Cine este și ce vrea SsangYong Torres de la noi?
Este al cincilea model din gama constructorului din Coreea de Sud specializat în SUV-uri și pick-up-uri. Cu o platformă comună cu deja cunoscutul model Korando, noul Torres este, practic, primul model complet nou pe care coreenii îl oferă după o pauză de patru ani.
După ce Mahindra a renunțat la marca din Coreea de Sud, SsangYong s-a văzut în fața unui posibil faliment dacă nu găsea un nou cumpărător. Știm cu toții apoi povestea. O companie coreeană numită Edison Motors s-a arătat interesată, hârtiile au fost semnate, dar apoi noul proprietari nu a putut plăti sumele pe care și le asumase.
Rămas din nou cu Excel-urile pe dinafară, SsangYong și-a găsit pacea în brațele consorțiului KG Group, un grup de companii coreene cu interese în diverse zone de activitate. Noul proprietar a devenit divizia KG Mobility, nume care ar urma să fie dat și mărcii, noul președinte nefiind un fan al denumirii SsangYong. Dacă în Coreea de Sud a apărut deja primul model numit KG Mobility, pentru Europa și restul lumii tranziția se va face pe o perioadă mai lungă de timp.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
SsangYong Torres nu a mai existat până acum în gama coreenilor. Este un model nou-nouț, chiar dacă platforma este preluată de la modelul Korando. La fel și motorizarea, același propulsor pe benzină turbo de 1,5 litri ce dezvoltă 163 CP. La nivel vizual, noul Torres aduce un omagiu clasicului model SsangYong Musso din anii ’90, designerii aducând un soi de tribut SUV-ului care a rămas timp de 17 ani în oferta constructorului coreean.
Ce concurenți are pe piața din România?
Dacă ne raportăm la dimensiuni, Torres intră în concurență directă cu modele ca Toyota Rav4, Volkswagen Tiguan, Mazda CX-5, Hyundai Tucson sau Nissan X-Trail. Spre deosebire de concurenții săi direcți, SsangYong Torres este oferit cu o singură motorizare pe benzină, fără variante electrificate. Poți opta doar între transmisia manuală și cea automată și între tracțiune 2WD sau integrală.
În propria gamă, noul model este poziționat între modelele Korando și Rexton.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Am testat singura motorizare disponibilă, 1.5 GDI Turbo de 163 CP în versiunea de top numită Premium. Modelul de test, preluat de la dealerul SsangYong SMT Pallady, era echipat cu tracțiune integrală și transmisie automată cu șase trepte furnizată de Aisin. Standard, noul model coreean vine cu tracțiune față și cutie de viteze manuală (în echiparea de bază numită Club). De la al doilea nivel de echipare, Style, transmisia automată poate fi comandată opțional pentru suma de 1990 euro. Tracțiunea integrală este și ea disponibilă opțional, tot pentru suma de 1990 euro.
Propulsorul de 1.5 litri cu patru cilindri și sistem turbo este singurul disponibil și va rămâne unica motorizare propusă până la apariția unei variante full electric pentru Torres. Cei 163 CP sunt disponibili între 5000 și 5500 rpm, iar cuplul maxim oferit este de 260 Nm între 1500 și 4000 rpm. Dacă alegem transmisia manuală, cifra cuplului crește la 280 Nm.
Motorul este cunoscut clienților SsangYong de pe modelele Korando și Tivoli. Pentru noul Torres, care este mai mare în dimensiuni față de Korando, motorizarea este suficientă, dar nu te aștepta la performanțe sportive. Drept urmare, SsangYong nu comunică un timp de accelerare de la 0 la 100 km/oră, limitându-se în a preciza doar viteza maximă care poate fi atinsă: 191 km/oră.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Oficial, noul SsangYong Torres are un consum mediu de 9 litri/100 km atunci când este echipat cu tracțiune integrală și transmisie automată cu 6 trepte. Dacă alegem un Torres 2WD și cutie manuală, fișa tehnică indică un consum oficial de 7,9 litri/100 km. Deci, putem deduce deja că nu este cel mai economic SUV de pe piață. Lucru confirmat și de computerul de bord după cele câteva zile petrecute alături de exemplarul testat. Pentru drumurile exclusiv prin oraș, computerul de bord a indicat un consum de 12,5 litri/100 km. Atunci când am scos mașina la drum lung, alegând autostrada, șoseaua de centură din nord și DN1, consumul a scăzut la 7,8 litri/100 km.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Așa cum spuneam, nu te aștepta la senzații sportive din partea modelului SsangYong Torres. Este un SUV gândit pentru confort, suspensia fiind relativ moale. Altfel, deplasările urbane sunt plăcute, suspensia filtrând bine denivelările din oraș, chiar dacă exemplarul nostru de test era echipat cu jantele opționale de 20 inchi.
Ruliul își face apariția dacă decidem să abordăm virajele ceva mai sportiv, dar nu îți va da o senzație neplăcută. Cel mai bine, Torres se simte când este condus cu calm și îți va oferi o ținută de drum îngrijită, confort și silențiozitate. Se stă bine la volan, poziția este suficient de înaltă pentru o vizibilitate excelentă. Ai nevoie, poate, de un scurt timp de acomodare, dimensiunile exterioare fiind destul de generoase pentru străzile mai înguste.
Cum ți se pare designul exterior?
Discutabil. Este clar că SsangYong a vrut să iasă din stilul său clasic. Avem de-a face cu un nou limbaj de design, fiind primul model complet nou pe care SsangYong îl pune pe piață după mai bine de patru ani. Cu un stil mai robust, cu linii angulare și elemente inspirate de modele cu tradiție din lumea off-road-ului, Torres poate fi atrăgător sau urât, totul depinde de ochiul celui care îl admiră. Personal, îmi place partea frontală cu grila masivă inspirată de modelele Jeep, dar interpretată în stil propriu de către designerii din Coreea. În spate, hayonul imită poate partea posterioară a unui Land Cruiser, având chiar și o umflătură specifică roții de rezervă. Care nu este acolo, ci sub podeaua portbagajului.
Există chiar și un mâner masiv amplasat în partea din dreapta a hayonului care ți-ar putea da de înțeles că acesta se va deschide în lateral – așa cum întâlneam pe vremuri la modelele off-road. Nu, n-are deschidere laterală, ci pe verticală. Cum întâlnești la orice alt SUV din segmentul său. Acționarea hayonului e electrică și se face de la un buton aflat în interiorul acelui mâner masiv. Acum înțelegi de unde confuzia. Tot la capitolul lucruri mai puțin inspirate intră și mânerele amplasate pe capotă, care imită, din nou, stilul off-road, dar care au strict rol ornamental.
Torres este, probabil, ultimul model care poartă sigla SsangYong. Marca din Coreea de Sud va trece în perioada următoare la noua denumire KG Mobility. De altfel, Torres nu afișează prea evident actuala siglă a mărcii, aceasta fiind vizibilă doar pe butucul central al jantelor și pe volan. La exterior s-a pus accent pe numele noului model scris cu litere mari pe hayon, dar și pe grila frontală.
Cum sunt materialele la interior?
La interior, te încearcă sentimente contradictorii. Te lovești inițial de volanul mare cu o formă atipică. Nu e rotund, nu e pătrat (Doamne ferește), nu e oval. E ceva ce seamănă cu volanul întâlnit pe Corvette. Butoanele sunt însă bine plasate și ușor de acționat.
Există trei ecrane, unul dintre ele fiind în fața celui de la volan pe post de instrumentar și integrat direct în planșa de bord. SsangYong a renunțat cu ocazia asta la indicatoarele analogice. Al doilea display e dedicat sistemului de infotainment, iar cel de-al treilea folosește la controlul climatizării. Arată modern și plăcut, dar este dificil să îl acționezi când ești cu ochii la drum.
Plasticele sunt în general de calitate bună, SsangYong făcând progrese importante la acest capitol.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Nota maximă. SsangYong Torres are un portbagaj imens cu un volum de peste 700 litri (volum ce poate crește până la 1662 litri dacă rabatăm spătarul banchetei), iar interiorul este spațios și ai suficiente locuri pentru a depozita tot felul de obiecte. Consola centrală este adâncă și oferă nu mai puțin de trei suporturi pentru băuturi.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Cinci, fără probleme. Bancheta oferă mult loc pentru două și chiar trei persoane, spațiul pentru picioare fiind chiar generos. Spătarul banchetei se poate înclina pentru o călătorie mai confortabilă.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Fiind un model foarte nou, SsangYong Torres nu a ajuns încă la testele de siguranță EuroNCAP. Putem doar face o paralelă cu modelul Korando, având în vedere că cele două SUV-uri împart platforma tehnică. Korando a fost testat pentru siguranță în 2019, când a primit scorul maxim de cinci stele. Gradul de protecție pentru pasagerii adulți a fost de 88%, pentru pasagerii copii de 85%, 68% pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și 74% pentru sistemele active de protecție.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Într-o lume electrificată și plină de gadgeturi, noul SsangYong Torres vine cu o soluție de propulsie clasică. Nu avem sisteme hybrid sau mild hybrid, ci doar un propulsor turbo pe benzină de 1,5 litri. Interiorul digital este elementul cu care rămâi în cap după ce te dai jos de la volan. Cele trei ecrane au o grafică mai bună față de modele concurente cu ștaif, dar nu m-ar fi deranjat dacă producătorul ar fi lucrat mai mult pe partea de personalizare a acestora.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Conectarea telefonului prin Apple CarPlay se poate face doar prin intermediul cablului de încărcare. Pentru un SUV modern, o conexiune wireless ar fi fost necesară.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
SsangYong practică sistemul asiatic cu niveluri de echipare bine dotate și o listă foarte scurtă de elemente opționale. Sunt disponibile patru niveluri de echipare numite Club, Style, Clever și Premium. Prețurile încep de la 31.450 euro, dar importatorul practică o promoție permanentă ce duce prețul de pornire la 28.950 euro pentru versiunea de bază.
La nivel de echipare, începând cu versiunea Style, lista de dotări este suficient de bogată. Pentru elemente în plus, cum ar fi tapițeria din piele naturală, reglaje electrice pentru scaune, încălzire și ventilație în scaune și banchetă, sau rulouri pentru geamurile spate, trebuie să alegi dintre nivelele superioare Clever sau Premium. Pe lista de opționale avem tracțiunea integrală, cutia de viteze automată, jantele de 20 inchi din aliaj diamond cut și hayonul acționat electric. Acesta din urmă poate fi comandat doar în combinație cu transmisia automată.
Un Torres Style costă 34.420 euro (31.920 euro cu promoție). Varianta testată este Torres Premium ce are un preț de listă de 40.480 euro sau 37.980 euro cu reducerea promoțională. Dotările opționale sunt: 1990 euro pentru transmisia automată, 1990 euro tracțiunea integrală, 550 euro jantele de 20 inchi, 690 euro hayonul cu acționare electrică. Albul este culoarea standard, pentru restul de nuanțe costul fiind de 490 euro.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru raportul preț/calitate. SsangYong a făcut pași importanți către modele de calitate, iar prețurile sunt mai accesibile față de concurență.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Consumul ridicat de carburant. SsangYong are în plan o variantă electrică a modelului Torres, dar până atunci o gamă cu o singură versiune de motorizare este restrictivă pentru potențialii clienți.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș schimba volanul cu unul cu o formă mai clasică și aș renunța la unele elemente decorative pe care le găsesc inutile. Ah, iar sunetul semnalizatoarelor la interior este un piuit cu care trebuie să te obișnuiești. L-aș schimba cu sunetul clasic de releu.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei un SUV pe benzină confortabil și spațios cu un design aparte.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…îți dorești un SUV sportiv.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu, nu mă împac cu designul aparte. Aș cumpăra însă un SsangYong Korando, model ce folosește aceeași platformă și același sistem de propulsie.
Clientul perfect al mașinii?
Torres va atrage clienții de SsangYong care găsesc modelul Korando prea banal și sunt atrași de un design mai îndrăzneț. Chiar dacă Torres este un amalgam de stiluri și se inspiră din modele legendare ale off-roadului ca Jeep Wrangler sau Toyota Land Cruiser, este o apariție aparte în lumea SUV-urilor made în Coreea de Sud.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
O alternativă la SUV-urile clasice de pe piață, cu un design aparte și un preț accesibil.