Piața auto din România în primul semestru: luptă în 5 pentru un loc pe podium

Piața auto din România a terminat prima jumătate a anului cu o creștere de peste 25%. Care au fost modelele preferate de români, ce producători au avut cele mai importante creșteri, dar și ce electrice au fost în topul vânzărilor? Toate răspunsurile, într-o analiză completă a primului semestru.

România a încheiat încă un semestru de creștere a vânzărilor de autoturisme, semnalizând astfel apetitul românilor pentru mașini noi, simultan cu ieșirea producătorilor din criza de piese, în special electronice.

Chiar dacă suntem departe de cifrele aproape de neimaginat înregistrate de piața de automobile noi în anii 2007 – 2008, facem câte un pas în fiecare lună pentru a recupera decalajul enorm față de acea perioadă. În luna iunie, piața auto a înregistrat un volum de 13.173 autoturisme noi, marea lor majoritate fiind formată din mașini comandate prin Programul Rabla, în ultimele 5 – 6 luni, unele poate chiar mai mult.

Odată pornit programul, piața a trecut peste hopul din aprilie, când au fost înmatriculate mai puțin de 10.000 de autoturisme, și a înregistrat acum a doua lună consecutivă cu peste 13.000 de mașini, semn că totul merge strună, fiind consemnată astfel o creștere de 19 procente față de anul trecut. Teoretic, va mai trece încă o lună cu rezultate bune, după care efectele Programului Rabla ar putea începe să se diminueze vizibil, ținând cont de cele 90 de zile pe care o mașină le are la dispoziție pentru a fi înmatriculată, după livrare.

Luna iunie în cifre

Dacia și-a continuat marșul de recuperare a pierderilor din 2022, cu o nouă creștere, chiar dacă de data asta a fost una mai mică. Cu un total de 3882 de autoturisme înmatriculate, marca națională a crescut cu numai 8,7%, un procent mult mai mic decât în lunile anterioare, semn că uzina de la Mioveni a reușit să livreze cam toate comenzile din urmă. Practic, vorbim despre un plus de numai 310 mașini, comparativ cu iunie 2022, astfel că, în valori absolute, Dacia nu mai are cea mai mare creștere de pe piață. În rândul mărcilor de import, avem mai multe noutăți.

Toyota revine pe primul loc al mărcilor străine, cu 1127 de autoturisme, chiar dacă creștere față de anul trecut este infimă (plus 12 mșini, 1,2%). Al doilea eveniment este revenirea VW în partea de sus a clasamentului, cu 1040 de mașini înmatriculate, pe locul trei la „general” și pe doi la mărci de import, ceea ce ne duce cu gândul la producții crescute în Germania.

De asemenea, mai sunt vizibile creșterile foarte mari ale Skoda (locul 4, 1035 de autoturisme, +58%), Renault (locul 5, 894 autoturisme, +92,7%) și Suzuki (locul 8, 540 autoturisme, +150%). O veste neplăcută este scăderea pe care o înregistrează Ford (-33%, cu 312 mașini mai puțin decât în urmă cu un an, locul 7 în clasament), cauza principală fiind dispariția a două modele importante din gamă, EcoSport și Fiesta.

În general, cele mai multe mărci au crescut în luna a șasea, dar sunt și excepții, în afară de Ford. Kia, Opel, Citroen, Honda, Jeep sunt o parte din mărcile în declin, dar având în vedere volumele mici ale acestor mărci, scăderile nu reprezintă atât de multe mașini ca la Ford.

O remarcă pentru Tesla, care a explodat pur și simplu, în urma livrărilor masive prin Programul Rabla, susținute de uzinele din China și Germania. Creșterea afișată de peste 1000% este, poate, prea strălucitoare față de volumele în sine, dar faptul că marca americană a înmatriculat în iunie 323 de exemplare, marcând astfel cea mai bună lună a sa de când vinde mașini în România, arată cât de mare a fost dorința românilor de a-și cumpăra celebrele mașini americane. Dacă în primele două luni ale anului vânzările Tesla erau mai mici de 100 de exemplare lunar, în martie s-a înregistrat o primă creștere peste cota 100, apoi în aprilie și mai s-au apropiat de pragul de 300 de unități, pentru ca în iunie să-l depășească.

Dacă analizăm evoluția pe modele, în această a șasea lună, putem observa cu ușurință că una dintre cele mai mari creșteri din piață a fost cea a modelului electric Dacia Spring, fiind evident faptul că fabrica din China și-a mărit ritmul de producție și de livrări. Pe primul loc, așa cum se întâmplă de la lansare, Logan are 1231 de unități și o creștere mult mai mică decât cea a pieței, 7,7%, cu doar 88 de exemplare în plus față de anul trecut, ceea ce înseamnă că și-a pierdut potențialul de creștere.

Același lucru se poate observa și la Duster, care are un volum aproape identic cu cel din 2022, 815 unități, în comparație cu Sandero, care crește în continuare vertiginos, cu 32 de procente, la un nivel de 716 exemplare înmatriculate. Ajungem și la Spring, 716 unități, dar și la Jogger, care scade pentru prima dată de la lansarea pe piață, cu aproape 17 procente, ceea ce înseamnă că, în iunie, și-au cumpărat Jogger cu 77 de persoane mai puțin decât în urmă cu un an, respectiv 378 de exemplare.

Pe segmentul de modele de import, noutatea vine de la Skoda Octavia, care revine în topul vânzărilor cu o creștere puternică (365 de unități, +178%), urmat de Toyota Corolla (275), care, deși are o scădere de 12 procente, în ultimii ani s-a dovedit un real succes pe piața românească, și de Hyundai Tucson, cel mai vândut SUV de pe piață, produs în afara României (261). Au fost scăderi semnificative la Ford Puma, -51%, cu 177 exemplare mai puțin decât anul trecut, ceea ce reprezintă un semnal de alarmă pentru modelul de la Craiova, dar și la Toyota RAV4 (-23%) și Kia Sportage (-13%).

Situația din primele șase luni

Avem o piață auto în creștere cu mai mult de 25%, comparativ cu prima jumătate din 2022, ceea ce înseamnă că a cam dispărut problema semiconductorilor și mai avem, cel puțin deocamdată, o cerere crescută. În total, s-au înmatriculat de la începutul anului 73.645 autoturisme, care reprezintă o creștere de 25,4%, în volum fiind vorba despre un plus de aproape 15.000 de automobile în acest an, față de anul trecut. La o medie de 20.000 de euro preț pe vehicul, sunt deja circa 300 de milioane de euro intrați în piață în plus peste nivelul din 2022, pe cele șase luni.

Situația pe mărci în intervalul ianuarie – iunie menține Dacia, evident, pe primul loc, cu un avans considerabil, 52%, față de volumul înmatriculat în urmă cu un an, adică 8400 de exemplare în plus. Pe locul al doilea se menține, deși și-a pierdut din suflu în ultimele două luni, Renault, cu 5661 de autoturisme înmatriculate, cu o creștere mult mai mare decât Dacia, 74%, care explică revenirea mărcii franceze, bazată pe noile SUV-uri, pe modelul electric Megane E-Tech și pe impulsul de vânzări al companiei.

Toyota e la mică distanță, pe locul al doilea, dar așa cum arată tendințele, nu este sigură că-și va menține poziția. Cu 5024 de autoturisme înmatriculate, japonezii mai au doar 34 de mașini în fața celor de la Skoda (4990, +26%), care par hotărâți să revină în top 3, în timp ce Hyundai stă la o distanță ceva mai mare, cu doar 3,3% creștere și 4784 de autoturisme. Nu este exclus, în aceste condiții, să vedem și VW (4.730 unități, +27,8%) cum crește și depășește sud-coreenii în lunile următoare.

Ajungem din nou la Ford, care este marcată de schimbările din uzină și de modificările radicale din gamă, astfel că are după primele șase luni o scădere de 18,5% a vânzărilor și un volum de 3.588, mai mic cu peste 800 de unități față de cel înregistrat în 2022.

Top 20 mărci

MarcăNr. unități
vândute
Evoluție
[%]
MarcăNr. unități
vândute
Evoluție
[%]
1. Dacia2458851,811. Kia153811,5
2. Renault566174,112. Mazda145630,8
3. Toyota50247,413. Audi137817,9
4. Škoda499025,914. Peugeot1127-38,0
5. Hyundai47843,315. Tesla1105228,9
6. Volkswagen473027,816. SsangYong98030,8
7. Ford3588-18,517. Volvo71551,8
8. BMW232073,818. Citroën699-12,3
9. Suzuki2280112,719. Opel627-33,2
10. Mercedes-Benz197611,420. Fiat488-35,0
Top 20 constructori în România în primele șase luni.

Logan, veșnic tânăr, Puma, în cădere liberă

În privința celor mai vândute modele de pe piață, în prima jumătate a acestui an, liderul Logan are nu mai puțin de 7707 unități înmatriculate, după o majorare cu 37,3% a vânzărilor, și mai mult de 10% din piața de automobile noi. După el, Duster și-a consolidat poziția de cel mai vândut SUV și al doilea cel mai vândut model din piață, având și o creștere de aproape 50% față de anul trecut, cu un total de 5.808 de unități.

Sandero este, în același timp, modelul Dacia cu cea mai mare creștere (dacă ignorăm avansul Jogger, abia lansat anul trecut), ceea ce înseamnă că tot mai mulți români sunt convinși de calitățile acestuia, în special de versiunea Stepway. Cu aproape 90% creștere și 5.472 de exemplare înmatriculate, modelul stă pe locul 3, departe de Spring, care are 3.266 unități și o creștere de aproape 37%. În fine, Jogger încheie lista de cinci modele Dacia care domină vânzările de autoturisme din România, cu 2.336 exemplare înmatriculate.

În rândul modelelor de import, lider este, după șase luni, Skoda Octavia, care pare că a renăscut, cu 86% mai multe mașini înmatriculate și un total de 1.782 de exemplare.

Pe locul al doilea – tot la importuri -, destul de distanțat, este Renault Clio, care are și el un volum aproape dublu față de anul trecut (1391, +90%), urmat de Megane și Tucson, care au vândut un număr aproape egal de mașini (1217 și 1348).

Tot aproape de 1.300 de unități este și Ford Kuga, care devine astfel cel mai vândut model al mărcii, după ce Puma a suferit un eșec inexplicabil (scădere de 60% și numai 792 unități înmatriculate, locul 20). Se mai poate observa că modelele Toyota au scăderi față de anul trecut, din motive care țin mai degrabă de logistica livrărilor. De asemenea, se observă scăderi mari pentru Hyundai Kona și o creștere marginală pentru Tucson, lucru care explică și procentajele mărcii sud-coreene, deși unele modele, cum este Elantra, au avut creșteri mari.

Top 20 modele

ModelNr. unități
vândute
Evoluție
[%]
ModelNr. unități
vândute
Evoluție
[%]
1. Dacia Logan770737,311. Ford Kuga123987,7
2. Dacia Duster580847,312. Suzuki SX41016127,8
3. Dacia Sandero547289,113. Suzuki Vitara939134,2
4. Dacia Spring326636,914. Hyundai i3090453,7
5. Dacia Jogger2336154,715. Toyota C-HR869-11,0
6. Škoda Octavia178286,616. Toyota RAV4829-1,8
7. Renault Clio139190,317. Kia Sportage82526,3
8. Hyundai Tucson13486,218. Renault Captur81059,8
9. Toyota Corolla13276,919. Hyundai Elantra80019,4
10. Renault Megane131749,020. Ford Puma792-60,2
Top 20 modele vândute în România în primele șase luni.

Electricele, în creștere, dar cu o pondere mai mică

Pe segmentul de electrice, iunie a adus, în primul rând cea mai bună lună din acest an pentru Spring, cu 716 unități și creșterea despre care am scris mai sus. În al doilea rând este vârful pe care îl înregistrează Tesla, în special cu Model Y, care are în luna a șasea 230 de unități înmatriculate, după ce în urmă cu un an abia apărea în statistici cu 6 exemplare.

Apoi putem vedea că Renault Megane E-Tech rămâne puternic ancorată în vânzări, cu rezultate apropiate de vârful din mai (94 de unități). Nu în ultimul rând, Model 3 nu dispare deocamdată din peisaj, ci contribuie consistent (84 de unități, locul 4 la electrice) la succesul Tesla pe piața locală. Rămân în eșalonul al doilea VW ID.3, Hyundai Kona, VW e-Up, Skoda Enyaq, VW ID.4 și Peugeot 2008, umbrite serios de liderii vânzărilor electrice de la noi. În total, românii au înmatriculat aproape dublu autoturisme electrice față de iunie 2022, adică 1.575 de exemplare, cu 90% mai multe, adică 715 în plus față de anul trecut.

După șase luni, creșterea este mai moderată, dat fiind faptul că nu în toate lunile am avut majorări la fel de mari ale vânzărilor. În total, de la începutul anului și până în ultima zi din iunie s-au înmatriculat 7074 de autoturisme complet electrice, cu 23,3% mai multe față de perioada similară din 2022. Cele mai mari creșteri au fost, așa cum era de așteptat, la Dacia Spring, care a înmatriculat 3266 unități, cu 21% mai multe, și la Model Y, cu 645 de unități și o creștere de aproape 900%. Model 3 își păstrează, în același timp, volumul mare de anul trecut (416 unități, cu 14 în plus față de 2022), iar Renault Megane E-Tech este și el un performer, pe locul al treilea în vânzările de electrice, după ce în 2022 avea doar 3 unități vândute în prima jumătate a anului.

S-au mai plasat în Top 10 micul VW e-Up, cu 323 mașini înmatriculate în cele șase luni, ID.4 și ID.3, cu 190 și, respectiv, 186 de unități, dar și Hyundai Kona (114) și Toyota bZ4x (99). Pe ultimul loc în primele 10 cele mai vândut a urcat Skoda Enyaq (96), care scoate astfel afară din clasament Renault Zoe (89 unități).

Ponderea mașinilor electrice în totalul pieței auto a fost, în primele șase luni ale anului, 9,6%, o valoare mai mică decât cea înregistrată în urmă cu un an, când se apropia de 10%. Explicația vine din faptul că înmatriculările totale au crescut cu un procent mai mare decât au crescut cele electrice.

Top 20 mașini electrice

1. Dacia Spring326611. Renault Zoe89
2. Tesla Model Y64512. BMW iX80
3. Renault Megane E-Tech Electric48313. Mercedes-Benz EQA69
4. Tesla Model 341614. Peugeot e-20865
5. Volkswagen e-Up!32315. Mini Cooper Electric60
6. Volkswagen ID.419016. Ford Mustang Mach-E52
7. Volkswagen ID.318617. Fiat 500e50
8. Hyundai Kona Electric11418. Tesla Model S43
9. Toyota bZ4X9919. Volkswagen ID.542
10. Škoda Enyaq9620. Hyundai Ioniq 540
Top 20 modele electrice vândute în România în primele șase luni.

Foto principală: Dreamstime