Deși e un nume longeviv, cu debut în 1997, Lexus RX devine dependent de evoluție în contextul foarte volatil al prezentului din lumea auto. Cu alte cuvinte, dacă ai de gând să emiți în continuare aceleași pretenții premium printre alte câteva mărci bine înfipte în segment, trebuie să te adaptezi.
S-au cam dus vremurile în care puteai “să plantezi” un V6 de 3 litri sub capotă și să ieși pe piață fluierând. E anul 2023 și în industria auto se formulează tot mai multe amenințări la adresa emisiilor, deci singura opțiune viabilă pentru Lexus RX era joace cartea electrificării.
Ce-i drept, japonezii au făcut mutarea încă de la a doua generație RX, dar acum vorbim de cea cu numărul cinci. Se impune o rafinare, o desăvârșire și o plusare a tot ce concepeam drept electrificat în cazul lui Lexus RX.
Premiere în gamă
Înainte să intrăm în pâine, câteva mențiuni. În Europa de Est, RX poate fi cumpărat și în versiune pur termică. Îi zice RX 350 și e construit în jurul unui motor de 2,4 litri, turbo, băutor de benzină. În rest, gama cochetează cu baterii și motoare electrice prin RX 350h, RX 450h+ (plug-in hybrid) și RX 500h. RX 350h și RX 500h folosesc sisteme hibride clasice, așa-numitele “full-hybrid” sau “self-charging hybrid”.
Acestea fiind spuse, RX 500h mai bifează două căsuțe: e primul hibrid Lexus cu motor turbo dar și cel mai puternic RX de până acum (detaliem în continuare). Se merge deci, cu pași fermi, într-o zonă a hibridului de performanță. Cum întâlnim, de pildă, pe la germanii de la BMW și Porsche.
Următorul capitol
Așa descrie Lexus abordarea designerilor în cazul noului RX. Dacă o comparăm cu cea a generației patru, observăm schimbări consistente, dar nimic revoluționar. Japonezii spun că designul și proporțiile au fost adaptate noilor cerințe tehnice (dictate de baterie, motor/motoare electrice), în vreme ce tradiționala grilă în formă de fus a fost redesenată pentru a semănă cu cea a unei electrice (unde nu e nevoie de răcire sub capotă).
La rându-i, capota a fost lungită, plafonul coborât (cu 10 mm) și ampatamentul mărit (cu 60 mm). Rezultatul are tente de SUV-coupé, dar n-ar mai trebui să ne mire acest aspect în 2023. Dacă se optează pentru echiparea F SPORT, caroseria primește elemente de rafinament în zona grilei, a pragurilor laterale, dar și la nivel de bară față/bară spate.
Fratele cel mare
Știți deja că RX e cel mai cel SUV din gama Lexus, poziționat peste UX (mezinul) și NX (calea de mijloc). La baza noii generații stă platforma GA-K, practic preluată de la NX și modificată pe ici pe colo, ceea ce a dus și la o reducere de masă: cu 90 de kilograme față de modelul pe care îl înlocuiește. Chiar și așa, un RX 500h poate cântări între 2.100 și 2.190 de kilograme, în funcție de dotări.
Concret, pe numere, Lexus RX măsoară 4.890 mm lungime, 1.920 mm lățime (+25 mm față de generația patru), 1.710 mm înălțime (-10 mm față de predecesor) cu un ampatament de 2.850 mm (+60 mm). Crește și ecartamentul față/spate: 1.650 mm (+15 mm), respectiv 1.675 mm (+50 mm).
Hibrid cu mușchi
RX 500h are la dispoziție un sistem hibrid bazat pe un motor de 2,4 litri, benzină, turbo, cu 4 cilindri în linie. Resursele merg către cele 4 roți printr-o transmisie automată cu 6 trepte și tracțiunea integrală permanentă DIRECT4. În total, sistemul produce 371 de cai-putere. Sprintul de la 0 la 100 km/h durează aproximativ 6 secunde, iar consumul mediu teoretic oferit de Lexus este de 8,2-8,5 l/100 km. Viteză maximă: 210 km/h.
Pe lângă motorul termic, RX 500h mai are în desagă două motoare electrice: unul din ele este amplasat pe puntea față, între transmisie și motorul termic, în vreme ce al doilea (76 kW/103 cai-putere) a fost montat pe puntea spate. Sistemul DIRECT4 poate varia cuplul trimis pe cele două punți în funcție de condițiile de aderență și stilul de condus.
Dincolo de ecuația dinamică, suspensia trebuie să îndeplinească o funcție esențială în acest segment. Mai pe românește, să fie confortabilă. Lexus a optat pentru un sistem MacPherson pe față și o configurație de tip multilink pe spate, cu accent pe setări din care să rezulte o mai bună stabilitate, deci în teorie, ruliu mai puțin în viraje.
Lexus RX 500h F SPORT și F SPORT Performance oferă un sistem de suspensie adaptivă (Adaptive Variable Suspension sau AVS, în literatura Lexus), cu două setări pre-configurate: Normal și Sport. În același pachet intră și puntea spate directoare – roțile virează cu până la 4 grade.
Tazuna
La fel ca NX și RZ, RX primește conceptul de design interior Tazuna. Denumirea în sine vine, ați ghicit, din japoneză și se traduce prin “hățurile unui cal”. Un exemplu concret al implementării conceptului vine din zona informațiilor oferite celui de la volan, grupate în așa fel încât să poată fi accesate cu un efort minim în ceea ce privește mișcările capului și ale ochilor.
Scaunele au fost remodelate pentru mai mult confort, de această dată fizic, dar cel mai probabil, fanii Lexus vor observa lipsa trackpad-ului de pe tunelul central – cel care semăna foarte bine cu touchpad-ul unui laptop. Mai mult, funcția de selectare și navigare a fost preluată de un ecran multimedia central cu suprafață generoasă – un teritoriu în care Lexus nu s-a mai aventurat decât recent, cu NX. Rețeta ajunge și la RX, după cum se poate observa.
Display-ul de 14 inchi este dezvoltat pe o arhitectură cu o putere de procesare de 3,6 ori mai mare decât cea oferită de precedenta generație RX. Deși se subînțelege, merită menționat și că noul ecran este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto. Șoferul are la dispoziție și un sistem HUD (Head-Up Display).
În același timp, habitaclul a fost “curățat” de majoritatea butoanelor fizice. Plus, instrumentarul de bord devine la rându-i digital și încheie o listă de modificări de ordin tehnologic prin care japonezii spun că au amplificat confortul perceput, în loc să-l elimine. Familiștii (și nu numai) au la dispoziție un portbagaj cu volumul de 612 litri (calculat până la plafon).
În România, Lexus RX 500h este disponibil exclusiv în echipare F SPORT. Aceasta pornește de la 98.345 de euro, cu TVA. Această versiune va fi prezentă și în Cars & Roads by Michelin.
RX 350h pornește de la 80.595 de euro, cu TVA (Business), dar poate fi comandat și în alte două versiuni: Executive (83.120 de euro, cu TVA) și Luxury (89.315 euro, cu TVA).
RX 450h+, modelul plug-in hybrid, este disponibil cu patru niveluri de echipare: Business (90.150 de euro, cu TVA), Executive (92.580 de euro, cu TVA), Luxury (98.560 de euro, cu TVA) și Luxury Mark Levinson (99.730 de euro, cu TVA).
Fișa mașinii care ne va însoți în tur
Green Partner: Autonom
Alimentat de: MOL România
Tehnologizat de: Server Config
Pornit de: VARTA xEV
Susținut de: Pago