mai colorate. Din contră, cu excepția micului instrumentar de bord, Manifesto se bazează pe telefonul pe care îl porți zilnic în buzunar. Pe baza aplicației Dacia Media Control, constructorul transformă telefonul inteligent într-un fel de sistem de infotainment. Soluția e deja folosită în gamă, însă am ținut să amintesc de ea pentru că și aici s-au făcut progrese.
Asistent pentru monitorizarea șoferului
În scurt timp, Dacia va introduce în aplicația Media Control un asistent capabil să monitorizeze șoferul. Da, direct pe telefonul tău. Pe baza unui algoritm dezvoltat de Software République – din care face parte și Grupul Renault – telefonul îți va spune când să iei o pauză de la condus și să bei o cafea – că nu trebuie să ajungi de la București la Cluj-Napoca dintr-un foc. Dacă alegi să activezi camera frontală, atunci aceste sugestii vor fi mult mai precise. Altfel, aplicația se va baza pe informațiile pe care le-ai completat tu inițial (ex: vârstă, gen) și pe datele pe care le primește de la aplicațiile meteo și de la cele de navigație. Și vei avea un asistent pentru monitorizarea șoferului chiar dacă Dacia ta a fost cumpărată anul trecut. Consideră-l un fel de update over-the-air.
Lucrurile nu se opresc doar la clienții care au ales Media Control, iar inginerii Dacia au spus că lucrează la o soluție prin care să implementeze acest serviciu – tot cu telefonul mobil în prim-plan – chiar și atunci când pe mașină există un sistem multimedia dedicat (Media Display sau Media Nav).
Cu gândul la aventură
O să revin la Manifesto. Ca orice proiect care merge pe ideea de aventură în afara asfaltului, conceptul Dacia are tracțiune integrală, o gardă la sol bună – bună, un “schelet” exterior bine făcut și alte accesorii. Printre ele, huse pentru scaune care nu doar că sunt impermeabile, dar pe care le poți folosi ca saci de dormit. Și mai are și un plafon modular care a pornit de la ideea barelor pentru amararea portbagajului pe care le știi deja la Sandero Stepway și Jogger, și pe care o să le vezi și pe viitorul Duster.
După ce am dat roată conceptului, privirea mi-a rămas ațintită undeva în spate. Sub zona plată care ține loc de portbagaj și care include și un banc de lucru, sub stopurile și logoul Dacia iluminate, designerii au integrat o baterie externă. Ca să nu duci lipsă de prize în mijlocul naturii.
Cumva, lucrurile astea ar trebui să-ți dea gândit. Oare Dacia vrea să vină pe piață cu vreun camper van?
Hotel Jogger
Sunt curios de fel și nu ezit să arunc priviri chiar și în camerele care au bariere la intrare. Că cine știe ce se poate ascunde după peretele de carton? N-am rezistat și am făcut asta și la Paris le Bourget. În spatele cortinei? Un Jogger de al cărui portbagaj era atașat un cort. Mintea-mi zboară în nenumărate locuri.
Curiozitatea mi-a fost satisfăcută imediat, pentru că Dacia pregătise un workshop dedicat acestui proiect. Bine, până a venit rândul grupului nostru, cortul a fost strâns și portbagajul lui Jogger închis. Motivul?
În foarte scurt timp – adică din 2023 -proprietarii de Jogger vor putea găsi pe lista de opționale un pat. Da, da, un pat care a fost croit special pentru dimensiunile portbagajului modelului de la Mioveni.
Și tot acest kit modular are forma unei cutii. Partea frontală se poate transforma fie într-o băncuță, fie într-o masă, în timp ce sub placa superioară există un spațiu de depozitare de 220 de litri. Tot kitul cântărește 15 kilograme și poate fi scos cu ușurință din portbagaj. Practic, nu trebuie să-l cari tot timpul după tine.
Pentru a transforma cutia în pat n-ai nevoie de mult timp. Rabatezi al doilea rând de scaune, apleci puțin scaunul șoferul și pe cel al pasagerului din dreapta, iar apoi pliezi cadrul din lemn și-i atașezi somiera. Deasupra vine salteaua pliabilă și gata locul de dormit din Jogger. Patul are o lungime de 190 de centimetri, iar lățimea măsoară 130 de centimetri. Spațiul până la plafon e și el bun: 60 de centimetri. Ar fi fost interesant un plafon panoramic, nu?
Ca să n-ai probleme peste noapte cu fluxul de aer, poți lăsa geamurile deschise fără grija insectelor: în versiunea de serie – ce am văzut la Paris e încă un concept – vor exista și perdeluțe.
În cei 220 de litri – spațiu care nu se schimbă în momentul în care patul ocupă trei sferturi din interiorul lui Jogger, vei putea depozita inclusiv cortul de patru persoane despre care ți-am vorbit mai devreme. Știu că seamănă cu un produs pe care îl poți cumpăra direct din magazinele de specialitate, însă reprezentanții Dacia au confirmat că acesta a trecut printr-o serie de modificări ca să poată fi atașat mașinii atunci când portbagajul este deschis. La fel ca patul, și cortul va fi disponibil opțional tot din 2023.
Și ca să închei, îți mai spun că acest kit va fi introdus în viitor și pe alte modele ale mărcii. Să fie Duster, să fie Bigster? Vom vedea.
Dacă nu ești dispus să aștepți până în 2023, există deja soluții asemănătoare pe piața producătorilor care oferă accesorii de camping. Spaniolii de la Camperiz sunt gata să-ți monteze în Jogger echipamentele necesare ieșirilor în aer liber.
Miza pe eco
E clar că industria auto merge în direcția electrificării. Pasul cel mare făcut de Dacia a fost odată cu debutul lui Spring, dar în lista de idei există și alternative mai prietenoase cu mediul pentru cei care nu vor neapărat să treacă la o mașină electrică. Se numește ECO-G și este motorizarea benzină+GPL care prinde din ce în ce mai bine. În Turcia, Polonia și Italia au existat mai mereu clienți de GPL, dar, recent, Dacia a înregistrat comenzi în creștere în Spania și Franța. Producătorul român are deja experiență cu astfel de produse, iar din 2009 și până astăzi a vândut peste jumătate de milion de mașini echipate din fabrică cu motoare capabile să ruleze atât pe benzină, cât și pe GPL.
Dar pe lângă emisiile la țeava de eșapament, că despre asta a fost vorba până acum, Dacia trece la strategii noi care să scadă impactul asupra mediului.
Unul dintre produsele gândite în acest sens este Starkle, un material plastic fabricat din polipropilenă reciclată. Avantaje? Necesită mai puține resurse pentru fabricare, reduce amprenta de carbon, n-are nevoie de vopsire, și dispune de rezistența la UV, la impact și la zgârieturi.
Iar Manifesto este primul produs Dacia care integrează acest tip de material plastic. Și pentru că m-am întors la conceptul mărcii de la Mioveni mai am ceva de adăugat referitor la direcția eco: bordul show-carului a fost realizat din plută – așa cum procedează și Mazda în cazul unor accesorii de interior – iar anvelopele fără aer – deși seamănă cu restul conceptelor de acest fel de până acum – au fost realizate in-house și subliniază ideea de durabilitate. Și tot aici trebuie sublinat faptul că din 2024, dispar complet elementele cromate. Adio amprente și urme de apă dură greu de curățat.
Dincolo de produsele care ajung în mâinile publicului, Dacia are grijă și de ce se întâmplă în showroom-uri. Procesul de schimbare a identității a început încă din primăvara acestui an, însă nu vorbim doar despre fațade noi de clădiri, ci despre un concept nou și la interior.
Noua amenajare a showroomurilor se bazează pe aceleași principii pe care marca le-a introdus – sau le va introduce – pe mașinile sale: funcționalitate, flexibilitate și responsabilitate ecologică. În funcție de dimensiunea showroomului, Dacia a gândit puncte de vânzare de diferite dimensiuni, iar elementele de mobilier pot fi mutate cu ușurință și adaptate nevoilor. Majoritatea materialelor folosite pentru realizarea mobilierului sunt din produse reciclate – fie plastic, fie anvelope. În plus, Dacia a acordat atenție și ideilor digitale, motiv pentru care a implementat proiectul Up&Go – livrare accelerată și echipamente de top -, dar și serviciul de Order Tracking prin care vezi în orice moment în ce stadiu se află mașina pe care ai comandat-o.
Facelift pentru toată gama
Pentru că tot ne-am adunat atât de mulți într-un centru expozițional din Paris, Dacia a mai avut o surpriză: toată gama de modele echipată cu noua identitate vizuală. Adică acel facelift care este pus în valoare de noua siglă și de noul logo ale mărcii.
Despre pașii pe care i-a făcut Dacia în acest proces de schimbare de identitate am scris deja. Și-am scris și despre noua gamă, dar până la momentul evenimentului din Paris nimeni – cu excepția oficialilor grupului – nu văzuse pe viu modificările.
Și e plăcut să-ți arunci ochii peste cele 6 modele fresh. Noul logo împreună cu grila restilizată cu inserții albe produc un contrast plăcut. Iar dacă le pui alături de noile nuanțe kaki de caroserie, impactul e și mai puternic. În spate și pe volan, dispare logoul vechi și apare sigla mărcii – în cazul de față, numele Dacia scris cu noul font.
Ar mai fi de adăugat că logoul mărcii dă și mai bine pe jante, iar de acum, ușița de acces pentru încărcarea lui Spring nu se mai deschide pe verticală, ci pe orizontală. Ca la Zoe.
Atât Manifesto Concept, cât și noua gamă de modele Dacia vin la Salonul Auto de la Paris. Pe Manifesto n-o să-l vezi într-un showroom, însă restul modelelor sunt gata să salute publicul începând cu acest final de an.