Consider că mașinile electrice au trecut de stadiul de “gadget” și au devenit parte din peisajul cotidian. Cel puțin din cel urban. Mi-ar fi greu să cred că dacă în ultimul an ai trecut printr-un oraș al țării cu peste 50.000 de locuitori n-ai văzut o electrică. Dacia Spring a cam invadat țara – lucru pe care îl vezi și din rapoartele de înmatriculări – dar și alți producători au început să vândă binișor pe plaiurile mioritice.
2023 a fost un an bun pentru electrice. Atât la nivel local, cât și la nivel european – detaliez imediat lucrurile. Și avântul acesta al mașinilor cu baterii o să continue și în 2024. De ce spun asta? Pentru că producătorii au anunțat deja planuri bine puse la punct cu privire la premierele din acest an – ca să nu mai vorbim despre strategiile până în 2030 -, iar guvernele statelor europene încă susțin achizițiile din sectorul electric cu bonusuri. Sigur, s-au mai schimbat datele problemei. Spre exemplu, Germania a eliminat complet ecotichetele, Franța acordă bonusuri doar pentru mașinile electrice fabricate în Europa, iar în România valoarea voucherului acordat de stat s-a redus la jumătate. În același timp, Italia pregătește un proiect – pe care o să-l discute pe larg la început de februarie – prin care statul să acorde până la 13.750 de euro pentru achiziția unei mașini electrice. V-am zis, datele s-au schimbat, dar numitorul comun încă există.
Electricele în Europa în 2023
În 2023, Tesla Model Y a fost modelul cu cele mai mari vânzări înregistrate în Europa. Și aici nu mă refer doar la electrice, ci în general. Conform informațiilor furnizate de Data Force, anul trecut, Modelul Y a bifat 254.822 de unități. Pe locul secund în clasamentul general s-a aflat Dacia Sandero (235.893 de exemplare), model cu care, de-a lungul anului, Model Y și-a împărțit din victoriile lunare. Ultimul loc al podiumului a fost ocupat de Volkswagen T-Roc (206.438 de unități).
Dar mai mult decât atât, Model Y a devenit și cel mai bine vândut model (indiferent de motorizare) la nivel global: SUV-ul electric a adunat peste 1,23 de milioane de exemplare, în creștere cu 64% comparativ cu 2022, potrivit unor date analizate de Jato Dynamics. Lider în 2022, Toyota RAV4 a ocupat locul al doilea în clasamentul global de anul trecut, iar podiumul a fost completat de Toyota Corolla.
Electricele în România în 2023
Ai noștri s-au mișcat ceva mai bine, iar în momentul în care scriu aceste rânduri, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a publicat raportul până la final de noiembrie 2023. Pentru ultima lună a anului trecut mai avem de așteptat cel puțin câteva zile. Oricum, e clar că lucrurile nu se vor schimba masiv, deci datele deja avute creionează situația din România pentru anul trecut.
Conform APIA, în primele 11 luni ale lui 2023, românii au cumpărat 131.602. mașini noi, în creștere cu aproape 13,8% față de același interval din 2022. Dintre acestea, 14.040 de mașini au fost electrice (o pondere cam la același nivel cu cea din Europa). În vârful înmatriculărilor s-a aflat Dacia Spring: 6.365 de unități, în creștere cu 26,6% față de intervalul similar din 2022. Pe locul secund se află Tesla (2.903 unități, +209,8%), iar ultima treaptă a podiumului a fost ocupată de modelele electrice produse de Volkswagen (1.317, +64,6%).
Vânzări totale [unități] | Vânzări electrice [unități] | |
Ian-Nov 2023 | 131.602 | 14.040 |
Cum o să arate 2024? Răspunsul nu-l știe nimeni, desigur, dar anumite lucruri sunt certe: programul Rabla Plus va continua și anul acesta. Cu un ecobonus redus la jumătate (de la 51.000 de lei la 25.500 de lei pentru cei care casează o mașină veche și cumpăra una nouă electrică).
Pe silențios dar de neoprit, electrificarea a luat pe sus lumea mobilității, cu avantaje evidente: o mașină electrică nu poluează, poate fi încărcată acum cu ușurință, presupune costuri reduse de întreținere și facilități fiscale. Misiunea PPC Blue este de accelera tranziția energetică în transport și construiește infrastructura de mobilitate în toată lumea.
Descoperă aici stațiile de încărcare potrivite pentru tine și mașina ta, acasă, la birou sau în tranzit.
Mașinile electrice din România în 2024
Mai jos găsești toate mașinile electrice pe care le poți cumpăra în România în 2024, aranjate în ordine alfabetică. Desigur, o să le vezi atât pe cele pe care le găsești deja în showroom-uri (sau sunt în curs de apariție), dar și pe cele pe care producătorii doar le-au pus în prezentări.
P.S. Pentru ca tu să te informezi cât mai complet, mașinile electrice disponibile deja pentru comandă au fost evidențiate în tabelul dedicat mărcii respective cu un link către secțiunea Autocritica Showroom. Acolo găsești detaliile tehnice complete și prețurile actualizate. E un fel de organism viu pentru că se transformă continuu odată ce apar noutăți în ofertele producătorilor.
Abarth
Abarth pare că nu se grăbește să atace toate piețele europene cu singurul modele electric lansat până acum. Abarth 500e – deși prezentat la final de 2022 – încă nu are prețuri și pentru România, prin urmare încă nu-l poți comanda. Probabil, situația se va remedia pe parcursul lui 2024, mai ales că informațiile – nu în totalitate oficiale – indică faptul că Abarth pregătește lansarea celei de-a doua electrice din gamă: 600e, un crossover cu ADN Abarth bazat pe modelul cu același nume disponibil în gama Fiat.
Dar până să-l vedem pe Abarth 600e, reiau o parte dintre lucrurile cu care se laudă micuțul Abarth 500e vizavi de fratele Fiat 500e: pachet estetic sport, îmbunătățiri de ordin tehnic și un plus de putere. Motorul electric oferă 155 CP (+33 CP) și 235 Nm (+15 Nm), accelerația 0-100 km/h are loc în 7 secunde, iar cel de la volan poate alege din trei moduri de rulare: Turismo, Scorpion Street și Scorpion Track. Bateria e una singură: 42 kWh pe care îi poți încărca rapid la stații de 85 kW. În materia de caroserie poți alege pentru hatch sau pentru cabrio.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Abarth 500e | NA | 155 | NA | Hatchback mic/Cabrio mic |
2. | Abarth 600e | NA | NA | NA | SUV mic/Crossover |
Alfa Romeo
Iată un paradox sau o situație care poate fi asemănătoare cu cea a pisicii lui Schrödinger: Alfa Romeo are o mașină electrică în gamă, dar în același timp n-o mai are. Vorbesc despre Alfa Romeo 33 Spider, un model prezentat la finalul lunii august. Cu design inspirat de clasicul Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, noul model a fost gândit ca o ediție limitată. Pe scurt, 33 de unități, toate deja vândute. O parte dintre acestea vor fi echipate cu un sistem electric de propulsie (750 CP și autonomie maximă de 450 de kilometri), iar o parte cu motor V6 de 3,0 litri.
Totuși, 2024 o să fie anul în care Alfa Romeo aduce pe piață primul model electric de serie al mărcii. Se va numi Milano și va fi prezentat publicului larg în luna aprilie. Noul Alfa Romeo Milano va fi un SUV de clasă mică (descendent direct din Jeep Avenger) și va avea și versiuni cu motoare termice.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Alfa Romeo 33 Stradale | NA | 750 | 450 | Supercar |
2. | Alfa Romeo Milano | NA | NA | NA | SUV mic/Crossover |
Audi
Începutul de an nu schimbă nimic în gama de electrice Audi. La fel ca pe tot parcursul lui 2023, fanii mărcii germane au de ales din cinci modele cu baterii: de la mezinul Q4 e-tron – cu al său frate cocoșat Q4 e-tron Sportback – până la sportiva e-tron GT – cu declinare RS -, respectiv Q8 e-tron și Q8 e-tron Sportback – modelele care au deschis parcursul Audi în era electrică.
Le explic pe scurt, că n-are rost să-ți inund creierul cu informații deja cunoscute.
Intrarea în gamă e făcută de Q4 e-tron și Q4 e-tron Sportback. Dacă vrei să privești pragmatic cele două SUV-uri, atunci le poți considera rudele mai înstărite ale modelelor Volkswagen ID.4 și ID.5. Sunt disponibile în versiuni cu unul sau două motoare electrice și cu baterii care oferă o autonomie cuprinsă între 339 și 506 kilometri.
Spuneam anterior că Audi Q8 e-tron a deschis parcursul Audi în era electrică. Nu te lăsa înduplecat de numele modelului. Inițial a fost e-tron și atât. Sigur ți-l amintești, mai ales că a fost primul SUV electric lansat de un constructor european în segmentul premium. Odată cu faceliftul – pe care l-am testat timp de 9 zile prin România – numele s-a schimbat în Q8 e-tron. Pentru cei care vor versiunea de caroserie în ton cu vremurile, căutarea se face după numele Q8 e-tron Sportback.
Indiferent de caroseria aleasă, Audi oferă trei versiuni de motorizare: de la 340 CP până la 503 CP (vârful de gamă SQ8). În ceea ce privește autonomia, aceasta variază de la 474 de kilometri până la 595 de kilometri, în funcție de motorizare și capacitatea bateriei.
Am păstrat pentru final sportiva e-tron GT. Derivată din Porsche Taycan și cu versiune RS, e-tron GT e una dintre acele electrice făcută nu doar să atragă priviri.
Pe scurt, așa arată acum gama de electrice Audi.
Dar pe parcursul anului vom asista la debutul lui Q6 e-tron, un fel de Q5 doar în versiune electrică. Modelul a fost prezent – camuflat – pe scena Salonului Auto de la Munchen, însă oficialii mărcii germane n-au oferit informații complete. E și normal. Până în acest punct știm că SUV-ul Q6 e-tron va folosi noua platformă PPE (Premium Platform Electric) la 800V și va avea și versiune Sportback. În rest, mergem pe declarațiile făcute de producător. De la Audi citire: noul Q6 va stabili noi standarde în ceea ce privește performanța, autonomia și încărcarea.
Tot pe aceeași platformă și tot în 2024, Audi ar urma să lanseze și A6 e-tron: sedan și break. Modelul de segment mare va avea la bază aceeași platformă PPE, arhitectură la care inginerii Audi lucrează împreună cu echipele Porsche.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Audi Q4 e-tron | 57.420 – 64.201 | 170 – 299 | 339 – 520 | SUV compact |
2. | Audi Q4 e-tron Sportback | 59.380 – 66.300 | 170 – 299 | 341 – 530 | SUV compact |
3. | Audi Q8 e-tron | 75.179 – 98.750 | 340 – 503 | 460 – 578 | SUV mare |
4. | Audi Q8 e-tron Sportback | 77.260 – 100.760 | 340 – 503 | 474 – 595 | SUV mare |
5. | Audi e-tron GT | 107.200 – 148.600 | 530 – 646 | 486 – 492 | Sedan-coupé |
6. | Audi Q6 e-tron | NA | NA | NA | SUV mediu |
8. | Audi A6 e-tron | NA | NA | NA | Sedan mare |
BMW
BMW este unul dintre constructorii premium care a înțesat binișor gama actuală cu mașini electrice. Un lucru pe care eu îl apreciez e faptul că producătorul german a gândit corect nomenclatorul electricelor din gamă: a adăugat litera i denumirii deja existente. iX1 este versiunea electrică a lui X1, iX3 reprezintă varianta cu baterii a lui X3, și tot așa.
Intrarea în gama electrică a mărcii din Munchen e făcută de BMW iX1, SUV de clasă compactă disponibil în două variante de putere.
Dacă nu ești satisfăcut de dimensiunile lui iX1, nemții au în ofertă varianta super-size. Sau iX3. Las un link către pagina de Showroom unde găsești toate informațiile referitoare la acesta.
Portofoliul de SUV-uri electrice e completat de iX, un SUV cu un design ușor atipic pentru gama BMW și cu dimensiuni similare cu cele ale lui X5.
Fanii sedanurilor au de ales din trei modele: în funcție de spațiul de care au nevoie și, bineînțeles, de bugetul cu care jonglează. Primul pas pe această linie de caroserie se numește i4 – un alter ego electric pentru Seria 4 Gran Coupé. Urmează în gamă i5 – varianta electrică a lui Seria 5 -, iar vârful de gamă se numește i7.
De anul acesta, în portofoliul mărcii germane o să intre și iX2, model prezentat în urmă cu câteva luni. Dar poate cea mai importantă premieră electrică – din punctul meu de vedere – va fi i5 Touring, break de clasă medie bazat pe platforma actualului i5.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | BMW iX1 | 45.934 – 53.967 | 204 – 313 | 439 – 474 | SUV compact |
2. | BMW iX2 | NA | 313 | 449 | SUV compact |
3. | BMW iX3 | 68.425 – 69.156 | 286 | 453 – 462 | SUV mediu |
4. | BMW i4 | 50.159 – 68.485 | 286 – 544 | 472 – 577 | Sedan-coupé |
5. | BMW i5 | 70.151 – 99.603 | 340 – 601 | 510 – 570 | Sedan mare |
6. | BMW i5 Touring | NA | NA | NA | Break mare |
7. | BMW iX | 80.325 – 132.804 | 326 – 619 | 435 – 633 | SUV mare |
8. | BMW i7 | 109.361 – 173.145 | 455 – 659 | 559 – 625 | Limuzină |
Citroën
De anul acesta, gama de electrice Citroën se extinde. Pe lângă ë-C4 și ë-C4 X, fanii mărcii franceze vor putea conduce și noul ë-C3. Pentru moment, constructorul nu a publicat lista de prețuri pentru piața din România (în Franța, știm deja, modelul are un preț de pornire de 23.300 de euro), dar debutul local nu este foarte departe.
Modelul de clasă mică va fi disponibil cu un singur motor electric cu 113 CP și cu o baterie cu o capacitate de 44 kWh. Autonomia maximă anunțată este de 320 de kilometri, iar reîncărcarea bateriei poate fi făcută la stații AC cu până la 11 kW și la stații DC de 100 kW.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Citroën ë-C3 | NA | 113 | 320 | Crossover mic |
2. | Citroën ë-C4 | 43.500 – 45.900 | 156 | 416 – 418 | Crossover compact |
3. | Citroën ë-C4 X | 44.500 – 46.900 | 156 | 418 – 420 | Crossover compact |
Cupra
Alături de Born, primul model electric al mărcii iberice, Cupra va aduce în showroom-uri în 2024 și noul SUV Tavascan. Dezvoltat pe platforma MEB a grupului Volkswagen, noul model va fi disponibil – în primă fază – în două variante: un motor electric cu 286 CP și roți motrice spate, respectiv cu două motoare electrice – câte unul pe fiecare punte – cu 340 CP. Bateria va avea o capacitate de 77 kWh, iar autonomia maximă anunțată este de 547 de kilometri (valabilă pe varianta cu un singur motor).
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | ||
1. | Cupra Born | 43.359 – 48.479 | 204 – 231 | 421 – 552 | Hatchback compact | |
2. | Cupra Tavascan | NA | 286 – 340 | 517 – 547 | SUV compact/mediu |
Dacia
Dacia nu are planuri noi pentru încă un model electric. La fel ca până acum, și în 2024, clienții mărcii de la Mioveni care sunt interesați de o mașină cu baterii vor avea la dispoziție doar modelul Spring, disponibil în două versiuni de putere. Totuși, trebuie menționat că anul acesta va fi marcat de debutul pe piață a noului Duster, SUV disponibil într-o variantă full-hybrid.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Dacia Spring | 20.800 – 22.450 | 45 – 65 | 220 – 230 | Hatchback mini |
DS Automobiles
Conform declarațiilor făcute în 2021 de oamenii din conducerea DS Automobiles, anul acesta ar trebui să fie unul bun pentru electricele mărcii franceze. Din două motive: a fost anunțată lansarea unui model nou dezvoltat pe arhitectura Stellantis STLA Medium – platformă dedicată electricelor -, cât și debutul unui DS4 cu baterii. Acum, rămâne de văzut dacă planurile anunțate în 2021 vor fi puse în aplicare.
Dar să vorbim și despre lucruri concrete: DS Automobiles are în ofertă un singur model electric. Se numește DS 3 Crossback e-Tense și poate fi comandat într-o singură versiune motor-baterie: 155 CP și acumulator cu capacitate de 54 kWh.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | DS 3 Crossback E-Tense | 46.400 – 48.000 | 155 | 570 | SUV mic |
Fiat
În gama Fiat, singurul model electric pe care îl poți comanda as we speak (la început de ianuarie) este 500e. Doar că pe parcursul lui 2024, gama electrică a italienilor se va extinde cu 600e. Noul crossover urban va fi disponibil la debut cu un singur motor electric cu 156 de cai-putere și 260 Nm. Bateria va avea o capacitate netă de 51 kWh, iar autonomia în regim mixt anunțată de producătorul italian va fi de 409 kilometri. Bateria lui 600e poate fi încărcată AC cu 11 kW sau DC cu 100 kW. La o stație rapidă, timpul necesar pentru o încărcare de la 20 la 80% este de 27 de minute. Dacă vrei neapărat un punct de sprijin, pe piața din Italia, un 600e în configurație de bază (RED) are un preț de pornire de 35.950 de euro.
Tot în 2024, Fiat ar urma să prezinte noul Panda electric. Lansarea este anunțată pentru jumătatea anului, însă nu există informații clare cu privire la debutul comercial.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Fiat 500e | 33.900 – 43.536 | 95 – 118 | 190 – 322 | Hatchback mic |
2. | Fiat 500e Cabrio | 35.900 – 44.536 | 95 – 118 | 190 – 305 | Cabrio mic |
3. | Fiat 600e | NA | 156 | 409 | Crossover mic |
4. | Fiat Panda electric | NA | NA | NA | Hatchback mic |
Ford
Ford Mustang Mach-E rămâne o constantă și în 2024. SUV-ul mărcii americane propune o gamă generoasă de motorizări care poate fi împerecheată cu două tipuri de baterii.
Alături de SUV-ul de clasă medie – care în 2024 ar urma să fie disponibil și în versiunea sport Rally -, Ford va aduce în showroom-uri și noul Explorer. Tot un SUV, dar de această dată construit pe arhitectura MEB a grupului Volkswagen, platformă regăsită și pe ID.3, ID.4 și ID.5. Vor fi disponibile trei variante de motorizare: cu un motor electric în versiuni de 170 CP și 286 CP, respectiv cu două motoare electrice cu 340 CP. Autonomia maximă a celei mai eficiente versiuni va fi de peste 500 de kilometri.
Ford încă nu a publicat o listă de prețuri, însă anunță “un preț orientativ de pornire de sub 45.000 de euro”.
Nu în ultimul rând, 2024 este anul anunțat de producătorul american pentru lansarea versiunii electrice a lui Puma.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Ford Mustang Mach-E | 53.500 – 74.500 | 269 – 487 | 428 – 600 | SUV mediu |
2. | Ford Explorer | sub 45.000 | 170 – 340 | peste 500 | SUV compact |
3. | Ford Puma Electric | NA | NA | NA | SUV mic |
Honda
Anul acesta, Honda propune o singură opțiune pentru cei care vor să-și cumpere o electrică: e:Ny1 (anyone, în caz că te gândeai cum se citește numele modelului). SUV-ul de dimensiuni similiare cu cele ale lui HR-V poate fi comandat într-o singură variantă motor-baterie: un motor electric cu 204 CP și acumulator cu capacitate de 68,8 kWh.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Honda e:Ny1 | 51.500 | 204 | 412 | SUV mic |
Hyundai
2024 nu se anunță un an foarte agitat în gama Hyundai. Kona, Ioniq 5 și Ioniq 6 vor reprezenta punctele cheie în relația cu cei care sunt în căutarea unei electrice. Singurul element în plus va fi reprezentat de introducerea versiunii de performanță Ioniq 5 N.
Totuși, pe baza informațiilor de acum, pe parcursul lui 2024, Hyundai ar urma să prezinte noul SUV Ioniq 7. Rămâne de văzut dacă debutul comercial va fi stabilit tot pentru 2024.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Hyundai Ioniq 5 | 54.811 – 59.571 | 218 – 306 | 430 – 507 | Crossover/SUV mediu |
2. | Hyundai Ioniq 6 | 63.141 – 68.496 | 229 – 325 | 519 – 614 | Sedan-coupé mediu |
3. | Hyundai Kona Electric | 42.721 – 48.617 | 156 – 217 | 377 – 484 | SUV mic |
4. | Hyundai Ioniq 5 N | NA | 650 | NA | Crossover/SUV mediu de performanță |
Jaguar
2024 va fi anul în care Jaguar ar trebui să demareze renașterea electrică a brandului. Spun asta pentru că producătorul britanic a anunțat că din 2025 se transformă într-un brand complet electric. Tic-tac. Dar până să vedem cum se așează lucrurile cap-coadă pentru Jaguar, în 2024 vom asista la prezentarea unui Grand Tourer cu baterii. Cel mai probabil, debutul comercial va avea loc în 2025. În aceste condiții, singura electrică a mărcii pe care o poți cumpăra va fi veteranul I-Pace.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Jaguar I-Pace | 93.058 – 100.555 | 400 | 445- 460 | SUV mare |
Jeep
2023 a fost anul în care publicul european a putut comanda primul Jeep electric, Avenger. Modelul are un singur motor care dezvoltă 156 de cai-putere și 260 Nm. Dacă valorile ți se par cunoscute e dintr-un motiv cât se poate de evident: Avenger folosește aceeași platformă disponibilă pe electricele Opel, Peugeot, DS și Citroën. Anul acesta, Jeep pregătește debutul comercial pentru noile Recon și Wagoneer S pe piața din America de Nord. Rămâne de văzut dacă cele două electrice vor ajunge și în Europa până la final de 2024.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Jeep Avenger | 39.700 – 44.900 | 156 | 400 | SUV mic |
Kia
Kia extinde oferta electrică în 2024 cu noul SUV EV9. Modelul a fost prezentat oficial la începutul anului trecut, iar acum poate fi comandat și în România. SUV-ul cu 7 locuri este disponibil fie în versiune cu un motor electric și roți motrice spate (204 CP), fie în variantă cu două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte (385 CP). Indiferent de varianta aleasă, Kia oferă o baterie de 99,8 kWh. Ulterior, oferta ar putea fi extinsă cu introducerea unei versiuni cu un motor electric și baterie de 76,1 kWh – variantă anunțată în momentul prezentării.
Alături de EV9, Kia continuă să aibă în portofoliu modelele EV6, Niro electric și Soul.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Kia Soul EV | 42.365 – 48.665 | 136 – 204 | 276 – 452 | Monovolum mic |
2. | Kia Niro EV | 51.203 – 56.392 | 204 | 408 | SUV mic |
3. | Kia EV6 | 54.645 – 66.619 | 170 – 325 | 371 – 506 | Crossover/SUV mediu |
4. | Kia EV9 | 72.489 – 83.279 | 204 – 385 | 505 – 565 | SUV mare |
Land Rover
2024 reprezintă anul în care britanicii de la Land Rover vor păși în era electrică. Primul model – Range Rover Electric – va avea premiera pe parcursul acestui an, iar conform reprezentanților mărcii, listele de așteptare au fost deja deschise. Noul Range Rover Electric va avea o arhitectură la 800V, sistem folosit în prezent de Audi, Porsche, Hyundai și Kia.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Range Rover Electric | NA | NA | NA | SUV mare |
Lexus
Lexus este unul dintre producătorii care nu are în planuri noutăți electrice pentru 2024. La fel ca anul trecut, gama de modele cu baterii va fi formată din UX300e și RZ. Pe cel din urmă l-am testat în ROCHARGE, turul României cu 8 mașini electrice, și ne-am întors cu un raport complet despre autonomie, consum și timpi de încărcare.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Lexus UX 300e | 48.565 – 60.625 | 204 | 305 – 315 | SUV compact |
2. | Lexus RZ450e | 72.248 – 83.360 | 313 | 435 | SUV mediu |
Mazda
Mazda nu modifică portofoliul electric pentru 2024. În gama constructorului nipon, clienții vor găsi doar MX-30. De la finalul anului trecut, SUV-ul poate fi comandat și într-o variantă plug-in hybrid echipată cu motor rotativ cu rol de range extender.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Mazda MX-30 | 37.790 – 39.890 | 146 | 200 | SUV compact |
Mercedes-Benz
2024 aduce o schimbare importantă în gama de electrice a mărcii germane: EQC, primul model de serie cu baterii lansat de Mercedes-Benz a fost retras, iar un înlocuitor este așteptat să debuteze spre final anului sau chiar începutul lui 2025.
Între timp, noua gamă EQ a constructorului din Stuttgart are suficienți membri. Intrarea în gamă e făcută de SUV-urile EQA și EQB, ambele fiind îmbunătățite (a se citi facelift) recent. Apoi, SUV-urile sunt reprezentate și de EQE SUV (testat timp de 9 zile în ROCHARGE) și EQS SUV. Ultimul sosit este un vârf de lance: Mercedes-Maybach EQS SUV – pe care îl vei putea comanda în cursul acestui an.
Din oferta Mercedes-Benz nu lipsesc nici sedanurile EQE și EQS.
În materie de prezentări, nemții pregătesc versiunea de serie a conceptului CLA primul model electric al mărcii dezvoltat pe o nouă arhitectură dedicată.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Mercedes-EQ EQA | 51.820 – 59.110 | 190 – 292 | 457 – 559 | SUV compact |
2. | Mercedes-EQ EQB | 55.990 – 61.360 | 190 – 292 | 444 – 533 | SUV compact |
3. | Mercedes-EQ EQE | 68.050 – 108.700 | 245 – 625 | 502 – 615 | Sedan mare |
4. | Mercedes EQ EQE SUV | 85.900 – 125.910 | 292 – 625 | 451 – 613 | SUV mare |
5. | Mercedes-EQ EQS | 112.710 – 165.930 | 360 – 658 | 562 – 735 | Limuzină |
6. | Mercedes-EQ EQS SUV | 122.750 – 157.000 | 360 – 544 | 656 – 702 | SUV |
7. | Mercedes-Maybach EQS SUV | NA | 658 | 600 | SUV de lux |
MG
MG a revenit pe piața din România. Iar în oferta constructorului există și un model electric disponibil acum. Se numește MG4 și vrea să calce în segmentul în care activează acum Volkswagen ID.3 și restul hatchback-urilor electrice compacte. În acest moment, modelul este disponibil în două versiuni: motor electric cu 170 CP și baterie de 51 kWh (autonomie oficială de 350 de kilometri), respectiv motor electric cu 204 CP și baterie de 64 kWh (435 km autonomie declarată).
Vor fi aduse în gamă și variantele de top: baterie de 77 kWh și motor de 245 CP (520 km autonomie), respectiv XPower, cu două motoare electrice cu 435 CP și baterie de 64 kWh (385 km autonomie). Și dacă tot vorbim despre viitor, gama electrică a mărcii MG oferită în România ar urma să se extindă cu SUV-ul MG ZS EV și cu roadster-ul Cyberster.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | MG4 | 31.400 – NA | 170 – 435 | 350 – 520 | Hatchback compact |
2. | MG ZS EV | NA | 156 – 178 | 320 – 440 | SUV mic/compact |
3. | MG Cyberster | NA | 340 – 540 | NA | Roadster |
Mini
De la finalul anului trecut, gama de electrice Mini nu doar că s-a înnoit, dar a și crescut. Astfel, hatchback-ul electric al mărcii a primit o generație nouă disponibilă în două versiuni motor-baterie: un motor electric, 184 CP, 290 Nm și baterie de 40,7 kWh, respectiv un motor electric, 218 CP, 330 Nm și baterie de 54,2 kWh.
Totodată, noul intrat în gama de electrice este Countryman. SUV-ul e disponibil atât cu motoare convenționale, cât și în două variante electrice de motorizare: un motor electric, 204 CP, 250 Nm și autonomie de 462 km (de la 40.817 de euro), respectiv două motoare electrice, 313 CP, 494 Nm și autonomie de 433 km (de la 46.767 de euro).
Pe parcursul anului, Mini va lansa și Aceman, un SUV ceva mai mic decât actualul Countryman.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Mini Cooper Electric | 35.641 – 44.489 | 184 – 218 | 297 – 402 | Hatchback mic |
2. | Mini Countryman Electric | 40.817 – NA | 204 – 313 | 433 – 462 | SUV compact |
3. | Mini Aceman | NA | NA | NA | SUV mic |
Mitsubishi
Deși Mitsubishi a fost unul dintre primii producători care a avut o electrică pe piață (i-MIEV), în 2024, constructorul japonez nu are niciun astfel de produs. Desigur, marca niponă pune la dispoziție câteva modele hibrid (ASX și Colt) și plug-in hybrid (ASX, Eclipse Cross și în curând și Outlander), însă o electrică nu se vede curând la orizont. Spre final de 2023, Mitsubishi a prezentat conceptul D:X, un crossover-MPV care mai are de trecut prin multe bisturie pentru a ajunge la forma de serie.
Nissan
Nissan nu pregătește noutăți în gama electrică în 2024. La fel ca până acum, constructorul japonez defilează cu veteranul Leaf și cu SUV-ul Ariya, unul dintre cele mai spectaculoase modele electrice disponibile acum pe piață. Pe Ariya l-am testat timp de 9 zile prin România și am obținut date reale despre autonomie, consum și timpi de încărcare.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Nissan Leaf | 35.700 – 49.300 | 150 – 217 | 270 – 385 | Hatchback compact |
2. | Nissan Ariya | 55.900 – 69.900 | 218 – 306 | 398 – 533 | SUV mediu |
Opel
Gama Opel se pregătește de o schimbare importantă. Conform declarațiilor făcute de reprezentanții mărcii germane la jumătate anului trecut, din 2024, toate modelele constructorului vor avea o versiune complet electrică. Iar lucrurile sunt simplu de anticipat. Corsa, Mokka și Astra (sedan și break) au deja variante cu baterii, deci din ofertă lipsesc Crossland Electric și Grandland Electric, versiuni care ar urma să fie prezentate/lansate în 2024. Oficialii mărcii fac referire la “succesorul lui Crossland”, respectiv “succesorul lui Grandland”, deci n-ar fi exclus ca modelele pregătite de debut anul acesta să treacă și printr-o schimbare de nume. Dar asta rămâne de văzut.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Opel Corsa-e | 35.550 – 37.510 | 136 – 156 | 354 – 405 | Hatchback mic |
2. | Opel Mokka-e | 37.500 – 38.800 | 136 | 335 | SUV mic |
3. | Opel Astra Electric | NA | 156 | 416 | Hatchback/Break compact |
Peugeot
Și Peugeot se pregătește să treacă la o gamă cu câte un reprezentant electric în fiecare segment în care activează. e-208 și e-2008 sunt deja veterani, iar e-308 e gata să ajungă și el în România. Dar din 2024, constructorul francez va deschide vânzările și pentru noul e-3008. SUV-ul a fost prezentat acum câteva luni și este primul model de serie care folosește noua arhitectură STLA Medium a grupului Stellantis. Versiunea electrică va fi disponibilă în două variante de echipare (Allure și GT) și în trei variante de motorizare și baterii.
Intrarea în gamă va fi făcută de o versiune cu un motor electric cu 210 CP și baterie de 73 kWh (autonomie comunicată de 525 de kilometri). Varianta de mijloc va fi și cea mai eficientă: un motor electric cu 230 CP și baterie de 98 kWh (autonomie comunicată de 700 de kilometri). Vârful de gamă va avea două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, care vor livra un total de 320 CP. În cazul acestei versiuni, Peugeot anunță – momentan – doar bateria de 73 kWh (autonomie comunicată de 525 de km).
Tot în 2024 ar urma să asistăm și la debutul noilor e-408 (prezentare în septembrie) și e-5008 (prezentare în august). Rămâne de văzut dacă și debutul comercial va avea loc până la final de an.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomei (km) | Segment | |
1. | Peugeot e-208 | 35.500 – 39.600 | 136 – 156 | 362 – 400 | Hatchback mic |
2. | Peugeot e-2008 | 37.401 – 42.900 | 136 – 156 | 345 – 406 | SUV mic |
3. | Peugeot e-308 | NA | 156 | 400 | Hatchback/Break compact |
4. | Peugeot e-3008 | NA | 210 – 320 | 525 – 700 | SUV compact |
5. | Peugeot e-5008 | NA | NA | NA | SUV mediu |
6. | Peugeot e-408 | NA | NA | NA | Crossover compact/mediu |
Porsche
Porsche pregătește lansarea lui Macan EV, al doilea model al mărcii din portofoliul electric. SUV-ul va folosi noua platformă PPE, aceeași arhitectură pe care Audi o va introduce pe Q6 e-tron și A6 e-tron, modele care vor debuta și ele tot în 2024. Platforma PPE reprezintă un joint-venture – dacă îmi e permisă denumirea – între echipele Audi și Porsche și folosește tehnologie la 800V – așa cum se întâmplă deja în cazul modelelor Audi e-tron GT, respectiv Porsche Taycan.
Și dacă tot am amintit de Taycan, n-ar fi rău să menționez că producătorul german pregătește o serie de noutăți. Un exemplar de pre-serie a intrat deja pe Nurburgring și a stabilit un timp de 7 minute și 7.55 de secunde, valoare mai bună cu 25 de secunde față de cea a lui Taycan Turbo S Sport. În acest moment nu există alte informații, dar nu cred că e exclus ca Porsche să prezinte în 2024 un facelift pentru Taycan – cu tot cu această versiune de top care s-a apropiat masiv de performanța absolută a electricelor de serie care au ajuns pe Nurburgring (Rimac Nevera, 7 minute și 5,29 de secunde).
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Porsche Taycan | 98.689 – 204.522 | 408 – 761 | 445 – 508 | Sedan-coupé |
2. | Porsche Taycan Cross Turismo | 99.651 – 205.482 | 408 – 761 | 433 – 492 | Break/Crossover |
3. | Porsche Taycan Sport Turismo | 108.916 – 205.962 | 476 – 761 | 460 – 491 | Break/Crossover |
4. | Porsche Macan EV | NA | NA | NA | SUV mediu |
Renault
Gama de electrice Renault se transformă odată cu ieșirea din scenă a lui Zoe (producția globală e programată să se încheie în 30 martie). Pentru 2024, gama va fi formată din Megane E-Tech Electric și din Scenic E-Tech Electric. Spre finalul anului este așteptat să-și facă apariția și noul Renault 5 E-Tech Electric, model care dă tonul electricelor Renault de oraș în noua eră.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Renault Megane E-Tech Electric | 36.600 – 48.600 | 130 – 218 | 293 -448 | Hatchback/crossover compact |
2. | Renault Scenic E-Tech Electric | 39.900 – 47.500 | 170 – 220 | 430 – 625 | SUV/Crossover compact |
3. | Renault 5 E-Tech Electric | NA | NA | NA | Hatchback mic |
Seat
Seat rămâne printre ultimii constructori de volum care nu oferă în acest moment un model electric. Spaniolii se bazează pe hibridele plug-in din gamă și pe succesul înregistrat de Cupra, brand care în prezent are o electrică în gamă și se pregătește de lansarea celei de-a doua.
Škoda
În 2024, gama de electrice Škoda se extinde. Conform reprezentanților mărcii, în cursul acestui an va fi prezentat noul Elroq, un SUV cu baterii poziționat sub actualele electrice Enyaq și Enyaq Coupé. Pentru moment, constructorul ceh nu a publicat informații și nici fotografii cu viitorul SUV electric.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Škoda Enyaq | 45.991 – 54.096 | 180 – 264 | 397 – 544 | SUV compact/mediu |
2. | Škoda Enyaq Coupé | 54.096 – 62.890 | 204 – 299 | 522 – 553 | SUV compact/mediu |
3. | Škoda Elroq | NA | NA | NA | SUV mic/compact |
Smart
Smart, marcă deținută astăzi în coproprietate de Daimler și de compania chineză Geely, a adus pe piață unul dintre cele mai importante proiecte ale sale în noua eră electrică: Smart #1, un SUV de dimensiuni compacte. Modelul este deja disponibil pe anumite piețe europene, dar încă nu și în România. SUV-ul folosește un motor electric cu 272 CP și o baterie de 66 kWh care asigură o autonomie maximă de circa 440 de kilometri. Mulțumită celor de la Brabus, SUV-ul este oferit și într-o variantă cu două motoare electrice care dezvoltă 422 CP.
De asemenea, pe parcursul anului curent, Smart ar urma să aducă în Europa și noul #3, un SUV coupé expus în premieră la Shanghai în prima parte a anului trecut. Acesta va oferit în aceleași configurații motor-baterie disponibile și pe Smart #1. Rămâne de văzut dacă și când va ajunge în România.
În rest, clienții de pe piața locală pot comanda în continuare vechile EQ ForTwo și EQ ForTwo Cabrio.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Smart EQ ForTwo | 23.960 | 81 | 134 | Hatchback mini |
2. | Smart EQ ForTwo Cabrio | 27.420 | 81 | 131 | Cabrio mini |
2. | Smart #1 | NA | 272 – 422 | 310 – 420 | SUV compact |
3. | Smart #3 | NA | 272 – 422 | 325 – 435 | SUV coupe compact |
SsangYong
În acest moment, oferta de mașini electrice semnată de SsangYong conține un singur model: Korando e-Motion. SUV-ul folosește un singur motor electric cu 190 CP și o baterie care asigură o autonomie maximă de până la 346 de kilometri. În cursul anului curent, SsangYong a pus pe lista de premiere noul Torres EXV: un motor electric cu 207 CP și baterie de 73,4 kWh care asigură o autonomie de peste 400 de kilometri.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | SsangYong Korando e-Motion | 41.250 – 48.850 | 190 | 346 | SUV mediu |
2. | SsangYong Torres EXV | NA | 207 | ~400 | SUV compact |
Subaru
Subaru nu va aduce modificări portofoliului electric din gamă. Astfel, în 2024, singura opțiune va fi Solterra, un SUV dezvoltat pe platformă comună cu Toyota bZ4x și Lexus RZ. Modelul a fost prezentat încă de la finalul anului 2021, însă debutul comercial a întârziat. În România, debutul cu public a avut loc în toamna anului trecut, iar prețurile valabile pentru 2024 încă nu au fost comunicate.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Subaru Solterra | NA | 217 | 530 | SUV compact |
Tesla
Fie că îți place, fie că nu, Tesla a reușit să popularizeze mașinile electrice. Cam ăsta e adevărul. Dincolo de strategiile de marketing atipice (și aici mă refer la modul în care Elon Musk tratează lucrurile, nu la scăderile de prețuri practicate de companie) și de cum se împarte internetul în tabere atunci când Tesla mai face câte ceva, constructorul american vinde mașini. Punct.
În acest moment, în gama Tesla există 4 modele pe care le poți comanda în România: Model 3, Model Y, Model S și Model X. Despre Cybertruck încă nu se aude nimic la nivel european. Mai așteptăm.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Tesla Model 3 | 42.990 – 50.990 | 256 – 392 | 554 – 678 | Sedan mediu |
2. | Tesla Model S | 94.990 – 109.990 | 670 – 1020 | 600 – 634 | Sedan mare |
3. | Tesla Model Y | 47.240 – 59.990 | 256 – 437 | 455 – 533 | SUV mediu |
4. | Tesla Model X | 99.990 – 114.990 | 670 – 1.020 | 543 – 574 | SUV mare |
Toyota
Toyota a avut o abordare diferită în ceea ce privește mașinile cu sisteme alternative de propulsie. Mai întâi au fost hibrizii Toyota, iar avansul din piață luat de marca japoneză e vizibil. În schimb, partea de electrificare totală a fost abordată abia recent.
În 2024, în gama Toyota rămâne un singur reprezentant: bZ4X, SUV compact construit pe aceeași platformă cu cea a lui Lexus RZ450e și a lui Subaru Solterra. Anul acesta, constructorul japonez anunță și debutul versiunii de serie a conceptului Urban SUV, un model cu o treapă mai jos pe scara ierarhică vizavi de bZ4X. Totuși, niponii nu oferă informații cu privire la debutul comercial.
De asemenea, în oferta Toyota există și un model cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Se numește Mirai, însă nu este disponibil și în România.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Toyota bZ4X | 50.305 – 61.385 | 204 – 218 | 467 – 513 | SUV compact |
Volkswagen
Volkswagen rămâne și în 2024 producătorul de volum cu cea mai generoasă ofertă electrică. Pentru moment, anul curent o să aducă o singură noutate în portofoliu: ID.7 Tourer, versiunea break a sedanului de clasă medie lansat în urmă cu câteva luni.
La fel ca în 2023, clienții vor putea opta pentru gama compactă ID.3, ID.4 și ID.5, dar și pentru monovolumul ID. Buzz. Situația devine incertă în cazul lui e-Up!. Momentan, modelul de oraș este indisponibil, dar așa cum a revenit în 2023 în configurator, nu este exclus ca și anul acesta să reapară. Totuși, să nu uităm că ID.1 și ID.2 – viitoarele modele electrice mici ale mărcii germane – mai au de așteptat în stiva cu proiecte viitoare, deci nu-i deloc de neglijat aportului lui e-Up! în aceste condiții.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Volkswagen ID.3 | 43.406 – 48.734 | 204 | 429 – 559 | Hatchback compact |
2. | Volkswagen ID.4 | 36.195 – 60.727 | 148 – 340 | 345 – 550 | SUV compact |
3. | Volkswagen ID.5 | 53.673 – 63.415 | 174 – 299 | 512 – 534 | SUV compact |
4. | Volkswagen ID. Buzz | 60.137 | 204 | 416 | Monovolum compact |
5. | Volkswagen e-Up! | NA | 83 | 258 | Hatchback mini |
6. | Volkswagen ID.7 | 53.335 | 286 | 621 | Sedan mediu |
7. | Volkswagen ID.7 Tourer | NA | NA | NA | Break mediu |
Volvo
Gama de electrice Volvo s-a mărit consistent la final anului trecut. În primul rând, constructorul suedez a lansat EX30, un SUV de clasă mică menit să aducă public nou în familie. De asemenea, vedeta XC90 s-a transformat. Din toamna anului trecut, în configurator găsești și noul EX90, un SUV full-size cu până la șapte locuri care va înlocui treptat XC90.
De asemenea, tot pe parcursul lui 2023, Volvo a introdus o serie de actualizări modelelor XC40 electric și C40. Prin urmare, toată gama de electrice Volvo e fresh, iar în planurile cunoscute ale suedezilor nu apar lansări noi pentru 2024.
Model | Preț (Euro) | Putere (CP) | Autonomie (km) | Segment | |
1. | Volvo EX30 | 38.500 – 53.050 | 272 – 428 | 344 – 480 | SUV mic |
1. | Volvo XC40 | 50.650 – 67.440 | 231 – 408 | 411 – 471 | SUV compact |
2. | Volvo C40 | 53.000 – 68.940 | 231- 408 | 431- 577 | SUV compact |
3. | Volvo EX90 | 102.165 – 107.265 | 408 – 517 | 580 – 585 | SUV mare |