Întotdeauna am privit prima parte a anilor 2000 ai industriei auto din Europa ca fiind una romantică. Și am și explicații pentru treaba asta. Mulți constructori s-au încumetat să experimenteze în diferite forme – de la hatchback-urile gata să-și pună numele în cărțile de istorie ale marilor circuite până la motoarele V8, V10 și V12 care își făceau loc pe tot felul de caroserii. Tehnologiile începeau să prindă contur, însă baza rămânea tot offline-ul, palpabilul, concretul. Experiența din timpul condusului continua să fie baza pe care producătorii construiau mașini.
În toată această perioadă de explorare a posibilităților, Land Rover s-a gândit să încerce piața cu ceva pe care l-ai descrie ușor prin extrem.
S-a numit Range Stormer Concept și a fost primul showcar dezvoltat vreodată de producătorul britanic.
Showcar acasă la inventatorii showbizului
Land Rover s-a bazat întotdeauna pe lucruri clare, pe chestii pe care să le vezi, să le atingi și să le experimentezi. În materie de prezentări, britanicii n-au experimentat ideea conceptelor, ci au mers direct pe conferințe de presă în care produsul final se afla în prim-plan. Pe scurt: what you see is what you get. Până în 2004.
Impulsionați de conducerea din acea perioadă, dar și de ideea unui jackpot pe care l-ar fi putut bifa pe piața din America de Nord, britanicii au decis că-i momentul să intre în scenă cu un showcar – lucru pe care nu-l făcuseră niciodată în cei 56 de ani de existență.
Într-un cadru propice – Salonul Auto de la Detroit – Land Rover a pus sub luminile reflectoarelor noul Stormer Concept, un prototip care stătea la baza unui viitor model de serie.
Range Stormer oferă un indiciu despre viitorul model pe care îl pregătim în segmentul SUV-urilor de performanță. Versiunea de producție va prelua o mulțime dintre elementele tehnice și de design integrate pe acest concept. Range Stormer este un vehicul conceput pentru a fi atât o mașină de performanță pe șosea, cât și un off-roader de top în afara asfaltului.
Matthew Taylor, directorul Land Rover din acea perioadă.
Ce aducea nou Stormer?
În primul rând, inginerii mărcii au dezvoltat o platformă nouă, arhitectură pe care producătorul britanic avea s-o folosească pentru o gamă întreagă de modele, nu doar pentru un singur produs.
Apoi, conceptul fusese echipat cu sistemul Terrain Response, o tehnologie care urma să devină literă de lege pentru viitoarele modele Land Rover. Ce făcea ea? Pe scurt, schimba comportamentul mașinii în funcție de suprafața de rulare prin modificarea parametrilor trenului de rulare și ai sistemului de propulsie. Cu un controller rotativ, șoferul putea alege din șase moduri de rulare: Dynamic (pentru un comportament dinamic pe drumuri de asfalt), Normal (pentru rularea cotidiană), Grass/gravel/snow (pentru suprafețele alunecoase), Sand, Deep ruts și Rocks. Ultimele trei fuseseră gândite exclusiv pentru off-road, un capitol pe care orice produs al mărcii îl putea trece cu brio.
Cu Terrain Response – practic, la o simplă rotire de buton – schimbai harta motorului, răspunsul transmisiei, fermitatea suspensiei, comportamentul diferențialelor și modul de intervenție al sistemului de control al tracțiunii și al ABS-ului. Astăzi, astfel de sisteme capabile să schimbe comportamentul unei mașini fac parte din arsenalul majorității producătorilor auto. Atunci (nu uita, era anul 2004), tehnologii din astea vedeai doar pe la constructorii premium.
Pentru a accentua s-ul din SUV, Land Rover a mai pregătit un artificiu. Stormer fusese echipat cu un V8 supraalimentat de 4,2 litri care dezvolta peste 300 de cai-putere. Resursele erau gestionate de o transmisie automată cu șase trepte și, bineînțeles, de sistemul de tracțiune integrală. Că doar era un Land Rover.
People stopper
Și totuși, în lumea conceptelor auto – mai ales în acei ani – designul era cel care câștiga audiența. Iar Land Rover n-a greșit deloc cu Stormer la acest capitol.
Chiar dacă ideile din spatele noului concept erau creionate pe baza vechilor modele ale mărcii, designerii au primit undă verde pentru experimente. De la ușile tip fluture – la acea vreme, o astfel de născocire nu era niciodată atribuită unui SUV – și până la jantele de 22 de inchi. Toate artificiile de design au fost gândite să atragă public. Iar reacțiile publicului au fost cele anticipate: uimire și feedback pozitiv. Fix rețeta de care avea nevoie marca britanică.
Să transpunem valorile fundamentale de design într-un concept de înaltă performanță care să arate astfel a reprezentat o adevărată provocare. Sigur că ne-am dorit să depășim ideile de design care ne-au consacrat ca marcă, dar Range Stormer e clar un Land Rover autentic.
a declarat Geoff Upex, directorul de design Land Rover din acea perioadă.
Interiorul a reprezentat un alt punct pe care britanicii n-aveau cum să-l ignore. Publicul știa cine este Range Rover, deci linia de top fusese deja trasată. Și totuși, cu Range Stormer, constructorul a reușit să pluseze: piele prin aproape toată cabina – chiar și pe podea -, și accesorii din stejar natural și aluminiu.
Scaunele aveau la bază o structură din aluminiu peste care a fost așezată o formă din lemn îmbrăcată într-un strat gros de piele folosită, în general, pentru a acoperi șeile de echitație. Deși ecranele în mașini nu erau neapărat o noutate, Land Rover a ales să aducă în fața publicului o soluție a la Pimp my ride: două ecrane în tetiere și unul integrat perfect în consola centrală fabricată din aluminiu. Chiar și frâna de mână clasică – cu levier – fusese reinterpretată și devenise acum una cu control electronic (da, în 2004 se puneau bazele acestei tendințe).
Altfel spus, designul interior urmărea liniile clasice – în materie de finisaje – cu care marca britanică își obișnuise clienții, dar folosea și o doză mare de nonconformism. Asta și datorită faptului că Stormer fusese gândit ca un showcar și nu ca un model de serie.
Produsul final
Matthew Taylor, directorul Land Rover din acea perioadă, a promis publicului, de la bun început, că Stormer nu-i doar un studiu de design care va rămâne într-o cameră de muzeu, ci e un preview al unui viitor model de serie. Câteva luni mai târziu, Stormer s-a transformat în Range Rover Sport.
Oamenii mărcii l-au descris ca fiind un Sports Tourer al SUV-urilor, iar astăzi, modelul a ajuns la a treia generație. Noul Range Rover Sport a fost lansat în 2022, dar o să auzi noutăți despre el în curând. Spun asta pentru că platforma integrată suportă un sistem de propulsie 100% electric, iar debutul unei astfel de versiuni este așteptat anul viitor.