Test Drive: Volkswagen T-Roc R

Volkswagen T-Roc R facelift este unul dintre SUV-urile pe care le poți numi, fără griji, pocket rocket. Cei 300 CP, transmisia automată și tracțiunea integrală sunt ingredientele cu care vrea să convingă.

Cine este și ce vrea Volkswagen T-Roc R de la noi?

O să-ți spun direct concluzia la care am ajuns eu după cele câteva zile alături de modelul german: T-Roc R e un fel de Golf R cu haine de SUV. Și asocierea cu Hot Hatch-ul e una pozitivă.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

La fel ca versiunea civilă din care derivă, adică T-Roc, SUV-ul de performanță a trecut printr-un facelift discret. O să observi noua grilă frontală cu linia centrală care se prelungește din zona farurilor și se oprește în dreptul siglei producătorului, dar și stopurile cu o semnătură diferită. Dacă mai zăbovești puțin în partea din spate, o să realizezi că și spoilerul a fost redesenat.

O schimbare importantă a fost pregătită pentru interior: dispare ecranul central integrat în planșa de bord și apare un display free standing. Tot pe consola centrală descoperi și noile comenzi tactile pentru controlul sistemului de climatizare.

Și mai sunt și alte noutăți, dar o să amintesc despre ele atunci când strig catalogul.

Ce concurenți are pe piața din România?

Segmentul SUV-urilor subcompacte cu ADN sportiv nu-i unul atât de populat. Și dacă arunci o privire atentă, o să observi un lucru: mărcile grupului Volkswagen au fost cele care au încercat terenul.

În grupul de rivali îi găsești pe Audi SQ2, Cupra Ateca și cam atât. Ar mai fi Hyundai Kona N, doar că modelul asiatic încă n-a ajuns și în România. În rest, ca să dai de un SUV de performanță trebuie să urci un segment, iar de acolo se schimbă complet datele problemei.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Pe Volkswagen T-Roc facelift poți să-l comanzi în versiuni cu motoare diesel și benzină. În schimb, R-ul rămâne pur tradiției: doar benzină.

Mai precis, SUV-ul de performanță poate fi comandat împreună cu motorul de 2,0 litri turbo care dezvoltă 300 de cai-putere și 400 Nm. Dacă te zgâiești puțin peste fișa tehnică a lui Cupra Ateca sau peste cea a lui Audi SQ2 o să vezi aceleași specificații. Coincidență? Sigur că nu.

Practic, grupul Volkswagen îți oferă un trio din care să-ți alegi preferatul. Rămâne doar să decizi ce siglă vrei pe calandru și cât de mult te poți întinde cu bugetul.

Cât despre a doua parte a întrebării, îți recomand să te gândești bine dacă ai nevoie de un SUV de performanță în viața ta. Poate nu ți-ar sta rău nici cu un Hot Hatch. Poate un Golf R, cine știe, că-i și puțin mai accesibil.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Eu cred că dacă te duci la orice dealer să comanzi un model de performanță, e clar că nu cifrele de consum au fost cele care te-au convins. Drept urmare, n-o să încerc să te conving de nimic, așa că trec direct la valori.

În regim mixt și în condiții normale de rulare – cu mici impulsuri sportive – T-Roc R facelift a consumat 13 litri/100 de kilometri. Prin oraș, consumul a trecut și de 18 litri/100 de kilometri – sigur, ambuteiaje și multe minute de stat în coadă -, iar pe drumuri naționale și autostrăzi, computerul de bord a afișat și valori cu o singură cifră.

Oricum încerci să pui lucrurile în context, e clar că T-Roc R facelift n-a fost făcut să fie un campion al consumului – chiar dacă în meniu există un de rulare Eco. Altele au fost prioritățile.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Nu-i mare deloc, iar asta reprezintă un avantaj în oraș. E fâșneț bine de tot, și acest lucru poate fi considerat un alt avataj. Desigur, uneori îl simți prea înhămat și ai vrea să-l lași liber, însă e imposibil.

E rigid – că de-aia îi spune model de performanță -, iar în oraș o să percepi lucrul acesta ca pe un punct negativ. Și n-ar fi neapărat vina lui că șosesele sunt pline de gropi sau că trecerile la nivel cu șinele de tramvai sunt “la nivel” doar cu numele. Dar oricum încerci să privești lucrurile și să atribui caracteristici, pe acolo circuli zilnic și depinde doar de tine dacă ești dispus să accepți “a bumpy ride” .

În schimb, îi place mult în afara orașului pentru că are loc de joacă. Și nu prea se înclină pe viraje, iar direcția te pune la nivelul asfaltului și te obligă să simți fiecare mișcare.

Transmisia automată lucrează pentru tine și-i o plăcere să simți acele mici împungeri la fiecare schimbare de treaptă. Desigur, dacă vrei să le anticipezi, ai două padele bine profilate în spatele volanului. Nu ezita să le folosești în caz că ești convins că poți mai bine. Și tot pentru un plus de dinamică apare și tracțiunea integrală. Are grijă să pună cuplul acolo unde trebuie.

Ce mi-ar fi plăcut? Un set de anvelope cu aderență mai bună. Din această primăvară, Hankook a devenit furnizorul de anvelope Volkswagen pentru modelele din gama R, iar T-Roc R facelift a fost echipat cu Ventus S1 evo 2. Puțin “alunecoase” când vine vorba de aderența pe asfalt uscat. Și n-o spun neapărat eu, dar o confirmă și testele de specialitate.

Cum ți se pare designul exterior?

T-Roc R facelift e sleeperul perfect. Nu-i atât de ostentativ la exterior și pare doar un SUV dintr-o mare de caroserii supraînălțate. Asta până apuci să vezi evacuarea cu cele patru terminații și logoul R de pe capacul portbagajului.

Cum sunt materialele la interior?

E ca oricare alt T-Roc facelift, doar că, pe alocuri dai de logoul R și de ceva materiale/accesorii cu iz sportiv. Spre exemplu, acea stofă de pe scaune și cusăturile albastre, sau volanul bine profilat cu padele gigant pentru schimbarea treptelor.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

8 și asta pentru că tunelul median mi se pare destul de înghesuit, cotiera nu-i atât de încăpătoare și marginea portbagajului e prea bine profilată – a se citi înaltă.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

4 adulți, dar încearcă să nu exagerezi cu bagajele. Cei 392 de litri din portbagaj vor fi suficienți doar pentru un city brake în 4. Dacă îți extinzi plecarea, fie împachetezi mai puține, fie renunți la cineva de pe bancheta din spate. Decizii, decizii.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

T-Roc R facelift este o versiune a actului SUV de clasă mică. Deci n-o să-l vezi neapărat în această configurație la un test de siguranță Euro NCAP. În plus, modelul a fost dat de pereți și de bariere în 2017, anul lansării versiunii fără facelift, iar ratingul obținut atunci e valabil.

În urmă cu 5 ani, T-Roc a primit cinci stele de siguranță, cu rating de 96% pentru adulți, 87% pentru copii, 79% pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști, motocicliști) și 71% la capitolul tehnologii de siguranță.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Întreg pachetul sistem de propulsie – tren de rulare. Pentru că T-Roc R se simte ca un R de la Volkswagen. E agil, răspunde corect și rapid, și are o dinamică bună. Iar pentru toate astea trebuie să-i mulțumim lui Golf R.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Nu neapărat, dar poate n-ar fi fost rău să găsesc pe volan butoane pe care să le apăs și nu un bloc întreg de comenzi sensibil la atingere.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

R-ul e o echipare în sine, deci n-ai cum să încerci ceva mai puțin echipat. Și pentru că se vrea un vârf de gamă, nu doar la nivel de performanțe, ci și la nivel de dotări, asta înseamnă un preț de pornire consistent: 46.183 de euro. Dacă începi să bifezi și alte opționale, prețul poate să treacă de trece de bariera celor 50.000 de euro. Mai precis, în cazul mașinii testate, prețul final a fost de 53.785 de euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru comportamentul dinamic.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Aș spune prețul. Sigur, toate mașinile noi s-au tot scumpit, însă 50.000 de euro mi se pare o sumă de la care poți să te gândești la cu totul alte modele.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Răspuns final: îi pun anvelope cu aderență mai bună.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei neapărat un Hot-SUV pe care să-l poți duce la circuit în weekend, dar care să nu fie atât de agresiv în design.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…tot ce vrei de la un SUV mic e să te ducă din A în B și să-ți ofere confort, liniște și ceva spațiu.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Grea alegere. Am mai spus că nu am atât de multe SUV-uri preferate, însă cu T-Roc R m-aș putea obișnui. Chiar dacă repet lucrul acesta, e unul dintre modelele care nu sare în ochi ca fiind unul de performanță. Și dacă vrei să rămâi în anonimat și să te pierzi cât mai bine în mulțime, îl comanzi într-o culoare mai puțin țipătoare.

Clientul perfect al mașinii?

Tinerii care au trecut cel puțin printr-un curs de conducere defensivă și un curs de conducere sportivă. Ca să înțeleagă cât mai multe dintre atuurile SUV-ului de performanță.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un pocket rochet pe care nu mi l-aș fi imaginat acum 10 ani.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Volkswagen

Volkswagen T-Roc facelift

2.0 TSI R DSG 4WD

de la 48.285 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
300 CP
Cuplu maxim sistem
400 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1984 cmc
Putere maximă
300/221 CP/kW
Cuplu maxim
400 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
4.9 s
Viteză maximă
250 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
8.4 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4236 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1819 mm
Înălțime
1559 mm
Ampatament
2594 mm
Volum portbagaj
392 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1237 litri
Masa proprie
1609 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
48.285
Preț mașină testată
53.785 €