Mașinile electrice cu autonomie de peste 600 de kilometri disponibile în România în 2025

Oferta curentă de electrice e din ce în ce mai bogată. Prin urmare, am decis să facem o listă cu electricele disponibile în România ale căror autonomii comunicate de producători trec de 600 de kilometri.

Scoateți o foaie de hârtie. Autonomia la control.

În ultimii ani am tot participat la teste, conferințe, expoziții și prezentări cu și despre electrice în care accentul era pus pe autonomie. “Modelul cutare poate să meargă cu un plin al bateriei peste 400 de kilometri, peste 500 de kilometri” și tot așa. Ei bine, din punctul meu de vedere, autonomia unei mașini electrice e doar o parte din întregul pachet care ar trebui să convingă publicul că bateriile sunt alternative viabile la dinozaurii dispăruți și readuși la viață de industria petrolieră sub formă de carburanți.

Pe lângă autonomia suficientă (unde suficient are un grad diferit de înțelegere pentru fiecare utilizator în parte; cine sunt eu să mă pun împotriva bucuriei celor care fac București – Paris în mai puțin de o zi), producătorii ar trebui să arate cu degetul și spre caracteristicile de încărcare ale bateriilor. Dar ăsta e un subiect pe care l-aș trata într-un material separat. Să nu încurcăm borcanele.

Prin urmare, în rubrica de astăzi mă voi axa pe modelele electrice cu cele mai bune valori de autonomie disponibile în România în 2025. Așa cum probabil intuiești, toate valorile pe care le vei citi vor fi cele oficiale, comunicate de producător în urma testelor de omologare. Mi-ar fi imposibil să vorbesc despre se întâmplă “la -20 de grade Celsius înzăpeziți în coloană pe Valea Prahovei”. Bine, nici n-ar fi relevant, dar discuția asta se încadrează, din nou, la o altă categorie.

Iar pentru ca lucrurile să fie și mai simplu de urmărit, n-o să mai îndoi informația esențială cu paragrafe descriptive kilometrice, ci mă voi rezuma la câteva fraze și mai apoi voi apela la Măria Sa tabelul. Coloane și rânduri completate doar cu datele importante.

Dar până să ajung la tabel, cred că ar trebui să dau o definiție, din punct de vedere personal (deci vorbim despre o chestie cât se poate de subiectivă), asupra unei autonomii mari. Consider că bariera celor 600 de kilometri e referința, prin urmare, în tabelul de la final voi pune în ordine descrescătoare electricele ale căror caracteristici tehnice specificate de producător trec de valoarea amintită anterior.

Audi

Gama de electrice Audi e una bine conturată, iar cele mai recente modele introduse în portofoliu trec de bariera celor 600 de kilometri. Audi A6 e-tron (împreună cu versiunea Avant), SUV-ul Q6 e-tron (împreună cu varianta mai cocoșată Q6 e-tron Sportback) și e-tron GT facelift reușesc să pună în fața utilizatorilor autonomii bune și foarte bune.

Nu sunt de omis nici Q8 e-tron sau Q4 e-tron (cu al său alter ego coupé-ish Q4 e-tron Sportback), însă cele două SUV-uri aflate la capetele intervalului propun soluții tehnice cu autonomii ceva mai mici decât limita pe care am impus-o.

BMW

La fel ca Audi, și BMW are o gamă de electrice pusă la punct, tot cu accent mai mare aplecat asupra SUV-urilor. Asta se cere, asta se dezvoltă, mi se pare normal. În grupul modelelor care trec de 600 de kilometri autonomie se află vârfurile de gamă BMW iX și BMW i7. Recent, iX a primit un facelift care plusează atât la capitolul performanțe, cât și în departamentul eficiență.

Din oferta curentă de electrice fac parte și iX1, iX2, iX3, i4 și i5 în versiuni sedan și break.

Cupra

În prezent, în gama Cupra există două modele electrice: Born și Tavanscan. Pentru niciuna dintre cele două producătorul nu are în ofertă o versiune care să treacă de 600 de kilometri autonomie cu un plin al bateriei. Totuși, am decis să fac și câteva excepții (mai exact, două) în acest articol. Prin urmare, pun în tabel versiunea VZ a lui Born, pentru care Cupra anunță 594 de kilometri cu un plin.

Cupra Born VZ.

Ford

Cu excepția lui Ford Puma Gen-E, primul autoturism electric produs în România, restul gamei Ford are reprezentanți care pun pe hârtie autonomii mai mari de 600 de kilometri. Vorbim despre duoul ExplorerCapri (modele lansate pe platforma MEB a grupului Volkswagen ca parte a unui parteneriat) și Mustang Mach-E.

Hyundai

Hyundai este unul dintre constructorii de volum care a înțeles electrificarea foarte bine. Producătorul asiatic nu doar că a venit cu o gamă nouă de modele, dar a plusat pe ce înseamnă tehnologie: platformă la 800V cu caracteristici de încărcare foarte bune și un pachet eficient pe axa baterie-motor electric. Prin urmare, în oferta Hyundai de acum, Ioniq 6 are versiuni care trec de 600 de kilometri autonomie. Nu și hatchbackul/crossoverul Ioniq 5. Pentru cine vrea un SUV electric Hyundai cu tehnologii de top, din acest an, în gamă intră și SUV-ul mare Ioniq 9 (modelul încă nu a fost lansat oficial în România, prin urmare nu există prețuri pentru el).

Cu rol de entry level al gamei de electrice îl avem pe veteranul Kona, iar de anul acesta a intrat și mini-crossoverul Inster.

Kia

La fel ca Hyundai, Kia a adus în fața publicului o gamă interesantă de electrice. EV6 și EV9 sunt două modele reprezentantive pentru gama electrică a mărcii, însă niciuna nu trece de bariera celor 600 de kilometri. Dar o face nou venitul EV3, un SUV de clasă mică, numai bun să-l vezi drept o alternativă pentru Niro (mai ales dacă nu pui neapărat preț pe cei 10 centimetri în plus ai acestuia din urmă).

Kia EV3.

Mercedes-Benz

În ultimii ani, Mercedes-Benz a reușit să croiască un portofoliu de electrice consistent. Gama de SUV-uri e electrică în totalitate (de la EQA la EQS SUV), ba chiar și Clasa G are de acum o variantă cu baterii. Pe partea de “limuzine” (dacă îmi e permis termenul ăsta), doar vârfurile gamei au câte un alter ego electric, mai precis EQE și EQS, care fac parte din lista modelelor mărcii care trec de 600 de kilometri autonomie. Tot în această categorie intră și SUV-urile EQE și EQS. Practic, frații de platformă.

Peugeot

Peugeot 5008, cel mai mare SUV pe care marca franceză îl are în gamă este, totodată, și liderul portofoliului de electrice în materie de autonomie. Conform omologării, versiunea Long Range a lui e-5008 (pentru că așa se cheamă varianta cu baterii) poate parcurge 668 de kilometri cu o singură încărcare.

Porsche

Porsche are două electrice în gamă și amândouă sunt capabile să treacă de 600 de kilometri cu o singură încărcare. Primul, în ordinea apariției pe piață, a fost Taycan, model ajuns acum la primul facelift și la o gamă formată din trei versiuni de caroserie: Taycan, Sport Turismo și Cross Turismo. Nou venitul este Macan, un SUV care, până la noi detalii oficiale, ștampilate și aprobate, intră în portofoliu doar în variantă electrică.

Renault

Renault a ales ca modelele sale electrice să continue să poarte numele care au făcut istorie de-a lungul vremii. Așa se face că în gama producătorului francez există Megane electric, Scenic electric, iar de puțină vreme Renault 5 și 4. Dintre acestea, doar o variantă a lui Scenic e capabilă să treacă de bariera celor 600 de kilometri.

Renault Scenic E-Tech Electric.

Škoda

O spun din perspectivă personală: în acest moment, Škoda a rămas în Grupul Volkswagen să ducă mai departe tradiția modelelor cu motoare cu ardere internă. Poți să vezi marca din Mlada Boleslav ca pe un bastion pentru ICE-uri (cum spun englezii). De ce consider asta? Cehii n-au făcut mare push cu Enyaq, singura electrică disponibilă în gamă până acum câteva luni. Recent, în portofoliu a apărut și Elroq, tot un SUV, dar cu dimensiuni undeva la limita segmentelor subcompact-compact. Recent, Enyaq a trecut printr-un facelift, iar odată cu el și autonomia a fost ușor îmbunătățită. Niciuna dintre versiuni nu trece de 600 de kilometri, dar voi mai da o derogare (așa cum am făcut și cu Cupra Born VZ), întrucât varianta Enyaq Coupe 85 (un singur motor electric și baterie de 82 kWh) ajunge cu cifrele WLTP la 596 de kilometri.

Skoda Enyaq și Enyaq Coupe.

Tesla

Dintre cele patru modele Tesla disponibile acum în România, trei intră în categoria mașinilor cu o autonomie mai mare de 600 de kilometri. În ordinea numerelor de pe tricou: Model 3 Highland, Model Y și Model S. O să fac o mică paranteză: recent, Tesla a introdus și în configuratorul pentru piețele europene varianta facelift a lui Model Y (Juniper), dar doar într-o echipare de lansare. Până vom avea și omologarea europeană pentru toate versiunile, în tabel există informațiile despre varianta pre-facelift, încă disponibilă pentru comenzi.

Volkswagen

Familia de electrice ID a crescut de la an la an, iar odată cu prima actualizare importantă adusă lui ID.3 (primul venit în arborele genealogic ID), hatchback-ul trece de borna celor 600 de kilometri WLTP. De asemenea, vârful de gamă ID.7 (atât versiunea sedan, cât și break-ul) poate să facă același lucru.

Volvo

Volvo are un plan clar cu privire la electrificarea gamei, iar printre noutățile aduse de constructorul suedez în ultimul an se numără și EX90, un alter ego electric al lui XC90 (model care va fi disponibil în continuare în paralel). Iar EX90, cel mai mare SUV electric al mărcii e și singurul model din gamă care poate oferi peste 600 de kilometri autonomie cu o singură încărcare.

Volvo EX90.

Lista electricelor cu cele mai bune valori de autonomie

Disclaimer: în cazul în care un model are mai multe versiuni de motorizare care trec de limita celor 600 de kilometri, în tabel apare varianta cu cea mai mare autonomie comunicată. Acest fapt îl voi semnaliza cu asterisc. Prețurile pe care le regăsești în tabel sunt cele de listă, fără bonusuri guvernamentale și fără diverse programe de reduceri oferite de producători.