A ridicat sprâncene? A ridicat, pe alocuri. Dar mai multe la număr sunt zâmbetele pe care le produce la fiecare apariție. Da, știu, industria auto modernă a virat spre pragmatist și Excel. Practic, în ton cu ceea ce vor clienții, mai chibzuiți ca niciodată, la rândul lor constrânși (sau nu) de pragmatism și Excel.
Astăzi, în 2023, electricele au fost derivate și în alte caroserii decât cotidienele sedan/crossover/SUV. Mă uit la camionete (salut, Rivian, Ford!) și la supercars/hypercars (salut Rimac, Pininfarina!). Și dacă tot v-am adus aici, mă uit și la Volkswagen, producător care a adoptat repejor calea propulsiei pur electrice, în special la ID. Buzz – un Transporter/Bulli readus în actualitate, care împarte platforma MEB cu, ați ghicit, alte trei electrice: ID.3 și ID.4/ID.5.
Acum, să nu fiu înțeles greșit: există alternative, a se citi rivali, pentru ID. Buzz. Opel Vivaro e-Life, Nissan e-NV200 Combi, chiar și EQV de la Mercedes-Benz dacă facem abstracție de clase și segmente. Doar că nici francezul, nici japonezul și nici neamțul premium nu-s la fel de…funky precum ID. Buzz, prezent anul acesta în turul ROCHARGE by Vitesco Technologies.
The funk phenomena
Nu știu dacă are rost să insist foarte mult aici, mai ales că există o galeria foto adiacentă acestui text. În fine, personal n-am întâlnit pe cineva care să spună că nu-i atras de felul în care arată ID. Buzz și cred că o mare parte din „vină” o are îmbinarea foarte reușită între tușe retro și tușe moderne, ca de anul 2023. Cine-ar fi crezut că designerii Volkswagen pot desena și modele care știu să-ți urce pulsul măcar cu 5-6 bătăi pe minut…
Apropo de elemente retro, moștenite de la bunici: ele nu-s neapărat multe, dar apar în proporția ideală, în locurile ideale. Vezi logo-ul VW supradimensionat pe capotă, portierele culisante – păstrate și din considerente practice, bineînțeles sau elementele decorative de pe montanții C, care imită (modern, ce-i drept) prizele de aer prezente pe originalul Bulli.
Și mai e un truc aici: n-o să vezi culori plictisitoare pe un ID. Buzz.
Unu la mână, caroseria este disponibilă, opțional, în două tonuri de culoare. Doi la mână, dacă mergi pe varianta asta, plafonul și zona de sub geamuri/parbriz, prelungită pe capotă, sunt albe (Alb Candy, ca să fim catolici), în timp ce jumătatea inferioară poate fi „decorată” doar în culori vii. Sau poți alege o singură culoare pentru toată caroseria.
Citire din configuratorul Volkswagen Vehicule Comerciale: Verde Bay Leaf, Galben Pomelo, Portocaliu Energetic și Albastru Starlight. Sau, dacă ești genul discret, poți bifa căsuța din dreptul culorilor Argintiu Mono sau Negru Deep (metalizat), pentru un aspect mai serios.
Efectul „déjà-vu”
Platformă comună, interior comun cu frații de gamă cu mai puține locuri. Adică cei enumerați mai sus: ID.3 și ID.4/ID.5. Deci dacă ai mai poposit în vreunul din ele, poți să te aștepți la același tratament din partea lui ID. Buzz, bineînțeles, proporționat pe dimensiunile unei utilitare.
Ai posibilitatea de a asorta interiorul cu exteriorul, în sensul că există pe lista de opțiuni scaune cu două culori, inclusiv în combinația alb-galben (mai ții minte exteriorul Alb Candy-Galben Pomelo, da?).
Dincolo de similaritățile de ordin vizual/tehnologic, ID. Buzz e diferit prin natură de celelalte electrice din gama Volkswagen. Pe lângă faptul că e ticsit cu spații de stocare (în portiere, un loc pentru telefon, suport dublu de pahare – retractabil, tunel median detașabil, torpedou și bord cu suprafață plată în fața scaunului din dreapta față). Așa ajungem în portbagajul cavernos, lucru normal pentru genul acesta de autovehicul.
Dacă ții bancheta ridicată, poți profita de un volum maxim de 1.121 de litri. Dacă alegi să o rabatezi – apropo, o poți face fracționar, 40/60, volumul util se dublează și ajunge la 2.205 litri. Dar asta nu e tot. ID. Buzz are și o versiune Cargo, gândită pentru cei care, simplu spus, au de transportat mai multe obiecte decât persoane. În portbagajul acesteia vei găsi un volum de 3.900 de litri.
În spatele culorilor
La data redactării acestui text, Volkswagen ID. Buzz, cel puțin pentru piața din România, poate fi echipat doar cu un motor electric de 150 kW (204 cai-putere) și 310 Newtoni-metru, așezat pe puntea spate. Acesta este animat de o baterie Li-ion cu o capacitate brută de 82 kWh, adică 77 kWh net, integrată într-o arhitectură la 400 de volți.
Ce înseamnă asta? ID. Buzz poate fi încărcat la surse DC cu puteri de până la 170 kW, dacă și stația permite, context în care nivelul de energie din baterie urcă de la 5% la 80% în jumătate de oră.
Evident, există și posibilitatea încărcării la o sursă AC – cu puteri de până la 11 kW. Dacă mergeți pe această variantă, trebuie reținut că o încărcare completă a bateriei durează cam șapte ore și jumătate, deci dacă ID. Buzz rămâne la încărcat peste noapte, dimineața va avea bateria plină ochi.
Pentru ID. Buzz, Volkswagen estimează o autonomie maximă teoretică de 416 kilometri, asociată unui consum mix (tot teoretic) de 20,9 kWh/100 km. Viteza maximă este de 145 km/h. Nu că ar conta prea mult, dar de dragul informației complete, ID. Buzz accelerează de la 0 la 100 km/h în 10,2 secunde.
Gama și prețurile în România
Există două versiuni ID. Buzz: Pro, destinată transportului de persoane, și Cargo, cea de marfă. În România, ID. Buzz Pro pornește de la 59.112 euro și este disponibil, așa cum spuneam mai sus, cu un singur motor electric, roți motrice spate și bateria de 77 kWh. Printre dotările opționale se numără jante de 20 și 21 de inchi, diverse pachete tehnologice (Design, Infotainment plus, Confort plus, Asistență plus) sau covorașe textile în habitaclu.
În ceea ce-l privește pe ID. Buzz Cargo, prețul de pornire este de 54.447 de euro. Cu aceleași coordonate tehnice: un motor electric, 204 CP, baterie de 77 kWh. Opțional, ID. Buzz Cargo poate fi dotat cu un sistem de alarmă cu supravegherea spațiului interior sau faruri LED Matrix IQ.Light.
Fișa tehnică a mașinii din ROCHARGE by Vitesco Technologies
Volkswagen ID.Buzz Pro este disponibil prin leasing operațional Autonom de la 1.020 euro fără TVA rată lunară.
este un proiect susținut de SCHAEFFLER
Încărcat de
OMV eMotion și Renovatio e-charge
Green Partner
Autonom
Stații de încărcare
MOON România
Pus pe șosea de
Michelin
Tehnologizat de
Server Config