Autocritica Squad reprezintă România în Campionatul Mondial FIA de Regularitate cu Mașini Electrice

În 2023, echipajul de competiții de regularitate Autocritica Squad va lua startul într-un sezon aproape complet în Campionatului Mondial FIA de Regularitate cu Mașini Electrice. Prima etapă e pe gheață și zăpadă în Suedia.

N-au trecut nici două luni de la momentul în care Autocritica Squad bifa prima participare la un eveniment internațional. Se întâmpla în Dolomiți, Italia, la ultima etapă a Campionatului Mondial FIA de Regularitate cu Mașini Electrice (sau FIA EcoRally Cup).

Și cum unul dintre membrii echipajului Autocritica Squad – nu dau nume, dar sigur nu sunt eu – a fost entuziasmat de idee și de modul în care se desfășoară aceste competiții, în programul Autocritica din 2023 au apărut o serie de evenimente notate cu FIA EcoRally Cup 2023.

Sezon aproape complet

În timp ce unii dintre noi puneau cozonacii în tăvi și-i dădeau la cuptor sau fugeau prin magazine după ingredientele salatei boeuf – eu adaug și mazăre -, alții dădeau refresh pe site-ul FIA în speranța că cineva din organizare va urca și calendarul pentru sezonul 2023 al competiției de regularitate cu electrice. Și s-a lăsat cu zâmbete largi, cu planuri mari – până la final de an – și cu o decizie comună care ar trebui să acopere nevoile în materie de adrenalină.

Anul acesta, calendarul are 9 etape, dar cum trebuie să mai stăm cu familiile și să și publicăm pe Autocritica, am ales să participăm la 7 dintre aceste raliuri.

Calendarul FIA Eco Rally Cup 2023.

N-o să le trec cu liniuță pe cele pe care, momentan, ne dorim să le bifăm, pentru că-i posibil ca lucrurile să se modifice pe parcurs. Nu știi niciodată când se însoară cel mai bun prieten și trebuie să anulezi tot. Sau când ai nevoie de puncte și renunți la orice programare pentru a fi prezent la Bilbao. Dar le ținem evidența și raportăm înainte, în direct și după fiecare eveniment pe care îl vom bifa. Pe site, pe Facebook, pe Instagram și YouTube. Pachet social media complet.

Și pentru că luna ianuarie nu-i una dintre cele mai aglomerate în industria auto, am decis să începem sezonul cu etapa de deschidere a campionatului: Östersund Winter Eco Rally din Suedia.

După ce în sezonul anterior am participat la etapa din Italia a competiției, pe care am văzut-o ca pe un soi de test de performanță și aptitudini, suntem fericiți că putem să luăm startul acum într-un sezon complet al acestei competiții fascinante. Știm la ce să ne așteptăm, pentru că e un campionat în care echipajele au foarte multă experiență în regularitatea cu mașini electrice sau clasice, deci concurența este la nivel înalt. Însă sunt convins că experiența copilotului din echipajul nostru și concentrarea ne vor ajuta să adunăm puncte importante pe parcursul sezonului pentru Autocritica Squad.

Mircea Meșter.

Ideea a pornit de la o glumă inofensivă și s-a transformat într-un proiect la care acum un an sigur nu visam. Să concurez într-un campionat FIA care prinde tracțiune nu înseamnă doar un plus în palmaresul personal, ci reprezintă un vot de încredere acordat viitorului electric, mai ales că la baza piramidei mele ca sportiv cu sfert de normă au stat întotdeauna vehiculele istorice. Nu-mi place să supralicitez și nici să fac pronosticuri pentru finalul de campionat. O să luăm fiecare etapă ca fiind de sine stătătoare fără să ne gândim neapărat la rezultatul sub care se trage linie. Uneori, experiența dobândită e de două ori mai valoroasă decât așa-zisa performanță obținută într-o conjunctură favorabilă.

Cornel Șocariciu.

Provocările etapei

Etapa din Suedia nu-i tipică deloc acestui tip de campionat. Și asta pentru că organizatorii ne-au anunțat încă de la început că traseul pe care îl vom avea de parcurs o să fie 100% acoperit cu zăpadă sau gheață. Lucru pe care nu-l vom experimenta la nicio altă etapă.

Ce mai înseamnă asta? Obligatoriu anvelope de iarnă sau, preferabil, cu ținte.

Partea bună: Mircea a mai condus de vreo câteva ori pe drumurile înghețate din nordul Europei, deci mă aștept să-și amintească de tehnicile de pilotaj specifice acestei suprafețe.

Competiția de regularitate a fost împărțită în două zile de concurs, 27 și 28 ianuarie, iar dintre cei aproape 400 de kilometri pe care îi avem de parcurs, 260 vor fi împărțiți în probe speciale.

Organizatorii anunță temperaturi cuprinse între -10 și 0 grade Celsius, motiv numai bun pentru a le răspunde și celor care sunt curioși cum se comportă o electrică în astfel de condiții și, mai ales, ce autonomie are. Să nu uit, regulamentul specifică faptul că echipajele n-au voie să închidă climatizarea pe parcursul raliului: deci sper să nu apară comentarii specifice pe marginea acestui subiect.

Regulamente noi

Campionatul FIA Eco Rally Cup este descris ca fiind unul de regularitate (aici am descris pe larg ce este acela un raliu de regularitate) și eficiență, iar asta înseamnă că nu sunt punctate doar performanțele pe probele speciale – cele în care organizatorii verifică constanța cu care merg echipajele – ci și consumul.

La etapa din Italia de anul trecut am observat o serie de scăpări în regulamentul FIA care viza partea de eficiență. Și n-am ținut doar pentru noi. Am comunicat anumite lucruri către reprezentantul delegat FIA la evenimentul din Dolomiți. Și au fost și alții care au avut păreri similare.

În urma acestor mențiuni, FIA a modificat, pe ici și colo, regulamentul pentru 2023. Dacă până în sezonul trecut, eficiența era calculată pe întreg raliul (etapele de legătură și probele speciale), de anul acesta, eficiența va fi monitorizată doar pe probele speciale. S-a pus la punct un sistem care înregistrează datele cu un aparat legat la OBD-ul mașinii.

Tot de anul acesta au fost introduse și o serie de penalizări pentru cei care adoptă un stil de condus mult prea economic – cu trimitere directă la cei care până acum obișnuiau să meargă cu 30 km/h pe drumuri cu limită de 90 km/h. Iar penalizările constau în procente suplimentare adăugate rezultatului final obținut în dreptul eficienței.

În rest, lucrurile rămân ca până acum. La final de etapă vor exista trei clasamente: câte unul pentru fiecare componentă (regularitate, respectiv eficiență) și unul general care le combină pe cele două în procente egale. La fel ca în Formula 1, punctele se acordă până la locul al zecelea.

Și pentru că în primul nostru raliu internațional am reușit să câștigăm o probă specială și să terminăm o zi de concurs pe locul al doilea, am considerat că e momentul să facem și un upgrade pe instrumentele de măsurare. Adio, aplicații mobile. Bine ai venit, aparatură pentru profesioniști.

Aparent, criza microcipurilor a lovit nu doar în sectorul auto, motiv pentru care, tripmasterul – instrumentul cu care poți măsura cu precizie distanța parcursă – comandat la început de decembrie a venit fix cu o zi înaintea plecării în Suedia. L-am testat, dar nu pe cât ne-am fi dorit și nu în condiții de competiție. Dar îi descoperim noi secretele în cele două zile de concurs din Suedia.

Partenerii

Pentru că Mircea are în garaj o electrică, cel mai ușor e să o punem la treabă. Drept urmare, materialul de concurs Autocritica Squad pentru sezonul 2023 în FIA Eco Rally Cup rămâne cruiserul familiei Meșter: Hyundai Ioniq 5. Dacă ești interesat de detalii complexe despre subiect și despre modul în care arată viața cu o mașină electrică, ai aici o secțiune dedicată.

La drum lung ne bazăm pe anvelopele Michelin, un producător care a avut o implicare incontestabilă în dezvoltarea siguranței auto la scară istorică și care astăzi face pasul spre o industrie auto mult mai atentă la mediul înconjurător. Michelin este în prezent singurul producător care oferă publicului larg posibilitatea de a alege între două game de anvelope destinate în special vehiculelor electrice de nouă generație. Michelin ePrimacy este concepută pentru mașinile de dimensiuni medii și mari, în timp ce Michelin Pilot Sport EV a fost concepută pentru mașinile electrice sport de înaltă performanță. Iar faptul că Michelin este un nume care nu are nevoie de prezentare în sporturile cu motor e o altă dovadă a faptului că avem susținerea unui brand imens.

Renovatio, prin rețeaua de stații de încărcare e-charge, este pionierul soluțiilor de încărcare pentru mașini electrice în România și este un nume cunoscut de absolut toți posesorii de mașini electrice din România și nu numai. Rețeaua actuală de stații Renovatio este cea mai vastă din România, compania se află în centrul unor proiecte europene foarte importante de dezvoltare a infrastructurii dedicate, iar noi vom profita și de încărcarea în roaming pentru a alimenta cu ajutorul contului Renovatio la stațiile ultrarapide de pe întregul continent.