Apetitul publicului european pentru SUV-uri a început să crească vertiginos începând cu 2010. Producătorii au înțeles cererea venită din piață și s-au comportat ca atare. Ce a însemnat asta? Că din ce în ce mai mulți constructori au pus accentul pe caroseriile înălțate. În segmentul premium deja se duceau lupte importante pentru fiecare client care intra în showroom cu gândul la un sedan, dar pleca cu o comandă plasată pentru un SUV.
Toată istoria mărcii Land Rover a stat sub semnul mașinilor capabile în off-road. Desigur, de-a lungul anilor, britanicii nu s-au sfiit să încerce lucruri noi, iar rezultatele acelea pot fi catalogate drept SUV-uri.
Și totuși, într-o piață în continuă creștere și cu un apetit grozav pentru mașinile mari și înalte, oficialii Land Rover au decis că este timpul să înmulțească oferta. Rezultatul s-a numit Discovery Vision Concept, un prototip care avea să dea naștere unei familii de modele potrivită fix pe cerințele apărute.
Pământ, apă, aer
În urmă cu 10 ani, pe lista strategiilor de marketing nu prea exista ideea de teasing extensiv, așa cum se întâmplă astăzi. Spre exemplu, primele fotografii teaser cu un model nou apar și cu jumătate de an înaintea premierei, timp mult prea mare de așteptare în condițiile în care clientul vrea acum. Prin urmare, campania de promovare a lui Discovery Vision a început timid.
O imagine cu interiorul publicată în 3 aprilie 2014 care anunța debutul noului concept la Salonul Auto de la New Yotk. Continuarea a venit câteva zile mai târziu, iar britancii au pus accent pe una dintre tehnologiile pe care Discovery Vision avea să le aducă în prim-plan.
Și cam atât pe partea de promovare înainte de debut. Erau mai directe lucrurile în 2014, nu?
În 14 aprilie, oficialii Land Rover se aflau la bordul portavionului USS Intrepid. Alături de aceștia, pe scenă, s-a aflat și o copie la scară a navei spațiale a celor de la Virgin Galactic (britanicii doar ce semnaseră un parteneriat). În centrul scenei? Noul Discovery Vision Concept. Cum v-am zis: pământ, aer, apă.
Desigur, nu doar prezentarea a fost spectaculoasă, ci și produsul în sine (de la partea de design și până la tehnologiile pe care le introducea). În plus, oficialii au anunțat de la bun început că numele Discovery nu va mai reprezenta doar un model de sine stătător, ci va defini o familie de modele, iar cu Vision Concept făceau primul pas.
Partea estetică trebuia aliniată atât la normele Land Rover (tradiția e tradiție și trebuie respectată), dar și la cerințele pieței.
Prin urmare, designerii au ales o simbioză între liniile solide și aspre specifice mărcii și câteva tușe care să sublinieze caracterul practic, dar și ideea de nou. Mai ales că Discovery (modelul) împlinea 25 de ani de la debut, deci cumva trebuia subliniată evoluția și trecerea la era în care tehnologia începea să dicteze formele.
Discovery Vision reprezintă (n.r. după cum sugerează și denumirea) viziunea mărcii asupra unei noi familii SUV. Designul său modern și convingător reprezintă o schimbare seminificativă față de Discovery, așa cum îl știm, iar caracterul practic și abilitățile specifice unui Land Rover se îmbină perfect pentru a da naștere unei mașini dezirabile și cu care te vei putea conecta la nivel emoțional.
Gerry McGovern, omul responsabil de designul mașinilor Land Rover.
7 dintr-o atingere
Deși subtitlul te poate duce cu gândul la Croitorașul cel viteaz al lui Frații Grimm, aici vorbim despre mașini, iar acel 7 face referire la numărul de locuri din Discovery Vision. Și cum conceptul a fost gândit ca o vitrină tehnologică, scaunele prototipului se mișcau, pivotau și se aplecau la o simplă apăsare de ecran. În funcție de numărul de persoane sau de volumul bagajelor, interiorul se transforma din cel al unui multivan (7 locuri sus) într-un habitaclu specific limuzinelor (doar patru locuri pentru un confort deplin). Și ține cont, toate aceste permutări se făceau prin intermediul ecranului tactil central.
Ulterior, tehnologia a ajuns și în producția de serie (controlabil prin intermediul unei aplicații mobile), iar Bear Grylls a testat-o în stilul caracteristic. Vă las clipul mai jos.
Tot pe partea de caracter practic, inginerii au optat ca în partea din spate să existe o treaptă și o băncuță. Să admire oamenii natura așa cum trebuie.
Infuzie tehnologică
Să zicem că ești în anul 2014 și cele 7 scaune reglabile individual prin simpla apăsare a unui ecran nu te-au convins. Și Land Rover s-a gândit la treaba asta, prin urmare, constructorul britanic a plusat cu un sistem de control de la distanță. Cum se întâmplă astăzi pe unele mașini de serie. Tu stai cumințel într-un colț al mașinii, iar cu telefonul controlezi direcția și accelerația. În cazul unui Land Rover, treaba asta te-ar putea ajuta extrem atunci când atașezi ceva de cârligul de tractare sau când ești de unul singur prin off-road și te-ar ajuta mai mult o perspectivă din afara mașinii.
Și dacă tot am amintit de off-road, odată cu Discovery Vision, Land Rover a introdus “transparent bonnet”, un sistem cu camere video care proiectau în fața șoferului (pe un head-up display) imagini de sub mașină. Să se vadă clar șleaul pe care îl încalecă.
Iar britanicii au tot plusat pe partea de tehnologie. Spre exemplu, câteva funcții ale lui Discovery Vision puteau fi controlate prin gesturi, iar farurile laser te-ar fi ajutat de minune în off-road. În plus, sistemul denumit Laser Referencing proiecta simboluri și imagini pe drum.
În 2014, despre sisteme semi-autonome de conducere se vorbea mai mult pe la colțuri. Dar Land Rover s-a gândit să vină cu ceva palpabil, chiar dacă la nivel de concept. S-a numit All-Terrain Progress Control și transforma Discovery Vision într-o mașină semi-autonomă în teren accidentat. Asta da nebunie.
Și cam ăsta a fost nivelul pe care Discovery Vision l-a atins în urmă cu aproape 10 ani. Așa cum am spus și câteva rânduri mai sus, o parte dintre tehnologii n-au fost prezentate doar ca să ia ochii publicului și să iasă la număr într-un Excel. Ele chiar au ajuns în producția de serie (în diferite versiuni și forme, bineînțeles).
Familia
De la Discovery Vision Concept și până la primul SUV de serie n-a durat prea mult. La finalul aceluiași 2014, Land Rover aducea în fața publicului noul Discovery Sport. Primul din nou-înființata familie Discovery. Rezultatul acestui heirup tehnologic s-a văzut din start: SUV-ul a ținut vârful vânzărilor Land Rover ani buni la rând. Alături de el, clasicul Discovery, lansat doi ani mai târziu.
Astăzi, familia Discovery e aliniată normelor anului 2023 (fiecare model a primit actualizări), iar în laboratoarele britanicilor se lucrează de ceva vreme la noile generații. Nu avem un timeline clar, dar știm deja că acestea vor lua calea electrificării.