Când aud Pirelli, primul lucru la care mă gândesc – pe lângă anvelope, bineînțeles – este sloganul: „Power is nothing without control”. Iar cuvintele astea ar trebui să ne pună pe toți pe gânduri și să înțelegem că acea bucată de cauciuc este singura noastră legătură cu asfaltul, atunci când suntem în mașină.
Apoi, inevitabil, fac legătura cu Formula 1 și alte competiții din lumea sporturilor cu motor, după care îmi vin în minte poze cu top modele celebre care au pozat pentru calendar, iar Gigi Hadid va fi întotdeauna preferata mea din toate timpurile.
Dar, THE CAL – Calendarul Pirelli – nu mai este de mult calendarul ale căror file ajungeau pe pereții service-urilor auto sau în camerele băieților care făceau un „crash” pentru top modele care defilau pe podiumurile din întreaga lume. Încet, încet acesta s-a transformat într-un obiect de colecție, un manifest menit să inspire, să schimbe lumea, să tragă un semnal de alarmă și, de ce nu, uneori chiar să șocheze. Gândește-te doar că Sophia Loren a acceptat să pozeze seminud la vârsta de 72 de ani.
Ediția din 2024 a calendarului Pirelli se intitulează „Timeless” și a fost prezentată la Londra. Și misiunea de a transmite o poveste i-a revenit lui Prince Gyasi, nu doar unul dintre cei mai tineri artiști care au creat calendarul, ci și primul fotograf de culoare din istoria THE CAL.
Cine este Prince Gyasi?
S-a născut pe 30 aprilie 1995 în Accra, Ghana. Și ar fi putut ajunge fără probleme, inspirat de Marcel Desailly, unul dintre jucătorii de bază ai naționalei sale de fotbal. Sau un DJ de top pe care, de ce nu, să-l aplauzi pe scena de la Untold. Doar că ursitoarele sale au avut alte planuri și i-au prezis o carieră în lumea artelor.
A făcut primele poze la 16 ani, iar în 2014, trei ani mai târziu, a primit primul său iPhone pe care l-a transformat imediat într-un aparat foto, fotografiile sale cucerind pe toată lumea. A fost momentul în care a renunțat la ideea de a deveni un pictor abstract și de a se concentra pe arta fotografică.
Au urmat colaborări cu branduri de top, inclusiv Apple, iar fotografiile sale au fost publicate pe coperțile reviste de fashion celebre, memorabile fiind cele cu Naomi Campbell pentru Madame Figaro sau Wizkid pentru GQ Magazine.
Albastru, roșu aprins, roz, fucsia în contrast cu negru sau alb. Cam asta vei vedea în multe din fotografiile sale, inclusiv cele din Calendarul Pirelli 2024. Prince Gyasi este al 39-lea artist, în istoria de 60 de ani, care a creat una din cele 50 de ediții ale Calendarului Pirelli.
Povestea Calendarului Pirelli 2024
Prince Gyasi se afla în drum spre LA, unde era programată decernarea premiilor Grammy, când agentul său i-a spus că cei de la Pirelli ar vrea să se ocupe de următoarea ediție a calendarului. Răspunsul a fost clar, da, și așa s-a născut „Timeless”, un calendar în care apar oamenii care l-au inspirat pe Prince Gyasi și care, în ochii artistului, sunt atemporali.
În paginile ediției din 2024 apar celebrități din domenii complet diferite: Naomi Campbell, aflată la a șasea prezență în Calendarul Pirelli, actrița Angela Bassett, scriitoarea Margot Lee Shetterly, poeta și activista socială Amanda Gorman, actorul Idris Elba, cântărețele Tiwa Savage și Teyana Taylor, artistul Amoako Boafo, producătorul James Samuel, fostul jucător de fotbal Marcel Desailly, dar și Maiestatea Sa Otumfuo Osei Tutu II, regele Africii de Vest și al imperiului istoric Asante.
În viziunea lui Prince Gyasi toți aceștia sunt super eroi, în primul rând pentru că i-au influențat parcursul artistic și dezvoltarea personală, dar și pentru că prin perseveranța, integritatea și realizările lor au devenit atemporali și o sursă de inspirație pentru întreaga lume.
Artistul din Ghana și-a transformat ideile artistice într-un manifest dedicat celor „care sunt atemporali” prin care vrea să-i încurajeze pe tinerii din întreaga lume să fie creativi, să învețe și apoi, la rândul lor, să inspire.
Cât costă Calendarul Pirelli
Pentru producția calendarului, Pirelli aloca aproximativ 2 milioane de euro, buget pe care-l primește fotograful, acesta ocupându-se apoi de toate detaliile proiectului.
Calendarul Pirelli nu a fost niciodată de vânzare pe canalele clasice. Deci nici pe cel din 2024 nu-l vei găsi la librării. Încă de la început a fost gândit ca un obiect pe care să și-l dorească toată lumea, dar la care accesul să fie limitat. Tirajul calendarului este de 15.000 de exemplare care ajung, trimise sau înmânate personal, celebrităților și clienților mărcii.
Pe scurt, Calendarul Pirelli este un obiect de colecție, așa că hai să vedem cum s-a ajuns aici.
Cum a început totul
Evident, totul a pornit de la o idee de marketing. Și nu s-a întâmplat în Italia, așa cum te-ai aștepta. Cei care se ocupau de vânzarea anvelopelor Pirelli în Marea Britanie și-au dat seama că aveau nevoie de ceva în plus pentru a impulsiona vânzările și pentru a se remarca în fața unei competiții din ce în ce mai acerbe.
Iar ideea cea mai bună a fost să lanseze un calendar. Dar nu orice fel de calendar, ci unul care să contribuie la creșterea notorietății brandului la nivel internațional. În industria auto, în special în Marea Britanie, existau calendare cu reprezentante ale sexului frumos puse în prim-plan încă din 1930 când constructorul de automobile Leyland Motors a lansat Leyland Ladies, în același timp cu gama lor de vehicule utilitare Hippo, Rhino, Octopus și Buffalo. Ideea a fost preluată apoi și de o serie de producători de scule și utilaje pentru industria auto, scopul principal fiind acela ca filele calendarului să ajungă pe pereții cât mai multor service-uri și astfel să-i convingă pe bărbați să cumpere produsele.
Cei de la Pirelli din Marea Britanie au venit cu un concept asemănător, doar că au decis să apeleze la celebrități care să apară în paginile calendarului.
Derek Forsyth, art director-ul filialei londoneze, l-a convins pe fotograful Terence Donovan, care făcea pictoriale pentru revista Vogue, să fotografieze 12 top modele din cele mai importante 12 țări din punct de vedere comercial pentru Pirelli. În cadru mai apăreau și vehicule echipate cu anvelope Pirelli, de la un kart și până la un tractor, dar a fost produs în doar câteva exemplare și nu a fost distribuit niciodată public.
După ce a realizat că prima idee nu era atât de diferită de ceea ce se mai făcuse până atunci, Derek Forsyth a schimbat conceptul. L-a contactat pe Robert Freeman, celebru pentru fotografiile realizate cu trupa The Beatles, și i-a încredințat tot proiectul, lăsându-i acestuia mână liberă în ceea ce privește conceptul, tema și alegerea modelelor pentru calendar.
Vedetele calendarului au fost modelele Jane Lumb, cunoscută pentru aparițiile în revista Vogue și rolurile din Goldfinger și A Hard Day’s Night (două filme din seria James Bond) și Sony Drane, care s-a și căsătorit apoi cu Robert Freeman.
Ședința foto a avut loc pe plajele din Mallorca, iar rezultatul a fost o evadare fabuloasă dintr-o lume marcată pe atunci de asasinarea președintelui John F. Kennedy, în noiembrie 1963.
Anii 1964 – 1974
Primii ani de apariție ai calendarului au fost marcați de muzica rock, fusta mini, dar și de protestele împotriva războiului din Vietnam. Încă de atunci, THE CAL aspira la un statut de obiect de cult, un manifest menit să inspire și să schimbe lumea.
De exemplu, ediția din 1968 a lui Harri Peccinotti a fost inspirată de romantismul hippie al vremurilor și de operele literare ale poeților Elizabeth Barrett Browning, Allen Ginsberg sau Pierre de Ronsard, iar în 1972 Sarah Moon a fost prima femeie fotograf din istoria calendarului, Pirelli demontând în continuare miturile și tabuurile vremurilor.
În martie 1974, compania italiană a anunțat că oprește publicarea calendarului din motive economice, perioada fiind marcată de criza petrolului începută în 1973. Din fericire, după 10 ani, proiectul a fost reluat.
Anii 1984 – 1994
Anularea proiectului, în 1974, a produs mai multă vâlvă decât apariția calendarului, ceea ce a demonstrat că THE CAL devenise un obiect dezirabil.
Fotograful ediției din 1984 a fost Uwe Ommer, iar în postura de art director a fost Martyn Walsh. Ședința foto s-a desfășurat pe plajele din Bahamas, iar legătura cu pneurile s-a făcut într-un mod subliminal, dar care a stârnit din nou interesul întregii lumi pentru calendar.
Modelele Angie Layne, Suzie Watkins, Jane Wood, Julie Martin apăreau în ipostaze atrăgătoare, având imprimate cu nisip, pe spate și pe fund, urmele anvelopei P6, un nou entry în gama Pirelli.
Ediția din 1987, fotografiată de Terence Donovan, a fost doar cu modele de culoare, în prim-plan fiind Naomi Campbell, care avea doar 16 ani și care se afla la începutul carierei în modelling.
Un an mai târziu, Barry Lategan a folosit pentru prima oară un model masculin într-un produs care, în mod tradițional, era o reflecție a frumuseții feminine, calendarul spulberând alte mituri.
În 1990, Arthur Elgort a fost fotograful care a lansat prima ediție a calendarului în alb și negru, aceasta fiind dedicată Jocurilor Olimpice și directorului de film Leni Riefenstahl.
Din 1994 și până azi
1993 a fost anul unei schimbări majore în conducerea companiei, urmată de lansarea campaniei de marketing cu sprinterul Carl Lewis purtând pantofi cu tocuri și a genialului slogan „Power is nothing without control”. A fost și anul în care producția calendarului a fost preluată de departamentul de marketing al companiei din Milano și tot atunci s-a decis să se renunțe la orice referință directă sau indirectă cu anvelopele produse de Pirelli.
Astfel, calendarul Pirelli a devenit o publicație artistică, fără limitări sau restricții, fotograful ales având mână liberă să-și aleagă tema și să o pună în scenă fără nicio implicare din partea companiei.
Ediția din 1994 a fost fotografiată de Herb Ritts iar în paginile calendarului au apărut senzaționalele Cindy Crawford, Helena Christensen, Kate Moss și Karen Alexander. Adică un omagiu adus femeii puternice a anilor ’90.
În anii următori, în paginile calendarului au apărut și alte femei importante precum Christie Turlington și Naomi Campbell, în 1995 (fotografiate de Richard Avedon), Carré Otis, Eva Herzigová și Nastassja Kinski, în ’96 (fotografiate de Peter Lindbergh).
În 1997, Monica Bellucci a fost primul model italian care a apărut în THE CAL, iar Bruce Weber i-a inclus, un an mai târzi, pe actorii și cântăreții Robert Mitchum, John Malkovich, Kris Kristofferson, B.B. King și Bono de la U2.
Secolul 21 a fost deschis de Mario Testino care a fotografiat-o pe Gisele Bündchen în Napoli, numeroase alte actrițe și modele, precum Lauren Bush (nepoata lui George Bush), Kiera Chaplin (nepoata lui Charlie Chaplin), Mariacarla Boscono, Eva Riccobono, Valentina Stilla, Sophie Dahl, Heidi Klum, Karolina Kurkova sau Natalia Vodianova, fiind aparițiile din edițiile următoare.
2007 a fost anul divelor de la Hollywood, Sophia Loren, Penelope Cruz, Hilary Swank, Naomi Watts și Lou Doillon, fotografiate de olandezii Ines și Vinoodh Matadin în California.
În 2008, anul Jocurilor Olimpice de la Beijing, Patrick Demarchelier a dus povestea calendarului pentru prima oară în Asia, în Shanghai, în prim-plan fiind actrița chineză Maggie Cheung și top modelul Doutzen Kroes.
Geniul creativ al legendarului Karl Lagerfeld s-a regăsit în spatele calendarului din 2011. Artistul a recreat “Mythology”, un calendar care a reflectat pasiunea sa pentru cultura din Grecia și Roma antică.
Mario Sorrenti, în 2012, a fost primul fotograf italian care a conceput o ediție a Calendarului Pirelli. Acesta a ales Corsica, iar Milla Jovovich, Kate Moss și Isabeli Fontana au fost muzele sale.
Steve McCurry, un celebru fotograf și reporter de război, a fost ales de Pirelli pentru a fotografia ediția din 2013. ședința desfășurându-se în Brazilia, o piață cheie pentru compania italiană. Ideea a fost să scoată în evidență provocările sociale și economice din această țară, pentru distribuție fiind alese actrița Sonia Braga, cântăreața Marisa Monte și modelele Adriana Lima, Petra Nemcova și Summer Rayne Oakes. Toate vedetele din calendar au pus bazele unor fundații umanitare și au susținut, prin apariția în calendar, numeroase cauze sociale din Brazilia.
Pentru a 50-a aniversare a Calendarului Pirelli, în 2014, au fost editate fotografiile trase de Helmut Newton în 1985 și care atunci nu au fost publicate, fiind preferate cele făcute de britanicul Norman Parkinson.
Din 2015, calendarul a abordat și mai mult teme din actualitatea politică și socială mondială, Steven Meisel fiind primul fotograf care a mers pe formatul clasic de calendar cu 12 modele în 12 fotografii sugestive. În prim-plan a fost modelul plus size Candice Huffine, o premieră istorică pentru calendar.
În anul următor, Annie Leibovitz a decis să fotografieze 13 femei de succes, din mai multe domenii de activitate, New York Times scriind atunci: “Este pentru prima oară când atracția este dată de performanțele din CV și nu de măsurile ideale 90 / 60 / 90.” Pentru paginile calendarului au pozat jucătoarea de tenis Serena Williams, artistele Patti Smith și Yoko Ono sau scriitoarea Fran Lebowitz.
În 2018, fotograful Tim Walker a ales să recreeze atmosfera din “Alice în Țara Minunilor” cu un cast de 18 artiști de culoare, printre care Naomi Campbell, Whoopi Goldberg, Sean “Diddy” Combs și Ru Paul. În rolul lui Alice a fost distribuită modelul Duckie Thot, fiica unei refugiate din Sudan care s-a mutat în Australia.
Pirelli nu a publicat calendarul în 2021, din cauza pandemiei de coronavirus, iar cântărețul și fotograful Bryan Adams a fotografiat ediția din 2022 în timp ce Emma Summerton a fost în spatele ediției de anul trecut.
Ce urmează
În cei 60 de ani de la prima apariție au fost publicate 50 de ediții ale Calendarului Pirelli. În total, 39 de fotografi au stat în spatele camerei și au avut libertate totală când au ales tema și modelele pentru a-și exprima viziunile și ideile lor. Și asta nu se va schimba niciodată. Calendarul Pirelli va continua să aducă în actualitate teme sociale și să șocheze, dacă e nevoie.
Îmi este greu să anticipez tema ediției din 2025, dar la fel ca pentru 2024, probabil va fi unul dintre cele mai frumoase cadouri de Crăciun pe care le pot primi.
Foto principală: Pirelli