Tesla a mai făcut o ispravă pe piața de automobile electrice și a depășit un nou record de vânzări. Vinovate sunt reducerile de prețuri, despre care toată lumea a vorbit, și care au adus clienți din belșug. Rămâne de văzut, peste doar câteva săptămâni, care au fost efectele financiare ale acestor reduceri.
Tesla a publicat cifrele privind vânzările și producția din trimestrul al doilea al anului, așa cum cere legislația piețelor de capital din SUA. Datele depășesc cu puțin estimările analiștilor, însă toate s-au bazat pe prognozele făcute de Elon Musk, la începutul anului, când spunea că țintește 2 milioane de mașini vândute în 2023. După cum putem vedea, ambițiile lui Musk nu au rămas fără efecte însă mai are mult de luptat până își va atinge ținta.
O creștere cât toate vânzările Dacia
Aproape 20.000 de Model S și Model X a vândut Tesla în perioada aprilie – iunie, mai multe cu aproape 10.000 față de primul trimestru și cu doar 3.000 în plus față de trimestrul 2 din 2022. Este o mișcare puternic influențată de doi factori: reducerile de prețuri de la unele modele și impactul masiv al lui Model Y, foarte popular pe piețele majore. Revenind la vânzările celor două, S și X, care sunt raportate de compania americană împreună, putem vedea că au încetinit clar în primul trimestrul (-27,4%) față de anul anterior și și-au mai revenit în trimestrul al doilea (+19%), pe fondul prețurilor reduse.
Dar grosul vânzărilor Tesla a fost bazat, așa cum se știe deja, pe perechea Model 3 – Model Y. Chiar dacă nu avem date defalcate, știm bine că Y acoperă aproximativ 80% din vânzări (în Europa, din 29.300 mașini vândute de Tesla în ianuarie – mai, doar 6.000 au fost Model 3). Pentru cele două, totalul vânzărilor a urcat la 446.915 exemplare, o creștere uimitoare față de trimestrul 2 din 2022, cu 87,4%. Sunt, ca să fiu mai ușor de înțeles, peste 200.000 de mașini Tesla (3 și Y) în plus, la nivel global, vândute în aprilie – iunie. Trebuie să recunoaștem că există mărci care nu vând în total atâtea mașini într-un trimestru, cât a adăugat Tesla celor 238.000 din anul anterior. Așa se face că, per total, Tesla a livrat și facturat în acest trimestru secund 466.140 de mașini. E o creștere de 212.000 de mașini sau, în procente, 83%. Față de trimestrul anterior, creșterea este mai mică, semn că elanul impus de Musk s-a mai diminuat. În primul rând, crește concurența, în al doilea rând, piața dă semne tot mai puternice de stagnare și chiar scădere.
Dar care e situația vânzărilor Tesla de la începutul anului și până la jumătatea lui? S-au adunat aproape 30.000 de Model S și X laolaltă, ceea ce înseamnă că sunt mai puține față de anul trecut (-3 procente), dar s-au adunat și 860.000 de exemplare Model 3 și Y vândute, care reprezintă o creștere de 61% față de anul trecut. În total, avem aproape 890.000 de automobile Tesla vândute în toată lumea, cu 57,4% mai multe decât anul trecut. Nu poate fi decât bine, pentru că marca americană a vândut în plus 325.000 de mașini, cam tot atâtea cât a vândut Dacia cu totul în același interval.
Vânzările Tesla în primul semestru din 2023
Q1 2023 | Q1 2022 | % | Q2 2023 | Q2 2022 | % | S1 2023 | S1 2022 | % | |
Model S/X | 10.695 | 14.724 | -27,4 | 19.225 | 16.162 | 19,0 | 29.920 | 30.886 | -3,1 |
Model 3/Y | 412.180 | 295.324 | 39,6 | 446.915 | 238.533 | 87,4 | 859.095 | 533.857 | 60,9 |
Total | 422.875 | 310.048 | 36,4 | 466.140 | 254.695 | 83,0 | 889.015 | 564.743 | 57,4 |
Producție pe stoc?
Pentru cine dorește o explicație, ea stă în ceea ce s-a petrecut în realitate pe piața auto. Anul trecut s-au făcut comenzi de mașini la un nivel fără precedent. Listele mărcilor auto au ajuns până la cer, asta însemnând luni bune de fabricație necesare pentru a putea fi onorate. Odată cu începutul anului, comenzile existente au început să fie satisfăcute tot mai rapid, în timp ce comenzile noi s-au subțiat. Acesta a fost, de altfel, motivul pentru care Musk a dat startul reducerilor și cu ele a reușit, cel puțin așa pare, să mențină un ritm al vânzărilor ridicat. Singurul detaliu care nu se vede de la distanță este faptul că timpul de livrare pentru o mașină Tesla s-a micșorat dramatic. De la minim șase luni, acum poți primi mașina într-o lună, maxim două. Un client din Germania, de exemplu, pentru că are fabrica la doi pași, poate face comandă azi și să ridice mașina până la sfârșitul lunii.
Există vreo parte proastă în acest succes? Singura poate fi în spatele calculelor lui Musk de a atinge cele două milioane de mașini. Cum jumătatea celor două milioane este departe de rezultatul de până acum, în jumătate de an, rămâne de văzut cum se va descurca compania în următoarele șase luni.
Aproape de un milion de mașini fabricate
Această situație favorabilă clienților, care pune din nou presiune pe prețuri, este susținută și de ritmul tot mai ridicat al producției din uzinele de pe glob. Datele Tesla arată că, în trimestrul al doilea, s-au fabricat 479.700 de autoturisme Tesla în toată lumea. Sunt circa 13.000 de mașini în plus față de vânzările raportate, acestea fiind arondate în primul rând comenzilor neonorate și, în al doilea rând, stocurilor. Valoarea stocurilor este un indicator foarte sensibil și arată cum merg vânzările unei companii. Dacă ne uităm, de exemplu, anul trecut, vedem că producția era sub nivelul vânzărilor, adică uzinele nu făceau față, iar stocurile erau zero. Anul acesta, situația s-a inversat. În primul trimestru din 2023, Tesla a produs cu 18.000 de mașini mai mult decât a livrat, iar pe întreg intervalul de șase luni sunt 31.500 de mașini produse „pe stoc”.
Defalcat pe modele, producția a fost, în trimestrul 2, de 19.489, pentru S/X, și de 460.211, pentru 3/Y. Diferența de producție în plus vine de la această a doua pereche, care este asamblată în mai multe locuri din lume și pentru care compania trebuie să facă noi eforturi de marketing pentru a le vinde în continuare cu același ritm. Creșterea producției pentru Model 3/Y a fost, în aprilie – iunie, de 90%, adică aproape dublu față de anul trecut, și arată foarte clar performanțele industriale reușite de Tesla, într-un interval atât de mic. În total, marca a produs 920.508 automobile, cu 63% mai multe decât în 2022 (în cele șase luni) sau, în cifre, cu 356.000 în plus.
Producția Tesla în primul semestru din 2023
Q1 2023 | Q1 2022 | % | Q2 2023 | Q2 2022 | % | S1 2023 | S1 2022 | % | |
Model S/X | 19.437 | 14.218 | 36,7 | 19.489 | 16.411 | 18,8 | 38.926 | 30.629 | 27,1 |
Model 3/Y | 421.371 | 291.189 | 44,7 | 460.211 | 242.169 | 90,0 | 881.582 | 533.358 | 65,3 |
Total | 440.808 | 305.407 | 44,3 | 479.700 | 258.580 | 85,5 | 920.508 | 563.987 | 63,2 |
La ce să ne așteptăm de la Tesla în continuare? Primul pas va fi raportul financiar care vine pe 19 iulie și care o să ne spună cât profit a făcut compania în condiții de discounturi prelungite. Apoi, în primele zile ale lui octombrie, va veni rezultatul de vânzări din trimestrul al treilea, în care o să ni se explice dacă performanțele din prima parte a anului s-au menținut. Cu cele două date vom putea avea o imagine mult mai clară privind performanțele din acest an ale companiei Tesla.