Cine este și ce vrea SsangYong Korando e-Motion de la noi?
Este primul model complet electric din istoria mărcii din Coreea de Sud. Modelul folosește platforma și caroseria popularului SUV Korando, un model cu tradiție în istoria mărcii, dar aduce o serie de modificări estetice.
SsangYong trece printr-o perioadă interesantă, cu un nou suflu, după o perioadă dificilă în care și-a căutat un nou proprietar. După ce Mahindra și-a luat mâna de pe marca SsangYong, coreeni ar fi trebuit să intre în portofoliul Edison Motors, o companie din Coreea specializată în vehicule electrice. Când Edison Motors nu a reușit să aducă capitalul promis, preluarea nu a mai avut loc, iar SsangYong a trebuit să reia procesul.
SsangYong și-a găsit un nou proprietar în consorțiul KG Group, un grup de companii coreene cu interese în diverse zone de activitate. Noul proprietar este divizia KG Mobility, nume care ar urma să fie dat și mărcii, noul președinte nefiind un fan al denumirii SsangYong. Dacă în Coreea de Sud a apărut deja primul model sub noul branding KG Mobility, pentru Europa și restul lumii tranziția se va face pe o perioadă mai lungă de timp.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Este pentru prima dată când SsangYong propune un model complet electric în gama sa. Chiar dacă este bazat pe modelul Korando cu motorizare termică, diferențele dintre cele două modele sunt semnificative. La nivel de design, Korando e-Motion păstrează silueta familiară a modelului Korando, unul dintre cele mai bine vândute SUV-uri ale mărcii din Coreea, dar adaugă o serie de elemente specifice.
În partea frontală avem grila complet închisă, care oferă o identitate proprie modelului Korando e-Motion, alături de blocurile optice cu accente albastre. Dacă grila închisă și partea din spate restilizată nu sunt suficiente să îți atragă atenția asupra faptului că avem de-a face cu un automobil cu motor electric, sigla specifică e-Motion amplasată în partea din față ar trebui să înlăture orice dubiu.
Ce concurenți are pe piața din România?
Noul SsangYong Korando e-Motion are de înfruntat o concurență puternică pe piața locală. Modelele electrice sunt din ce în ce mai prezente în gamele tuturor constructorilor, iar cele în forma unui SUV sunt și ele extrem de populare. Rival direct ar fi Volkswagen ID.4, deși cele două modele joacă în ligi diferite de preț. Modelele similare din Coreea, precum Hyundai Tucson sau Kia Sportage nu au încă o versiune complet electrică, în timp ce rivalii electrici ca Peugeot e-2008, Hyundai Kona Electric, sau Kia Niro EV au dimensiuni semnificativ mai mici.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Modelul Korando este poate cel mai popular SUV din gama constructorului coreean, iar versiunea cu motorizare clasică dispune de propulsorul pe benzină turbo de 1.5 litri ce dezvoltă 163 CP. Pentru versiunea electrică e-Motion constructorul oferă o singură variantă. Aceasta folosește un motor electric amplasat pe puntea față, iar puterea oferită este de 190 CP. Cuplul motor maxim este de 360 Nm.
Sunt disponibile două variante de echipare numite Style și Premium, ambele bine echipate. Extra, pot fi comandate pachete de dotări ce pot fi aplicate pe nivelul Style. De exemplu, pachetul Style Plus aduce volanul încălzit, bare de plafon argintii, oglindă retrovizoare electrocromă, scaune față încălzite, faruri LED autoreglabile pentru 1390 euro, iar pachetul Electric adaugă pompa de căldură pentru 1090 euro. Pentru un Korando e-Motion complet echipat putem alege versiunea Premium, la fel ca modelul testat de noi.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Primul model complet electric produs de SsangYong folosește caroseria modelului Korando adaptată pentru un tren de rulare electric. Motorul electric este amplasat pe puntea față și primește energie de la o baterie Li-Ion de 61,5 kWh (capacitate brută), respectiv 55,3 kWh (capacitate netă) ceea ce se traduce printr-o autonomie oficială de 340 km. Consumul mediu oficial de energie electrică este de 16,8 kWh/100 km.
La preluarea mașinii de test de la dealerul SsangYong SMT Pallady, bateria era plină, iar autonomia afișată era de 331 km. Consumul mediu afișat de computerul de bord la preluarea era de 22,4 kWh/100 km. Am resetat consumul afișat și după o serie de drumuri prin oraș, am ajuns acasă cu un consum mediu de 17,4 kWh/ 100 km. După un weekend petrecut alături de Korando e-Motion, timp în care am rulat aproape exclusiv în oraș, preț de 136 kilometri, computerul de bord arăta un consum mediu de 15,7 kWh/100 km. Cu bateria indicând o încărcare de 64%, computerul de bord afișa o autonomie rămasă de 204 km.
Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?
Sistemul folosit de SsangYong pentru primul model electric din gamă nu are viteze foarte mari de încărcare. La un wallbox AC, Korando e-Motion are nevoie de 11 ore pentru încărcare completă, chargerul onboard având o capacitate de 6,6 kW, iar dacă alegem un charger rapid, Korando e-Motion poate trage cu maxim 100 kW, ceea ce se traduce printr-o perioadă de 33 minute pentru o încărcare de la 20 la 80% a bateriei.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Prima senzație este că mașina este foarte lată. Dar te obișnuiești repede cu acest aspect, după ce te familiarizezi cu cockpitul absolut decent și cele două ecrane digitale. Mai ai nevoie de un timp de acomodare cu sunetul artificial pe care mașina îl emite la viteze reduse pentru a avertiza pietonii de prezența sa. Cel implicit nu este foarte reușit, dar din fericire există și o a doua variantă mai tolerabilă. Sunetul semnalizatorului este, de asemenea, mai puțin plăcut.
Dar trecând peste aceste detalii, Korando e-Motion este un automobil electric capabil. Este suficient de puternic, accelerează sprinten, iar suspensia este excelent reglată pentru denivelările urbane. Direcția ar avea nevoie de ceva mai mult feedback, dar pachetul total este mai mult decât ok.
Un aspect aparte este cel al decelerării pentru recuperarea energiei. Acesta poate fi reglată în intensitate cu ajutorul clapetelor de pe volan, de la 0 (regenerare dezactivată) până la 3 (recuperare agresivă). Treapta a treia este destul de violentă în decelerare amintindu-mi un pic de sistemul e-Pedal de Nissan Leaf.
Deși prefer să controlez mașinile electrice cu o singură pedală, lipsa de finețe a sistemului utilizat de Korado e-Motion, m-a făcut să rulez doar cu treapta 1 sau 2 pentru recuperarea energiei.
Cum ți se pare designul exterior?
Korando cu motor pe benzină este deja o prezență constantă pe drumurile din România. Așa că modelul cu motor electric iese în evidență prin elementele sale specifice: grila față închisă și vopsită în culoarea caroseriei, accentele albastre și partea din spate cu un design ușor diferit față de cel normal. Designul este mai plăcut și mai atrăgător, pentru mine cel puțin, față de noul limbaj de design SsangYong abordat de noul Torres, de exemplu. Apropo, Torres va primi și el o versiune complet electrică în viitorul apropiat.
Cum sunt materialele la interior?
Plasticele sunt suficient de moi în partea superioară a bordului și pe fețele interioare de portiere, dar avem și mult plastic piano black pe care urmele de amprente și praful se văd foarte ușor. Interiorul este caracterizat de accente albastre care scot în evidență latura electrică. Butoanele sunt plăcute la utilizare, iar layout-ul este clasic, similar cu cel al modelului cu motor termic.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Nota 9. Avem loc din belșug la interior pentru micile obiecte de zi cu zi în cotiera centrală, telefonul are un spațiu dedicat pe consola centrală, unde se poate și încărca prin inducție, iar portbagajul are un volum de încărcare de 423 litri care poate crește la 1248 litri dacă rabatăm spătarul banchetei. Portbagajul are podea dublă, cu două elemente ce pot fi folosite și ca separatoare pentru organizarea spațiului.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Cinci, fără probleme. E loc din belșug pe bancheta spate, iar pe nivelul de echipare Premium avem chiar și încălzire în banchetă pentru pasagerii din spate.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Noua variantă electrică a modelului Korando nu a ajuns încă la EuroNCAP. Korando cu motor termic a fost testat în 2019 atunci când noua generație a fost lansată și a obținut un scor general de cinci stele cu un grad de protecție de 88% pentru pasagerii adulți, 85% pentru protecția copiilor, 68% pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și 74% pentru sistemele de asistență.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
După câteva ore la volanul modelului SsangYong Korando e-Motion rămâi cu o impresie plăcută dată de grafica modernă a ecranelor de la bord. Un display ține loc de instrumentar de bord și poate fi configurat în funcție de preferințele celui de la volan, în timp ce al doilea display de 12,3 inchi este amplasat pe consola centrală și este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto. Avem patru moduri de rulare disponibile: Eco Plus, Eco, Comfort și Sport. Primele două favorizează autonomia și anesteziază pedala de accelerație, în timp ce Comfort este modul în care vei rula în marea majoritate a timpului. Impresionează și iluminarea ambientală cu efect 3D, cu numeroase nuanțe de culoare.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Nu, în versiunea de top, Korando e-Motion dispune de o echipare completă. În viitor, ar fi bun un charger mai rapid care să suporte viteze de încărcare de peste 150 kW. Și tot aici aș aminti și de o baterie mai mare.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Prețurile de listă pentru noul SsangYong Korando e-Motion încep de la 41.250 euro pentru echiparea Style (dar modelul dispune de o promoție care scade prețul de pornire cu 4000 euro) înainte de aplicarea primei Rabla Plus. Altfel, varianta Style costă 37.250 euro fără programul Rabla Plus, iar pentru versiunea de top Premium, prețul este de 44.850 euro (preț cu discountul de 4.000 de euro). O variantă intermediară este versiunea Style cu pachetele Style Plus (1390 euro) și Electric (1090 euro). Pentru caroseria vopsită în două nuanțe de culoare mai trebuie să adăugăm 950 euro.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru un pachet complet de dotări, prețul interesant și dimensiuni. Este un SUV încăpător ce poate fi folosit fără probleme ca mașină de familie, portbagajul de 423 litri fiind suficient de mare.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Modul cumva brutal în care decelerează în cea mai mare treaptă pentru recuperarea energiei. Nu are finețea modelelor concurente cu ceva mai multă experiență în zona electrică. Personal, prefer automobilele electrice care pot fi conduse cu o singură pedală și mă folosesc la maxim de recuperearea energiei, dar în cazul lui SsangYong Korando e-Motion acest lucru este dificil de controlat.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș schimba sunetul artificial pe care mașina îl emite în mers. Din fericire, există două variante din care poți alege. De asemenea, sunetul poate să înceteze atunci când mașina stă pe loc, chiar dacă selectorul este în drive sau reverse.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…dacă vrei să îți cumperi primul automobil electric, vrei un SUV, dar vrei și un preț ok.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…numele SsangYong nu îți spune nimic și ții foarte mult la imaginea de marcă.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Da, este un automobil electric decent, iar suspensia excelentă m-a convins că merită o șansă.
Clientul perfect al mașinii?
O familie care vrea să facă pasul către electrificarea totală, dar are un buget redus.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Primul SUV complet electric din gama SsangYong.