Vă mai amintiți de Kia HabaNiro Concept? Dacă nu, vă zic imediat care e povestea prototipului asiatic. În 2019, în cadrul Salonului Auto de la New York – pe vremea în care aceste evenimente încă reușeau să adune mulțimi grandioase în jurul mașinilor -, Kia a adus un concept cu totul special. S-a numit, după cum probabil intuiești, HabaNiro, iar scopul acestuia nu era unul doar pur estetic.
Cu HabaNiro, Kia a adus în fața publicului atât un design exterior pe care urma să-l implementeze pe un viitor model de serie – după denumire era foarte simplu de intuit despre ce mașină vorbim – cât și o vitrină tehnologică: sistem de propulsie 100% electric, un interior demn de filmele SF și tehnologie de conducere autonomă de nivel 5.
Ce s-a întâmplat cu HabaNiro? Probabil că prototipul se află într-o cameră a trofeelor în departamentul de design Kia din California. În schimb, urmașul direct e aici sub forma celei de-a doua generații Kia Niro.
Pe urmele lui HabaNiro
Pot spune deschis că designul primei generații Niro nu m-a impresionat deloc. Nu exteriorul a fost punctul forte al SUV-ului asiatic, ci mai degrabă pachetul tehnic și dotările de interior. Dar ajungem și acolo în cele ce urmează.
A doua generație Niro s-a transformat complet la nivel estetic, iar conceptul HabaNiro a fost muza designerilor care au luat la pilă muchiile și colțurile actualului SUV. Pardon, CUV (Crossover Utility Vehicle). Pentru că așa îi place producătorului sud-coreean să-și numească odrasla. Și le dau dreptate. Prea luăm de bun S-ul din SUV, chiar și atunci când nu e cazul.
Partea fronală a lui Niro e cea care șochează. În sensul bun. Grila frontală cu forme geometrice diferite, faurile ale căror lumini de zi te duc cu gândul la un EKG (se numesc oficial Heartbeat) și spoilerul frontal în texturi pe care le regăsești și în alte zone ale caroseriei formulează ipoteza asiaticilor.
Prin culorile diferite folosite pentru anumite panouri de caroserie, Kia a reușit să rupă – între ghilimele – profilul noului Niro. Și aici vorbesc despre acel joc al contrasetelor (a se vedea panoul de caroserie de după montantul C, protecțiile portierelor, aripile laterale și elemente ale spoilerului față) care schimbă percepția generală asupra formelor lui Niro. Îmi place că s-au jucat cu tonurile și au trecut de clasicul “plafon în culoare constrastantă” la ceva mult mai potrivit anului 2023.
Partea din spate aduce a Sportage: stopuri sub forma unui bumerang și o capotă-portbagaj fără înflorituri estetice inutile.
În ceea ce privește dimensiunile, noul Niro e mai mare comparativ cu generația pe care a înlocuit-o: lungime de 4420 de mm (+65 de mm), lățime de 1825 de mm (+20 de mm), înălțime de 1545 de mm (+10 mm) și ampatament lung de 2720 de mm (+20 de mm).
O parte dintre acele plusuri se regăsesc la spațiul interior disponibil pentru pasageri, dar și la nivelul volumului portbagajului. Mai precis, 475 de litri, cu 24 litri în plus față de vechea generație. Versiunea electrică – că doar ea e în prim-plan – are și un frunk (spațiu de depozitare sub capotă) de 20 de litri.
Interior în era sustenabilității
La capitolul spațiu interior, Niro EV stă bine pentru segmentul din care face parte. Cel puțin la faza pe cifre trecute în fișa tehnică: spațiu la cap pentru pasagerii din față de 1.028 de mm, respectiv 1.053 de mm spațiu pentru picioare, spațiu la cap pentru pasagerii din spate de 967 de mm, respectiv 938 de mm spațiu pentru picioare.
În ceea ce privește designul interior, noua generație Niro s-a schimbat complet. Adio look-ul anilor 2000. Bine ai venit, 2023.
Forma generală e asemănătoare cu cea pe care o găsești pe electrica EV6. Două ecrane de câte 10,25 de inchi fiecare unite sub același panou, o consolă centrală cu comenzi digitale și butoane fizice pentru sistemul de climatizare, și un tunel median care integrează selectorul transmisiei și funcții pentru încălzirea/răcirea scaunelor, încălzirea volanului și sistemele de asistență la parcare. Există și un head-up display care proiectează informații pe un ecran virtual cu diagonala de 10 inchi.
S-a lucrat și pe partea de spații de depozitare: un tunel median cu loc special pentru telefonul mobil (cu porturi USB în apropiere și cu funcție de încărcare fără fir), suporturi de pahare cu margini culisante, plus alte câteva locuri în care să-ți pui mărunțișurile.
O bună parte dintre materialele pe care le pipăi la interior sunt fabricate din produse reciclate. Nu vă speriați, toți producătorii fac asta, mai ales în era în care cuvântul sustenabil (sau cum îmi place mie să spun: dezvoltare durabilă) nu lipsește din niciun comunicat de presă. Despre cum se simt ele, povestim în cele 9 zile ale turului ROCHARGE by Vitesco Technologies.
Siguranță activă de secol 21
Odată cu noua generație, Niro a făcut un update important și la capitolul sisteme de siguranță. Modelul mărcii asiatice va fi disponibil cu pachetul DriveWise care include o mulțime de sisteme gândite să ușureze viața celui de la volan și, bineînțeles, să îl ajute în situații limită.
În funcție de nivelul de echipare ales și de dotările opționale bifate, Niro EV poate fi configurat cu următoarele sisteme: sistem de menținere a benzii de rulare, sistem cruise control care folosește informații primite de la navigație, asistent pentru virajul la stânga în intersecții, asistent pentru faza lungă, sistem de evitare a coliziunii cu mașinile aflate în unghiul mort și un asistent pentru avertizare cu privire la traficul din spate (în momentul în care se rulează în marșarier).
De asemenea, noul Niro poate fi configurat cu sistemul Remote Smart Parking Assist. Cu ajutorul cheii, șoferul poate parca în spații înguste fără ca acesta să fie la volan. Sigur, pentru efectuarea manevrelor trebuie îndepliniți o serie de factori de siguranță. Tot ca parte a acestui pachet, Kia a introdus pe Niro și funcția Safe Exist Assist: mașina avertizează șoferul atunci când acesta vrea să coboare iar din lateral se apropie un alt vehicul sau un biciclist/pieton/motociclist.
La fel ca multe alte electrice, Kia oferă pe Niro și o aplicație mobilă prin care șoferul poate activa diverse funcții.
Tot la capitolul acesta aș vrea să amintesc și de funcția V2D (Vehicle-to-Device) prin care Niro EV poate livra energie electrică din baterie pentru diverși consumatori casnici.
Electrificare pe linie
Niro EV e doar o parte a pachetului oferit de producătorul asiatic pe noua generație a modelului de clasă compactă. Pentru că Niro este disponibil și în versiune full-hybrid sau plug-in hybrid.
Hibridul fără încărcare la priză folosește un motor de 1,6 litri benzină și un motor electric pentru a genera 141 de cai-putere (valoare identică cu cea a primei generații). Modelul va fi echipat cu a doua generație a transmisii DCT cu 6 trepte (automată cu dublu ambreiaj), iar ca parte a pachetului intră și sistemul “Greezone Drive Mode”, prin care mașina “trece automat din modul hibrid în modul 100% electric” în zone rezidențiale, în apropierea școlilor sau a spitalelor. Totodată, sistemul “recunoaște” zonele preferate ale șoferului (acasă, la birou) și le percepe ca zone verzi unde rularea se va face în modul electric.
Hibridul plug-in are la bază același motor de 1,6 litri, însă motorul electric e ceva mai potent. În total, sunt 180 de cai-putere și 265 Nm pe care îi gestionează tot o transmisie automată cu 6 trepte. Bateria de 11,1 kWh poate fi încărcată la stații cu puteri de 3,3 kW, iar autonomia electrică maximă e de 65 de kilometri.
Subiectul principal de acum rămâne Niro EV. Versiunea electrică a modelului asiatic are la bază un motor capabil să dezvolte 204 cai-putere (valoare identică cu cea a vechii generații) și 255 Nm (în minus față de primul Niro electric).
Bateria are o capacitate de 64,8 kWh (un pic peste ce găseai la fosta generație), însă datorită scăderii masei și a îmbunătățirii coeficientului aerodinamic, noul Niro EV poate parcurge până la 460 de kilometri cu o singură încărcare. “Realimentarea” cu energie electrică poate fi făcută la stații rapide la puteri mai mici de 100 kW (limita de putere a vechii generații). Oficialii mărcii nu au venit cu o valoare clară în ceea ce privește puterea maximă de încărcare, însă au ținut să aducă o clarificare: au fost aduse îmbunătățiri ale sistemului de încărcare, iar vârful de putere poate fi menținut pentru o perioadă mai lungă de timp. Asta înseamnă că noul Niro EV se va încărca într-un timp mai scurt (prin menținerea acelui vârf pentru o perioadă mai mare), chiar dacă puterea maximă a scăzut față de vechea generație.
Noul Niro EV are la bază o platformă îmbunătățită, iar conform producătorului, atât suspensia, cât și direcția au fost modificate. Și o să scriem și despre cât de dinamic e noul Niro EV în rapoartele detaliate din ROCHARGE by Vitesco Technologies.
Prețuri în România
Pe piața din România, noul Niro EV are un preț de pornire de 46.693 de euro. Există trei niveluri de echipare (Classic, Comfort și Premium), iar în funcție de dotările pe care le vrei standard, prețul de pornire poate să urce până la 50.892 de euro. Asta fără să iei în calcul bonusul disponibil prin programul Rabla Plus.
În ROCHARGE by Vitesco Technologies cei 22 de jurnaliști și invitați vor conduce un Niro EV în varianta de echipare Premium, adică vârful de gamă, peste care au fost bifate și câteva dotări opționale, printre care, culoare Mineral Blue, head-up display, sistem audio semnat de Harman – Kardon, câteva pachete de confort și cu tehnologii, pompa de căldură și sistemul V2D. Iar toate acestea au făcut ca prețul final al exemplarul testat să fie de 56.420 de euro.
Fișa tehnică a mașinii din ROCHARGE by Vitesco Technologies
Kia Niro EV Premium este disponibil prin leasing operațional Autonom de la 874 euro fără TVA rată lunară.
este un proiect susținut de SCHAEFFLER
Încărcat de
OMV eMotion și Renovatio e-charge
Green Partner
Autonom
Stații de încărcare
MOON România
Pus pe șosea de
Michelin
Tehnologizat de
Server Config