În mod tradițional, târgul Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas este considerat Revelionul pasionaților de tehnologie. E locul în care se întâlnesc, deopotrivă, producători consacrați și start-up-uri care vor să profite de expunerea mediatică și prezintă tot fel de dispozitive care au mai multe sau mai puține șanse să ajungă în producția de serie.
În ultimii ani, târgul este mai puțin despre telefoane și laptopuri – așa cum se obișnuia în trecut – și mai mult despre orice fel de gadget care ar putea ajunge cândva în casa ori pe lângă casa ta. De altfel, după ce în 2019, organizatorii Salonului Auto de la Detroit au renunțat la slotul tradițional din ianuarie în favoarea sezonului de toamnă, constructorii auto s-au reprofilat și au transformat CES inclusiv într-un soi de mini-salon auto.
Inițial, CES însemna doar concepte fanteziste pe patru roți, însă ediția din acest an ne-a adus, pe lângă imaginația mai mult sau mai puțin productivă a designerilor, și o serie de produse și servicii utile pe care le vei putea folosi mai repede decât te-ai fi gândit.
Volkswagen Golf 8 facelift
Probabil prezența de la CES 2024 care poate ajunge cel mai rapid în garajul tău este Volkswagen Golf 8 facelift. Constructorul german s-a limitat să prezinte modelul sub camuflaj, însă jurnaliștii prezenți în Las Vegas au avut oportunitatea să pătrundă în interior și să descopere că inginerii germani au înlocuit unele controale tactile, inclusiv dintre cele prezente pe volan, cu butoane fizice.
De asemenea, reprezentanții mărci au menționat, printre altele, lansarea unor noi sisteme de asistență, dar și modificări în gama de motorizări, care se vor reflecta, cel mai probabil, în puteri mai mari pentru unele unități de propulsie.
Cele mai recente informații arată că Golf 8 facelift va fi dezvăluit oficial până la sfârșitul lunii ianuarie, iar livrările ar urma să înceapă în vara acestui an.
Honda 0 Series: o nouă gamă de electrice din 2026
Honda va lansa în 2026 – mai întâi în Statele Unite – o nouă gamă de modele electrice: Honda 0 Series, ocazie cu care va fi inaugurat și un logo restilizat special pentru electrice, care va păstra litera H în centrul atenției.
Noua gamă va utiliza o platformă dezvoltată special pentru vehicule electrice, despre care japonezii afirmă că va oferi o podea coborâtă, timpi de încărcare estimați la numai 10-15 minute pentru plaja 15%-80%, o degradare a bateriei de numai 10% pe parcursul a 10 ani de utilizare și o gamă extinsă de sisteme de asistență și de siguranță.
În plus, japonezii promit ceea ce ei numesc ”design artistic”, concept exemplificat prin două prototipuri prezentate în Las Vegas: sedanul Honda Saloon și utilitara Honda Space-Hub. Nu are sens să-mi dau cu părerea despre design, mai ales că vorbim strict despre niște concepte, dar uite cum arată în detaliu:
Kia Platform Beyond Vehicle (PBV): utilitare electrice modulare
Au trecut deja 8 ani de când Grupul Volkswagen anunța serviciul de ride-sharing MOIA, prin care mai multe persoane călătoresc spre destinații diferite la bordul unui vehicul, de regulă o utilitară. În prezent, MOIA este activ doar in Hamburg și Hanovra, semn că astfel de servicii nu sunt încă atât de populare pe cât se aștepta constructorul german.
Chiar și așa, ideea a fost preluată, măcar la nivel de concept, și de alți producători. Cum ar fi Kia, care a prezentat la CES o gamă de cinci concepte pentru mobilitate urbană și nu numai sub numele Platform Beyond Vehicle (PBV).
Nu are sens să vorbim despre fiecare concept în parte, pentru că, din nou, sunt simple exerciții de design. Mai important este să înțelegem ce își propune Kia cu ele. Ideea sud-coreenilor este să dezvolte utilitare pe module care pot fi înlocuite ușor.
Scopul? Modularitatea asta va permite proprietarului să extindă gama de servicii pe care le poate oferi clienților: de la servicii de ride-sharing la livrări de bunuri, prin simple modificări aduse vehiculelor din flotă, fără necesitatea de a cumpăra altele. Asta înseamnă, de exemplu, că Fan Courier ar putea folosi astfel de utilitare pentru transportul coletelor, dar ar putea lansa și un serviciu de ride-sharing fără să cumpere o altă flotă de vehicule, ci printr-o reconversie a utilitarelor de marfă.
Si poate că nu pare neapărat ceva revoluționar, dar uite că Uber a semnat deja un acord cu Kia pentru a dezvolta împreună astfel de vehicule, semn că există potențial.
Hyundai Supernal S-A2
Când spui Hyundai te duci cu gândul la producătorul de mașini, însă în realitate vorbim despre un conglomerat care produce, pe lângă un anumit Ioniq 5 din garajul Autocritica, și oțel (prin Hyundai Steel) sau roboți (prin compania Boston Dynamics), dar care furnizează și servicii financiare prin Hyundai Capital. Așa că n-ar trebui să fie o surpriză că deține și un producător de vehicule aeriene.
Se numește Supernal, iar compania a prezentat la CES o nouă versiune a unui eVTOL (Electric Vertical Take-off and Landing), adică un vehicul electric cu decolare și aterizare verticală.
Hyundai S-A2 este un concept de eVTOL care calcă pe urmele predecesorului prezentat tot la CES, dar în urmă cu 4 ani. Seamănă și, din punct de vedere funcțional, este foarte asemănător cu un elicopter, însă mult mai silențios: 65 dB la decolare și aterizare și numai 45 dB în plan orizontal. Poate transporta până la 4 pasageri, ajunge la cel mult 450 de metri înălțime și are o autonomie de 40-65 de kilometri.
Utilitatea? Mijloc rapid de transport în mediul urban, atunci când vrei să „fentezi” traficul. Sigur că prețul unei călătorii va fi ridicat, așa că aș spune că va fi ideal în special pentru pasagerii business ai companiilor aeriene care vor să ajungă mai repede la aeroport. Hyundai promite o versiune de serie până în 2028, dar într-un astfel de domeniu poți să iei asta mai degrabă ca pe o simplă estimare. Oricum, e posibil să fie disponibil mai repede decât metroul de la Aeroportul Henri Coandă.
Google Maps introduce funcții utile pentru mașini electrice
Google a anunțat că aplicația de navigație Google Maps va include câteva funcții utile pentru mașinile electrice compatibile cu Android Auto. Astfel, aplicația va estima procentul de baterie cu care ajungi la destinație în funcție de traseu și de datele tehnice ale mașinii pe care o conduci. În plus, dacă bateria este insuficientă, Google Maps îți va recomanda o serie de stații de încărcare de pe traseu și va estima inclusiv timpul pe care îl vei petrece la încărcat, în funcție de puterea de încărcare a stației și de viteza de încărcare suportată de baterie.
Primele modele care vor primi aceste funcții în următoarele luni sunt Ford Mustang Mach-E și Ford F-150 Lightning (ultimul disponibil doar în SUA), însă mă aștept ca aceste funcții să fie integrate treptat de toți producătorii care folosesc Android Auto.
Astfel de funcții nu reprezintă noutăți absolute pentru industrie, întrucât sunt deja disponibile, printre altele, pe modelele Tesla chiar în aplicația Google Maps sau pe Hyundai Ioniq 5 în aplicația de navigație a constructorului sud-coreean. Totuși, integrarea acestor funcții în Google Maps va simplifica utilizarea lor, întrucât aplicațiile de navigație ale constructorilor nu sunt la fel de bine dezvoltate precum Google Maps, în special în privința punctelor de interes.
Pe lângă aceste funcții, Google a anunțat că browserul Chrome și aplicația The Weather Channel vor fi disponibile pe mașini în versiuni Beta, începând cu unele modele Volvo și Polestar.
ChatGPT pe mașinile Volkswagen și Skoda
Grupul Volkswagen a anunțat că va integra chatbot-ul ChatGPT dezvoltat de OpenAI pe mai multe modele ale mărcilor Volkswagen și Škoda. În cazul Volkswagen, pe viitorul Golf 8 facelift, noile generații Passat și Tiguan și pe gama de electrice formată din ID.3, ID.4, ID.5 și ID.7, iar în cazul Škoda pe Enyaq, Octavia și noile generații Superb și Kodiaq.
Metoda de implementare este mult mai complexă decât pare la prima vedere. În cazul mărcii Volkswagen, ChatGPT este integrat în asistentul vocal IDA deja existent prin intermediul unei platforme software dezvoltată de o companie terță, pe nume Cerence.
În acest stadiu nu este foarte clar, cel puțin pentru mine, la ce poate fi util ChatGPT în mașină. Teoretic îl poți întreba ce restaurante tradiționale îți recomandă pe ruta București – Brașov, doar că versiunea gratuită a lui ChatGPT are acces la o bază de date offline mai veche, în timp ce versiunea ChatGPT Plus capabilă să acceseze date online costă 20 de dolari pe lună.
Apropo de asta, Volkswagen nu menționează dacă va include pe mașini ChatGPT sau ChatGPT Plus, dar uite ce fac rivalii: DS a anunțat la finalul anului trecut că va integra ChatGPT pe modelele sale și că activarea asistentului AI până în 29 februarie 2024 oferă proprietarului șase luni de utilizare gratuită. Aceasta formulare sugerează că serviciul va fi disponibil ulterior contra-cost, însă DS nu a oferit încă detalii suplimentare pe acest subiect.
Dacă mă întrebi pe mine, ChatGPT nu va aduce niciun beneficiu real pe termen scurt, însă tot mai mulți producători îl vor integra pe mașini de teamă să nu piardă „trenul”, în ideea că peste câțiva ani nu va exista nicio mașină nouă fără ChatGPT.
Alte concepte lansate la CES 2024
Pe lângă aceste produse aflate mai aproape sau mai departe de producția de serie, la CES au apărut și o serie de concepte despre care nu putem ști dacă vor putea ajunge la un moment dat la clienții finali. Uite pe scurt câteva dintre ele:
- Mullen Five RS este un potențial rival pentru Tesla Model X Plaid cu două motoare electrice care asigură 1.000 de cai putere și tracțiune integrală. Promite o viteză maximă de 320 km/h și o platformă de 800 de volți pentru încărcarea rapidă a bateriei. Sunt sceptic pentru că Mullen este un start-up american care în prezent are în gamă doar modele construite de diverși producători din China peste care a aplicat propria siglă, chiar dacă poți deja să rezervi un exemplar cu un avans de 500 de dolari.
- Xpeng AeroHT eVTOL Flying Car este o mașină zburătoare. Mai exact, o mașină electrică cu un set de elice din fibră de carbon pliabile pe care le poți utiliza pentru a zbura spre destinația finală. Dacă mă întrebi pe mine, este strict un exercițiu de design menit să atragă ochii și nimic mai mult.
- VinFast Wild este un pickup electric cu benă extensibilă in interior, în spațiul ocupat de cele două locuri din spate. În plus, sistemul este complet electric, ceea ce înseamnă că, printr-o simplă apăsare de buton, scaunele din spate se pliază pentru a permite extinderea automată a benei. Cel puțin pentru moment nu există planuri pentru o producție de serie.
- Conceptul Afeela dezvoltat de Sony Honda Mobility a primit o actualizare de design care include, în mod atipic pentru un concept, revenirea la oglinzile laterale tradiționale în locul camerelor video. Conceptul are acum câte un motor electric de 244 CP pe fiecare punte și o baterie de 91 kWh care se încarcă cu până la 150 kW, semn că vorbim despre o platformă de 400 de volți pe un concept într-o perioadă în care pe piață apar modele electrice de serie cu platformă de 800 de volți și viteze de încărcare de peste 200 kW.
- BMW a prezentat o pereche de ochelari cu realitate augmentată pe care o poți purta la volan pentru a vedea o serie de informații utile, cum ar fi traseul aplicației de navigație sau limita de viteză pe sectorul de drum. Sună cunoscut? Conceptul este foarte asemănător cu Google Glass, iar utilitatea practică este discutabilă în contextul în care funcțiile acestor ochelari sunt afișate sugestiv pe Head-up Display-uri cu dimensiuni tot mai generoase.
CES rămâne în continuare unul dintre cele mai bune locuri în care expozanții își prezintă viziunile pentru viitor, însă ediția din acest an a arătat că, cel puțin pentru constructorii auto, evenimentul găzduit de Las Vegas reprezintă inclusiv o oportunitate pentru a prezenta diverse produse care vor fi disponibile în curând pentru publicul larg.