Dacia pe cele mai mari 5 piețe europene: rezultate în 2022

2022 a fost un an bun pentru Dacia pe cele mai mari piețe europene. Francezii au fost cei care au scos din uzinele Dacia cele mai multe unități. Nici italienii și nici germanii n-au ignorat modelele mărcii de la Mioveni și au contribuit cu plusuri în rapoartele Dacia. Creșteri importante au fost raportate de Dacia și pe piețele din Spania și Marea Britanie.

Dacia s-a bucurat de un an 2022 foarte bun, grație vânzărilor în creștere pe toate piețele Europei, mai ales în a doua parte a anului. Și asta într-o perioadă în care marea majoritate a constructorilor auto au gâfâit din cauza semiconductorilor. Dar și în 2022, fără marile piețe de pe continent, Franța, Germania, Spania, Italia și Marea Britanie, Dacia nu ar fi reușit performanțele care i-au permis să se apropie de rezultatul record din 2019.

Franța

Franța rămâne mina de aur pentru Dacia, țara care a adoptat marca românească cu brațele deschise și a transformat-o într-o marcă aproape franțuzească. În 2022, acest lucru s-a văzut mai bine ca niciodată: Dacia a depășit Citroën, o marcă istorică, cu tradiție pentru orice francez, indiferent de nivelul averii și opțiunile politice. Fie că vorbim despre SUV-ul Duster, despre versatilul Sandero sau despre mai noul Jogger, Dacia i-a atras pe francezi cu motoarele GPL, cu electricul Spring și, peste toate, cu prețurile potrivite pentru vremurile dificile pe care le traversează toată Europa.

Așa se face că Sandero a lăsat în spate Renault Clio în topul vânzărilor, într-un moment aproape istoric, mai ales dacă ținem cont de faptul că ambele fac parte din același grup auto.

Dacia a vândut în 2022, în Europa, aproximativ 500.000 de mașini, după estimările noastre, ceea ce înseamnă că piața din Franța, cu cele 130.855 de autoturisme noi înmatriculate, reprezintă mai mult de un sfert. Cam asta este ponderea pe care o are această țară în ecuația business-ului Dacia, așa că este de înțeles și bucuria de final de an. Cu o creștere de 4,5% față de anul trecut și o cotă de piață de 8,6% pe segmentul de autoturisme, marca de la Mioveni a trecut de Citroën cu aproape 1.000 de unități. Nu sunt multe, dar contează pentru moralul echipei, pentru că nu-i ușor să-i bați pe francezi pe terenul lor. E drept că Citroën a mai vândut și vreo 55.000 de utilitare, un subiect interzis pentru Dacia, după ce Dokker s-a transformat în Renault Express. Dar chiar și așa, succesul este important.

De altfel, dacă privești topul francez al vânzărilor de modele pe întreg anul, poți înțelege de unde această mândrie a celor de la Dacia: doar Peugeot 208 a vândut mai multe mașini decât Dacia Sandero, care a trecut de Clio cu 280 de mașini. Suficient cât să-i fure locul al doilea și medalia de argint.

Tot în acest clasament vedem și ce au făcut celelalte modele: Duster, locul 9, cu 31.648 de unități, cu 10 mai multe decât Arkana, Spring, locul 18 la general, cu 18.326 unități, de trei ori mai multe decât au cumpărat românii în 2022, iar Jogger, cel care a pornit la drum abia în martie – aprilie, a reușit să strângă 15.379 de clienți până în decembrie, depășind modele precum Citroën C4, Kia Sportage sau Volkswagen T-Cross.

Top 10 modele în Franța în 2022

ModelUnități vândute
1.Peugeot 20888.812
2.Dacia Sandero64.293
3.Renault Clio64.012
4.Citroën C358.880
5.Peugeot 200851.454
6.Renault Captur45.577
7.Peugeot 30841.656
8.Peugeot 300836.281
9.Dacia Duster31.648
10.Renault Arkana31.638

Germania

Cea mai mare piață auto din Europa este un El Dorado pentru orice constructor de mașini, chiar dacă acolo sunt acasă cele mai populare mărci auto de pe continent. Și ne gândim acum nu doar la mărcile din grupul Volkswagen, care sunt lideri pe aproape toate segmentele din care fac parte, an de an, ci și la celelalte mărci cu sediul într-unul din celebrele landuri: celelalte două mărci premium (pe lângă Audi), BMW și Mercedes, ultra-populara Opel, dar și Ford, care este germană la fel cum este și românească, iar cumpărătorii de pe piața locală nu uită nicio secundă că unele dintre mașinile sale sunt produse la Koln. Așadar, vorbim despre o piață puternic concurențială, în care mai activează, cu același caracter semi-local, și Skoda sau SEAT.

Niciunei mărci străine nu-i este ușor în astfel de condiții, așa că Dacia se luptă din greu să facă performanță în fața unor clienți cu bani, cu o educație auto solidă și cu o ofertă extrem de generoasă. Din acest motiv, când vezi la final de an o creștere de 49,7% nu poți să nu zâmbești, chiar dacă cifrele din 2022 sunt mai mici decât cele din 2019. Practic, Dacia a defilat pe tot parcursul lui 2022, înregistrând creștere după creștere, pe o piață care scădea văzând cu ochii. Pe 31 decembrie, Dacia depășea cu aproape 400 de mașini pragul de 60.000 de autoturisme vândute și livrate clienților nemți, atrăgându-și o cotă de piață de 2,3%.

Dincolo de cifrele generale, mai știm că Sandero este lider incontestabil pe segmentul propulsiei GPL, acesta fiind și marele avantaj al mărcii, pe o piață în care electricele au depășit 20%. De altfel, pentru Spring a fost extrem de dificil să răzbată printre numele grele din piață, însă asta nu înseamnă că nu a reușit. Au fost 470.000 de electrice vândute, iar Tesla a vândut 70.000 de mașini (Model 3 și Model Y). Familia ID de la Volkswagen a atras la rândul ei alți 50.000 de clienți, iar cosmopolitul Fiat 500 sau coreeanul Hyundai Kona au reușit să reprezinte alegerea pentru aproape 30.000 de clienți fiecare. În acest condiții, Dacia Spring a vândut 14.366 mașini, mai mult decât dublu față de volumul din România și cel puțin onorabil pentru Germania, dacă ținem cont de faptul că tot 14.000 de mașini a vândut și Hyundai Ioniq 5, iar e-Up! a fost cu mai mult de 1.000 de unități sub Spring, la fel cum s-a întâmplat cu Audi e-tron și Opel Mokka.

Top 10 modele electrice în Germania în 2022

ModelUnități vândute
1.Tesla Model Y35.426
2.Tesla Model 333.841
3.Fiat 500e29.635
4.Volkswagen ID.4 și ID.524.847
5.Volkswagen ID.323.286
6.Hyundai Kona Electric17.029
7.Opel Corsa-e14.979
8.Dacia Spring14.366
9.Hyundai Ioniq 514.080
10.Volkswagen e-Up!13.238

Spania

Piața spaniolă este un teren de joacă periculos pentru Dacia, deoarece aici se întâlnesc foarte multe pasiuni locale, suprapuse peste un apetit destul de mare pentru mărci diverse, de la cele germane, la cele japoneze. SEAT nu a încetat niciodată să reprezinte marca preferată a spaniolilor, chiar și în vremurile dificile, dar intrările de succes, așa cum sunt sud-coreenele sau japonezele, nu sunt ignorate chiar deloc de spanioli.

De altfel, dacă ne uităm în top 10 al mărcilor auto preferate de clienții din Spania în 2022, vedem că Volkswagen este pe locul 1, iar Toyota pe locul al doilea, pentru ca pe locul trei să se afle Kia. O alegere atât de diversificată și în același timp corectă este greu de găsit. Într-o astfel de companie, pentru Dacia este pur și simplu o lovitură să poată rezista în ierarhia câștigătorilor.

La finalul lui 2022, locul 9 la general, cu aproape 38.000 de autoturisme vândute, în creștere cu 2,5% pe o piață care a scăzut în cele 12 luni cu 5,4%, dar mai ales cu o cotă de piață care se apropie de 5 procente, este clar o reușită pentru marca românească. Iar dacă mai ținem cont și de faptul că în decembrie Dacia Sandero a fost cea mai vândută mașină de pe piață, cu 2.571 de unități livrate, față de 1.687 cât a avut Peugeot 2008, pe locul al doilea, iar pe întreg anul a încheiat pe locul 2, cu 20.782 mașini livrate, la o distanță de 1.200 de numărul 1, adică Hyundai Tucson, avem un tablou destul de bine conturat în privința poziției Dacia în Spania.

Ar mai fi de menționat faptul că Spring nu a cunoscut succesul aici, pentru că guvernul nu s-a numărat printre cele care au subvenționat cu sume mari achiziția de electrice. Cu numai 1.040 de unități în 12 luni, nu putem spune că a rupt gura târgului, dar nici alte mărci nu au făcut-o. Tesla a vândut 1.800 de Model 3, iar Hyundai Ioniq 5, mai puțin de 1.000 de bucăți. Volkswagen abia dacă a adunat 1.500 de unități cu cele trei ID.3, ID.4 și ID.5, iar despre alte mărci nici nu mai vorbim.

Italia

Italia trece printr-o perioadă mai puțin fastă, dar chiar și așa rămâne a treia cea mai mare piață auto din UE, cu mai bine de 1,3 milioane de mașini vândute într-un an, deși vorbim despre un an prost, care a adus o scădere de 9,7% față de 2021. Iar condițiile de aici sunt dificile pentru oricine vine din afară și vrea să vândă mașini: Fiat se bucură de o simpatie necondiționată, iar intrarea mărcii în grupul Stellantis a oferit automat credit și pentru mărcile franceze sau americane ale grupului. Nici nu este de mirare, în aceste condiții, faptul că, după Fiat, Jeep a devenit a doua marcă națională a italienilor, iar Toyota nu a încetat să reprezinte alternativa inteligentă a celor care vor mașini de import.

Ei bine, Dacia nu s-a lăsat nici cu astfel de reguli dure, profitând și de faptul că milioane de români trăiesc în peninsulă și își poartă cu ei nostalgiile. Un volum total de peste 67.000 de autoturisme vândute în 2022 este raportul cu care Dacia încheie anul în Italia, ceea ce înseamnă aproape 10% în plus față de anul 2021 și o cotă de piață la care își adaugă un procent, subliniind creșterea discretă în fața concurenței.

Pentru comparație, Peugeot are 5,26%, Renault – 4,54%, pondere în piață. Rivalii de la Citroën – 4,24%, iar liderul Fiat a scăzut la 13,59%. Succesul Dacia se vede și în clasamentul pe modele. Locul patru, după trei nume „grele”: Fiat Panda, Lancia Ypsilon și Fiat 500, cu un total de 33.922 de unități vândute într-un an, adică aproape tot atâtea cât Fiat 500 (33.996), și peste Citroën C3 sau Jeep Renegade.

Pe GPL, Sandero e lider indiscutabil, iar pe segmentul de electrice, Spring se ține bine, pe locul patru. Cu cele 2.825 de unități vândute, în scădere drastică față de anul anterior, din cauza reducerii subvenției guvernamentale, micuța electrică venită din China a depășit și Renault Twingo, și Peugeot 208, și Volkswagen ID.3, pentru că este mai ieftină.

Top 10 modele în Italia în 2022

ModelUnități vândute
1.Fiat Panda105.384
2.Lancia Ypsilon40.970
3.Fiat 50033.996
4.Dacia Sandero33.922
5.Citroën C331.879
6.Jeep Renegade29.954
7.Ford Puma29.479
8.Toyota Yaris27.813
9.Toyota Yaris Cross26.023
10.Peugeot 20825.827

Marea Britanie

Deși a ieșit din UE, Marea Britanie nu a încetat să reprezinte o piață puternică pentru Dacia, mai ales că englezii au primit mașinile românești cu destulă sinceritate încă de la prima generație Sandero. Fără multe dintre regulile UE, dar cu propriile reguli destul de dure, piața din Marea Britanie are un mare neajuns pentru orice constructor auto: are volanul pe partea dreaptă, astfel că uzinele trebuie să ia în calcul și astfel de versiuni ale mașinilor sale, dacă vor să vândă aici.

Dacia a făcut eforturi și a venit în Marea Britanie cu versiuni pentru toate modelele sale, chiar dacă cu un ecart de timp inevitabil, iar asta i-a adus un succes care nu poate fi trecut cu vederea. În ultimii doi ani, Dacia a lăsat în urmă scăderile generate de pandemie, dar și pe cele generate de criza anterioară care a avut la origine noile norme Euro și sistemele de măsurare WLTP.

Situația momentului este comparabilă cu celelalte mari piețe europene: scădere pe toată piața britanică, la final de an, de două procente, după mai multe luni de declin și un final noiembrie – decembrie de revenire. Un total de 1,6 milioane de autoturisme vândute reprezintă cel mai slab rezultat din ultimii 16 ani, pentru britanici. În schimb, Dacia crește și are un aproape neverosimil rezultat de +55% după 12 luni, chiar dacă nu are o vedetă în top 10 și nici modelul electric Spring nu a ajuns deocamdată aici.

Avem însă peste 27.000 de autoturisme Dacia livrate pe parcursul lui 2022, nu la fel de multe precum în marile piețe din UE, dar comparabil cu ce vinde marca pe piața din România. Nici cota de piață nu este uriașă, 1,69%, dar nu este deloc de neglijat în țara lui Mini, Rolls-Royce și mai ales a lui Ford și Vauxhall. Pentru Dacia, faptul că se află umăr la umăr cu Citroën este un semn bun (1,76 cotă pentru francezi), iar perspectivele pentru 2023 sunt la fel de optimiste, chiar dacă în decembrie cele mai vândute mașini au fost Tesla Model Y și Tesla Model 3.

Vânzările Dacia pe cele mai mari 5 piețe europene în 2022

2022
[nr. unități]
2021
[nr. unități]
Creștere
[%]
Cotă de piață [%]
Franța130.855125.2204,58,6
Italia67.38361.7009,215,12
Germania60.39040.34049,72,3
Spania37.68236.7622,54,63
Marea Britanie27.22117.56754,951,69
Total 325.553281.59115,6*65
*procent din totalul vânzărilor Dacia în 2022.