Chiar dacă din caravana ROCHARGE by Vitesco Technologies a făcut parte și Porsche Taycan, modelul electric care a stârnit cel mai mare interes în trafic a fost de departe Volkswagen ID.Buzz.
16 jurnaliști și invitați s-au bucurat să-l conducă pe parcursul a aproximativ 1.500 de kilometri, iar unii dintre noi l-am testat și pe post de birou mobil. Acum a venit momentul cifrelor, iar în acest articol găsești detalii complete despre autonomia reală, consumul real, costurile de încărcare și cât timp am petrecut la stații.
Volkswagen ID.Buzz Pro: consum, autonomie reală, costuri de încărcare
PARCURS | CONSUM | ||||
DISTANȚĂ PARCURSĂ (km) | RITM DE | ENERGIE CONSUMATĂ (kWh) | CONSUM MEDIU (kWh/100 km) | AUTONOMIE REALĂ (kilometri) | |
SEGMENT 1 Singureni | 228 | 3/5 | 40,8 | 17,9 | 430,2 |
SEGMENT 2 Craiova | 185 | 2/5 | 33,3 | 18 | 427,8 |
SEGMENT 3 Craiova | 180 | 3/5 | 31,5 | 17,5 | 440 |
SEGMENT 4 Băile Herculane o zi în Timișoara | 202 | 3/5 | 37,4 | 18,5 | 416,2 |
SEGMENT 5 Timișoara | 224 | 3/5 | 60,9 | 27,2 | 307,7 |
SEGMENT 6 Teleac o zi în Târgu Mureș | 188 | 3/5 | 45,5 | 24,2 | 318,2 |
SEGMENT 7 Târgu Mureș | 190 | 3/5 | 32,7 | 17,2 | 447,7 |
SEGMENT 8 Piatra Neamț | 179 | 2/5 | 36 | 20,1 | 383,1 |
TOTAL | TOTAL | MEDIE PONDERATĂ | MEDIE PONDERATĂ | ||
1.576 | 318,1 (kWh) | 20,18 (kWh/100 km) | 395,27 km | ||
ÎNCĂRCARE | |||||
ENERGIE ÎNCĂRCATĂ (kWh) | TIMP TOTAL (minute) | COST (lei) | STAȚII DC (Rețea, putere) | STAȚII AC (Rețea, putere) | |
SEGMENT 1 Singureni | 56,2 | 49 | 135,3 | Eldrive DC, 180 kW | - |
SEGMENT 2 Craiova | 37,9 | 37 | 94,8 | MOON DC, 75 kW | - |
SEGMENT 3 Craiova | - | - | - | - | - |
SEGMENT 4 Băile Herculane o zi în Timișoara | 49,6 | 43 | 123,4 | eCharge DC, 150 kW | - |
SEGMENT 5 Timișoara | 58 | 45 | 144 | MOON DC, 300 kW | - |
SEGMENT 6 Teleac o zi în Târgu Mureș | 43,3 | 91 | 79,5 | eCharge DC, 75 kW | EVConnect AC, 11 kW |
SEGMENT 7 Târgu Mureș | 43,1 | 45 | 98,7 | PlugPoint DC, 75 kW | - |
SEGMENT 8 Piatra Neamț | - | - | - | - | - |
TOTAL | TOTAL | TOTAL | COST MEDIU per km | COST MEDIU per kWh | |
288,1 kWh | 310 minute | 675,7 lei | 0,43 lei | 2,35 lei |
Impresiile celor care au condus Volkswagen ID.Buzz în ROCHARGE by Vitesco Technologies
Cornel Șocariciu (AUTOCRITICA)
Volkswagen ID. Buzz e de departe cel mai nonconformist model al caravanei ROCHARGE 2023. E funky prin felul în care constructorul german a abordat designul: pe de o parte retro, cu tușe care te trimit imediat cu gândul la vechiul Bus, pe altă parte, modern. Așa cum îi șade bine oricărei electrice de an 2023.
Dacă nu ești deloc impresionat de design, eu zic că sunt șanse mari să te atragă soluțiile practice de la interior: de la numeroasele zone de depozitare – la vedere sau ascunse – și până la spațiul generos destinat tuturor celor 5 ocupanți. E loc berechet pentru toată lumea. Și nici portbagajul nu-i deloc de neglijat: 1.121 de litri în care să pui bagajele pentru un concediu prelungit. Ba mai mult, în funcție de nevoi poți varia volumul portbagajului: fie culisezi scaunele din spate, fie le pliezi total.
Deși are doar 204 CP și 310 Nm, ID. Buzz are suficient “zvâc” când îi ceri asta. Desigur, nu te aștepta la un fel de “Beam me up, Scotty”, dar nici nu te gândi că o să trebuiască să schimbi din modul Comfort în Sport de fiecare dată când vrei să depășești.
Poziția la volan e una înaltă, și crede-mă pe cuvânt că-i mai lipsește doar volanul poziționat aproape paralel cu bordul ca experiența să fie una cu adevărat retro. Old school, cum ar spune unii.
Poate singurul dezavantaj major ar fi prețul: aproape 70.000 de euro pentru exemplarul din tur. Sigur, și-un Multivan configurat bine poate să-ți dea bugetul peste cap. Deci ține cumva și de cât de mult îți dorești să treci la electrice sau nu.
Per total, ID. Buzz mi-a plăcut. Și-mi pot imagina oricând un concediu cu el pe o plajă din Grecia.
Radu Hângănuț (Euronews)
De la Scooby Doo, la străzile din Los Angeles-ul anilor ’80 și până în 2023 distanța poate fi de doar 4,17 m, cât are ID.Buzz în lungime. Dacă îți place să ai ceva frumos cu care să atragi atenția tuturor grupelor de vârstă de pe stradă, iar 70.000 de euro sunt bani de investit în peisajul curții și un plus de farmec pentru concediile prin țară, asta-i mașina.
ID.Buzz Pro nu e mașina care să aducă bonusuri trimestriale pentru managerii Volkswagen, dar e modelul cu care își mulțumește designerii și captează atenția unui public care probabil credea că VW există doar dacă e pe numele părinților. Construit pe platforma pe care funcționează și celelalte ID-uri ale mărcii germane, Buzz există ca să placă ochiului și să te facă să te gândești la vacanță.
Logo-ul uriaș îți amintește imediat de toate pachetele cu dulciuri și Amaroy care aterizau în living de fiecare dată când, vara, veneau acasă rudele din Germania. Povestea asta e îmbrăcată în linii curajoase și un design mai mult decât actual. E ca să caște gura toată lumea, de la mic la mare.
La interior, înrudirea cu restul familiei e evidentă. Sistemul multimedia are deja clasicele probleme cu Android Auto, care îți deconectează telefonul când pierde semnal, iar asta înseamnă că inevitabil ajungi cu mână pe telefon în cazul în care depinzi de el. Și depinzi. Am apreciat că, într-o lume a mașinilor din care au dispărut butoanele (Tesla a dus asta la extrem și a aruncat în mașină un laptop), să reglezi oglinzile în ID.Buzz Pro presupune interacțiunea cu o rotiță și niște lucruri pe care poți să le simți, fără să le vezi. Pentru cine nu își mai amintește ce am descris, e vorba despre butoane.
Senzația de la volan e una minunată dacă mergi de undeva către un loc în care nu trebuie să ajungi la minut. Relaxarea e încurajată de întreg habitaclul plin de lumină și culori liniștite. Sau nu, depinde ce alegi. Parbrizul uriaș îți lasă impresia că poți vedea 360. Contrastul cu oglinzile parcă subdimensionate poate fi deranjant, dar poți trece peste asta destul de repede. Important e să adopți o atitudine de “american dad” și să mergi liniștit pe drumul tău. De preferat lung. Când m-am uitat în oglinda retrovizoare am făcut-o cu instinctul de a verifica dacă juniorii familiei se simt bine și au reușit să adoarmă. Iar pentru o mașină făcută să meargă înspre experiențe și nu destinații (ajută și autonomia aproximativă de 410 km), ăsta e un vibe dezirabil.
Mihaela Chirac (eblogAUTO)
Vaaaai, ce frumos ne-am început astăzi dimineața! Am plecat la drum cu VW ID. BUZZ și cu toată veselia din lume. Cred că este cea mai funny mașină electrică din tur. E o stare: nu se conduce, se simte! BUZZ te invită să dai startul unei călătorii cu voie bună. Dai PLAY pe accelerație și pui PAUZĂ călcând frâna.
Are destul din Transporterul din 1970, cât să ne activeze nostalgia după vremurile de altădată. Dar e configurată în actualitate și se vede: interiorul e asortat cu exteriorul într-o culoare care râde, are Apple CarPlay, scaune cu memorie inclusiv pentru pasager, porturi USB disponibile pentru toți pasagerii.
E automobilul ideal pentru familii, cu siguranță orice drum are potențialul de a deveni o amintire faină. Are 204 CP și 310 Nm. Prinde suta în 10 secunde, dar de ce te-ai grăbi cu mașina asta? La volanul ei nu te uiți la ceas, ci te bucuri de călătorie! Mai ales că și autonomia de 423 de kilometri te ajută.
Radu Gurămultă (TurboMAG.ro)
Despre această creație pot să spun că este mai mult decât un automobil, e o stare de bine. Sper că cel care a dat gir pentru proiectul ID.Buzz a primit un bonus consistent de la Volkswagen. Pentru toate zâmbetele pe care dolofănelul acesta simpatic le-a adunat, le adună și le va mai aduna pe străzile mapamondului. Nici nu vreau să mă gândesc la consum, nu mă interesează fișa tehnică; aceste detalii sunt la îndemână în articolele publicate pe AUTOCRITICA. ID.Buzz mi se pare că-și permite orice în fața utilizatorului și că i se poate trece cu vederea orice neajuns, real sau închipuit. Nu și plusurile, care-s multe.
Îmi place că – și sper că vor fi mulți care vor gândi așa – ar putea fi alternativă la un SUV. Ca spațiu pe care îl propune la interior, înălțimea postului de conducere și, mai ales, gabarit transformat în prestanță pe stradă. Lipsește garda la sol care, cinstit vorbind, e irelevantă de multe ori. În cazul meu, în particular, dacă aș avea copii și dacă mi-aș permite un moft, aș achiziționa unul chiar și doar pentru a-i transporta la grădiniță/școală. Aș opta pentru o schemă cromatică interesantă și poate că și pentru o colantare cu accente din desene animate. Și sunt convins c-ar fi unii dintre cei mai veseli puști de la unitățile lor de învățământ. Nu sunt prea multe automobile electrice care ar putea avea acest efect pentru prichindei. Un detaliu.
Aaa, încă ceva, poate că uneori e bine să ne reamintim de copilul din noi. Că și el va fi încântat de Buzz.
Gabriel Nica (Cu și despre mașini)
Ce nu v-am spus deja despre ID.Buzz? Este mașina cu care am petrecut cel mai mult timp dintre toate participantele și pe care o cunosc cel mai bine. Iar dacă aveați impresia că Taycan ar putea pleca oricând de aici cu titlul de “Cea mai dorită mașină”, ei bine, ID.Buzz ar câștiga, la pas, titlul “Mr. Popularitate”. Peste tot unde mergi, lumea întoarce capul după el.
E un sentiment deja familiar, am început să mă obișnuiesc cu atenția pe care o primesc de fiecare dată când sunt la bordul lui și chiar să tânjesc după ea. Jantele retro, culoarea și designul ei retromodern atrag oameni de toate vârstele peste tot.
Nici interiorul nu e mai prejos. În această combinație, scaunele au un material verde pe ele, care se asortează cu restul ornamentelor, într-o simfonie de culori bine îngrijită de cei de la Volkswagen. Spațiul e uriaș, suspensia rafinată iar distanțele lungi pur și simplu se topesc de la bordul ei.
Există și părți mai puțin plăcute însă. Designul îndrăzneț de la exterior e simpatic dar, la sfârșitul zilei, tot despre un MPV vorbim. Iar asta înseamnă că nu e neapărat cea mai aerodinamică mașină, iar pe modelele electrice, asta se simte drastic în consumul crescut de energie. Iar pauzele dese, mai ales la viteza de autostradă, devin regulă.
Tibi Buzdugan (AUTOCRITICA)
Volkswagen ID Buzz reprezintă nu doar o mașină, ci o călătorie în timp, combinând nostalgia Microbus-ului T2 din anii ’50 cu tehnologia secolului 21. La prima vedere, designul său este o fuziune între trecut și viitor. Liniile retro, reminiscențe ale epocii hippie, sunt îmbinate cu elemente futuriste, creând un exterior care atrage priviri și evocă amintiri.
Pășind în interiorul ID Buzz, ești întâmpinat de un sanctuar al minimalismului și funcționalității. Spațiul generos, cu un design curat, oferă o atmosferă de calm și relaxare. Spațiile de depozitare sunt bine amplasate, mari și ergonomice. Mi-au lipsit doar cele din tavan, specifice modelelor Transporter/Caddy.
Consola centrală se poate scoate cu totul dacă nu ai nevoie de ea, făcând foarte ușoară trecerea de pe un loc din față pe celălalt. Asta te poate scuti de un pic de gimnastică atunci când ești nevoit să parchezi foarte aproape de mașina din stânga și să cobori pe ușa din dreapta. Deși și în restul modelelor ID interiorul are un design oarecum similar, doar în Buzz am simțit că acesta se potrivește și că nu a fost făcut doar din rațiune de tăiere de costuri.
Fiecare scaun din față are câte 2 cotiere laterale care se pot ridica și ajusta după preferințe, așa că indiferent la ce înălțime reglezi volanul, poți sprijini coatele de ceva. Din punct de vedere al materialelor, Buzz nu este chiar ca o dubă de curierat, dar predomină plasticul (colorat ce-i drept) de diferite texturi. Par materiale rezistente la uzură și, până la urmă, asta contează cel mai mult la o astfel de mașină.
Cu toate că are aerodinamica unui dulap pe roți, ID Buzz este surprinzător de eficientă la drum lung și viteze de drum național. Încă de la lansarea modelului am trăit cu impresia că autonomia mașinii nu poate depăși 300 km, dar la ritmul mediu de mers astăzi (fără autostradă, ce-i drept), autonomia reală se apropie de 450 km.
Când te uiți și la curba de încărcare foarte bună, care îți poate oferi o putere medie de încărcare de peste 110 kW de la 10 la 80% baterie la o stație de peste 150 kW, îți dai seama că ai de-a face cu o mașină excelentă pentru drum lung. Cuplul instant al motorului electric îmbunătățește considerabil senzația de la volan față de o mașină similară cu motor termic, iar mașina nu mai pare așa de mare și de grea când accelerezi de la viteze mici.
Există anumite aspecte pe care pur și simplu nu le poți ocoli atunci când proiectezi o mașină de acest tip. Direcția, deși surprinzător de ușoară și ideală pentru manevrele din oraș, se simte elastică și lipsită de precizie pe drumurile virajate de munte. Bateriile amplasate în partea de jos a mașinii ar trebui să reducă ruliul, dar acesta tot se manifestă în viraje strânse, unde mașina tinde să subvireze. Din fericire, la un mod de condus mai temperat, problemele cauzate de gabaritul și forma mașinii nu prea se simt.
Per total, ID. Buzz este o mașină perfectă dacă ai copii sau hobby-uri care presupun căratul unui volum mare de bagaje.
Alin Ionescu (Mașinistul)
Sunt multe mașini impresionante la ROCHARGE, avem chiar și un Porsche printre noi, însă preferatul publicului este, de departe, Volkswagen ID. Buzz. Și e de înțeles, pentru că în timp ce către Taycan strigi „wow”, dubița turcoaz îți smulge un „awwww”. Arată pur și simplu adorabil.
Și-acum, că te-ai atașat emoțional, trebuie să-i găsești o justificare practică. Pentru că deși este o dubă, nu are decât cinci locuri. Și un portbagaj imens, ce-i drept. E spațioasă, nimic de reproșat, însă ocupă mult loc pe șosea – în special lățimea de aproape 2,0 metri e greu de încadrat peste tot. Nu este o mașină de oraș, chiar dacă mulți ar putea să o folosească pentru a-și duce copii la grădiniță. Eventual cu un livery Scooby-Doo.
ID. Buzz este un ID.3 mult mai mare și fix așa se simte. Consistent, precis, predictibil și impersonal. Motor posterior, 204 CP, alimentat de o baterie de 77 kWh. O rețetă suficientă pentru mașinile mai mici bazate pe platforma MEB a grupului VW, dar care pălește când are de împins cele 2,5 tone ale lui ID. Buzz. Din fericire, centrul de greutate coborât și roțile dispuse către extremitățile caroseriei îi conferă o stabilitate mult mai bună decât ar sugera înălțimea de 1,9 metri.
Autonomia reală a unui ID. Buzz variază între 300 și 400 km, în funcție de stilul de condus și de regimul de deplasare. Autostrada este cel mai mare dușman al bateriei, așa că un tur al Europei cu dubița electrică VW este un scenariu foarte optimist, pe principiul „pauzele lungi și dese…”. Puterea maximă de încărcare DC de 170 kW este decentă în raport cu capacitatea bateriei, însă o încărcare de la 0 la 80% durează totuși cel puțin 30 de minute.
Așa că ID. Buzz poate fi privit mai mult ca un automobil pe care îl cumperi pentru ce reprezintă, pentru cum te face să arăți, pentru cum te simți la volanul lui și mai puțin pentru că ai o familie numeroasă. Pe filosofia hippie, „make love, not long road trips”.
Despre VW ID. Buzz s-au folosit deja cam toate clișeele pe care aș fi fost în stare să le reproduc și eu: funky, retromodern, jucăuș. Și toate se potrivesc, fiindcă ID. Buzz seamănă pe dinafară cu dubița lui Scooby Doo, iar la interior cu căsuțele de păpuși din Barbie.
Bordul în trepte creează zone delimitate, cu spațiul de depozitare plasat jos, iar ușile sunt compartimentate ca alea de frigider – cred că și ouă ai unde să pui într-o ușă de ID. Buzz.
Dar în fine, despre cum arată mașina vă puteți lămuri și singuri din poze. E mai util poate să vă spun că azi am scos un consum de 17,9 kWh / 100 km, adică o autonomie reală de 425 km.
Mă rog, partea drăguță e că poți parcurge electric 400 km fără să schimbi 3-4 Dacii Spring.
Fișa mașinii care ne-a însoțit în ROCHARGE by Vitesco Technologies
Volkswagen ID.Buzz Pro este disponibil prin leasing operațional Autonom de la 1.020 euro fără TVA rată lunară.
este un proiect susținut de SCHAEFFLER
Încărcat de
OMV eMotion și Renovatio e-charge
Green Partner
Autonom
Stații de încărcare
MOON România
Pus pe șosea de
Michelin
Tehnologizat de
Server Config