N-aș putea să-ți spun exact de ce, dar am sentimentul că cei care vor să-și cumpere astăzi o mașină din segmentul subcompact nu au deloc o viață ușoară. Cine știe, s-ar putea ca dificultatea să provină din faptul că, indiferent că vrei un hatchback subcompact sau un SUV subcompact, ai de ales între circa 20 de modele de la cei mai diverși producători de pe piață. Pentru că, nu-i așa, concurența este sănătoasă și benefică pentru clientul final, doar că de la o limită încolo devine efectiv greu să alegi cea mai bună opțiune.
Bănuiesc că un sentiment asemănător nutresc și oamenii responsabili să pună mașinile astea pe piață. Pentru că atunci când dezvolți o subcompactă nouă sau lucrezi la o nouă generație a unui model deja existent trebuie să-ți storci creierii pentru a putea să plasezi în showroom o mașină care să iasă cu ceva în evidență comparativ nu cu unul, nu cu doi sau trei, ci cu vreo 20 rivali de pe piață.
Vestea bună este că această concurență puternică generează din partea constructorilor reacții pe care unii le pot considera radicale. Iar unele reacții vin tocmai din îndepărtata Japonie, acolo unde designerii și inginerii Honda au scos din joben noua generație HR-V, disponibilă deja de câteva luni și pe piața din România. Uite-l aici în testul urban pe care l-am făcut pe Autocritica acum câteva săptămâni.
Design simplificat și maturizat
Ne-am obișnuit deja ca, în unele cazuri, nici măcar noile generații ale modelelor să nu aducă schimbări majore comparativ cu predecesorii lor. Japonezii au simțit însă că trebuie să vină cu ceva proaspăt pe a treia generație a lui HR-V (deh, concurența!) și, dacă mă întrebi pe mine, SUV-ul subcompact nu dezamăgește la acest capitol.
În principiu, noul HR-V are un design mai simplu, mai curat și mai modern, iar liniile sale sunt conturate în așa fel încât să-ți lase senzația că SUV-ul ăsta subcompact este de fapt mai mare decât o arată cifrele seci de pe fișa tehnică. Asta se întâmplă, probabil, și pentru că gardă la sol a crescut la 188 de milimetri, dar și datorită jantelor de 18 inchi, în timp ce înălțimea plafonului a coborât cu 20 de milimetri.
Partea și mai interesantă este că noul HR-V chiar este mai mare, dar nu atunci când măsori lungimea exterioară cu ruleta (a rămas tot la pragul de 4,34 metri), ci atunci când pătrunzi în interior. Asta pentru că poziția la volan e ridicată cu 10 mm, iar spațiul la genunchi pentru pasagerii din spate a crescut cu 35 mm. Bonus: sistemul Magic Seats, care îți permite să ridici bancheta spate pentru a transporta obiecte mai voluminoase, este în continuare prezent la datorie.
Toate astea au fost posibile pentru că inginerii Honda au reușit să micșoreze anumite componente și să reconfigureze poziționarea altora pentru a genera mai mult spațiu la interior pentru șofer și pasageri. Iar dacă vreun prieten te pune în dificultate și te întreabă ce componente au fost reașezate, mai bine îi răspunzi că totul se bazează pe (sănătosul) principiu Honda “Man-Maximum, Machine-Minimum”. Sau, mai pe românește, tehnologia există pentru a servi șoferul și pasagerul, nu mașina.
De altfel, în această categorie intră foarte bine și sistemul Air Diffusion, întrucât inginerii au studiat intens problema și au decis să reconfigureze aerul condiționat prin guri de ventilație în forma literei L în colțurile planșei de bord. În acest fel, șoferul și pasagerii nu mai simt aerul direct în față, iar acest lucru oferă un confort sporit cu atât mai important în prezent, când perioadele caniculare pot alterna rapid cu zilele friguroase aproape indiferent de luna în care ne aflăm.
Iar simplificarea de care pomeneam mai sus nu se aplică doar la nivelul designului exterior, ci și în cazul noii interfețe adoptate pentru ecranul touch cu diagonala de 9 inchi disponibil pe orice HR-V, indiferent de nivelul de echipare ales. Japonezii afirmă că au simplificat interfața pentru ca timpul de utilizare pentru activarea celor mai folosite funcții și setări să scadă la jumătate comparativ cu precedenta generație. Îmbunătățirea este posibilă în primul rând datorită adoptării unei interfețe de navigare asemănătoare cu cele disponibile pe smartphone-uri, în special prin swipe-uri pentru a naviga prin pagini și liste de opțiune. În plus, tot din lumea telefoanelor mobile vine și opțiunea de personalizare prin care poți seta diverse scurtături pe ecranul principal pentru funcțiile pe care le folosești în mod uzual.
Un sistem hibrid inedit
Honda și-a luat angajamentul ca fiecare model din gamă să aibă o versiune hibridă sau electrică până la sfârșitul anului 2022. Și ăsta este doar un pas intermediar într-o trazitie la finalul căreia japonezii își propun ca, în 2040, să vândă doar mașini electrice pe principalele piețe ale lumii.
Am făcut paranteza asta scurtă pentru a înțelege mai bine motivele pentru care noua generație Honda HR-V este disponibilă pe piață doar în versiune hibridă. Ai putea spune că piața auto este deja “inundată” de hibrizi, așa că ce aduce nou HR-V până la urmă? Ei bine, la fel ca și celelalte modele Honda de pe piața europeană, HR-V mizează pe un sistem hibrid inedit care include un motor aspirat pe benzină de 1,5 litri cu 107 cai putere, un motor electric care joacă rol de generator, un alt motor electric de 131 de cai putere care pune roțile în mișcare, o baterie Li-Ion de 1,1 kWh și o cutie automată e-CVT.
Pe scurt, ansamblul ăsta se numește e:HEV. Pe lung, vorbim despre un hibrid serie-paralel în cadrul căruia motorul termic acționează generatorul, iar acesta din urmă produce energia electrică necesară pentru motorul electric de 131 CP care pune roțile în mișcare. Surplusul de energie electrică este transferat în baterie pentru a fi utilizat ulterior.
Pe baza acestui principiu de funcționare, HR-V rulează până la 91% din timp în mod electric atunci când te deplasezi în oraș la viteze de până la 40 km/h. O să mă tragi de mânecă să-mi spui că asta nu înseamnă că HR-V rulează fără emisii, pentru că energia electrică este produsă, de fapt, de motorul termic alimentat cu benzină. Și ai dreptate, dar există un dar: motorul cu ardere internă funcționează pe o plajă optimă de turații, iar asta se traduce printr-un consum mic de carburant.
Colegul meu Cornel a testat deja în condiții reale acest sistem hibrid chiar pe noua generație HR-V, într-un scenariu în care a străbătut Bucureștiul de la nord la sud și de la est la vest. Cum sună un consum mediu de 3,8 litri/100 kilometri pe un traseu urban aglomerat de aproape 80 de kilometri?
Cât consumă HR-V la drum lung? Vom vedea împreună în Cars & Roads by Michelin. Pentru că modelul japonez va fi unul dintre SUV-urile hibride care vor fi testate vreme de peste o săptămână pe lungimea a 2000 de kilometri prin țară. De 14 jurnaliști diferiți, cu stiluri diferite de condus. Mai relevant de atât nu prea ai unde să citești.
Din punctul meu de vedere, partea și mai bună este că tu, ca șofer, nici nu trebuie să-ți bați capul cu ce mod de funcționare să alegi între electric, hibrid și termic, pentru că cel mai eficient mod de rulare este selectat automat de un computer care estimează mai bine lucrurile astea decât tine pe baza unor calcule matematice despre care ar fi mai bine să nu intrăm în detalii inutile. În schimb, tu poți alege dacă mergi pe modul Sport, Normal sau Eco.
Indiferent de selecția ta, Honda îți promite un confort sporit, și asta pentru că noua generație beneficiază de o structură mai rigidă și de îmbunătățiri extinse la nivelul sistemului de frânare, a direcției sau a suspensiilor. La rândul său, sistemul Agile Handling Assist (AHA) îmbunătățește stabilitatea dinamică a mașinii, în special atunci când ești nevoit să inițiezi o manevră bruscă de schimbare a direcției pentru a evita un obstacol.
Pentru tine, ca șofer, toate aceste îmbunătățiri se traduc printr-un răspuns mai precis la setările și deciziile de condus pe care le adopți pe parcursul drumului.
Dotări generoase fără discriminare
În timp ce sistemul hibrid își face singur treaba și alege modul de rulare ideal în funcție de condiții, tu te poți bucura din plin de dotările lui HR-V. Și asta este valabil indiferent de nivelul de echipare pe care îl alegi. Spun asta pentru că, în clasicul stil japonez, până și nivelul de echipare de bază include numeroase opțiuni pentru care la multe alte mărci trebuie să scoți bani în plus de pe cardul bancar.
De exemplu, echiparea de bază Elegance include, printre altele, jante de aliaj de 18 inchi, faruri LED, lumini de zi LED, stopuri LED, senzori de parcare, de ploaie și de lumină, geamuri electrice față și spate, oglinzi electrice și încălzite, volan și scaune față încălzite, două porturi USB, sistem audio cu 4 difuzoare și sistem multimedia Honda Connect cu diagonala de 9 inchi compatibil cu Apple CarPlay (prin cablu sau wireless) și Android Auto (doar prin cablu).
Tot aici intră în joc și aplicația My Honda+, disponibilă indiferent de nivelul de echipare ales. Aceasta a fost actualizată pentru a oferi o experiență mai plăcută de utilizare și include funcție de actualizare software over-the-air, pentru a simplifica astfel cât mai mult introducerea unor funcții suplimentare.
Sisteme de siguranță pe toate gusturile
Ah, și încă n-am pomenit nimic despre sistemele de siguranță active și pasive integrate de asemenea inclusiv în versiunea de bază. Acestea sunt reunite în așa-numitul pachet Honda Sensing unde regăsim, printre altele, asistență la frânarea de urgență, controlul tracțiunii și stabilității, sistem de prevenire a coliziunilor, controlul accelerației pentru prevenirea coliziunilor, sistem de avertizare pentru coliziuni frontale, sistem de menținere a benzii de circulație, sistem de asistență pentru părăsirea carosabilului, limitator de viteză inteligent, Cruise Control Adaptiv sau sistem de recunoaștere a semnelor de circulație.
Știu, a fost greu, a fost o enumerare lungă de dotări, dar am cosiderat-o necesară pentru a înțelege mai ușor de ce versiunea de bază a noii generații Honda HR-V are în România un preț de pornire de 31.540 de euro. Preț cu care HR-V se poziționează, practic, undeva spre vârful segmentului de SUV-uri subcompacte.
Chestia asta se observă ușor dacă privim și celelalte două niveluri de echipare. Echiparea Advanced costă cu 2.000 de euro mai mult și include în plus volan îmbrăcat în piele, tapițerie din piele sintetică, 6 difuzoare, încă două porturi USB-uri în partea din spate și sistem de avertizare pentru unghiul mort. Iar pentru încă 2.000 de euro ajungem la echiparea de vârf Advanced Style cu elemente stilistice exclusive pentru interior, sistem audio premium sau încărcare wireless pentru telefonul mobil.
Practic, scoți din buzunar ceva mai mult de 30.000 de euro, dar primești la schimbi un SUV subcompact confortabil, economic, bine dotat și echipat cu numeroase sisteme de siguranță. Se anunță, astfel, 9 zile cel puțin interesante cu noul Honda HR-V în Cars & Roads by Michelin.