Cars & Roads by Michelin: 9 zile de test drive prin România cu 7 SUV-uri hibride

Șapte SUV-uri, unul mai electrificat ca celălalt, vor fi vedetele unui road trip prin țară. Timp de 9 zile, 20 de jurnaliști și invitați vor testa mașinile pe unele dintre cele mai interesante drumuri din România. Pe scurt, Cars & Roads by Michelin.

O să fiu sincer cu tine și-ți spun din start – sau verde-n față, cum se mai folosește la vârsta la care n-ai voie să te dai în carusel dacă n-ai trecut de o anumită înălțime – că trăim unele dintre cele mai interesante schimbări din istorie. Și pentru că v-am dat întâlnire pe un site cu tematică auto, e clar că spre acolo trag frâiele când spun asta.

Acum mai bine de un secol, oamenii s-au uitat cruciș la mașina cu motor termic. Prea puțini au fost cei care au zis că așa va arăta viitorul. Prea mulți și-au văzut de drum și au pus în continuare calul în fața căruței sau au uns și mai bine lanțul bicicletei. Astăzi lucrurile se repetă. Doar că transferul se face de la motoare termice la cele electrice. Păreri împărțite există și astăzi.

Tranziția a început de vreo două decenii. Mai întâi ca experiment. Apoi ca o modă. Astăzi e deja normă. Sigur, schimbările au avut loc treptat. Și încă se mai întâmplă.

Iar un pas important în tranziția asta despre care vorbesc se numește electrificarea prin hibridizare. E poate, cea mai facilă formă prin care producătorii – determinați de mai mulți factori – au decis să facă pasul către era nouă a automobilului. Fiecare a căutat și a identificat metoda potrivită pentru a face din mașinile pe care le produc obiecte cu un impact cât mai mic asupra mediului.

Dar pe lângă această transformare a sistemelor de propulsie, în piața auto a mai avut loc o schimbare: caroseriile clasice, cu care publicul se obișnuise, și-au schimbat ușor formele. Au fost înălțate, umflate pe la aripi, li s-au dat forme ușor atipice, iar mai apoi au fost trimise să cucerească publicul. Despre SUV-uri vorbesc, un segment care astăzi punctează aproape jumătate din înmatriculările înregistrate an de an în Europa. Sunt răspândite în toate clasele, iar unii producători au îndrăznit atât de mult încât au doi, trei reprezentanți pe segment. Cam acesta este nivelul.

Cars & Roads by Michelin, cel mai complex Test Drive din România, va merge fix pe cele două direcții pe care piața le traversează în prezent. Altfel spus, SUV-uri electrificate. De la modele din segmentul premium până la mașini ceva mai prietenoase cu bugetul familiei, de la sisteme mild-hybrid – care au ca rol scăderea emisiilor și a consumului – până la hibrizi cu încărcare la priză – care au fost gândiți să ajute publicul să facă trecerea de la combustie la electric. Pe scurt, vom scoate în fața careului un mix dintr-o lume aflată în plină transformare.

Pe lângă cele 7 SUV-uri în toate formele de hibridizare (mild-hybrid, full-hybrid și plug-in Hybrid) avem și 20 de jurnaliști auto și invitați care să le testeze. În total, Cars & Roads by Michelin a pregătit nouă zile în care fiecare dintre mașinile prezente vor parcurge în jur de 2.000 de kilometri pe unele dintre cele mai frumoase drumuri din România. Va fi cu aventură, cu fotografii memorabile și cu informații calde primite din mai multe surse. Așa cum e și normal.

7 SUV-uri electrificate

Câteva rânduri mai sus am amintit de cele trei categorii de hibrizi pe care îi întâlnești astăzi pe piață. Hai să-ți zic, și pe scurt, cam ce face fiecare. Să știm cum plecăm la drum.

Sistemele mild-hybrid (MHEV) sunt cele mai simple de pe piață. Cu ajutorul unui starter-generator de mică putere și a unei baterii cu capacitate redusă, acest sistem a fost gândit pentru a ține oprit cât mai mult timp motorul termic atunci când stai la semafor. Tot el va asista propulsorul cu ardere internă la plecările de pe loc – că acesta e unul dintre scenariile în care consumul de combustibil e mare – și va înmagazina – atât cât poate – din energia generată la frânare. În funcție de arhitectura tehnică a sistemului, acesta poate să susțină motorul termic și în fazele în care are nevoie de ceva mai mult zvâc – de exemplu, când ești într-o depășire, cuplul motorului electric va da un plus întregului sistem de propulsie. Întrucât construcția e simplă, prețurile acestor versiuni nu diferă cu mult față de cele ale unui model similar dar echipat exclusiv cu motor termic.

Sistemele full-hybrid (HEV) – sau, cum le spunem noi, hibrizii “clasici” fără încărcare la priză – au fost făcuți celebri acum vreo 20 de ani. Mai întâi în Japonia și SUA, și treptat și prin Europa. Astăzi, din ce în ce mai mulți producători aleg această soluție tehnică pentru a-și obișnui clienții cu electrificarea. Un full-hybrid va putea rula 100% electric. Pentru o perioadă scurtă de timp sau distanță. În general, nici viteza de deplasare în modul electric nu-i foarte mare. Dintre avantaje, amintesc consumul foarte apropiat sau chiar mai bun decât al unui diesel – mai ales prin orașe și trafic aglomerat – și lipsa nevoii reîncărcării bateriei. Energia necesară funcționării motorului electric provine fie de la excesul motorului termic, fie de la recuperarea prin frânare.

Sistemele plug-in hybrid (PHEV) sunt cele mai complexe. Pe lângă propulsorul termic, aceste modele folosesc unul sau mai multe motoare electrice de tracțiune. Pe scurt, un model PHEV va putea rula electric mai mult și la viteze mai mari. În funcție de capacitatea bateriei, autonomia în modul electric variază de la câteva zeci de kilometri până la peste 100 de kilometri. Bateria se încarcă prin frânare, de la motorul termic, dar cel mai eficient mod este cel de la surse externe. Adică prin cabluri pe care le cuplezi la prize casnice sau stații dedicate – ca la electricele pur-sânge.

Altfel spus, cele trei mari categorii de hibrizi se adresează unui public foarte larg: de la cei care nu țin neapărat să se miște electric câțiva kilometri, dar vor mici economii la consum, până la cei care vor o senzație apropiată de cea oferită de o mașină doar cu baterii.

V-am zis, în Cars & Roads by Michelin avem din toate categoriile. Ți le voi prezenta în ordine alfabetică, cu mențiunea că în fruntea lor – adică în rol de safety car – va fi un fel de precursor al caroseriei SUV: Volvo V90 Cross Country. Mild Hybrid și el.

Kia Sportage 1.6 T-GDI PHEV (plug-in hybrid)
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Lexus RX 500h F Sport Performance (hibrid fără încărcare la priză)
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Mazda CX-60 3.3 (diesel mild-hybrid)
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Mitsubishi ASX 1.6 PHEV (plug-in hybrid).
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Renault Austral 1.33 MHEV (benzină mild-hybrid).
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Subaru Forester 2.0i e-Boxer (hibrid fără încărcare la priză).
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Suzuki S-Cross 1.4 (benzină mild-hybrid)
Prezentarea mașinii.
Prețuri și date tehnice complete.
Volvo V90 Cross Country (diesel mild-hybrid, Safety Car)
Prețuri și date tehnice complete.

20 de jurnaliști și invitați

Oricât ne-am chinui noi să punem cele 7 SUV-uri (plus un Safety Car, plus un Assistance Car) în același loc, e clar că fără oameni e imposibil. Așa că am apelat la o serie de profesioniști din industrie și la câțiva invitați din alte domenii de activitate care vor relata experiențele dintr-o perspectivă diferită. Mai multe impresii, mai multe șanse de câștig. Vorba sloganului.

Pe lângă echipa Autocritica, care organizează acest test drive complex și din care fac parte Mircea Meșter, Cornel Șocariciu, Tudor Rus și Berti Panaiot, în Cars & Roads by Michelin vei putea citi și consulta opiniile lui Dragoș Băltățeanu (Auto Expert), Alin Ionescu (Mașinistul), Dan Scarlat (Top Gear România), Radu Gurămultă (Mediawheels, Turbomag.ro), Adrian Mitrea (0-100.ro, Hotnews), Andrei Barbu (MotorVlog TV), și pe cele ale Cristianei Oprea (cristianaoprea.ro).

Din zona generalistă/lifestyle, vor fi alături de noi Laura Antonov (Lachicboutique, Shedrives), Andra Nistor (andranistor.ro) Răzvan Baciu (razvanbb.ro), Mihai Vasilescu (mihaivasilescublog.ro), Julius Constantinescu (comediant) și Cosmin Tudoran (cosmintudoran.ro).

De imagine se vor ocupa, la fel ca până acum, Ciprian Mihai, Bogdan Paraschiv și Marius Dobrescu.

Și dacă nu vrei să faci slalom printre conturile de social medial ale celor de mai sus (oameni și publicații), varianta simplă se cheamă follow hashtagului #CarsAndRoads.

Partenerii

Un test drive extins care să adune la un loc 7 mașini și 14 oameni care vor scrie despre ele în cele 9 zile ale proiectului nu ar fi putut exista fără parteneri dedicați care să se alăture și să suțină ideile echipei Autocritica.

Cars & Roads va fi oferit de Michelin, producătorul francez de anvelope fiind partenerul principal al evenimentului și promotor al siguranței și sustenabilității. Nu doar că o parte dintre mașini au fost echipate cu anvelope Michelin, dar locurile pe care le vom vizita au fost alese din Ghidul Verde Michelin, un fel de atlas turistic plin cu idei și zone pe care să le vizitezi în concediile lungi sau în weekenduri.

Autonom se alătură turului Cars & Roads din postura de Green Partner. Prin gama sa completă de servicii de mobilitate, compania românească se recomandă ca soluție optimă pentru cei care caută soluții de mobilitate pe termen scurt, mediu sau lung. Fie că vorbim de mașini electrice sau hibride – pentru care există programe dedicate cu facilități majore -, de clienți fizici sau juridici, de închiriere pe termen scurt sau de leasing operațional, Autonom are pregătite oferte specifice fiecărui tip de solicitări. În plus, în ediția din acest an a Cars & Roads, Assistance Car-ul condus de echipa de organizare Autocritica face parte din flota Autonom. Bineînțeles, toate mașinile din acest Test Drive pot fi închiriate pe termen lung prin Leasing Operațional de la Autonom.

MOL România este partener tehnic al turului, oferind carburantul de calitate necesar pentru mașinile din tur, dar și „carburant” pentru jurnaliști prin produsele Fresh Corner, care ne vor aștepta aburinde în stațiile MOL prin care vom trece în cele 9 zile de tur.

Server Config, companie specializată în echipamente IT profesionale, va susține road trip-ul oferindu-le fotografilor și specialiștilor video laptop-uri de performanță dedicate profesioniștilor pentru a le ușura munca on-the-go. Server Config este unul dintre partenerii noștri de tradiție, fiind cei care vă prezintă săptămână de săptămână Podcastul Autocritica.

VARTA este unul dintre producătorii de baterii auto cu o experiență de peste un secol în domeniul în care activează. Odată cu era electrificată, producătorul german a introdus o gamă de baterii la 12V dedicată mașinilor hibride – de toate felurile – și electrice.

Din acest an, Pago se alătură proiectului Cars & Roads. Aplicația poate fi folosită pentru a achita facturi la utilități, dar și pentru alte câteva plăți care te-ar putea interesa direct: RCA, rovinietă, taxa de pod de la Fetești-Cernavodă sau asigurări de călătorie. Toate, într-o singură aplicație.


Green Partner: Autonom

Alimentat de: MOL România
Tehnologizat de: Server Config
Pornit de: VARTA xEV
Susținut de: Pago