Cars & Roads by Michelin: aer tare medieval

Caravana Cars & Roads by Michelin a ajuns în Transilvania. Ne-am ridicat tabăra în Sighișoara și am explorat zonele: de la viața la sat la atmosfera mistică a cetății.

Mirosul tare de noroi sapropelic încă persistă în nări. Aici, la Lacu Sărat, el e rege. Poate că i-am fi testat și proprietățile naturale atât de lăudate dacă programul nu ne-ar fi obligat să urcăm la volanul celor 7 SUV-uri și să luăm calea Transilvaniei. Pentru că a patra zi a Cars & Roads by Michelin avea să ne poarte până în inima țării.

Toscana de Vrancea

Drumul care ne duce în Moldova pare că a fost pus pe nisipuri mișcătoare. Dâmburi, doline și alte forme de relief care lucrează sub efectul timpului și-au dat mâna și au așezat în calea mașinilor un covor asfaltic cu iz arhaic. E greu să citești comportamentul dinamic al SUV-urilor din caravană când sub cele patru pete de cauciuc cât palma stă o suprafață atât de neregulată. Ca să-ți faci o impresie clară, e suficient să privești cum lucrează suspensia pneumatică de pe puntea spate a lui Volvo V90 Cross Country, Safety Car-ul turului. S-au dat lupte grele pe detentă și compresie. Am fost martor.

De la Focșani, nodul rutier pe care e imposibil să-l ocolim, drumul caravanei intră în zonele viticole ale regiunii. E un festin pentru cei care sunt îndrăgostiți iremediabil de vița de vie și de roadele sale – în principiu, vinul.

Drumul șerpuiește pe colina străjuită – de ambele părți – de viță de vie. Totul e pus la punct parcă sub sistem elvețian. Niciun butaș nu iese din rând și parcă toți au urmat un tratament cosmetic menit să le mențină vigoarea. E precizie și artă în acest colț al Vrancei.

În vârf descoperi o parcare pe care ți-o poți imagina cu tractoare cu remorci pline cu struguri. Dar toamna. De data asta, doar cele 7 SUV-uri ale caravanei Cars & Roads by Michelin au luat loc între dungile albe.

Suntem la Domeniile Panciu Resort, un complex – care include și cazare – inaugurat în urmă cu 4 ani înconjurat de zecile de hectare de vie și livadă ale regiunii. Atmosfera miroase a Toscana. E ceva ce mă duce cu gândul la Italia între aceste dealuri. O fi fost de la fața albă de masă ale cărei colțuri fluturau bezmetic în bătaia vântului? O fi fost de la soarele pătrunzător reflectat prin sticla paharelor? O fi fost de la bicicletele colorate sprijinite pe zidurile restaurantului?

Și cum timpul părea că mai are răbdare, echipa foto a organizat ad-hoc și o ședință cu interioarele celor 7 SUV-uri.

Transcarpatic

Italienii, spaniolii și grecii au siesta. Și cred că mulți dintre cei prezenți și-ar fi dorit să preia acest obicei la finalul prânzului din Vrancea. Cel puțin la asta te-ar fi îndemnat liniștea și căldura locului. Doar că mai aveam mult până la destinația finală a zilei.

Am renunțat la dealurile Vrancei și am intrat, rapid, între munți. Pasul Tulnici ne-a fost martor. Nouă și celor 7 SUV-uri care s-au aliniat și au urcat serpentinele în ritm domol, atent vegheate de drone. Munții ne-au primit cu o vreme apăsătoare, dar fix asta face parte din farmecul road tripului nostru: de la soare și adieri calme la nori și puțină ploaie în doar câteva zeci de kilometri.

Odată ajunși pe drumul care leagă Brașovul de Sighișoara, caravana s-a împrăștiat pe drumul intens circulat. Practic, am urmat tradiția locului cu satele risipite ale regiunii. Ne-am regrupat cu toții la stația MOL din apropiere de Rupea. Ne-am strâns ciorchine în jurul furtunelor prin care curge motorină și benzină și n-am mai coborât frâna de mână până când n-am auzit click-ul pompei.

Finalul zilei trebuia să fie simplu: un mic sprint (în sens metaforic) – cu o pauză pentru spălat mașinile – până în cetatea din Sighișoara. Doar că un accident rutier a generat o coloană de câțiva kilometri. Am așteptat cuminți, ca parte a reptilei metalice proaspăt formată printre văile munților. Moment de răgaz, dar și de reflecție și conștientizare la statisticile care plasează România în fruntea țărilor europene cu cele mai multe accidente rutiere soldate cu victime la un milion de locuitori.

Sighișoara ne întâmpină cu un aer aparte. E ceva greu, apăsător, în atmosfera din jurul cetății. Mașinile rămân în parcarea de la baza zidurilor, în timp ce echipele încep să mișune pe piatra cubică croită parcă pe gherghef.

În inima cetății e loc pentru o nouă tabără: cea a caravanei Cars & Roads by Michelin. Unii înnoptează la The Throne, iar alții sar gardul – metaforic, bineînțeles – în curtea Fronius. Cele două hoteluri din inima Cetății au fost gazdele celor 20 pentru următoarele două nopți.

Aer medieval

Sighișoara este singura cetate din România încă locuită. Există unii care spun că ar fi ultima din Europa de sud-est, în timp ce alții – probabil mult prea fermecați de locul din inima Transilvaniei – susțin că ar fi ultima de acest fel de pe Bătrânul Continent și chiar din lume. Indiferent de cum ți se va expune povestea, un lucru e cert: cetatea e parte a UNESCO. Încă din 1999.

Anvelopele Michelin se agață fluid de piatra cubică proaspăt udată. Vremea vrea să fie în ton cu atmosfera locului: de plumb, că prea se potrivește totul cu versurile lui Bacovia. Zidurile – unele înalte și de 14 metri – împresoară și comprimă universul din spatele lor. Intrarea e prin Turnul Croitorilor, unul dintre cele 9 turnuri care încă mai veghează asupra locuitorilor din cetate.

Din boxele micilor afaceri locale răsună muzică medievală. Închid ochii și am senzația că de pe una dintre străduțele înguste pavate cu piatră o să apară câțiva călăreți în armură. Noroc cu mirosul de gogoși care sparge complet momentul. Imaginea se năruie.

Cele 7 SUV-uri își găsesc loc în spatele primăriei. Statuia lui Vlad Țepeș ne e martoră. De aici, totul pare o rutină: echipa foto/video aranjează pionii principali în decorul medieval. Iar s-au produs imagini care ar putea oricând să fie folosite în campaniile pentru promovarea brandului de țară.

Șura-muzeu

După ce buletinele de cetate ne-au expirat, am pornit să explorăm puțin regiunea. În ultimii ani, satele din zonă au început să aibă priză la turiști: experiențe culinare locale, cazări ca la bunica și liniște. Multă liniște. Drept urmare, cele 7 SUV-uri au plecat spre Seleuș.

E aproape imposibil să descoperi satul dacă n-ai luat harta regiunii la puricat. Vă zic sincer, e greu de dibuit. Nu doar că nu-i traversat de niciun drum mare, dar nici indicatoarele rutiere nu sunt de încredere: ne-au ghidat către o trecere la nivel cu calea ferată care a fost blocată – pentru siguranța localnicilor – iar acum, accesul în sat se face pe ocolite. Nu se panichează nimeni. Încă știm să navigăm și clasic, pe orientare și hărți.

Casele sunt specifice zonei, cu porți mari și fațade care mai de care mai colorate. Cea pe care o căutăm e de un galben pal.

Fără firme mari luminoase la intrare, fără panouri care să indice că ai ajuns. Un simplu 464 scris pe o tăbliță metalică prinsă pe lemnul vechi al porții. Pragul parcă iar mă duce cu gândul la dulapul-portal către Narnia. Doar că odată trecut, nu descoperi ființe fantastice. E universul de la sat. E liniștea aia pe care o ai stocată în memorie, dar pe care n-ai mai experimentat-o de prea mult timp. E simplitatea aia pe care ți-o dorești în clipele în care digitalul și agitația cotidiană te împresoară.

Dar Șura din Seleuș mai are ceva. E un adevărat muzeu pentru nostalgici: mobilă tradițională cât poți cuprinde cu privirea, firme și semne vechi și foarte vechi, și chiar și mașini și utilaje pe care le poți cataloga ca fiind retro. Vedeta zilei – în materie de obiecte nu doar de decor – a fost un ARO (IMS) M461.

Magia culinară e în format tradițional. Fără reinterpretări. Gazdele ne poftesc la masă: gustări țărănești, ciorbă săsească de cartofi cu afumătură și gulaș de vită. Desertul e și el la mare căutare: lichiu și gogoși (la fel de pufoase cum le știam în copilărie).

Dacă vrei să aprofundezi gusturile locale și să te pierzi în liniștea specifică zonei, la Șura din Seleuș există și cazare. 8 camere pentru turiștii care vor să înnopteze.

Tur ghidat

Mașinile rămân pentru încă o noapte în parcarea de la baza cetății.

Și pentru că în Cars & Roads by Michelin vrem să explorăm cât mai mult, seara ne-a adus din nou pe străzile înguste din cetate. Vă mai amintiți de călăreții imaginari pe care îi așteptam să apară în timp ce ascultam muzică medievală? Ceva pe-aproape s-a întâmplat. O mică scenetă – cu personaje îmbrăcate cam ca acum 3-400 de ani – jucată în curtea Casei Armelor și Hărților, una dintre cele mai noi colecții private deschise publicului în Sighișoara. Te prinde jocul când vezi cum localnicii se dedică pasiunilor și obiceiurilor locale.

Expoziția deține piese originale de armament începând cu secolul 300 î.Hr. și până la începutul secolului al XX -lea. Sigur, te poți pierde cu orele printre piesele de numismatică sau admirând gravuri, desene și litografii. Hărțile sunt un alt punct de atracție pentru pasionații de istorie.

Turul prin cetate s-a încheiat la Casa Breslelor, o altă colecție care găzduiește unelte, echipamente și mașinării folosite în urmă cu mai bine de 100 de ani de meșteșugarii sași din Sighișoara și din împrejurimi.

Locul a fost învăluit în întuneric. Muzica medievală trece în plan secund, iar atmosfera e cuprinsă de ceva mistic. Eu merg să mai iau puțin aer medieval. Vă las alături de colegii din caravană. Au impresii fresh despre mașinile pe care le-au condus.

Andra Nistor și Dragoș Băltățeanu
despre Kia Sportage plug-in hybrid

Andra Nistor (andranistor.ro)

Îți spun din start. Mi-a plăcut! Norocul meu a fost că am avut ocazia să o conduc pe DN2D (și nu numai). Deci serpentine. S-a comportat absolut perfect pentru gusturile mele și pot spune că am luat virajele fără teamă. Se ține bine, e stabilă și mi se pare silențioasă. Aș vrea să spun că este o mașină masivă, dar știm deja că femeile au o slăbiciune pentru SUV-uri, deci aș spune că este o mașină bine proporționată cu care m-am obișnuit imediat.

Îmi place cum arată la interior. Îmi place consola dintr-o bucată pentru că nu este deloc obositoare. Cred că mi s-a părut chiar liniștitoare în comparație cu alte borduri pline de ecrane. Comenzile sunt la vedere și foarte intuitive. Bine, asta dacă trecem peste faptul că ne-a luat ceva timp să găsim radioul, care era ascuns după ecranul cu climă și a trebuit să comutăm între ele. Ce am văzut la ea și a fost a very nice touch au fost camerele care se activează în momentul semnalizării. Adică la semnal stânga /dreapta (că așa e frumos în viață, să semnalizăm direcția de mers) în bord apar imagini live care îți arată ce se întâmplă în partea laterală a mașinii, în funcție de semnal. Astfel că nu mai ai niciun unghi mort.

Scaunele foarte bune. Spuneam ieri că pentru mine scaunele sunt foarte importante, altfel scade plăcerea condusului. Bine, pe un model GT Line nici nu ai avea cum să pui altceva decât scaune sport. Cu toate că senzația mea a fost că nu sunt deloc rigide. Nu vreau să dau detalii tehnice pentru că astea se pot vedea lejer în fișa tehnică, însă pot să mă laud cu un consum de 7.2 după cei 264 km de astăzi. Moduri de condus – Comfort, Eco si Sport.

Consum: 7,2 l/100 km. Ritm de condus: 3/5.

Dragoș Băltățeanu (revista AutoExpert)

Noua generație Kia Sportage este o apariție prin designul spectaculos. Partea frontală te intrigă de la prima apariție și vei încerca să îți dai seama unde sunt ascunse farurile. Cu lumini de zi inteligent integrate și un look agresiv, plus culoarea portocalie a exemplarului de test, Sportage-ul a întors capete peste tot unde a mers în Cars & Roads by Michelin 2023.

Avem în roadtrip versiunea de top ca nivel de echipare GT-Line și motorizarea plug-in hybrid compusă din motorul 1.6 turbo și motor electric pentru o putere totală de 265 CP, cuplu motor de 350 Nm și tracțiune integrală. Bateria sistemului PHEV are 13.8 kWh cu un charger de 7,2 kW.

Interiorul este futurist cu ecrane mari, inclusiv pentru planșa de bord digitală. Avem camere care se activează când semnalizăm schimbarea de direcție și afișează imagini direct pe ecranul din fața celui de la volan. Și o funcție extrem de utilă, notificarea șoferului când mașina din față se pune în mișcare.

Kia Sportage stă bine pe viraje, fiind chiar distractivă când drumul începe să se unduiască. Are un portbagaj suficient de mare de 540 litri și un hayon electric. Iar pe parcursul zilei de azi a ținut cu casa, înregistrând un consum mediu de 6,4 litri/100 km. La capitolul minusuri, nu sunt fan al selectorului rotativ pentru cutia de viteze automată, iar grafica sistemului multimedia ar putea fi ceva mai modernă.

Consum: 6,4 l/100 km. Ritm de condus: 3/5.

KIA SPORTAGE PHEV GT Line
4×4, Automată 6
1.6 Turbo + Electric
265 CP, 350 Nm
Model disponibil de la: 43.440 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 51.973 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 652 Euro / lună

Laura Antonov și Radu Gurămultă
despre Lexus RX

Laura Antonov (shedrives.ro)

Cu un preț de achiziție ce depășește 100.000 euro, fiind cea mai scumpă mașină din această ediție Cars & Roads, Lexus RX este fără doar și poate „regina balului”, din toate punctele de vedere, și se va remarca oricând, în orice mulțime (cumva logic, fiind și un model mai rar văzut pe stradă).

Mi-a plăcut la nebunie să o conduc, Lexus RX se așază frumos pe drum, iar cu cei 371 CP îți oferă cu certitudine o experiență de neuitat (nu că ai putea vreodată să uiți de prețul plătit pentru ea). Ador sunetul inconfundabil al motorului puternic, senzația de siguranță și încredere pe care o ai în depășiri, ușurința cu care se conduce, poziția la volan cu o vizibilitate perfectă.
M-a impresionat și nivelul de echipare, cumva prețul te face să îl intuiești și să îl iei ca de la sine înțeles, și totuși, reușește să te surprindă: încălzirea și ventilația în scaune care se activează automat în momentul în care intuiește că îți este frig, sau cald, după caz, oglinda retrovizoare interioară cu cameră incorporată, head-up display-ul prin care poți controla numeroase funcții ale mașinii și câte și mai câte…

Consum: 8,2 l/100 km. Ritm de condus: 3/5.

Radu Gurămultă (turboMAG.ro)

S-ar putea spune foarte, foarte multe despre RX. În același timp, odată ce ai avea ocazia să te urci la bordul unuia nu ar mai fi nevoie de vreun cuvânt. Lexus este, în primul rând, o stare de spirit. Și cred că este o marcă premium (nu mă duc spre zona luxury) la care se observă instant eforturile depuse în perioada de R&D (cercetare și dezvoltare/proiectare) a unei generații noi a unui model. Unele detalii (la nivel de comenzi sau materiale folosite) sunt „enervant” de simpatice. Te cucerește puțin câte puțin. Nu degeaba mulți dintre cei care au ajuns la Lexus vor rămâne mult timp, poate pentru totdeauna, clienți. E o fidelitate care se țese absolut natural. Nu e totul perfect, sunt și soluții care nu au cum să fie pe gustul tuturor. Eu aș fi preferat un meniu mai dinamic și mai ochios pentru sistemul multimedia. Asta pentru că la cât de mare este ecranul, ar trebui să fie mai animat; în sensul rafinat.

În cazul soluțiilor tehnologice folosite, RX primește pentru prima dată un motor termic de capacitate cilindrică decentă. Asta pentru a-i calma pe cei care se temeau ca diavolul de tămâie de motorizarea V6 din trecut, care propunea o cilindree de 3,5 litri. Care, culmea, nu presupunea nici taxe astronomice și mai avea și un comportament economic în exploatarea urbană dar speria teoretic pe ici-colo.

Noua generația a renunțat și la transmisia CVT și propune un comportament mai dinamic, în ansamblu, fără a renunța la caracterul vădit confortabil. Senzația că o călătorie poate fi oricât de lungă fără a deveni enervantă pentru pasageri nu este la îndemâna oricărui producător auto. Apoi, în cazul de față, atmosfera interioară este deopotrivă îndrăzneață, sexi și de bun gust. Și o să-mi rămână în minte sistemul audio. Măcar pentru faptul că Lexus a fost printre primii constructori care au implementat sistemele de sunet hi-fi. Viziune.

Consum: 9,2 l/100 km Ritm de condus: 4/5

LEXUS RX 500h F SPORT
4×4, Automată 6
2.4 Turbo + 2 x Electric
371 CP, 551 Nm
Model disponibil de la: 80.595 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 100.100 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 1342 Euro / lună

Cristiana Oprea și Cosmin Tudoran
despre Mazda CX-60 diesel mild-hybrid

Cristiana Oprea (cristianaoprea.ro)

Mazda CX-60 este singurul model cu motor diesel din tur – 3.3 litri turbo cu 6 cilindri în linie – o configurație binevenită și puțin nostalgică într-o selecție care reușește mai mult sau mai puțin să ne convingă de eficiența și sustenabilitatea tehnologiei hibrid. Este un SUV spațios, impunător prin gabarit și suficient de puternic pentru nevoile obișnuite (254 CP și 550 Nm), chiar dacă pare ușor zgomotos. Tracțiunea integrală și transmisia automată în 8 trepte te ajută să folosești la potențial maxim resursele lui CX-60.

Motorul diesel mild hybrid s-a dovedit a fi economic: am înregistrat un consum de 6.0 litri/100 km, chiar dacă am profitat din plin de modul Sport. Acesta oferă o setare corectă a suspensiei, spre deosebire de modul normal, în care denivelările sunt accentuate de suspensia prea moale.

La interior, Mazda ne-a obișnuit cu un stil aparte: culori deschise, liniștite, materiale naturale sau reciclate, forme geometrice intrigante care par scoase dintr-un origami.

Per total e un pachet atractiv, însă prețul de 62.740 € pentru acest model în echiparea Takumi rămâne piperat din punctul meu de vedere.

Consum: 6 l/100 km Ritm de condus: 3/5

Cosmin Tudoran (cosmintudoran.ro)

Scriu aceste rânduri din trafic. Staționând undeva pe DN13, în coloană, din cauze. Și am vreme să mă bucur de experiența #CarsAndRoads la bordul Mazdei. Care, ce să vezi, îmi place. Prima senzație pe care o ai la volanul hardughiei e de confort, de boss aflat la birou, dar nu neapărat la muncă, ci la pierdut timpul până vine ora la care să te duci acasă. E așa o variantă de spațiu mare, larg, cu un fotoliu confortabil, ajustabil extrem de ușor, cu un panou de bord și o consolă centrală cu Feng Shui. Echipare Takumi. Caree înseamnă “master craftman”. Îmi place lemnul de mesteacăn în combinație cu materialul textil care te trimite la calm și relaxare.

Până când dai de anumite zone geografice în care vrei să apeși pedala. Odată comutat modul sportiv și corelat total neîntâmplător cu melodia Prodigy, Diesel Power, am invitat motorul de 3.3 să ne poarte pe mine și colegii de habitaclu pe niște coclauri ardelenești. La modul power. Senzația oferită este cea de SUV foarte bine lipit, destul de greuț, care îți dă puțin peste cap realitatea. Stabilitate emoțională și respect reciproc. Fără dans valsat, nu doar pentru rândul 1, dar și pentru călătorul de pe bancheta. Iluzia de viteză, dar siguranța-n parametri. Cântă frumos în turații mari dar tace molcom la demersuri normale, de om ce se-ntoarce calm de la birou. Overall e o variantă pentru cei care fie plac Mazda, fie caută alte variante de SUV mai luxuriant la un buget mai de garsonieră de student.

Consumul rubensienei? 8.1 la un drum de 265 de km.

Mod de condus? 4/5

Cred că sun la Autonom.

Consum: 8,1 l/100 km Ritm de condus: 4/5

MAZDA CX-60 3.3 SKYACTIV-D TAKUMI
4×4, Automată 8
3.3 Turbo, diesel mild-hybrid
254 CP, 550 Nm
Model disponibil de la: 45.390 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 62.740 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 768 Euro / lună

Dan Scarlat și Răzvan Baciu
despre Mitsubishi ASX plug-in hybrid

Dan Scarlat (revista Top Gear)

Hyundai s-a lansat pe piață în anii ’70 cu modelul Pony motorizat de Mitsubishi. Astăzi, cele mai multe modele chinezești ICE care se vând în Europa au motoare ale japonezilor. Mitsubishi a câștigat campionate mondiale de raliu, de off-road, de cine mai știe ce. Este o marcă respectabilă, cu istorie bogată și talent în a face mașini. Dar acesta nu este un Mitsubishi. Este un Renault Captur. Unul reușit de altfel, dar care nu are nimic japonez în el. Așa că, de ce să cumperi noul ASX?

Ei bine, există unele diferențe minore de design, dar nimic decisiv. Sunt și unele diferențe la capitolul configurare: în timp ce la Renault poți adăuga opțiune cu opțiune, Mitsubishi propune, in stil clasic asiatic, pachete bine definite. Mai mult, Mitsubishi oferă cinci ani garanție (sau 150.000 km) și tot cinci ani asistență rutieră gratuită. Pentru că, dincolo de mașină în sine, vorbim și de modul în care fiecare marcă alege să-și trateze clientela, de serviciile oferite. Și aici ajungem la cel mai important detaliu: Mitsubishi trebuie să rămână în Europa, iar acest ASX este o etapă de tranziție în atingerea acestui deziderat. În toamnă va apărea Colt pe baza lui Clio, însă anul viitor va debuta în Europa noul Outlander, un model 100% japonez, pentru puriștii mărcii.

Consum: 7,6 l/100 km Ritm de condus: 2/5

Răzvan Baciu (razvanbb.ro)

Recunosc sincer că am plecat cu o idee preconecepută născută și cultivată anterior în urma unui test de acum mai mulți ani în care acea variantă de ASX avea un comportament mai ciudat la cutia de viteze.

Urcat la volan cu așteptarea să fiu dezamăgit am fost lovit peste ochi cu o mașinuță pe sufletul meu. Și zic mașinuță pentru că în portbagaj nu a încăput decât un bagaj mare și un rucsac. Al doilea bagaj și-a găsit odihnă la drum pe bancheta din spate.

Dar, da, pe sufletul meu. O jucărie parcă construită după specificațiile mele de aspirant către electricitate și pasionat și de macadam dacă cumva ne întâlnim. Puterea nu m-a deranjat iar în depășiri nu am simțit nevoia de un buton de boost care să mă scoată de pe contrasens.

Cel mai mult și mai mult mi-a plăcut că are la schimbător și modul B, adică frânează singură când ridici piciorul de pe accelerație, încărcând astfel și bateria într-un mod mai agresiv. Da, sunt fan condus cu o singură pedală și este cel mai bun lucru pe care poți să-l faci la o mașină ca să mă cucerești pe viață.

Am rămas cu un sentiment de bine la sfârșit, când drumurile noastre s-au despărțit în parcare.

Consum: 6,2 l/100 km Ritm de condus: 3/5

MITSUBISHI ASX 1.6 PHEV INSTYLE
4X2, Automată multimodală
1.6 Aspirat + 2 x Electric
159 CP, N/A Nm
Model disponibil de la: 36.045 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 41.217 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 495 Euro / lună

Adrian Mitrea și Alin Ionescu
despre Renault Austral 1.3 mild-hybrid

Adrian Mitrea (0-100.ro)

Renault Austral e fin, plăcut, bine făcut, dar are și unele scăpări care miros a austeritate pe ici, pe colo.

Spre exemplu, e foarte silențios, materialele sunt de foarte bună calitate, ecranele sunt și ele de top, iar software-ul bazat pe Google este o referință în segment. Și consumul pe care l-am obținut a fost bun: 7,1 l/100 km.

Pe de altă parte, n-ar fi stricat ca francezii să se fi gândit mai mult la ergonomie, pentru că, spre exemplu, cotiera centrală e aproape inutilă pentru a-ți odihni cotul. Iar pe la portiere n-ar fi stricat niște chedere în plus pentru un plus de antifonare, precum și pentru un sunet mai “plin” la închiderea ușilor.

Consum: 7,1 l/100 km Ritm de condus: 3/5

Alin Ionescu (Mașinistul)

Când vine vorba de confort, mașinile franțuzești ies mereu în față. Iar SUV-ul compact de la Renault nu se dezminte.

Am mai făcut mulți kilometri cu Austral în trecut. Chiar și peste 600 km într-o zi. Nu m-am simțit nicio clipă amorțit, deși am avut și reprize de câteva ore bune de condus fără pauză. Scaunul e fix cât trebuie de lat, de ferm și de profilat în zona lombară, iar masajul, chiar și așa simplu cum este, face viața la bord mai plăcută. Așa cum o face și sistemul multimedia modern cu Android Automotive (unde aplicații precum Waze pot fi instalate nativ).

Versiunea de 158 CP oferă performanțe bune, suficiente pentru o mașină de familie, însă consumul nu este neapărat ceva de lăudat. Pe urcarea către Sighișoara, Austral cu motorizarea de 1,33 litri mild hibrid a avut un costum mediu de peste 8 l/100 km, pentru ca pe ultimii kilometri să se stabilizeze la 7,6 l/100 km.

Spațiul interior este generos, iar calitatea materialelor este bună, după cum ne-a obișnuit Renault în ultimii ani. Antifonarea nu lasă loc de reproșuri, ceea ce s-ar putea spune de altfel despre întreaga mașină – asta dacă n-ar avea un preț de aproape 40.000 de euro. Însă asta e piața, iar Renault doar se aliniază la trendurile actuale.

Consum: 7,6 l/100 km Ritm de condus: 3/5

RENAULT AUSTRAL 1.33 MHEV TECHNO ESPRIT ALPINE
4X2, Automată CVT
1.3 Turbo, benzină mild-hybrid
158 CP, 270 Nm
Model disponibil de la: 27.000 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 39.050 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 525 Euro / lună

Andrei Barbu și Julius Constantinescu
despre Subaru Forester e-boxer

Andrei Barbu (MotorVlogTV)

Pentru nostalgici, apariția oricărui “nou” model Subaru poate fi motiv de bucurie. Sau, mai degrabă, de speranță. Un motor boxer de doi litri și unul electric integrat în transmisia automată cu variație continuă formează un tandem responsabil cu furnizarea puterii pentru sistemul de tracțiune integrală. În total, e vorba despre 150 de cai-putere și aproape 200 Nm. Prin urmare, nu putem vorbi despre dinamică sau sportivitate. În schimb, Forester pariază toți banii pe confort. Problema e că nu pare neapărat pariul câștigător.

Sigur, mașina valsează elegant peste gropi și denivelări, dar uneori ai impresia că asta se întâmplă cu un compromis prea mare în dreptul dinamicii. Ce vrea să spun, de fapt, e că noul Forester a păstrat numele, dar ADN-ul său a fost diluat. În unele privințe, poate prea mult. Dar, în cazul în care pentru tine primează confortul cu orice preț, mașina asta ți-l va oferi.

Și pe lângă acest confort, primești și spațiu bun, dotări multe și un design interior cel puțin atipic. Nu neapărat frumos, dar interesant. Iar dacă designul e subiectiv, e imposibil să nu apreciezi calitatea materialelor. Mai ales într-un segment unde se pune mai mult preț de diagonala ecranului decât pe calitatea plasticului.

Pe scurt, Forester a fost, este și va fi o alegere neobișnuită. Dar nu neapărat greșită.

Consum: 7,7 l/100 km Ritm de condus: 3/5

Julius Constantinescu (creator digital)

Subaru Forester e un SUV mare care se așează foarte bine pe drum, confortabil și ușor de condus. Motorizarea nu e minunată, dar publicul de Subaru nu conduce oricum prea sportiv fiindcă e deja la vârsta la care încep problemele cu tensiunea și trebuie să evite emoțiile puternice. Interiorul nu arată nici el rău, finisajele sunt de calitate, iar ergonomia bună face ca toate lucrurile de care ai nevoie să fie chiar sub nasul tău – lucru util, fiindcă publicul de Subaru nu mai are nici vederea ageră din tinerețe. V-aș mai spune despre faptul că în 2023 Subaru încă are CD player și display superior cu cozoroc, dar mă tem că citesc și fani Subaru și se vor rățoi la mine.

Consum: 8,1 l/100 km Ritm de condus: 3/5

SUBARU FORESTER E-BOXER COMFORT
4X4, Automată CVT
2.0 Boxer + Electric
150 CP, 194 Nm
Model disponibil de la: 38.190 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 43.880 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 560 Euro / lună

Mihai Vasilescu și Andrei Barbu
despre Suzuki S-Cross mild-hybrid

Mihai Vasilescu (mihaivasilescublog.ro)

Când urci în Suzuki S-Cross după ce vii de pe oricare altă mașină din turul ăsta, îți faci o impresie de austeritate și ai tendința naturală să începi să gândești urât despre ea: “că nu are aia, că nu are ailaltă, că nu face, că nu drege”.

După care îți dai seama că nu e vina mașinii, ci a ta, că te-ai obișnuit cu modele mult mai dotate.

Pentru că da, mai mult ca sigur Suzuki S-Cross este mașina cu cel mai jos nivel de dotări din #CarsAndRoads, daaar, pentru că toate lucrurile vin cu un “dar”, să nu uităm că Suzuki este, de departe, și cea mai ieftină mașină prezentă în acest tur.

Prin urmare, este ușor nedrept s-o compari cu SUV-uri care costă 40.000, sau 60.000 sau chiar 100.000 de euro. Păi cu 43.000 de euro, cât costă Subaru Forester, îmi iau Suzuki-ul și-mi mai rămân bani și pentru avans la o garsonieră. Să vă mai spun că deși are cu 20 de cai putere mai puțin decât Subaru Forester, datorită cuplului Nm mai mare reușește să fie mult mai sprintenă decât o mașină care costă cu 20.000 de euro mai mult?

După ce m-am uitat la ea din unghiul ăsta, am reușit să văd și că vorbim despre o mașină care are 4×4 (vorbesc despre modelul din tur), și că e o mașină pe care am scos un consum mediu de 5,9 l/100.

În plus, Suzuki are și tot felul de opționale gen lane assist și cruise control, camere peste camere.

Da, e o mașină cinstită care îți livrează exact ce te aștepți de la ea, pentru banii pe care-i plătești.

De-aia ziceam că e vina mea, nu a mașinii, că am așteptări nerealiste.

Consum: 6,6 l/100 km Ritm de condus: 3/5

Andrei Barbu (MotorVlogTV)

Sunt multe moduri în care poți defini o mașină corectă. Dar, în general, factorul decisiv rămâne raportul calitate/preț. Ce primești, pentru cât plătești. Iar la finalul celor vreo 280 de kilometri la volanul lui S-Cross, după semnul egal e cu plus.

Mașina din acest tur costă 25.560 de euro. Și are motorizare de 1,4 litri, supraalimentată, 129 de cai-putere, o cutie manuală cu șase trepte și tracțiune integrală. Și, dacă ar fi doar atât, tot ar fi suficient pentru a transforma S-Cross-ul într-un smart buy.

Dar mașina te surprinde încă din primele momente cu o suspensie echilibrată, cu o direcție plăcută și cu un interior mult mai puțin anost decât ai crede. Evident, nu totul e perfect.

De exemplu, unele dintre materialele folosite pentru interior nu excelează. La viteze ridicate, zgomotul de vânt devine prezent. Și nici sistemul multimedia nu va câștiga premii pentru interfața sa. Dar toate acesta sunt lucruri minore, pe care le critici la mașini cu pretenții premium. Pentru că atunci când acestea sunt cam singurele neajunsuri ale SUV compact din acest segment de preț, e clar că vorbim despre o mașină corectă.

Consum: 5,9 l/100 km Ritm de condus: 3/5

SUZUKI S-CROSS 1.4 MHEV PASSION
4X4, Manuală 6
1.4 Turbo, benzină mild-hybrid
129 CP, 235 Nm
Model disponibil de la: 21.420 euro
Cost total mașină testată (cu TVA și opțiuni): 25.560 Euro
Leasing Operațional Autonom pentru mașina din test: 386 Euro / lună

Atmosfera din Cars & Roads by Michelin


Green Partner: Autonom

Alimentat de: MOL România
Tehnologizat de: Server Config
Pornit de: VARTA xEV
Susținut de: Pago