Am ajuns, iată, și în momentul în care se pune trupa Autocritica & friends pe drum, ruta va fi lungă și frumoasă, iar mașinile vor fi una și una, iar DS 7 Crossback are toate șansele să atragă majoritatea privirilor. Cars & Roads by Michelin ne va purta prin 8 județe din țară și va traversa aproape 2000 de kilometri de drum românesc pitoresc. Dar până când să vedeți voi ce frumos o să fie, să revenim la unul dintre invitații noștri motorizați.
Cronologic, 7 Crossback este al doilea model al nou-înființatului brand francez și, în acest moment, una dintre cele trei oferte din gama acestuia, alături de SUV-ul subcompact DS 3 Crossback și de recent lansatul sedan de clasă mare DS 9. Al patrulea membru este pe drum: DS 4.
DS a fost, pe rând, model, apoi sub-brand al lui Citroën, apoi brand de sine stătător. Ca să înțelegem ce înseamnă acest nume, trebuie să respectăm jocul fonetic pe care André Citroën l-a creat tocmai în 1955. Cele două litere nu indică un acronim, ci sunt singurele două consoane din „déesse”, care înseamnă „zeiță”. Este important, deci, să-l citești „de-es” și nu „de-se”.
Din 2015, DS Automobiles este un brand de sine stătător din portofoliul PSA (grup înglobat recent în conglomeratul Stellantis) al cărui scop este să le ofere celor sătuli de wurști alternativa culinară franceză — un croissant cu șuncă și dulceață, spre exemplu. În cazul în care n-ai mâncat vreodată așa ceva, să știi că e o combinație gustoasă dacă are ingredientele corespunzătoare, nu pe cele mai ieftine. Astfel spus, DS Automobiles privește în ochi mărcile BMW, Audi și Mercedes.
Design și niveluri de echipare
Și cum un croissant cu dulceață este genul de gustare la care te uiți un pic înainte să te apuci de ea, la fel e și designul mașinilor DS. SUV-ul DS 7 Crossback, spre exemplu, este un model compact, însă prin proporții te duce cu gândul la mai mare. Și mai impunător. Aici sunt demne de menționat detaliile pe care 7 Crossback le prezintă la exterior. Uită-te, de exemplu, la luminile din spate. Solzi de dragon. Dar până acolo o să fii hipnotizat de grila hașurată și de inserțiile cromate generoase care o încadrează. Este o semnătură specifică brandului, care se numește DS Wings și nu poți să o confunzi cu altceva.
Indiferent ce linie de echipare alegi, cromul, pielea și cusăturile contrastante nu vor lipsi. DS 7 Crossback este disponibil în trei versiuni de echipare: Bastille, Bastille+ și Rivoli. Dacă vrei să echivalezi spiritul DS cu dotări pe măsură, Rivoli este ceea ce cauți, cu toate că Bastille îți pregătește în standard climatizarea pe două zone, interiorul în cromatică duo-tone, infotainment de 8 inch, oglinzi și geamuri electrice, senzori de parcare pe spate, volan cu piele și jante de 18 inch; asta ca să le menționez pe cele mai relevante.
Dacă bifezi echiparea Rivoli și ataci un pic și lista de opționale, poți să-ți comanzi tot interiorul cu piele, să-ți pui cusături cu margini perlate, poți să ai faruri full LED DS Active LED Vision cu fază lungă automată, hayon electric, ceas pe bord făcut de orologierii de lux de la BRM, scaune față cu operare electrică — cu încălzire, ventilație și chiar masaj —, infotainment de 12 inch cu toate tipurile de conectivitate ale lumii moderne, plafon panoramic cu trapă, sistem audio de la Focal Electra, camere exterioare la 360 de grade și jante de până la 20 de inch. Important este să ai tu curaj să iei ce-ți dorești, că DS 7 este pregătit să te încânte cu multe.
Indiferent cum ți-l echipezi, rămâne să înveți poziționarea butoanelor la interior. Partea bună este că nimeni nu poate să-ți ia pur și simplu DS-ul la plimbare fără să te întrebe unde găsește butoanele corecte.
Motorizări
Există câte o motorizare pentru (aproape) fiecare gust în parte. DS 7 Crossback are două motorizări pe benzină, cu 180 și cu 225 de cai-putere, ambele pornind de la motorul de 1.6 litri supraalimentat. Cei care caută diesel vor găsi o ofertă bună poate în dieselul de 1.5 litri BlueHDi cu 130 de cai-putere. Indiferent de versiune, resursele de putere vor trece către puntea față printr-o automată cu opt trepte.
Dacă vrei ca spiritul avantgardist conturat prin designul exterior să fie reflectat și sub motor, va trebui să mai aștepți puțin pentru motorizări full-electrice, pentru că acestea încă lipsesc pe acest model. Dar, pentru un pic de gust electric, poți să-ți cumperi de pe-acum hibridul plug-in (botezat E-Tense) constituit dintr-un motor pe benzină de 1.6 litri supraalimentat și două motoare electrice alimentate de o baterie de 13.2 kWh. Sistemul are 300 de cai putere și, dacă ai grijă de ei, poți parcurge până la 58 de kilometri în regim electric, adică fără emisii. Très bien!
Tehnologii
Scopul lui DS 7 Crossback este să te îmbie cu un altfel de premium față de cum erai obișnuit până acum și să te poarte în liniște și confort. Mă rog, partea cu liniște ține de tine, că sistemul Focal Electra are 14 incinte, și toate sunt pregătite să vibreze tare. Dar la confort, cât timp optezi pentru sistemul DS Active Scan, 7 Crossback va avea grijă să-ți fie bine la șale: mașina scanează suprafața drumului și trimite informațiile către creier, care activează amortizoare când și cât trebuie astfel încât tu să uiți, pe cât posibil, cât de departe de perfecțiune pot fi pe alocuri drumurile de la noi din țară.
Dacă-ți configurezi mașina cu cei doi piloți — Connected Pilot și Park Pilot — vei putea să rulezi semi-autonom (la nivel 2) folosind pilotul automat adaptiv și asistentul de menținere pe bandă. În cazul lui Park Pilot, nu mai trebuie să te dai tu pilot când faci parcări laterale, că se ocupă cel virtual: nu trebuie să atingi nici pedalele, nici volanul, ci eventual să te minunezi că mașina poate să parcheze singură. Dacă ești ca mine, la început vei fi tentat să faci și asta.
Și dacă-ți place să trăiești din amintiri — sau să ai o dovadă în plus în cazul unui eveniment nefericit —, DS ConnectedCAM e aici pentru tine: o cameră video integrată la baza oglinzii retrovizoare care înregistrează tot ce se întâmplă în față.