Noul vârf de gamă: Dacia devine “Extreme”

Versiunea de echipare Extreme a surprins plăcut pe toată lumea, la momentul lansării ei, în urmă cu aproape un an. Dacia a extins-o acum pe toată gama.

Suntem obișnuiți cu ierarhiile versiunilor de echipare la mărcile și modelele auto, de la cea mai ieftină, la cea mai scumpă.

Cu Dacia Extreme situația este diferită. „Uneori, în industrie, apar liniile de echipare în Y”, ne-a explicat Mihai Bordeanu, directorul general Dacia România.

Asta înseamnă că nu mai avem o singură versiune de top, ci două.

continuă Mihai Bordeanu.

Exact asta s-a întâmplat cu Extreme, noua echipare a mărcii, care a devenit cea mai scumpă. Teoretic ar trebui să fie la egalitate cu Prestige.

„Una este dedicată activităților outodoor, rough & tough, cealaltă este mai spre confort, design, stil”, a mai spus Bordeanu, la evenimentul de prezentare și testare al acestei versiuni. Asta, așa cum ziceam, în teorie, pentru că în practică versiunea Prestige nu mai există în oferta mărcii.

Elemente de design

Ce reprezintă, totuși, Extreme, pentru clientul care merge în showroom și nu știe ce să aleagă? În primul rând, este vorba despre design, înainte de toate. Două culori de lansare, Cedar Green și Slate Blue, cu accente în contrast în nuanța Brown Copper, sunt principala trăsătură a versiunii. Ea mai aduce unele detalii imprimate cu așa-numitele „linii topografice”, pe care le știm de pe hărțile de la școală. Acestea pot fi văzute pe elementele de plastic sau cauciuc negru: pe stâlpii laterali, pe snorkelul fals de pe aripă și pe covorașe. Culoarea cuprului este prezentă pe capacele oglinzilor, pe toate inscripțiile de logo sau nume de marcă și pe unele ornamente, în zona proiectoarelor și pe barele de plafon. La interior, se poate observa pe grilele de aer și pe cusăturile scaunelor.

Pe lângă toate acestea, Dacia introduce un nou material textil sintetic, numit microcloud. Este o inovație interesantă, pentru că înlocuiește în primul rând textilul de pe planșa de bord care arată ca o lenjerie supraelastică, dar apare și pe scaune. Principala proprietate fizică este impermeabilitatea, care va conta mult pentru cei care vor să-și păstreze scaunele curate, însă materialul are și un aspect plăcut, care amintește de Alcantara.

„Ne-am gândit la el, când le-am cerut inginerilor, dar nu putem face o comparație între ele, pentru că este marcă înregistrată”, mi-a explicat cineva din departamentul de design. Desigur, este prietenos și la atingere, dar nu știm încă dacă impermeabilitatea lui nu va genera probleme cu transpirația, vara.

Astea ar fi elementele comune de design, pentru toate modelele din gamă, o echipare transversală, care se aplică pentru fiecare model în parte, cu aceleași elemente. O excepție este Spring, care nu primește, din păcate, textilul microcloud.

Semi-off-road

La nivel funcțional, o singură tehnologie face parte din Extreme: Extended Grip, un sistem care aduce mai multă performanță – nu știm cât de multă – pe suprafețe neasfaltate. Am putea să-l numim „fals diferențial blocant”, pentru că are un rol asemănător, dar el este, în cele din urmă, doar un sistem electronic, care folosește ESP-ul pentru a crește aderența roților, în situațiile în care acest lucru este necesar. Se activează dintr-un buton, are la bază sistemul similar folosit de Renault, însă este mai simplu, ca să fie mai ieftin. Dacia îl recomandă pentru o suprafață alunecoasă, zăpadă sau noroi, însă nu am avut condițiile necesare pentru a-l testa cu adevărat. Tehnologia va fi oferită standard pe Sandero și Jogger și va lipsi de pe Duster, pentru a nu afecta cererea de 4×4. De asemenea, nu este aplicabil pe Spring.

Patul extensibil

Pe lângă toate acestea, modelul Jogger mai primește un echipament: pachetul Sleep, care face parte dintr-o serie de accesorii numite InNature. „Îl primește” e un fel de a spune, pentru că nu este disponibil standard pe nicio echipare, ci poate fi comandat ca opțiune la achiziția unei mașini noi, dar la fel de bine poate fi cumpărat ca accesoriu, pentru o mașină existentă. Prețul lui nu este unul prietenos, pentru că va costa 1.490 de euro la cumpărarea cu mașina nouă și 1.790 de euro independent.

Pachetul Sleep este format, în mod practic, dintr-o cutie de lemn care se transformă în pat, pe toată lungimea portbagajului Jogger, cu scaunele spate rabatate. Cutia este construită dintr-un placaj de calitate, are un volum propriu de 220 de litri și poate fi folosită pentru depozitare. Accesul la spațiul interior se face printr-o ușă/trapă care se transformă și în măsuță exterioară, când hayonul este deschis, iar instalarea se face simplu, prin rabatarea capacului format din două bucăți plus două margini care acoperă și spațiile de lângă uși. Lățimea patului este de 130 cm, iar lungimea 190 cm, cam cât un cort de două persoane. Înălțimea rămasă până la plafon nu este foarte generoasă: sunt 60 cm, care pentru cei care nu suferă de claustrofobie poate fi o soluție practică și, mai ales, ieftină de cazare. Am testat patul, și pot să spun că accesul se face anevoios atât prin portbagaj, cât și pe la ușă, dar e posibil ca o persoană mai suplă să poată merge la somn mai facil decât mi s-a părut mie. În caz de nevoie, ieșirea este la fel de dificilă, mai ales la urgențe.

În fine, cutia are 50 de kilograme, așa că este clară că manevrarea e bine să fie făcută în doi, și la urcarea în portbagaj, și la depozitarea în garaj. Opțional, mai sunt disponibile jaluzele pentru intimitate și lumină, precum și un cort, care permite atașarea lui, destul de ermetic, la hayon .

Motoare și prețuri

Am ajuns și la motorizări, care sunt, în linii mari cele pe care le cunoaștem deja în gamă. Sandero Stepway Extreme va fi disponibilă cu motoarele TCe 90 CVT, la 17.850 euro, TCe 110, la 17.100 euro, și GPL ECO-G 100, la 17.500 euro.

La rândul lui, Duster Extreme va putea fi comandat cu trei dintre motoarele disponibile: TCe 150 EDC 4X2 la 24.400 euro, Blue dCi 115 4X4 la 24.500 euro și TCe 150 4X4 la 24.900 euro. În fine, Jogger Extreme va putea fi cumpărat în configurație de 5 locuri cu motoarele ECO-G 110 la 19.650 euro, TCe 110 la 20.050 euro și HYBRID 140, la 25.100 euro. Bineînțeles că sunt disponibile și configurațiile cu 7 locuri pentru fiecare dintre acestea, dar pentru încă 900 de euro în plus.

În cazul lui Spring, echiparea Extreme aduce un plus important în dreptul motorizării: 65 de cai-putere, cu 20 în plus față de restul versiunilor. Prețurile pentru Spring Extreme încep de la 22.450 de euro (fără să iei în calcul reducerile prin programul Rabla Plus).