Vitesco Technologies este o companie germană specializată în dezvoltarea unor produse și sisteme tehnologice pe care multe dintre mașinile moderne care circulă astăzi pe străzi le au sub caroserie. Desprinsă în 2019 din gigantul Continental, compania Vitesco Technologies are doar trei ani și jumătate de istorie, dar este listată la Bursa de la Frankfurt și este văzută ca unul dintre nucleele de specialiști în electrificare care dezvoltă tehnologiile mașinilor de astăzi și de mâine.
În România, Vitesco Technologies are peste 3000 de angajați în trei centre de cercetare, testare și dezvoltare în Timișoara, Iași și Sibiu, dar și într-un centru de producție de piese și subansamble în Brașov. Am discutat cu Cristian Mihaly, Country Head Vitesco Technologies România, despre electrificare și despre provocările pe care le aduce o piață auto aflată astăzi sub zodia schimbărilor radicale la nivel de tehnologie.
Vitesco Technologies este partenerul principal de tradiție al ROCHARGE, turul României cu mașini electrice.
După 17 ani în Continental Powertrains, ați acceptat la începutul lui 2019 provocarea acestui spin-off care a devenit Vitesco Technologies. Cum se vede acum Vitesco Technologies, la 3 ani și jumătate de la apariția companiei? Care erau așteptările și care este realitatea din teren?
Dacă o luăm pe firul epic, acum trei ani piața părea că se îndreaptă spre mașinile electrice, toată lumea îmbrățișa electrificarea și părea că acesta va fi trendul. Chiar dacă mai există sceptici chiar și astăzi, în ultimii trei ani s-a demonstrat că electrificarea va conduce industria auto înspre înainte. Legislativ vorbind, putem încă să discutăm despre o nuanță semantică: constructorilor auto li se spune că trebuie să aibă zero emisii, fără să li se spună exact cum. Dar demonstrația din ultimii ani ne arată că cel mai eficient mod de a tinde spre zero emisii este această electrificare. În acest context, povestea Vitesco Technologies e destul de logică: eram parte dintr-un grup mare, Continental, dar pentru a exista un focus pe electrificare, s-a procedat la desprinderea acestei companii independente printr-un spin-off.
Dacă ne uităm la cum s-au desfășurat lucrurile, s-au schimbat multe din punctul de vedere al dezvoltării, tehnologiei și organizației. Atât intern, cât și în piață. Toată lumea își dorește să aibă flote de mașini electrice, să facă parte din acest nou val. Iar cererile către noi sunt diverse mai ales la nivel de proiecte. Se pare că vom fi lideri de piață pe zona noastră în contextul în care piața se află în căutare. Iar la această poziționare vor contribui în special cele 3-4 proiecte imense pe care Vitesco Technologies le-a contractat cu producătorii auto în ultima perioadă.
Despre ce proiecte este vorba? Sunt anunțate public?
Da, sunt câteva care au fost anunțate. Unul foarte important ar fi cel cu Hyundai Motor Company, unde vom livra Drive Unit-ul cu toată electronica conexă, urmând ca ei să monteze totul direct pe mașină. Mai există o colaborare cu Renault, contract în cadrul căruia Vitesco Technologies va dezvolta împreună cu inginerii companiei franceze următoarea generație de Power Electronics. Un alt proiect anunțat este colaborarea cu Ford la nivelul Battery Management System (BMS) și al tehnologiilor noi. Provocarea pe care o avem în viitorul apropiat este să trecem de la stadiul de achiziție la cel de execuție.
Ce rol au birourile Vitesco Technologies din România în tot acest puzzle imens? Cu ce se ocupă mai exact oamenii pe care îi aveți la birourile din Iași, Timișoara, Sibiu și la fabrica de la Brașov?
Timișoara, Sibiu și Iași sunt locații de inginerie, iar Brașovul este o locație de producție. În mod tradițional, noi oferim suport pe tot ce înseamnă proiecte în cadrul Vitesco Tehchnologies, în special pe partea de inginerie: electronică, hardware, software, mecanică, design, testare. Avem, în plus, și elementele dintr-o corporație care nu se prea observă: de exemplu, la nivel de resurse umane, noi oferim suport pentru alte locații Vitesco Technologies prin competențele pe care le avem aici. La nivel de producție, avem fabrica din Brașov.
Partea de inginerie este implicată atât în partea de Combustion – sunt proiecte din trecut pe care trebuie să le executăm, cât și în cea de tranziție spre electrificare. În Iași, de exemplu, la nivel de competență tehnică, stăm excelent la capitolul convertoare DC/DC. În Timișoara, competențele noastre tehnice de implementare vizează mai ales zona de Battery Management System. Deci structurile sunt deja făcute astfel încât să oferim suport, dar aș nuanța puțin aici, pentru că noi suntem implicați în absolut toate proiectele companiei la nivel de suport.
Ne puteți da câteva exemple de proiecte dezvoltate și în România și care și-au făcut loc pe mașinile din ROCHARGE 2022?
Pot să vă spun că pe Hyundai Ioniq 5 și pe Kia EV6, Vitesco Technologies semnează componente ale invertorului. Iar pe Audi Q4 Sportback e-tron și pe Volkswagen ID.5, inginerii noștri au avut competențe în dezvoltarea PDCU (Power Distribution Control Unit).
Cu ocazia ediției ROCHARGE de anul trecut, echipa de jurnaliști și de invitați a vizitat birourile Vitesco Technologies din Iași. Vizita a coincis cu momentul listării companiei la Bursa din Frankfurt. Ce a însemnat această listare la bursă și care sunt provocările unei companii care s-a maturizat astfel foarte repede, la doi ani și jumătate de la spin-off?
Sunt două elemente care arată maturitatea companiei. Unul este prețul acțiunilor, generat de interesul investitorilor. Noi stăm foarte bine la aceste capitole. Acum doi ani și jumătate, investitorii erau puțin reticenți cu privire la tehnologie, dar problema a fost îndepărtată în acest an. Pentru că e din ce în ce mai clar că întreaga industrie merge spre electrificare.
Prezența în piață este însă alt detaliu semnificativ care face diferența. Nu mai poți să arunci pe piață orice idee năstrușnică pe care ulterior nu ai cum s-o pui în aplicare. Când spui ceva, trebuie să fii conștient că acel ceva va avea impact pe piață. Acesta este diferența dintre un start-up și o companie prezentă pe bursă, evaluată de investitori. Cât timp de concentrezi pe proiecte și comunici corect, nu ai cum să ai probleme. Și se pare că până acum povestea noastră este una de succes. Lucrurile arată bine, proiectele există, va fi interesantă trecerea la pasul următor, executarea proiectelor contractate.
Motto-ul companiei – Electrified. Emotion. Everywhere – alătură câțiva termeni care se află în discursul public al tuturor mărcilor auto și al societății. Pe de o parte, am vrea cu toții electrificare cât mai rapidă, dar ne lovim de provocările tehnologiei și infrastructurii. Vrem electrificare peste tot, dar ne lovim de costuri mari. Iar electrificare și emoție sunt, pentru unii, termeni contradictorii, pentru că mulți consideră că mașinile electrificare – HEV și BEV – atentează la senzații, la emoții.
Motto-ul nostru nu se referă numai la ce se întâmplă în exterior, pe piață și în societate, ci mai ales la modul în care vedem compania din interior. Ne referim în special la faptul că ne implicăm și punem suflet și pasiune în ceea ce facem aici pentru ca lucrurile să meargă în direcția bună.
Privită din afară, compania are un aer fresh, proaspăt, lucru pe care l-am descoperit și-n vizitele pe care le-am făcut la Timișoara și Iași. Care este media de vârstă a angajaților și cum reușiți să transformați o companie de ingineri în ceva cool?
Într-adevăr, avem foarte mulți colegi tineri. media de vârstă a celor care lucrează în România la Vitesco Technologies este de 35 de ani. Dar ne-am și poziționat ușor diferit față de ce găsești pe piață în zona ingineriei. Colegii noștri au vrut mereu să facem lucrurile altfel. Nu știu cât de evident este, dar totul e diferit: de la branding la cum ne poziționăm în ceea ce transmitem în piață. Chiar și în interiorul companiei lucrurile sunt diferite: lanțul decizional e ceva mai scurt, deciziile se iau repede. Cumva, filozofia internă se propagă extern. Mă uit acum în urmă la partea de decizii pe proiecte, de achiziție pe proiecte, de reorganizare – toate astea au avut loc cu o viteză care de multe ori ne-a surprins și pe noi. Pentru că trebuie să le implementăm la fel de repede.
Când ai un produs pe piață, tinzi să te atașezi de el, să îl privești cumva ca pe propriul tău copil. Dar aici s-au luat decizii radicale. „Ok, n-o să mai avem acel produs pe piață pentru că piața se schimbă, deci nu mai investim în dezvoltarea lui. Punct”. Lucrurile astea pot să pară tranșante din exterior, dar la un moment dat o să se vadă efectul pozitiv. E doar o chestiune de timp.
Câți angajați are acum Vitesco Technologies în România?
Avem 1750 de angajați în zona de inginerie și 1500 în zona de producție.
Cât de greu e să găsești oamenii potriviți în România? Am văzut pe site-ul oficial că aveți deschise peste 300 de posturi la nivel național.
Proiectele tind să se schimbe ca structură și acum ai nevoie de mai multă resursă umană pentru a dezvolta un proiect pe electrificare. Tehnologia este nouă, materialele sunt noi, iar pe tot lanțul – de la aprovizionare până la dezvoltare și producție – tu ai nevoie de oameni noi, de cunoștințe noi. Și atunci, da, căutăm resursa umană. România este văzută în cadrul Vitesco Technologies ca o țară foarte importantă. Pentru că aduce valoare adăugată mare. Și atunci avem peste 300 de poziții deschise doar în țară pe partea de inginerie. La nivel global, avem peste 700 de poziții disponibile pentru a face față cererilor de proiecte.
Există vreun produs sau vreo idee puse în practică de unul dintre centrele noastre? Se poate spune că un anumit produs a fost conceput de români?
În momentul de față, dacă ne uităm la proiectele pe care le dezvoltăm în centrele noastre, avem în minte elemente-cheie dezvoltate de inginerii români. Dar sunt părți din proiect. În Vitesco Technologies nu există un proiect global dezvoltat exclusiv într-un centru și doar cu o anumită echipă. Practic, suntem recunoscuți pentru bucata de proiect pe care o facem – și o facem foarte bine. De altfel, unul dintre secretele succesului este onestitatea: nu trebuie să depășești nivelul de competență pe care ți-l asumi.
În paralel cu proiectele pe care le-am anunțat public, noi am câștigat proiecte despre care am vorbit mai puțin și care au venit spre noi pentru că alți furnizori nu au putut să ofere nici măcar mostrele pentru mașinile de pre-serie.
Contribuie la asta și experiența oamenilor care lucrează la Vitesco Technologies? Știm că, deși compania are trei ani și jumătate, în echipe există oameni care au adunat în unele cazuri decenii de experiență în domeniul lor.
Un inginer se plictisește dacă-i dai să facă același lucru la nesfârșit. Dar dacă vii cu ceva nou, chiar dacă dintr-un domeniu oarecum diferit, se va simți provocat. Pentru că indiferent de zona în care lucrezi, până la urmă aplici aceleași cunoștințe și legi de bază. Uneori, doar valorile sunt mai mari: nu ai curenți de un Amper, ci de 80 de Amperi.
Aș vrea să vă provoc la o discuție despre prezentul și viitorul mașinilor electrice din perspectiva unui om-cheie într-o companie care se ocupă de dezvoltarea sistemelor importante de pe acest tip de vehicule. Care credeți că sunt principalele provocări ale mașinilor electrice de astăzi și cum se pot rezolva ele cu ajutorul tehnologiei? Cum putem dezvolta baterii care se încarcă mai repede și baterii care permit o autonomie mai mare? Ce facem cu reciclarea bateriilor?
Discuția e largă și cred că se poate întinde pe lungimea unor săptămâni. Dar dacă mă refer strict la scopul Vitesco Technologies și la ce trebuie să facem noi, este cert că în noile produse trebuie să investim multă inteligență și foarte multă tehnologie.
Noi avem cerințe: clientul poate să vină și să ne spună că trebuie să treacă la următoarea generație de mașină. Sau poate să vină cu cerințe punctuale, de exemplu: „Vreau să am răspuns de la charger în X milisecunde”. Treaba noastră, ca centru de inginerie care se ocupă de aceste cerințe, este să oferim soluții la costuri rezonabile. Ca inginer, poți să vii cu soluții la virtual orice tip de cerință a clientului. Doar că, la finalul zilei, costul va fi ridicat. Și atunci trebuie să ții în echilibru aceste elemente care țin în final de profitabilitatea unui produs.
În ceea ce privește bateriile mașinilor electrice, cred că marea provocare a producătorilor auto este aceeași: să reușească să păstreze echilibrul între tehnologie și costuri. Acolo e marea bătălie: cum să ții costul la nivelul pe care ți-l dorești.
În momentul ăsta producătorii auto ar putea să facă mașini electrice de serie care să aibă autonomii de peste 1000 de kilometri?
Da. Doar că nu ar avea logică economică. Acesta este raționamentul după care ne ghidăm în electrificare acum. Și în cazul nostru e la fel. Când dezvoltăm un produs sau o soluție tehnică, luăm în primul rând în considerare raportul costuri/beneficii. Da, tehnologia există, numai că vorbim de costuri de producție imense. Iar la nivelul producției se calculează fiecare șurub, fiecare gram de soluție care se pune ca să izolezi termic, de exemplu.
Bănuiesc că nu aveți cum să răspundeți la întrebări legate de proiecte viitoare. Dar pot să vă întreb despre cum se vede din interiorul companiei borna 2035, în care toate mașinile noi vândute în Europa ar trebui să aibă emisii zero, conform planurilor de la Bruxelles. E un termen viabil? Tehnologiile care vin pot să transforme mașinile electrice în mainstream?
Pe noi ne ajută să luăm 2035 ca țintă la nivel de business. Avem astfel un framework stabilit și asta îți dă perspectiva rațională legată de motivul pentru care faci anumite lucruri. Și e simplu ca lucrurile astea să fie înțelese atât de piață, cât și de investitori. De exemplu, când iei o decizie de restructurare sau de produs, nu e un mister motivul pentru care faci asta.
Dar 2035 nu înseamnă doar produse noi, ci și faptul că Vitesco Technologies, la fel ca multe alte companii, trebuie să respecte acea amprentă de carbon care se reflectă implicit în lanțul de aprovizionare. Furnizorii trebuie și ei să respecte asta. De exemplu, dacă ai un furnizor care îți livrează un cablu de 25 de centimetri, tu trebuie să te asiguri că acel cablu e produs cu o amprentă de carbon zero. Ceea ce pune presiune pe întregul lanț.
Nu știu dacă politic și social ajută acest termen, pentru că trebuie să urmărim cum reacționează societatea. Până la urmă, oamenii trebuie să se deplaseze cu mașinile.
Care este politica actuală de reducere a emisiilor de dioxid de carbon la nivelul companiei?
Avem proiecte care au început deja în zona fabricii de la Brașov, unde dezvoltăm o soluție cu panouri fotovoltaice ca să compensăm o parte din energia pe care o utilizăm. La centrul de la Iași am instalat deja panouri fotovoltaice pe acoperișul clădirii, în Timișoara dezvoltăm un centrul de testare și avem înțelegere cu proprietarul că vom instala panouri fotovoltaice. În general căutăm soluții peste tot prin companie.
Apropo de centre de testare, în toamna lui 2021, adică anul trecut pe vremea asta, am fost acolo când Vitesco Technologies punea piatra de temelie pentru un centru de testare. Cum se desfășoară lucrările?
Zilele astea am instalat primele echipamente de testare în centrul de Iași și urmează partea de apă tehnologică. Inaugurarea oficială este în 2 noiembrie.
Văzute din interiorul companiei, ce grupuri auto sunt cu un pas în față la nivelul tehnologiei oferite pe mașinile electrice?
Pot să vă ofer o opinie personală. Toți producătorii auto vor să satisfacă acum cât mai bine cerințele clienților finali: cost și eficiență. Dacă ne uităm în piață, toată lumea vorbește despre autonomie. Dar la nivel de comunicare și marketing, unii vorbesc despre autonomie, alții despre eficiență, alții despre costuri, în funcție de producător. Ei bine, părerea mea este că în final vom avea de toate pentru toți. Nu vom avea o mașină electrică extraordinară, ci vor exista mașini cu diferite caracteristici care răspund nevoilor diferite ale publicului. Avem și SUV-ul cu șapte locuri și baterie de 100 de kWh, dar și o mașină economică de oraș. Și atunci nu cred că e corect să spunem că un producător e în fața altuia, ci pur și simplu că fiecare constructor auto se află în căutări. Cert e că vom asista la schimbări în viitor la nivel de piață.
Cred că pe partea de electrificare vor apărea servicii de consultanță la distanță, de autonomie crescută prin schimbarea unor algoritmi și așa mai departe. Asta va fi modalitatea prin care un producător va putea să-ți ofere servicii mai bune decât concurenții.
Deci ne așteptăm să trecem dinspre o eră a produsului înspre una a serviciilor, care vor conta din ce în ce mai mult?
Da. Produsele pot să fie similare, dar serviciile pentru acele produse pot face diferența la achiziție. Nu te oprește absolut nimic, cu tehnologia de astăzi, să oferi alte servicii, mai bune decât concurenții tăi.
Cum și când se va rezolva criza producției de semiconductori/microcipuri care a dat peste cap industria auto și nu numai în ultimul an?
Ce pot să spun este că se pare că va mai dura implicit pe parcursul unei părți din 2023. Dar noi am fost foarte pragmatici și coerenți – nu e meritul unei persoane anume – și am reușit să gestionăm fluxul astfel încât să nu încurcăm niciun producător auto. Dacă producția s-a oprit în vreo fabrică auto, n-a fost niciodată din cauza Vitesco Technologies. Am reușit să gestionăm un flux al furnizării în special în partea de producție.
Ce-i sfătuiți pe cei care termină liceul și și-ar dori să meargă pe un drum de viitor în ceea ce privește jobul? Încotro ar trebui să se îndrepte? Ce specializări sau calificări vor fi utile în următorii ani? Ce nevoi sunt pe piață?
Avem colegi care vin și sunt foarte pasionați de unul-două subiecte tehnice. Și exact pasiunea asta pentru subiectele lor tehnice se caută acum pe piață. Dacă cineva se așteaptă ca piața să favorizeze generaliștii care știu din toate câte ceva, s-ar putea să se înșele. Părerea mea este că specializarea îți va aduce mult mai multe șanse de reușită. Trebuie să te gândești ce-ți place să faci. Îți place zona de software? Ok, doar că software-ul de astăzi nu înseamnă ce însemna acum mulți ani, în tinerețea mea. Sunt diferite module de software care se dezvoltă și noi avem specialiști pe modulele respective. Oamenii ăștia știu foarte multe lucruri pe respectivele module, iar noi avem în aceste zone foarte mulți angajați foarte buni.
Se pare că tinerii care vin din spate au găsit deja cheia. Sunt foarte mulți copii și studenți care știu exact ce vor și care-și găsesc foarte repede locul. Noi ne dăm uneori deștepți și le sugerăm că ar fi bine să învețe despre un anume subiect. Dar de multe ori, ei găsesc acel subiect înaintea noastră. Nu știu cum fac, nu mă întrebați care e mecanismul, dar am întâlnit mulți studenți aflați la primul contact cu zona ingineriei și unii dintre ei sunt absolut străluciți. Nu pot să înțeleg de ce aud oameni care acuză generația nouă că nu e precum cele dinainte.
În principiu, pe lângă școală există cluburi de toate felurile: de robotică, de programare, de comunicare – multe dintre acestea sunt un fel de opționale în cadrul școlilor. Eu le recomand să meargă acolo. Este un mod de a lucra cu alți colegi, cu alți profesori, de a te prezenta în fața altor oameni. Lucrurile astea sunt foarte importante astăzi. Tinerii trebuie să-și dezvolte abilitatea de a căuta singuri și de a găsi ce le place.
Vitesco Technologies este partenerul tradițional al ROCHARGE, turul României cu mașini electrice. Ce înseamnă pentru companie alăturarea cu acest proiect?
Printr-o aliniere de astre, cred că profilul acestui proiect și profilul domeniului nostru de activitate se potrivesc perfect. Iar pentru noi, la nivel de imagine și de promovare prin discuție, asta contează foarte mult. Anul trecut am avut la nivel intern foarte multe reacții pozitive, pentru că oamenilor noștri le place proiectul ROCHARGE.