Subaru Forester este un nume cu o rezonanță aparte în lumea SUV-urilor. A fost unul dintre deschizătorii acestui trend în Asia și Europa, prima generație fiind lansată în 1997 sub forma unui break robust.
26 de ani mai târziu, Forester este bine, sănătos. SUV-ul din Japonia se află la a cincea generație și tocmai a trecut printr-un facelift optic. Modelul Forester face parte din gama restrânsă de modele pe care Subaru le comercializează în Europa alături de Outback și XV. Din gamă mai fac parte și modele ca BRZ, Levorg și Impreza, dar acestea sunt comercializate doar pe anumite piețe. Din acest an, Subaru adaugă în gamă și un SUV complet electric, dezvoltat alături de Toyota, numit Solterra.
Subaru este reprezentat în România de compania SMT (Subaru Motors Trading) care importă marca japoneză de aproape 17 ani. Chiar dacă cifrele sunt semnificativ mai mici față de perioada de glorie a mărcii în Europa, Subaru este în continuare prezent. Alături de noi va veni modelul Forester e-Boxer facelift, un hybrid cu motor boxer de 2.0 litri și 150 CP. Actuala generație s-a născut în 2018, dar Subaru a rămas fidel principiilor sale de bază: tracțiunea integrală permanentă și motorul pe benzină boxer (cilindri amplasați orizontal). La aceste principii se adaugă sistemul hibrid e-Boxer, o interpretare proprie a electrificării, și pachetul de tehnologii EyeSight, care combină majoritatea funcților de siguranță activă de pe această mașină. Modelul Subaru Forester e-Boxer s-a alăturat evenimentului Cars & Roads by Michelin, un roadtrip de 9 zile prin țară în care 20 de jurnaliști auto, creatori de conținut și invitați vor testa 7 SUV-uri electrificate (mild-hybrid, hibrid și plug-in hybrid).
Sub capotă
SUV-ul nipon oferă o singură motorizare: un boxer de 1995 cmc pe care îl vei identifica sub numele complet Forester 2.0i e-Boxer LinearTronic. Tehnic este un hybrid clasic, motorul pe benzină cu patru cilindri opuși fiind secondat de un motor electric amplasat în cutia de viteze automată CVT. Acesta oferă însă doar 17 CP și 66 Nm și poate propulsa electric mașina la manevre de parcare sau la viteze mici. Motorul electric este alimentat de o baterie de 0,57 kWh ce se încarcă în mers cu ajutorul motorului termic.
La pornire, motorul boxer de sub capota modelului Forester răscolește câteva amintiri. Sunetul bolborosit, specific motoarelor cu cilindri orizontali, și acele instrumentelor analogice de bord care se dau peste cap te duc imediat cu gândul la faimosul model Impreza și la versiunile lui de top WRX și WRX STI. Subaru păstrează acest spirit, chiar dacă l-a electrificat cu ajutorul sistemului hibrid.
Facelift pentru linii clasice
Actuala generație Subaru Forester este pe piață din 2018, iar de anul trecut piața europeană a primit versiunea cu facelift – lansată mai întâi în Japonia în 2021. Faceliftul optic a redesenat partea frontală, unde Forester a renunțat la blocurile optice pătrățoase în favoarea unor faruri mai ample cu linii complicate. Partea din spate a fost păstrată aproape identică, iar silueta este ușor de recunoscut datorită suprafețelor vitrate generoase. Poate nu este cel mai modern sau atrăgător SUV de pe piață, dar Subaru a urmat mereu un design funcțional, solid și robust. Este și senzația pe care o ai la volan, unde totul pare făcut să reziste o viață de om.
Forester are încă indicatoare de bord analogice, iar pe consola centrală avem două ecrane separate. Cel mai mare este tactil și oferă o grafică modernă plus conectivitate Apple CarPlay și Android Auto. Pe cel mai mic, de sus, pot fi afișate diverse informații, inclusiv detalii despre melodia redată prin intermediul platformelor de audio streaming. Display-ul din partea de sus mai poate reda sursele de energie, sau distanța față de mașina din față când se rulează cu ajutorul pilotului automat.
Forester este unul dintre cele mai practice SUV-uri de pe piață, forma caroseriei fiind gândită pentru confort și spațiu și nu pentru a plăti tribut designului. Hayonul electric adăpostește un portbagaj încăpător, cu un volum de 509 litri. Dacă nu este suficient, bancheta se poate rabata foarte ușor pentru un volum crescut la 1.779 litri. În portbagaj se poate pune o protecție de cauciuc, iar pe laterale sunt patru cârlige solide din metal pentru a susține sacoșele cu cumpărături.
Se poate alege dintre patru niveluri de echipare numite Trend, Active, Comfort și Platinum. Singura opțiune care se poate bifa în afara nivelului de echipare este nuanța de culoare pentru caroserie (580 euro + TVA). Sunt disponibile opt culori: Alb Crystal Pearl, Argintiu Ice Metallic, Albastru Horizon Pearl, Bronz Sepia Metallic, Roșu Crimson Pearl, Gri Magnetite Metallic, Negru Crystal Silica și Verde Autumn Metallic.
În funcție de echipare, Subaru Forester poate rula pe jante de 17 sau 18 inchi.
Modelele sunt bine echipate, încă de la versiunea de bază. Versiunea entry level are sistem de tracțiune integrală, sistem EyeSight cu adaptive cruise control și avertizare la plecarea mașinii din față, line sway, departure warning și pre collision alert. Tot în echiparea de bază există sistemul de infotainment cu ecran tactil de 8 inch și conectivitate Apple CarPlay și Android Auto. Scaunele față încălzite sunt și ele oferite încă de la nivelul de bază, alături de farurile LED auto-reglabile, jantele de aliaj de 17 inch și sistemul de climatizare automată cu două zone.
Tehnologie
Subaru a pus mereu preț pe siguranță. Modelul Forester nu face excepție și utilizează sistemul DMS (Driver Monitorig System), care scanează fața celui de la volan pentru a detecta semne de oboseală. Sistemul va emite o avertizare sonoră și un mesaj pe ecranul dintre cele două ceasuri analogice dacă simte că șoferul nu se mai concentrează la drum. De asemenea, același sistem scanează persoana care se instalează la volan și dacă există un profil salvat, mașina va regla scaunul și oglinzile în conformitate cu setările.
Un alt sistem util este camera video care monitorizează roata dreapta față la manevrele de parcare. Camera este amplasată pe carcasa oglinzii retrovizoare și îi oferă celui de la volan un unghi excelent pentru a nu atinge bordurile cu janta la parcările laterale.
Sistemul EyeSight cu două camere ce monitorizează permanent traficul și banda de rulare. Acestea sunt amplasate în zona oglinzii retrovizoare centrale și, în cazul în care detectează un impact iminent cu un alt autovehicul, pieton sau biciclist, îl avertizează pe cel de la volan înainte de a acționa frâna de urgență. Sistemul mai încorporează cruise controlul adaptiv, menținerea automată a benzii și atenționarea la plecarea mașinii din față.
SUV-ul niponilor este oferit și cu sistemul X-Mode, care propune două moduri de rulare: Snow/Mud și Deep Snow/Mud. Tot pentru ieșirile în off-road, Forester are asistare la coborârea pantelor, dar și faruri adaptive inteligente care pot fi dezactivate în momentul în care lucrezi cu direcția și ai nevoie de vizibilitate maximă doar în față și nu și în lateral. Un plus apreciat de cei care ies în off-road.
Pachet complet
Prețul pentru modelul Subaru Forester e-Boxer începe de la 38.190 euro (TVA inclus) pentru echiparea de bază Trend. Pe lista mai avem echipările Active (42.390 euro), Comfort (43.190 euro) și nivelul de top numit Platinum (46.290 euro).
Alături de noi în Cars & Roads by Michelin vom avea un Subaru Forester e-Boxer Comfort în nuanța Brilliant Bronze Metallic. Versiunea Comfort are în echiparea standard faruri adaptive LED auto-reglabile, lumini de zi LED, stopuri LED, jante de 17 inchi din aliaj, volan și schimbător îmbrăcate în piele, scaune față și spate încălzite, pedalier din aluminiu, ștergător de parbriz cu degivrare, climatizare pe două zone, diplay central tactil de 8 inchi, sistem de infotainment compatibil Apple CarPlay și Android Auto, Adaptive Cruise Control, transmisie LinearTronic (cutie automată CVT cu șapte trepte comutabile manual), asistență la urcarea în rampă, asistență la coborâre (Hill Descent Control), tracțiune integrală, sistem asistență activă EyeSight v3.
Fișa mașinii care ne va însoți în tur
Green Partner: Autonom
Alimentat de: MOL România
Tehnologizat de: Server Config
Pornit de: VARTA xEV
Susținut de: Pago