Tesla e unul dintre cei mai tineri constructori auto, dar acest lucru nu a contat atunci când producătorul american a decis că viitorul – cel puțin al companiei – este unul complet electric. Mai întâi a apărut Roadster, doar că primul model cu adevărat important pentru americani a fost reprezentat de Model S. Baza de fani a fost completată rapid după lansarea SUV-ului Model X, însă publicul larg aflat în căutarea unei electrice avea nevoie de altceva.
Răspunsul a venit sub forma lui Model 3, primul model electric care a reușit să stea în fruntea unor clasamente de vânzări care până atunci erau dominate exclusiv de mașinile cu motoare termice. Dar dorința publicului a fost îndeplinită abia odată cu debutul lui Model Y. Deși folosește aceleași dedesubturi precum Model 3, Y-ul are un avantaj major. E un SUV, iar asta caută acum publicul. Indiferent că vorbim despre piața din Europa, cea din Asia sau cea din SUA. Toți vor SUV-uri.
În ROCHARGE by Vitesco Technologies vom conduce timp de 9 zile pe drumurile din România un Model Y în versiunea Long Range Dual Motor. Nu-i venit pe filiala mărcii americane în România, ci face parte din flota Autonom – Green Partener al turului cu electrice -, compania românească care, printre altele, oferă servicii de leasing operațional – închiriere pe termen lung – cu avantaje suplimentare pentru cei care aleg electrice și hibride. Despre serviciile companiei românești, citești pe larg într-un material dedicat.
Liderul vânzărilor
Dacă ai urmărit și alte materiale de prezentare pentru mașinile din turul ROCHARGE, probabil că acum te-ai fi așteptat să vorbesc despre design și despre dimensiunile exterioare. Doar că fac o excepție și vin cu informații și mai importante.
Motivul e simplu: succesul de piață obținut de Model Y. Pe cifre clare – la momentul redactării – Model Y a fost cel mai bine vândut model la nivel global în primul trimestru al anului curent. Și nu mă refer la categoria electrice, ci în general. Da, da, Toyota Corolla a trecut pe locul secund.
În Europa, lucrurile sunt și mai adânci. După primele șase luni, Model Y conducea clasamentul general (deci electrice + termice la un loc). 136.564 de unități Model Y s-au comercializat în Europa în prima jumătate a anului, cu 204% în plus față de vânzările din aceeași perioadă a lui 2022. Pe locul al doilea, nu foarte departe ca volum, Dacia Sandero, iar la cum se prezintă lucrurile de la lună la lună, e posibil să avem un foto finiș între cele două modele la sfârșit de an.
Vânzările obținute de Model Y vorbesc clar și răspicat despre cât de popular a devenit SUV-ul electric în Europa, și nu numai.
Totul pe cartea aerodinamicii
Eficiența aerodinamică e unul dintre punctele cheie pe care producătorii îl folosesc în dezvoltarea mașinilor electrice. Din ce în ce mai des vedem sedanuri care se apropie – ca formă – de designul vechilor coupé-uri. Ba mai mult, ideea aceasta a pășit chiar și în lumea SUV-urilor, iar mai nou, orice caroserie înălțată cu puțină cocoașă între montanții B și C ajunge să poarte numele – comercial – de SUV coupé.
În cazul lui Model Y, coeficientul aerodinamic a jucat un rol important, iar rezultatul final – 0,23 – e unul dintre cele mai bune din industrie. S-au văzut cazuri și mai eficiente din acest punct de vedere, dar nu intru în detalii. În materie de formă a caroseriei, pe Model Y îl poți numi oricând un SUV coupé – asta dacă urmărești nomenclatura folosită și de alți constructori. Tesla îi spune SUV și atât.
Modelul măsoară 4.751 mm lungime, 1.921 de mm lățime și are o înălțime de 1.624 de mm. Ampatamentul e demn de segmentul mare: 2.890 de mm, cifră care joacă un rol important în materie de spațiu interior.
Dacă tot sunt la dimensiuni, adaug și faptul că portbagajul are un volum de 854 de litri. Prin rabatarea banchetei din spate, volumul crește la 2.158 de litri. Model Y dispune de un spațiu de depozitare și în partea din față, sub capotă: 117 litri.
Interior aerisit
Tesla și-a dorit ca proprietarii de Model Y (și nu numai) să se bucure de o interacțiune cât mai ușoară cu mașina și de cât mai mult spațiu. Prin urmare, în Model Y n-o să găsești prea multe bribrizuri. Partea centrală a planșei de bord e dominată de un ecran de 15,4 inchi care ține loc atât de instrumentar de bord, cât și de sistem de infotainment. Prin intermediul lui comanzi și funcțiile mașinii, dar și pe cele ale navigației, ale sistemului audio sau meniurile cu setări. Totul într-un singur loc și cât mai ușor cu putință.
Și pentru ca pachetul să atragă un număr și mai mare de clienți, Tesla a ales ca Model Y să fie disponibil (opțional) și cu șapte locuri. Practic, o caracteristică specifică SUV-urilor din segmentul mare.
Succesul lui Model Y – cel puțin din punctul meu de vedere – se datorează și faptului că nu există prea multe echipamente opționale. Poți alege culoarea interiorului, tipul jantelor, culoarea caroseriei și vreo două versiuni ale sistemului de conducere semiautonomă Autopilot. În rest, toate sunt la fel. Nu tu inserții din mai știu eu ce material pe planșa de bord, nu tu tapițerie cusută în romb cu ață în culoarea caroseriei, nu tu patru, cinci versiuni ale sistemului audio.
Miza pe tehnologie
Sistemul de operare integrat pe ecranul central și sistemul Autopilot (disponibil într-o variantă de bază – simplă – pe absolut orice versiuni) reprezintă doar o parte dintre tehnologiile moderne puse la dispoziție de Tesla. Pentru că mașinile producătorului american (inclusiv Model Y) dispun de funcții care să ușureze și mai mult relația cu utilizatorul. Spre exemplu, aplicația mobilă permite verificarea autonomiei și a încărcării bateriei, deschiderea/închiderea ușilor, ventilarea, pornirea climatizării, verificarea camerelor video din afara și din mașină și transmiterea rutelor de pe telefonul mobil direct pe navigația mașinii.
În plus, sistemul mașinii permite actualizări over-the-air, iar asta se traduce prin funcții noi pe care le primești pe parcursul utilizării.
Autonomie pentru toți
Modelele Tesla au reușit să impresioneze publicul și prin valorile de autonomie comunicate de producător. Una e să vezi 300 de kilometri și alta e să citești 500 de kilometri cu o singură încărcare. Mai ales că una dintre problemele actuale ale posibililor clienți de electrice rămâne acel sentiment de range anxiety.
În cazul lui Model Y, Tesla oferă trei versiuni. Una cu roți motrice spate și două cu tracțiune integrală.
Versiunea de bază se numește RWD Standard Range și mulțumită bateriei de 62 kWh, SUV-ul poate parcurge până la 455 de kilometri cu o singură încărcare. Motorul electric dezvoltă 299 de cai-putere și 420 Nm. Încărcarea bateriei poate fi făcută la stații rapide cu puteri de 170 kW.
Versiunea intermediară se numește AWD Long Range și dispune de două motoare, câte unul pe fiecare punte. În total, în această configurație, Model Y dezvoltă 514 CP. Bateria e mai mare – că doar de-aia se numește Long Range: 79 kWh, care asigură o autonomie maximă teoretică de 533 de kilometri. În plus, această versiune poate fi încărcată la stații cu puteri de 250 kW. O astfel de variantă vom testa în cele 9 zile ale roadtripului ROCHARGE by Vitesco Technologies.
Vârful de gamă se numește Performance. Nu există diferențe la nivelul capacității bateriei față de AWD Long Range și nici la numărul motoarelor electrice. Diferența constă în puterea celor două motoare: 534 CP și 660 Nm. În plus, Model Y Performance poate accelera de la 0 la 100 km/h în 3,7 secunde (cu 1,3 secunde mai rapid față de un Model Y AWD Long Range), iar viteza de top se oprește în dreptul valorii de 250 km/h (217 km/h pentru celelalte două variante). De asemenea, încărcarea poate fi făcută la stații ultra-rapide cu puteri de 250 kW.
Fișa mașinii:
Tesla Model Y Long Range este disponibil prin leasing operațional Autonom de la 866 euro fără TVA rată lunară.
este un proiect susținut de SCHAEFFLER
Încărcat de
OMV eMotion și Renovatio e-charge
Green Partner
Autonom
Stații de încărcare
MOON România
Pus pe șosea de
Michelin
Tehnologizat de
Server Config