Test Drive: Cupra Formentor VZ

În nomenclatura Cupra, V-ul și Z-ul din VZ vin de la viteză, dar în limba spaniolă. Hai să vedem ce-i cu Formentor VZ!

Cine este și ce vrea Cupra Formentor VZ de la noi?

Formentor este primul model de sine-stătător al mărcii iberice Cupra, iar rezultatul este un SUV de clasă compactă. Sufixul VZ semnifică o variantă de performanță pentru această marcă, unde VZ-ul chiar vine de la viteză, dar în spaniolă – cuvântul este ”veloz”. Nu este cel mai performant membru al gamei, acela este VZ5, dar e suficient de puternic încât să aibă un cuvânt de spus la rubrica performanţă.

La fel care orice model construit de un producător de volum, Formentor VZ vrea să îl cumperi şi să îl conduci. Ideal, să te şi bucuri de el, că doar nu îl iei să îl ţii în parcare să te uiţi la el. Poţi face şi asta, dacă vrei, nu te judec pe banii tăi.

Ce trebuie să reţii este că acest model nu are un corespondent direct în gamele celorlalte mărci ale concernului Volkswagen, ceea ce îl face şi mai interesant. Practic, e primul Cupra făcut de marcă fără să fie constrânsă de limitările care ar fi apărut dacă era bazat pe o altă caroserie.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Fiind primul model de sine-stătător al unei mărci lansate în 2018, nu putem vorbi încă de o generaţie precentă. Încă nu e cazul nici de facelift, deoarece modelul e prea tânăr pe piaţă pentru aşa ceva. Va exista şi un facelift, desigur, dar probabil prin 2025 îl vom studia atent.

Până atunci, trebuie să ştiţi că este un SUV compact disponibil în variante de până la 390 CP, ceea ce e mai rar întâlnit în domeniu, dar nu e singurul model care este oferit într-o asemenea formulă.

Reţineţi că nu toate Cupra Formentor sunt neapărat în varianta de performanţă a acestui model, existând și variante de 150 CP în ofertă. Vârful de gamă este Formentor VZ5.

Noi am mers cu Formentor VZ 2.0 TSI 310 CP 4DRIVE, adică al doilea cel mai puternic din gamă, în echiparea mijlocie (VZ) și echipat cu tracțiune integrală.

Ce concurenți are pe piața din România?

Cupra Formentor VZ are cei mai apropiaţi concurenţi în ograda mărcilor premium, sub forma modelelor BMW X2 M35i şi Mercedes-AMG GLA 35. Nu vă lăsaţi păcăliţi de aparenţe, niciunul dintre ele nu are motor de 3,5 litri, dar ambele au peste 300 de cai-putere şi tracţiune integrală. Veţi spune că marca iberică nu este 100% premium, ceea ce e corect dacă ne raportăm la cele două marci din Germania menționate, dar nu-i chiar atât de departe de acest spectru. Important e că sunt apropiate la specificaţii şi dimensiuni, deci le putem compara fără să forţăm nota prea mult.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am testat motorizarea 2.0 TSI (benzină turbo) de 310 cai-putere, cu tracțiune integrală 4Drive în compania echipării VZ. Această echipare este mijlocie în gamă și prima care are și nume.

Altfel, Formentor poate fi cumpărat cu motoare 1.5 TSI, 2.0 TDI, 2.0 TSI, 2.5 TSI și într-o variantă hibridă plug-in cu 1.4 TSI. Este de menționat și că motorul 2.0 TSI este oferit în trei variante de putere: 190, 245 și 310 CP.

Așadar, poți avea între 150 și 390 de cai-putere pentru un Formentor, ceea ce e o plajă chiar generoasă. Aproape că ai prea multe alegeri de făcut, dar motivația e simplă: e primul model făcut doar de Cupra și vor să fie interesant pentru cât mai mulți clienți.

Echiparea VZ este cuprinzătoare și vine cu tot ce te-ai aștepta să găsești într-un model din acest segment în 2023.

Dacă vrei ceva mai mult, există echiparea numită VZ Tribe Edition, disponibilă și cu motorizarea testată de noi.

Vârful gamei este varianta VZ5, ce este dedicată exclusiv motorizării de 390 de cai-putere. La o verificare rapidă, dotările sunt în mare pare aceleași ca la VZ, dar diferă propulsorul. Asta înseamnă încă 13.000 de euro pentru 80 de cai-putere în plus, dacă ar fi să ne uităm, într-un mod voit superficial, doar la acest aspect.

Dacă vrei varianta de Cupra Formentor care să și tragă precum arată, în 9 din 10 cazuri îți va fi suficient acest VZ cu 2.0 TSI de 310 cai-putere. Acum, pentru a doua parte a întrebării de mai sus.

Cupra Formentor VZ

Realist, nu vei putea folosi toţi caii pe care îi dezvoltă maşina asta decât pe perioade extrem de scurte. Discutăm despre accelerări de câteva secunde. Depinde de tine cât de des le faci şi dacă merită să plăteşti încă trei sferturi (aproximativ) din cât costă un Formentor de bază pentru asta.

Sau dublu şi încă ceva ”mărunțis” faţă de cât e un Formentor de bază dacă ne uităm la varianta VZ5. De obicei, oamenii care își permit varianta aceea nu vor sta să se gândească de două ori dacă să o cumpere, deci îi excludem din tabăra nehotărâților.

În funcţie de ce îţi doreşti şi ce vrei să faci în următorii ani cu maşina, eu aş recomanda, mai degrabă, să te uiți la varianta 2.0 TSI de 190 CP cu tracțiune integrală (doar așa e oferită, oricum) sau la modelul PHEV din ofertă – mai ales dacă ai unde să-l încarci. Ar fi o alegere mai rațională.

Ca idee, ambele variante descrise mai sus au un timp 0-100 km/h de 7.0 secunde. Asta înseamnă că sunt la 2.1 secunde diferenţă faţă de un Formentor VZ de 310 cai-putere, cum e cel din galeria foto. Diferența e mare dacă te intereseză doar sportivitatea, dar ne e clar că nu o luăm să ne ducem pe cicuit cu ea, nu? Compromisul e deja făcut de când a fost aleasă caroseria de SUV. În consecință, așteptăm să fie Sports Utility Vehicle, deci să fie bun la mai multe lucruri.

Reprizele ar trebui să fie consistente la amândouă variantele propuse și probabil că vor satisface 9 din 10 șoferi. Nu vor fi ca la modelul de 310 CP, dar suficient de bune cât să justifice economia. Dacă nu îți place ce citești, răspunsul e simplu, ia-l pe ăla de 310 CP și trăiește-ți viața.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Cupra anunță un consum mixt de 8.5 litri la sută pentru această variantă și o autonomie maximă de 647 de kilometri, ambele dacă ne orientăm după ciclul WLTP. În București, am avut consum de 13.5 litri la sută circulând în aglomerație.

Da, li se face sete acelor cai și doar dacă îi strunești cu grijă reușești să consumi ”doar” 12 și un pic de litri la sută. Cu un 2.0 TSI cu mai puțină putere nu ai fi extraordinar de departe, dar cu hibridul plug-in ai face aici o diferență în favoarea ta.

La ieșirea din oraș, vei avea în faţă un consum extraurban mai mic de 9 litri la sută, fiind posibil să vezi valori de 8 fără efort deosebit. Pentru opt litri la sută extraurban cu maşina asta, trebuie doar să respecți limitele legale și să nu apeși tare pe accelerație.

Dacă treci prin multe localităţi şi rulezi constant cu 50 km/h într-o treaptă superioară, valorile sunt chiar mai mici. Rezervorul are o capacitate de 55 de litri, deci poți să te apropii de autonomia maximă teoretică dacă nu pui la treabă cei 310 cai. Te poți aștepta la aproximativ 500 de kilometri cu un plin în oraș, respectiv vreo 600 de kilometri dacă mergi mai mult extraurban și pe autostrăzi (cele pe care le avem).

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Cupra Formentor este în largul său pe drumurile naționale și pe autostrăzi, unde poate să își pună în valoare calitățile. Mai mult pe drumuri virajate decât pe autostrăzi, că altfel au muncit degeaba inginerii să pună la cale suspensia, frânele și direcția doar ca să îți încordezi mușchii în linie dreaptă.

Da, poate și asta, are cu ce, sunt totuși 310 cai-putere, șapte trepte și pot livra o viteză maximă de 250 km/h. Strict ca să te lauzi, nu ai ce căuta așa de rapid pe drumurile din România. Până la 130 km/h este rapidă, de asta poți să fii sigur, iar reprizele 80-120 le face ireproșabil.

Suspensia este destul de fermă, iar roțile mari vor amplifica orice denivelare întâlnită, în special cele scurte, cum ar fi șinele de tramvai și capacele de canal (București și împrejurimi). Direcția își schimbă comportamentul în funcție de modul de rulare selectat, fiind între ușor de manevrat și fermă, dar nu obositoare. Deși știi că sunt emulate electronic acele moduri, nu se simt fals, dar nici nu este apogeul direcției auto pe care l-am întâlnit.

În materie de confort și suspensie, poate că la 20 de ani m-ar fi încântat foarte tare mașina aceasta. La 35, primul lucru ar fi să întreb dealerul dacă nu cumva nu merg și jante mai mici decât cele din dotare.

Exemplarul testat avea patru pneuri 245/40 R19 pe jante de 19 inchi. Deși stătea bine pe viraje și îți conferea multă încredere în capacitățile sale, felul în care strângeam din dinți (și nu numai) când treceam încet peste o denivelare sau o groapă îmi fura din bucuria adusă de mașină pe drumurile virajate.

Am remarcat o ușoară tendință supraviratorie ce intervine peste comportamentul neutru uzual atunci când abordezi virajele cu încredere și o doză de accelerație la momentul potrivit, ceea ce ne place.

Se aplică la orice SUV sportiv și la orice hot hatch, din păcate. Jante mari și pneuri cu ”balon” mic, ceea ce duce la rigiditate excesivă la întâlnirea cu denivelările. Tu, șoferul, poate nu ești atât de deranjat de asta, dar pe locurile din spate nu-i la fel de veselă situația.

Complet inconfortabilă nu este, dar se va simți că este optimizată pentru sportivitate, nu pentru confort. Dacă locuiești în capătul unei străzi neasfaltate sau pline gropi, o să îți fie groază să vii acasă. Sau poate te obișnuiești, depinde, dar nu e plăcut să rulezi pe denivelări mici și repetate.

Un alt element de notat este faptul că această mașină difuzează sunet de motor în boxele din dotare. Eșapamentul își schimbă tonalitate între modul Comfort și Sport, fapt ce poate fi auzit și la exterior, dar trecerea pe modul Cupra se lasă cu încă un rând de sunet în boxe, nu și la eșapament. Acest sunet suplimentar, dedicat modului Cupra, se simte fals.

Eu, unul, l-aș opri, sau m-aș duce la dealer să solicit să rămână doar sunetul de la modul sport și pe modul Cupra, dacă se poate. Este oricum ceva ce auzi în difuzoarele mașinii tale și nu mi se pare că amplifică în niciun fel experiența condusului. Din contră.

În rest, la rularea bară-la-bară în oraș te uiți doar cum crește consumul mediu. Dacă nu intenționezi să ieși măcar o dată pe săptămână din oraș, nu doar până în localitatea învecinată, mai bine îți iei varianta hibridă plug-in, altfel doar vei chinui acest 2.0 TSI. Sigur, mașina va rezista cu stoicism, dar e păcat de ea.

Poate fi condusă lejer prin oraș, chiar foarte lin și cu efort minim – poți apăsa pe accelerație doar cu vârful degetului mic de la picior și ajungi imediat la 60 km/h, dar traficul stop-and-go nu e optim pentru această motorizare.

Cum ți se pare designul exterior?

Da! Încă un da! Trei de da! Cu așa design, chiar e de trecut în etapa următoare și nu doar la Românii au Talent. Cupra Formentor arată ”de toți banii” și nu aș schimba nimic la exteriorul său. Probabil de asta se și vinde Formentor atât de bine – are aproape 80 la sută din vânzările mărcii. Nota zece pentru refuzul de a folosi evacuări false și alte asemenea ornamente aici.

Cum sunt materialele la interior?

În stilul clasic al industriei auto în raport cu clasa, stând pe locul șoferului, aproape tot ce poți atinge deasupra nivelului genunchilor tăi este moale. Suprafețele care nu sunt moi se simt finisate bine, iar exemplarul testat lăsa impresia de asamblare îngrijită. Dacă te muți pe locurile din spate, fețele de uși sunt ceva mai tari decât cele din față. Trecerea de la textil la piele este plăcut realizată.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Șapte. Avem două suporturi de pahar între scaunele față, două între scaunele spate (în cotieră), un spațiu de depozitare în consola centrală (sub aeratoare), două spații mici lângă selectorul treptelor de viteză, un spațiu în cotieră, buzunarele din fețele de uși și torpedoul. Niciunul dintre ele nu este exagerat de mare sau de mic, fiind exact ce așteptam să găsesc. Nici prea mult, nici prea puțin.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Încap cinci adulți, doar să nu fie foarte înalt cel care va sta pe locul din mijloc de pe bancheta din spate. Plafonul îmbrăcat în negru va face mașina să se simtă mai înghesuită decât este, dar e doar o iluzie optică.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Are cinci stele la testele EuroNCAP. Are sistemele de siguranță pe care le găsim și la rivalii săi direcți, precum și ce vedem pe alte modele din gama Cupra. Nimic prea mult, nimic notabil lipsă.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi-a plăcut grafica sistemului multimedia și a ceasurilor de bord. Cele din urmă sunt ușor de citit și integrează plăcut mai multe elemente, precum și felul cum sunt amplasate butoanele pe volan, inclusiv cel de schimbare al modului de rulare. Într-o lume ideală, aș fi putut să le schimb prin rotirea butonului, nu prin apăsarea lui, dar nu e sfârșitul lumii.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Butoane fizice pentru controlul și reglarea temperaturii, sau măcar cu mici simboluri și feedback haptic, precum și buton de volum/pornire pentru unitatea multimedia. Lipsa oricărei senzaţii tactile la funcţii simple, cum ar fi glisarea elementului textil care acoperă plafonul din sticlă, face operarea oricărei asemenea funcţii mai complicate absolut degeaba, doar ca să fii apoi nevoit să ştergi amprente în parcare de pe toate suprafeţele implicate.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Echiparea VZ pare să vină cu tot ce ai putea să ceri de la o mașină în 2023. Cel mai ieftin Formentor VZ pleacă de la 41.812 euro cu TVA inclusă pentru un model cu 2.0 TSI de 245 CP. Dacă vrei motorizarea şi echiparea testată de noi, vorbim de un preţ de pornire de 53.566 de euro cu TVA. Altfel, gama Formentor pleacă de la 30.470 de euro cu TVA inclusă, iar modelul de top costă 72.987 euro cu TVA inclusă în echiparea Edition Taiga Grey.

Dacă mă întrebi pe mine, uită-te cu atenție la echiparea de bază pentru motorul dorit de tine și compară apoi cu echiparea numită VZ. Cea din urmă e bine dotată și e posibil să ieși mai bine când tragi linie dacă o compari cu o configurație independentă bazată pe modelul în varianta de bază.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Merge precum arată. Şi asta-i mare lucru.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Este destul de scumpă, deși marca nu are imagine de brand premium consacrat. Sigur, asta se aplică poate doar azi, dacă vrei să o vinzi peste trei sau cinci ani, nu cred că va mai fi o problemă.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Schimb sistemul multimedia cu unul care nu are doar comenzi tactile. Cine știe, poate dispare și sunetul artificial de motor odată cu asta.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un SUV sportiv care să arate bine şi să aibă şi ceva cai-putere sub capotă. Mai ales dacă nu vrei să fie de la mărcile premium din Germania.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…vrei să epatezi cu o maşină şi crezi că o să impresionezi oamenii astfel. Prețul nu este neglijabil, dar nu știu dacă va fi ceea ce cauți din acest punct de vedere – arată bine, dar nu neapărat scump. Sau dacă vrei să faci off-road.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu. Mi-ar fi frică de o devalorizare mai agresivă decât la mărcile premium consacrate în raport cu prețul de listă plătit, care mi se pare mare. Am senzația că aș putea cumpăra ”mai multă mașină” din altă parte de aceeași bani. În aceeași linie pragmatică, m-aș orienta spre ceva mai spațios – dacă tot cumpăr SUV, ori aș lua un hatchback compact cu același nivel de putere pentru a beneficia de dinamismul maxim posibil într-o formă la fel de practică, dar cu o gardă la sol mai mică.

Clientul perfect al mașinii?

Un proprietar de hot-hatch ajuns la vârsta sau momentul din viață în care nu mai vrea o gardă la sol redusă și dorește mai mult spirit practic de la singura mașină din dotare.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

E frumoasă și merge la fel de iute precum arată.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Cupra

Cupra Formentor

2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE

de la 56.269 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
333 CP
Cuplu maxim sistem
420 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1984 cmc
Putere maximă
333/245 CP/kW
Cuplu maxim
420 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
4.9 s
Viteză maximă
250 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
8.8 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4451 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1839 mm
Înălțime
1528 mm
Ampatament
2680 mm
Volum portbagaj
420 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1672 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
56.269