Volvo și-a construit renumele în jurul conceptului de siguranță. Și dacă e să privim la ce s-a întâmplat până acum, suedezilor le-au ieșit lucrurile. De vreo zece ani, Volvo pune accent și mai mult pe latura premium a filozofiei de brand, iar partea aceasta o vezi în vânzările puse cap la cap lângă cifrele obținute și de rivali.
Dar odată cu schimbarea regulilor în lumea auto – a se citi electrificare – Volvo a deschis robinetul cu idei și a pus în aplicare câteva dintre ele. Sigur, începuturile electrificării Volvo datează din 2007, dar adevăratele mutări s-au făcut abia la final de 2019, an în care Volvo a prezentat XC40 Recharge, adică varianta electrică a SUV-ului de clasă compactă.
De ce și-a început Volvo cariera electrificată cu un SUV? Sigur, asta sună a întrebare retorică dacă privești în ansamblu pe străzi, dar și peste vânzările înregistrate de această categorie în ultimii ani.
Cum e văzut XC40 în gama Volvo? Aș spune că bine, dacă judecăm după faptul că micul SUV a devenit al doilea cel mai popular model al mărcii suedeze după bestsellerul XC60. Vânzări în 2021? Peste 200.000 de unități.
Asistăm la o transformare majoră în piața auto, dar uneori uităm că de doi ani încoace întreaga lume s-a confruntat cu ceva mai mare de atât: pandemia de coronavirus.
Cum s-a manifestat ea în industria auto?
Răspunsul pe scurt: închideri temporare ale uzinelor și, ulterior, o criză a semiconductorilor care a generat întârzieri în tot ce înseamnă lanțul de aprovizionare.
Cum s-a reflectat ea în piață?
Timpi de livrare din ce în ce mai mari.
Această criză a avut efect și asupra prețurilor: creșteri, indiferent de producător. Ba mai mult, chiar și prețurile mașinilor rulate au înregistrat creșteri ca urmare a cererii ridicate, unii orientându-se către un second-hand în locul unei mașini noi din cauza timpilor mari de așteptare. În funcție de cerere, producătorii au fost nevoiți chiar să întrerupă temporar comenzile pentru anumite modele.
Sper că după toată această explicație ți-ai făcut o imagine a ceea ce se întâmplă acum în piața auto, dincolo de prezentările pompoase care au loc săptămânal.
În acest context, Volvo România a luat o decizie importantă: a pre-comandat un număr mare de exemplare XC40. De toate felurile, pentru toate gusturile. Fără să existe comenzi ferme pentru ele. Iar acum, mașinile sunt disponibile din stoc. Practic, dacă ai de gând să-ți iei o mașină nouă și nu vrei să aștepți, poți face o vizită în showroomurile Volvo.
Test de consum în București cu trei motorizări XC40
Spuneam că s-au comandat exemplare XC40 pentru toate gusturile. Și m-am referit nu doar la niveluri de echipare, ci și la motorizări. Poți alege din variante mild-hybrid pe benzină, versiuni plug-in hybrid sau electrice.
Ce am făcut?
Am luat câte una din fiecare categorie să vedem cât consumă în regim urban. Că majoritatea mașinilor își petrec marea parte a vieții pe străzile orașelor.
Pe listă s-au aflat următoarele: B4 AWD, T5 Recharge și Recharge Twin. Le explic pe toate pe rând.
Versiunea B4 AWD este animată de un motor pe benzină de 2,0 litri cu sistem mild-hybrid. În total, propulsorul dezvoltă 197 de cai-putere, iar resursele sunt gestionate de o transmisie automată și de un sistem de tracțiune integrală. Acesta din urmă este opțional.
Varianta T5 Recharge este un plug-in hybrid care pune la bătaie 262 de cai-putere obținuți dintr-un motor pe benzină de 1,5 litri și un motor electric amplasat pe puntea spate. Pentru a ține în viață motorul electric, suedezii au optat pentru o baterie de 10,7 kWh care asigură o autonomie maximă de 45 de kilometri.
XC40 Recharge Twin este varianta electrică a SUV-ului compact. Are două motoare electrice gata să livreze 408 cai-putere. Acestea sunt alimentate de o baterie de 75 kWh care asigură o autonomie maximă de 418 kilometri.
Cum am făcut?
Am stabilit un traseu care să străbată Bucureștiul prin cele patru puncte cardinale. L-am făcut în așa fel încât să nu ratăm nici marile intersecții aglomerate. Las și harta mai jos, în caz că te vrei să faci și tu același lucru cu mașina din dotare. De curiozitate sau din alte motive, știu eu ce vrea fiecare de la mașina lui?
Când l-am făcut?
Într-o zi de joi, că ar fi fost prea simplu să scoatem la plimbare cele 3 exemplare XC40 în weekend. Practic, o zi obișnuită pentru cei care au de condus prin București.
Cum am mers?
În primul rând trebuie să-i menționez pe Berti Panaiot – omul care face parte din echipa de organizare a roadtrip-urilor Autocritica – și pe Laura Antonov – pe care o poți citi pe La Chic Boutique. Ei au urcat la volanul versiunilor B4 AWD (benzină mild hybrid) și Recharge Twin (electric). Și dacă sunt la rubrica mențiuni, îi pun pe listă și pe Mircea Meșter și Ciprian Mihai: că e mai simplu să pui în pagină atunci când ai și fotografii din timpul testului.
Ritmul de mers a fost unul normal. Absolut normal. Scopul n-a fost să scoatem cel mai mic consum, ci să vedem cât consumă cele trei motorizări pe bune, în condiții normale de exploatare. Nu, n-a fost unul dintre acele teste de consum în care te pui pe prima bandă și rogi universul să-ți scoată în cale doar verde la semafor și drumuri goale. S-a mers în ritm cu traficul, dar respectând regulile de viteză. Că am văzut și noi cum se mai ciupesc 10-15 km/h atunci când bulevardul e gol.
Și ca termenii “mers normal” să fie înțeleși pe deplin, fiecare dintre noi trei a mers în condiții de confort și în moduri de rulare care n-au presupus “gâtuirea” resurselor.
Puncte cardinale
Înainte de toate, am trecut pe la benzinărie. Ca să umplem până la refuz rezervorul hibridului T5 Recharge și pe cel al mild-hybridului B4 AWD. Că altfel cum să măsori cu cât mai multă precizie?
De aici, am resetat cu toții computerele de bord și am pornit către sudul Bucureștiului. Drumul nu-i deloc complicat, iar la ora 11:00 – că pe-atunci am pornit din benzinăria MOL de pe șoseaua București – Ploiești, traficul deja începea să curgă cu mai multă ușurință. Cel puțin așa a fost până la Arcul de Triumf, acolo unde primul semafor întâlnit ne-a separat.
Nu e ca și cum ne-am propus ca pe tot drumul să mergem legați unii de ceilalți, însă lucrul ăsta aduce cu sine diverse oportunități foto. Ne-am regrupat undeva după piața Universității, la timp să-i dăm ocazia lui Ciprian să pozeze în Pasajul Unirii. Care doar ce a fost reamenajat.
Primul punct intermediar e undeva în sudul Bucureștiului, pe Șoseaua Giurgiului. Oprim în prima parcare înainte de ieșirea din Capitală și facem un mic recensământ. În rândul consumului, bineînțeles.
XC40 în varianta mild-hybrid a afișat un consum mediu pe cei 19 kilometri de 10,4 litri/100 km.
Varianta electrică s-a mulțumit cu 19,9 kWh la 100 de kilometri și cu o baterie fixată la 94%.
De cealaltă parte, hibridul plug-in a tras din plin energie din acumulator, iar consumul mediu afișat (pentru că am mers în modul Hybrid, cel în care computerul mașinii analizează o mulțime de parametri pentru o eficiență cât mai bună) a fost de 1,5 litri/100 de kilometri. Sigur, bateria a fost încărcată 100% în momentul plecării. La fel s-a întâmplat și în cazul versiunii electrice. După traversarea Bucureștiului pe axa nord-sud, mai aveam 60% din baterie.
Am parcurs cei 19 kilometri în fix 46 de minute.
Pentru navetiști
Din sud am luat drumul către unul dintre cele mai estice puncte ale Capitalei. Am ales ca punct intermediar noua parcare intermodală din zona Pantelimon. În caz că faci naveta și nu vrei să intri cu mașina în București, parcarea aceasta reprezintă o soluție interesantă: stații de tramvai și autobuz la “parter”, iar deasupra, 500 de locuri pentru mașini. Momentan, parcarea nu este cu plată, tarifele urmând să se stabilească în scurt timp. Am profitat de faptul că la ultimul etaj parcarea e complet goală pentru o serie de fotografii de grup.
Opririle între intersecții sunt din ce în ce mai dese, semn că traficul crește în intensitate. Hibridul plug-in n-are probleme în a gestiona aceste mici stinturi doar din baterie. Și lucrul ăsta se vede rapid nu doar în indicatorul care-mi spune câtă energie a mai rămas, ci și pe computerul de bord.
Rulajul a ajuns la 33 de kilometri, iar bateria la sub 10% încărcare. Dar consumul de benzină a scăzut la 1,2 litri/100 de kilometri. Altfel spus, pe cei 33 de kilometri parcurși până aici consumasem în jur de 9,5 kWh din baterie și 400 de mililitri de benzină.
De cealată parte, benzina mild-hybrid a ajuns la 10,7 litri/100 de kilometri, ceea ce înseamnă că a consumat 3,9 litri de benzină pe acești 33 de kilometri.
În același timp, consumul electricului a sărit până la 21,4 kWh/100 de kilometri. Consumase 7,1 kWh.
Am parcurs cei 14 kilometri intermediari în 48 de minute.
Spre autostradă
Din est, traseul ne poartă din nou prin centrul Capitalei, dar către extrema vestică a Bucureștiului. Știam că străzile se vor aglomera și mai mult, motiv pentru care nici n-am clipit atunci când sistemul de navigație mi-a spus că pentru cei 19-20 de kilometri pe care îi aveam de parcurs urma să stau în trafic o oră și 15 minute.
La un kilometru de la plecarea din Pantelimon, bateria hibridului plug-in s-a descărcat. Nu complet, bineînțeles, pentru că sistemul știe să-și păstreze o rezervă energie în cazul în care vrei să folosești toți cei 262 de cai-putere. Și-ți dai seama de lucrul acesta în momentul în care dispare cifra/numărul din dreptul autonomiei electrice.
Am continuat să mergem în ritmul normal pe care l-am stabilit de la bun început. Ba mai mult, ne-am și oprit preț de 15 minute la una dintre stațiile de carburant aflată în apropiere de centru, pentru o pauză de hidratare.
Așa cum era de așteptat și în ton cu tradiția, intersecția Valea Cascadelor cu bulevardul Iuliu Maniu era zidită. Fiecare și-a umplut timpul așa cum a știut mai bine: eu, spre exemplu, m-am bucurat de un audiobook și de câteva apeluri către cei dragi. Berti și cu Laura s-au delectat și cu noul Android Automotive, sistemul de infotainment pe care Volvo a început să-l implementeze pe versiunile facelift ale modelelor din gamă.
Ajunși în ultimul punct intermediar al traseului am făcut o nouă verificare a computerelor de bord:
- 4,2 litri/100 de kilometri pentru plug-in hybrid (plus un plin de baterie de 10.78 kWh)
- 22,5 kWh/100 de kilometri pentru electric
- 11,3 litri/100 de kilometri pentru benzina mild-hybrid.
Cu tot cu pauza de 15 minute, cei 20 kilometri au fost parcurși în 90 de minute.
Cât au consumat?
De la ieșirea spre autostrada București – Pitești ne-am întors spre stația MOL de la care am plecat. Încă aproape 20 de kilometri pe care i-am parcurs, de această dată, pe centura Bucureștiului. Practic, am simulat și o parte din experiența unui șofer care locuiește în afara Capitalei, dar lucrează în oraș. Drumul care ocolește capitala are încă porțiuni în lucru, iar asta a generat un ambuteiaj. În vreo 10-12 minute am parcurs un kilometru, însă după răsuflarea dopului, totul a mers cursiv.
La finalul traseului, electricul XC40 Recharge Twin a parcurs 70,7 kilometri. Consumul mediu înregistrat a fost de 21,8 kWh/100 de kilometri, iar bateria păstra 79% din încărcare. Altfel spus, dacă traversezi în fiecare zi capitala de la nord la sud și de la est la vest cu tot cu drumuri de legătură, poți încărca XC40 electric o dată la circa patru zile.
Costul efectiv al celor 70,7 kilometri kilometri parcurși a fost de 15.4 lei (dacă considerăm un cost mediu de un leu/kWh). Dacă luăm ca reper costul cel mai mare al unui kWh la stațiile rapide de încărcare (2.49 lei/kWh), costul acestui test ar fi fost de 38.3 lei.
Sau între 21.8 și 54.1 lei la fiecare 100 de km parcurși prin București (în funcție de costul încărcării)
Versiunile plug-in hybrid și benzină mild-hybrid au trecut la testul pompei. Pentru că, pentru a verifica consumul computerului de bord, am și alimentat din nou rezervoarele. Să vedem exact cât au consumat.
În cei 70 de kilometri, hibridul plug-in a consumat energia din baterie (10.7 kWh) și alți 2,69 de litri de benzină. Dacă luăm în calcul un cost mediu de un leu / kWh și un cost mediu de 7 lei/litru pentru benzină, costul total al testului a fost de 29,5 de lei pentru versiunea PHEV a lui XC40. Sau 42,1 lei la fiecare 100 de kilometri parcurși prin București (dacă bateria este plină la start).
Dacă costul de încărcare crește la 1.99 lei/kWh (stațiile AC publice), costul total al testului ar fi de 40.1 lei, iar la 100 de kilometri am fi cheltuit pe benzină și energie 52,7 lei.
Consumul mediu afișat de computerul de bord a fost de 4,9 litri/100 de kilometri.
De cealaltă parte, versiunea pe benzină – cu un mic ocol de 2 kilometri din cauza unei intersecții ratate – a consumat 6,27 de litri în cei 72,5 kilometri parcurși. Altfel spus, testul ne-a costat 43,89 de lei. Sau 60,5 lei la 100 de kilometri parcurși prin București.
Valoarea indicată de computerul de bord a fost de 10,2 litri/100 de kilometri.
Versiune | Consum Mediu | Distanță (km) | Cost test (lei) | Cost 100km (lei) | |
XC40 B4 AWD (benzină, 197 CP, mild-hybrid) | 10,2 litri/100 km 7 lei / litrul benzină | 72,5 | 43,9 | 60,5 | |
XC40 T5 Recharge (plug-in hybrid, 262 CP, benzină+electric) | 4,9 litri/100 km + 10,7 kWh 7 lei / litrul benzină 1 leu – 1,99 lei / kWh | 70,1 | 29,5 – 40,1 | 42,1 – 52,7 | |
XC40 Recharge Twin (electric, 408 CP) | 21,8 kWh/100 km 1 leu – 2,49 lei / kWh | 70,7 | 15,4 – 38,3 | 21,8 – 54,1 |
Toate cele trei versiuni Volvo XC40 sunt disponibile cu livrare imediată din stoc în luna septembrie 2022 la dealerii Volvo din toată țara.