Test Drive: Mazda CX-60 3.3 litri diesel

Mazda face un pas îndrăzneț și pune pe piață un SUV premium echipat cu motor diesel de 3,3 litri cu șase cilindri în linie și sistem mild-hybrid la 48V, dovedind că nu crede în moartea propulsoarelor pe motorină.

Cine este și ce vrea Mazda CX-60 3.3 E-Skyactiv D254 de la noi?

Vrea să ne demonstreze că dieselul nu este mort. Niponii de la Mazda au devenit un soi de nonconformiști ai industriei auto. Nu s-au aliniat niciodată trendului global din industrie preferând să vină pe piață cu soluții proprii, uneori atipice. De exemplu, când toată industria auto a ales calea downsizeing-ului, Mazda a continuat să producă motoare de cilindree relativ mare, dar cu puteri reduse. Nu a renunțat la motorul rotativ, pe care l-a readus pe un model de serie și nu vrea să renunțe nici la diesel. În era în care majoritatea constructorilor au eliminat motorizările diesel din ofertă, Mazda vine cu un propulsor de 3,3 litri cu șase cilindri în linie. Alimentat cu motorină și dedicat noului model SUV CX-60. Îndrăzneală? Inconștiență? Viitorul ne va spune.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Pentru Mazda, SUV-ul CX-60 este un model absolut nou. Nu înlocuiește nimic, ci se poziționează în gamă ca noua navă amiral aducând o serie de premiere pentru marca niponă. În primul rând este primul SUV Mazda disponibil cu sistem de propulsie plug-in hybrid, dar și primul SUV care aduce o abordare premium a întregului pachet oferit. Mai mult, CX-60 aduce, în premieră, noul propulsor turbodiesel cu șase cilindri în linie pe care Mazda îl pune pe piață într-o perioadă dificilă pentru motoarele pe motorină. 

Avem de-a face, astfel, cu un model complet nou, care rotunjește gama de SUV-uri Mazda alături de modele ca CX-3, CX-30, CX-5 și MX-30. Pe baza noii platforme folosite de CX-60 vom vedea în viitorul apropiat și un model mai mare numit CX-80, acesta urmând să ofere șapte locuri.

Ce concurenți are pe piața din România?

Cam orice SUV de clasă medie. Dar Mazda a spus cu ocazia primelor teste internaționale că și-a poziționat noul model drept concurent pentru modelele SUV din segmentul premium. Așadar, avem de-a face cu un nou venit într-o zonă competitivă unde se luptă modele ca BMW X3, Audi Q5, Mercedes-Benz GLC, Lexus NX și Volvo XC60. Va fi extrem de greu pentru Mazda CX-60 să se impună în acest grup select, dar are o serie de atuuri necesare.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Mazda oferă trei variante de motorizare pentru noul SUV CX-60. Poți alege cea mai puternică variantă în forma primului plug-in hybrid din istoria mărcii, model ce combină un motor pe benzină de 2.5 litri cu patru cilindri și un motor electric alimentat de o baterie de 17,8 kWh pentru o putere totală de 327 CP. Aceasta reprezintă, de altfel, și cel mai puternic model Mazda din oferta europeană. Alternativa pentru CX-60 PHEV o reprezintă motorizarea diesel.

Într-o eră în care mulți constructori au eliminat acest tip de propulsor, Mazda se alătură clubului select care crede că motorul diesel nu și-a spus încă ultimul cuvânt. Astfel, inginerii din Japonia au dezvoltat un propulsor complet nou. Are șase cilindri dispuși în linie, iar capacitatea cilindrică are 3,3 litri. Motorul este disponibil în două variante de putere: 200 sau 254 CP. 

Este un diesel rafinat reglat să ofere mai puțină putere față de cât ar putea pune pe șosea chiar și varianta de 254 CP pe care am avut-o la dispoziție pe exemplarul de test. Iar Mazda a pus tot know-how-ul său în acest motor, fiind unul dintre cele mai moderne dieseluri de pe piață. De la noua cameră de ardere și sistemul de injecție în două faze până la sistemul mild hybrid la 48V, totul a fost gândit pentru eficiență maximă și rafinament ridicat. Oricare dintre cele două variante ale motorului diesel fac din SUV-ul Mazda un model eficient. Mai ales la drum lung. Atenție, dacă alegi motorizarea diesel de 200 CP, aceasta poate fi asociată exclusiv cu propulsie spate și transmisie automată cu 8 rapoarte. Pentru versiunea de 254 CP, tracțiunea integrală este oferită standard.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Oficial, Mazda CX-60 3.3 E-Skyactiv D254 are un consum mediu de 5,2 litri/100 km. Dar, în cele câteva zile petrecute alături de acest model am învățat că cifra variază destul de mult în funcție de mediul în care folosești mașina și de stilul de condus. În oraș, marele motor diesel nu este foarte fericit. Își face treaba cu brio, dar pornirile și opririle dese, plus aerul condiționat pornit se reflectă în cifra de consum care poate urca până la 9,5 litri/100 km. Când ieși în afara orașului, lucrurile se schimbă radical. Propulsorul cu șase cilindri își poate întinde picioarele și toarce plăcut la viteze de autostradă. Consumul indicat de computerul de bord: 6,5 litri/100 km. Cu un stil de condus mai conservator și anticipând mai bine traficul, poți ajunge fără probleme la cifra oficială de consum. Rezervorul modelului poate stoca 58 litri de motorină, deci o autonomie de 1000 kilometri nu este imposibilă.

Un motor mai curat e un motor eficient. Cu formula îmbunătățită cu cinci noi compuși chimici, motorina MOL EVO Diesel Plus pune umărul la fiabilitatea motorului mașinii tale. Consum redus, emisii mai puține și extra putere indiferent de anotimp. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Pentru oraș, noul CX-60 este un pic cam mare. Îl poți folosi relativ lejer, dar trebuie să te obișnuiești cu capota lungă și te vei chinui în locurile de parcare mai înguste. CX-5 mi se pare mai bine adaptat uzului urban, de exemplu. Însă, noul CX-60 va fi superior pe trasee lungi. Se simte excelent pe autostradă, drumuri naționale și chiar și pe viraje, deși masa de aproape două tone își face simțită prezența printr-o inerție pe măsură. Vei aprecia un stil de condus mai lejer, CX-60 nefiind un SUV sportiv, deși deține un mod de rulare sport care înroșește bordul și ascute răspunsul accelerației. Cuplul de 550 Nm e disponibil de la 1.500 rpm și îți dă senzația că ai resurse nelimitate și motorul va împinge fără să obosească. Sistemul mild hybrid este unul activ și vei remarca cum turometrul cade la zero în perioadele în care mașina se deplasează cu viteză constantă, acesta trecând sistemul de propulsie în modul coasting.

Cum ți se pare designul exterior?

Personal, îl găsesc drept unul dintre cele mai reușite modele Mazda la nivel de design. Cu o linie generală ce se înscrie în limbajul Kodo, pe care niponii îl folosesc pe toată gama, CX-60 iese în evidență datorită capotei lungi, habitaclului retras și grilei față impozante. 

Cum sunt materialele la interior?

Pentru nivelul de echipare Takumi, materialele îți vor lua ochii la prima privire. Piele albă Nappa pentru scaune, inserții dintr-un material textil alb cusut conform unor tehnici japoneze și elemente deschise la culoare din lemn de arțar. Totul pentru o ambianță extrem de luminoasă și plăcută. Totuși, atmosfera generală nu emană acel sentiment premium pe care îl întâlnim la modelele germane, dar este un interior superior altor modele Mazda.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Nota 9. Ai suficient loc pentru a pune diverse lucruri în habitaclu, recipiente cu băuturi și alte lucruri, iar portbagajul este chiar încăpător, cu un volum de încărcare de 570 litri. 

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci, fără probleme. Fiind cel mai mare model din gama Mazda, pe bancheta din spate pot călători trei persoane destul de confortabil. Ai loc suficient la cap și la picioare.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Bineînțeles că a testat-o, că nu putea rata ocazia. Testele de impact au avut loc chiar după lansarea din 2022. Mazda CX-60 a primit un scor general de cinci stele, cu un grad de protecție de 88% pentru protecția pasagerilor adulți, iar pentru protecția copiilor, SUV-ul a fost notat cu 91%. Scorul pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor este de 89%, iar pentru sistemele active de siguranță, CX-60 a primit un scor de 76%.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

În primul rând trebuie aplaudat curajul oficialilor mărcii Mazda de a aduce pe piață un model cu motor diesel de cilindree mare, într-o perioadă în care concurența s-a cam lepădat de acest tip de propulsor. Apoi, îmi place ideea ecranului central tactil doar atunci când mașina stă pe loc. În mers, putem controla funcțiile de pe ecran cu ajutorul selectorului rotativ pe care proprietarii de Mazda îl cunosc deja. Este amplasat pe consola centrală și este intuitiv în utilizare. Însă, dacă folosim Apple CarPlay, ecranul devine tactil chiar și în mers.

La fel de mult apreciez comenzile pentru sistemul audio, inclusiv butonul pentru reglajul volumului, amplasate pe consolă. Sunt mai ușor de folosit fără a îți lua privirea de la drum. 

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Nu. Mazda CX-60 E-Skyactiv D254 este un pachet complet pentru cei care își doresc un SUV diesel modern. 

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

La Mazda, nu prea există echipamente opționale, dar poți alege dintre diverse variante de echipare. Există patru niveluri: Prime-Line, Exclusive-Line, Homura și Takumi. La acestea se mai adaugă o serie de pachete axate pe confort sau tehnologie pentru personalizarea automobilului. 

Pentru nivelul de bază primești jante de 18 inchi, bord digital cu ecran de 12,3 inchi, tapițerie textilă pentru scaune, ecran central de 12,3 inchi, faruri LED, pilot automat și multe altele, dar acesta este disponibil doar cu motorul diesel de 200 CP. Prețurile pentru modelul CX-60 echipat cu motorul diesel de 254 CP și tracțiune integrală încep de la 52.890 euro pentru Exclusive-Line unde primești jante de 20 inchi, grilă frontală neagră, cheie inteligentă, volan și scaune încălzite.

Pentru treapta următoare de echipare, Homura-Line, trebuie să transferi din cont 56.790 euro. Pentru o ambianță de top, tapițerie din piele, jante de 20 inchi diamond cut negre și echipare completă trebuie să te orientezi către Takumi. Pentru 58.290 euro. Nuanța de caroserie roșu soul crystal, ca cea de pe mașina de test, costă extra 1050 euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru calitățile unui propulsor diesel modern și bine gândit și pentru pachetul total de spațiu și design oferite.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Faptul că Mazda nu a mers până la capăt pe drumul segmentului premium. Anumite plastice și ambianța generală nu sunt încă la nivelul oferit de rivalii germani din acest segment.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Deși echiparea de top Takumi oferă o ambianță extrem de plăcută și luminoasă datorită tapițeriei din piele albă și a inserțiior textile pe bord, nu sunt convins că acestea vor rezista bine în timp. Praful și murdăria vor fi extrem de dificil de curățat din elementele textile de pe planșa de bord.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV modern cu cel mai nou tip de propulsor diesel disponibil pe piață.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu ești un fan al motoarelor cu aprindere prin compresie.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, fără îndoială. Am apreciat designul, silueta cu capota lungă, confortul și puterea motorului diesel. 

Clientul perfect al mașinii?

Cel mai probabil, CX-60 va atrage clienții fideli ai mărcii nipone, cei care au mai deținut cel puțin un alt model Mazda. 

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un nou jucător important în segmentul SUV premium diesel.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Mazda

Mazda CX-60

3.3 E-SKYACTIV D254 MHEV TAKUMI AUTO AWD

de la 58.290 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Diesel Mild Hybrid
Sursă principală energie
Diesel
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
254 CP
Cuplu maxim sistem
550 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/6
Capacitate cilindrică
3283 cmc
Putere maximă
254/187 CP/kW
Cuplu maxim
550 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
17 CP
Cuplu maxim electric
153 Nm
Baterie
Capacitate brută
0.33 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.4 s
Viteză maximă
219 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4745 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1890 mm
Înălțime
1680 mm
Ampatament
2870 mm
Volum portbagaj
570 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1726 litri
Masa proprie
1935 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
58.290