Cars & Roads by Michelin: Dobrogea bătrână

Prima zi a road tripului Cars & Roads by Michelin a fost una de inițiere. Ne-am croit drum - metaforic vorbind - până în inima Dobrogei. De-aici încolo explorăm.

Bucureștiul respiră anemic în forfota dimineții de luni. Intrările sunt sugrumate de miile de mașini care își caută rostul pe străzile și aleile marelui oraș. Fiecare cu ritmul lui, fiecare cu drumul lui.

Undeva în afara acestui veșmânt care instigă agitație, într-o parcare de pe autostrada care merge către Marea Neagră, opt SUV-uri și un cross country cu sânge suedez așteaptă liniștite startul. La noi nu există panglică și nici steag care să fluture atunci când pe stații se strigă primul “radio check”. La noi e cu calm și cumpătare. E cu bun simț și cu planuri din care să iasă povești.

Începe Cars & Roads by Michelin, un road trip de 9 zile prin țară în care 14 jurnaliști și invitați testează unele dintre cele mai noi modele prezente pe piața din România.

Lumea auto a devenit deja un univers al SUV-urilor. Nici nu mai contează că te numești Ferrari, Aston Martin sau Dacia. Trebuie să ai cel puțin un SUV în gamă. Trebuie. Pentru că asta e tendința dictată de clienți. Totodată, constructorii – din mult prea multe motive pe care n-o să le enumăr aici – trec la electrificare. Pe scurt, îmbină motoarele electrice cu cele convenționale în căutarea eficienței, cu rol final în diminuarea emisiilor. Drept urmare, SUV-urile pe care le testăm sunt toate hibride: de la mild-hybrid, cea mai simplă formă de electrificare pe care o poți întâlni, până la plug-in hybrid, cea mai complexă cale prin care poți îmbina seva de dinozaur cu kWh.

Drumul spre Dobrogea trece pe autostradă

Uneori, călătoria nu e doar despre destinație. E și despre drum. N-am spus-o eu. Au spus-o alții înaintea mea. În cazul de față, în Cars & Roads by Michelin, călătoria e un amestec de ambele: drum și destinație. Sau, mai bine zis, destinații. Dar până să ajungi la punctele în care să respiri liber și să te bucuri de liniște sau de lucrurile care îți fac ție plăcere, ai de “înfruntat” porțiuni asfaltate care nu-ți spun multe. În cazul de față, autostrada spre Constanța. N-are nimic al ei. Iar dacă ploaia îți dă coate la fiecare kilometru, e clar că doar muzica bună și compania plăcută te salvează.

Fiecare dintre cele 7 SUV-uri care vor fi luate la pase pe parcursul celor 9 zile ale turului și-au văzut liniștite de drum și au înghițit, mai mult în sec, kilometru după kilometru. Ciprian, Bogdan și Marius, oamenii care au grijă de partea de creație vizuală a proiectului, au încercat să profite de cele câteva clipe în care decorul n-a fost inundat complet de stropi.

Eu zic că le-a ieșit.

Chiar și Mașina de Asistență de la Autonom a prins câteva cadre.

Până să ajungi să dai piept cu briza mării, iei un mic moment de respiro: în dreptul podului de la Fetești – Cernavodă, atunci când drumul de mare viteză se-ngroapă – ipotetic – într-o poartă de taxare. Ca să evităm orice tip de coadă și orice fel de conversație prin SMS cu sistemul de plată al autorităților, am ales să plătim cei 13 lei/mașină prin aplicația Pago. Bine, o poți folosi și pentru plata asigurării RCA, a rovinietei și a altor taxe și facturi. Chiar e o treabă utilă, pe care ți-o recomandăm cu mare încredere.

Și dacă tot am pus ritmul pe andante, ne-am regrupat cu toții la stația MOL România de la Murfatlar. S-a lăsat cu cocktailuri chimice atent mixate și turnate în rezervoare. Diesel la diesel. Benzină la benzină. Între timp, oamenii și-au mai reglat glicemiile cu produsele Fresh Corner: un espresso, un café latte, un croissat sau un hot-dog. Fiecare la ce a poftit, dar fără excese.

Prima oprire serioasă a zile a fost la Năvodari, dar nu ca să ieșim la plajă. Și nici să așteptăm răsăritul. Am parcat, cu mic, cu mare – că avem în caravană SUV-uri de toate dimensiunile – în curtea Cherhanalei Tașaul, la confluența dintre lacul omonim și canalul Poarta Albă – Midia Năvodari. E și marea la câțiva pași.

S-a lăsat cu pește – în prea multe forme și stări de agregare pentru a le enumera aici- și cu fructe de mare. Specialitățile casei. Bine, nici desertul nu-i de lepădat. Ține de gusturi.

Dobrogea bătrână

Finalul zilei era aproape. Poate mult prea aproape. Dar ca să mai spălăm din gustul fad lăsat de drumul pe autostradă – să fim sinceri, puține sunt autostrăzile cu adevărat spectaculoase -, caravana a plecat să exploreze Dobrogea. Nici nu-i greu să te lași pierdut pe șoselele care șerpuiesc printre dealurile tocite ale zonei. Peisajele se schimbă odată cu fiecare cocoașă a drumului, iar zarea e brăzdată din ce în ce mai des de eoliene.

Ploaia mocănească ne-a urmat îndeaproape, dar nu ne-a împiedicat să punem stop ritmului.

Am lăsat pe dreapta Cheile Dobrogei, un popas pe care l-am vizitat recent alături de Safety Car-ul Volvo V90 Cross Country într-o călătorie de recunoaștere a traseelor pentru Cars & Roads.

Am ajuns la un drum de macadam care înțeapă șoseaua principală. De-a lungul câmpurilor pline cu rapiță înflorită se cască un fel de hău. 100 de metri și universul se schimbă. Pereți de piatră așezați pe verticală cu urme adânci măcinate în bulgări mici împresoară atmosfera. Picăturile de apă cad la fel de des, dar ritmul parcă-i sacadat. E lipsit de continuitate și de frecvența apăsătoare de la drumul mare. E un pic selenar. E Dobrogea. Dobrogea bătrână.

Facem loc oamenilor care se ocupă de foto și video. E rândul lor să profite, chiar dacă ploaia lovește cadențat în lentilele obiectivelor.

De data asta e timp și pentru Safety Car: Volvo V90 Cross Country. Chiar dacă n-are buletin de SUV, are gene sănătoase care să-l recomande: gardă la sol de toată frumusețea, aripi bine pronunțate și protecții suplimentare. Sub capotă e un diesel electrificat. Pe scurt, tot un mild-hybrid. V-am zis că producătorii pun preț pe treaba asta cu emisiile și eficiența.

Sigur, timpul ar mai fi avut răbdare, doar că a doua zi a Cars & Roads o să fie plină ochi. Tot cu vizite prin Dobrogea. Așa că am pus anvelopele Michelin la treabă și duși am fost.

Finalul zilei a fost fără apus spectaculos. N-am avut golden hour de pozat și filmat. În schimb, am avut liniște pe malul lacului, la Razelm Luxury Hotel. Despre care vă spunem mai multe mâine, când se luminează și vedem locul pe zi. Sperăm să nu mai fie și pe ploaie.

Cât timp o să încerc din preparatele cu pește ale locului – că așa-i tradiția zonei – colegii mei de tur vă povestesc despre mașinile pe care le-au testat.

Răzvan Baciu (răzvanbb.ro)
despre Kia Sportage PHEV

Prima tură a fost cuprinsă de mixed feelings. Mașină mare în combinație cu străduțe mici cu mașini parcate haotic au constituit o combinație nu foarte fericită.

A doua tură a fost surpriza emisiunii, cu un consumul de 2 litri la 100 km în oraș. Desigur, combinat cu motorul electric și bateria încărcată acasă.

A treia tură a fost autostrada, unde Sportage a fost ca un elefănțel care aleargă repede, dar căruia nu-i place să alerge repede pentru că e voluminos. Plus un consum de 1 litru la 10.000 de metri.

A patra tură a fost pe drumurile din Dobrogea, unde a trăit ca într-un un vis. Am mers pe ploaie, pe drumuri desfășurate pe dealuri vopsite în verde de niște producătoare locale de clorofilă, presărate cu sate mici și multe ventilatoare din alea mari suflate de vânt ca să producă energie din aia cu electroni ce aleargă pe fire.

Impresia de final este una de melancolie. Aș mai fi mers și m-aș mai fi dus până dincolo de apus.

Consum mediu: 9,6 litri/100 km. Ritm de condus: 3 din 5.

KIA SPORTAGE PHEV GT Line
4×4, Automată 6
1.6 Turbo + Electric
265 CP, 350 Nm
Model disponibil de la: 43.440 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 51.973 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 652 Euro / lună

Alin Ionescu (Mașinistul)
despre Lexus RX 500h

Să fie de la nenumăratele plângeri venite din partea celor care urăsc transmisiile CVT, sau poate dorința de a atrage un public mai tânăr? Cert e că Lexus a schimbat radical rețeta, iar cea de-a cincea generație a SUV-ului RX nu se mai concentrează exclusiv pe eficiență, ci și pe o experiență de condus sportivă.

Motorul V6 aspirat a fost înlocuit de un propulsor turbo, iar cutia CVT i-a cedat locul unei automate convenționale, cu șase rapoarte. Pe lângă noul propulsor supraalimentat de 2,4 litri, versiunea de top RX 500h are un sistem hibrid cu două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte (cel din spate oferind și un sistem de torque vectoring). În matematica lui Lexus, din suma dintre 272 CP (motorul termic), 87 CP (motor electric față) și 103 CP (motorul electric spate) rezultă o putere totală de 371 CP și 551 Nm. Cert e că RX 500h oferă accelerații rapide și reprize viguroase, iar sunetul motorului (amplificat bine-bine de boxele mașinii) și succesiunea treptelor chiar au legătură atât cu ritmul în care crește viteza, cât și cu senzația de „împins în scaun” care lipsea de la vechile modele hibride cu transmisie CVT.

Noul RX are multe atuuri. Design exterior este îndrăzneț, agresiv, dar totodată prețios, sugerând poziționarea premium. Interiorul este fin, elegant, bine făcut și garnisit cu dotări de lux. Doar sistemul de infotainment nu-i face cinste, având o grafică neinspirată și o operare doar prin touchscreen, care cere o mână întinsă dincolo de limita de confort (ar mai fi și comenzi vocale cu asistent virtual, însă cine folosește cu adevărat acele funcții?).

Direcția nu spune mare lucru în ceea ce privește feedbackul, însă are un raport scurt de demultiplicare, încurajând un condus dinamic. Răspunsul la accelerație excelent, eventualul gol turbo fiind acoperit de motoarele electrice. Suspensia cu arcuri elicoidale dispune în cazul versiunii 500h F Sport de amortizoare adaptive, care oferă un compromis bun între confort și o ținută de drum fermă. Întrebarea care rămâne este dacă sunt clienții de Lexus pregătiți de un SUV hibrid care nu doar că nu mai pretinde că salvează planeta, ba chiar încurajează la un condus sportiv.

Consum mediu: 11,9 litri/100 km. Stil de condus: 3 din 5.

LEXUS RX 500H F SPORT
4×4, Automată 6
2.4 Turbo + 2 x Electric
371 CP, 551 Nm
Model disponibil de la: 80.595 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 100.100 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 1342 Euro / lună

Julius Constantinescu (Creativ Digital)
despre Mazda CX-60 diesel mild-hybrid

CX-60 rulează excelent și, în ciuda faptului că e o namilă, accelerează foarte bine, nu te rogi de ea (sau la Dumnezeu) în depășire. Consumul mediu pe care l-am scos a fost de 8 l/100, cam cât un Logan de două ori mai ușor.

Singurul defect pe care i l-am găsit lui CX-60 e că atunci când te dai jos din ea te dai jos din Mazda, nu din BMW.

Consum mediu: 8 litri/100 km. Stil de condus: 3 din 5.

MAZDA CX-60 3.3 SKYACTIV-D TAKUMI
4×4, Automată 8
3.3 Turbo, diesel mild-hybrid
254 CP, 550 Nm
Model disponibil de la: 45.390 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 62.740 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 768 Euro / lună

Andrei Barbu (Motorvlog TV)
despre Mitsubishi ASX PHEV

Realist vorbind, alegerea Mitsubishi de a vinde practic un Captur mi se pare una cât se poate de inteligentă. Pentru că mașina are de partea sa designul, lista amplă de motorizări electrificate sub o formă sau alta, dar și un interior cât se poate de bun pentru acest segment. Și pentru a rămâne un producător relevant în Europa, Mitsubishi avea nevoie de un produs al cărui succes e deja dovedit.

Pe de altă parte, la drum întins, mai ales în regim de autostradă, motorizarea plug-in hybrid are o serie de limitări, în special legate de consum. De exemplu, noi am avut 7,6 l/100 km pentru cei 347 de kilometri parcurși din București până în Jurilovca. Chestie care le-ar putea da aripi celor care se opun cu vehemență (irațională) electrificării. Asta desigur, fără a lua în calcul faptul că în regim urban sau extra-urban scurt poți parcurge cam 40 de kilometri în mod electric.

Altfel, revenind puțin la interior, ASX are tot ce-i trebuie. Un design plăcut, materiale peste medie și un sistem multimedia prietenos, intuitiv și cu o grafică plăcută. Totuși, limita celor 265 de litri disponibili în portbagaj se atinge repede, mai ales dacă ai de cărat bagaje și echipament foto/video pentru nouă zile. Dar, de la volan, ASX pare o mașină mai scumpă și ăsta e mare lucru ținând cont de segmentul său.

Legat de ținuta de drum, ASX-ul plug-in hybrid nu va încânta pe nimeni prin putere sau cuplu. Dar este o mașină confortabilă și deosebit de rafinată atunci când rulează în modul electric. În schimb, trecerea de la electric la benzină nu e cea mai lină, iar atunci când accelerezi puternic motorul pe benzină devine zgomotos. Nu deranjant, dar zgomotos.

În concluzie, pentru mine. ASX plug-in hybrid este un crossover urban absolut minunat pentru cine vrea o mașină frumoasă, foarte eficientă în mediul urban și cu o ținută de drum relaxantă și confortabilă. Cu singura condiție, absolut esențială, ca mașina să fie încărcată în mod constant.

Consum mediu: 7,6 litri/100 km. Stil de condus: 3 din 5.

MITSUBISHI ASX 1.6 PHEV INSTYLE
4X2, Automată multimodală
1.6 Aspirat + 2 x Electric
159 CP, N/A Nm
Model disponibil de la: 36.045 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 41.217 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 495 Euro / lună

Andra Nistor (andranistor.ro)
despre Renault Austral mild-hybrid

Renault Austral a fost o surpriză foarte plăcută vizual. Practic, astăzi a fost prima zi când l-am văzut și l-am și condus. M-a surprins plăcut designul exterior. Este un SUV de familie, cu linii foarte interesante care agață ochii, destul de masiv, și cu un portbagaj atât de încăpător încât poate acomoda lejer câteva trollere mari. M-am bucurat și de scaunele sport care te țin în brațe la drum lung. Pentru mine, scaunele sunt foarte importante la o mașină. Oricât de mult mi-ar plăcea, estetic vorbind, fără scaunele potrivite dispare și plăcerea condusului.

Cu toate că mi-a plăcut mult cum arată la exterior, trebuie să recunosc că stâlpul stânga m-a încurcat puțin în virajele înguste pentru că, fiind foarte lat pe interior, mi-a restricționat parțial vizibilitatea. Faptul că am mers și în modul Sport a dat un boost interesant, însă nu te aștepta la un cuplu senzațional pe un SUV de gabaritul acesta. În schimb, fiind o mașină de familie, m-a impresionat prin manevrarea foarte ușoară datorită direcției variabile.

Consum mediu: 9,8 litri/100 km. Stil de condus: 3 din 5.

RENAULT AUSTRAL 1.33 MHEV TECHNO ESPRIT ALPINE
4X2, Automată CVT
1.3 Turbo, benzină mild-hybrid
158 CP, 270 Nm
Model disponibil de la: 27.000 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 39.050 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 525 Euro / lună

Dragoș Băltățeanu (revista AutoExpert)
despre Subaru Forester e-Boxer

M-am reîntâlnit cu acest model acum doi ani, când am condus versiunea fără facelift. Mi-am adus atunci imediat aminte de ce mi-au plăcut mereu modelele cu motor boxer. Sunetul specific acestui tip de motor e unic în industrie și chiar dacă în cazul lui Forester e-Boxer cei patru cilindri orizontali opuși nu mai emit foarte mulți decibeli, sunetul e acolo.

Forester e-Boxer folosește un sistem hibrid clasic, cu un motor electric în cutia de viteze CVT ce adaugă 17 CP celor 150 livrați de motorul boxer către toate cele patru roți. Nu este cel mai rapid SUV de pe piață, nici cel mai eficient (am avut un consum de 9,2 litri/100 km pe parcursul celor 350 km de azi, majoritatea parcurși pe autostradă), dar Forester îți dă senzația de mașină solidă și robustă care te va ține toată viața.

Sistemul EyeSight, cu două camere video ce privesc drumul din față, te ține pe drum dacă părăsești accidental banda de rulare corectând direcția discret. O cameră îți scanează permanent fața și te anunță dacă ai nevoie de o pauză sau dacă nu ești atent la drum. Forester își poate recunoaște omul de la volan și modifică setările scaunului și ale oglinzilor dacă profilul a fost salvat în sistemul mașinii.

Consum mediu: 9,2 litri/100 km. Stil de condus: 2 din 5.

SUBARU FORESTER E-BOXER COMFORT
4X4, Automată CVT
2.0 Boxer + Electric
150 CP, 194 Nm
Model disponibil de la: 38.190 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 43.880 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 560 Euro / lună

Radu Gurămultă (turboMAG.ro)
despre Suzuki S-Cross mild-hybrid

Recunosc, inițial am avut rețineri în privința debutului meu în ediția de anul acesta. Parcă, parcă aș fi vrut să încep o idee mai spectaculos. M-am înșelat! Suzuki a fost modelul ideal alături de care să încep aventura. O iau progresiv, ușor-ușor, pornesc de la cel mai simplist – tehnologic vorbind – model din tur. Și o spun cu sens pozitiv, pentru că S-Cross este un automobil ideal pentru mase, pentru clienții chibzuiți, pentru cei care simt o diferență de 1.000 euro (să zicem) la achiziționarea unui vehicul nou.

Tot S-Cross mi-a produs bucuria reîntâlnirii cu o transmisie manuala, chiar dacă discutăm despre o motorizare hibridă. În mediul urban nu aș miza pe așa ceva, dar în cazul deplasărilor în afara orașului devine interesant. S-Cross se prezintă onest și la capitolul consum de benzină, după un ritm destul de alert, media mea fiind de 7,1 l/100 km. Bine!

Personal, aș fi preferat un pic mai multă actualitate în ceea ce privește sistemul multimedia, care e organizat decent, însă are un aer ușor ponosit. Unele sisteme de siguranță m-au scos din minți prin hiper-precauția inutilă într-un trafic destul de haotic, precum cel din București. Totuși, înțeleg perfect că pentru unii clienți va conta enorm să aibă un automobil echipat generos în zona de „safety”.

Concluzionând simplist, e destul de greu sa te îndrăgostești de Suzuki S-Cross, în același timp fiind la fel de greu să fii nemulțumit de ceea ce oferă la nivelul său de preț. Aaa, desigur, un detaliu: este cel mai accesibil model din proiect. Ăsta poate fi un argument puternic în sine.

Consum mediu: 7,1 litri/100 km. Stil de condus: 4 din 5.

SUZUKI S-CROSS 1.4 MHEV PASSION
4X4, Manuală 6
1.4 Turbo, benzină mild-hybrid
129 CP, 235 Nm
Model disponibil de la: 21.420 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 25.560 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 386 Euro / lună

Atmosfera din Cars & Roads by Michelin


Green Partner: Autonom

Alimentat de: MOL România
Tehnologizat de: Server Config
Pornit de: VARTA xEV
Susținut de: Pago