Știu, știu, sintagma „plăcerea condusului” este cât se poate de generică și parcă nu ajută cu adevărat în descrierea unei mașini, însă m-am ferit să scriu încă din șapou Jinba Ittai. Că despre asta e vorba, în oricare Mazda te-ai urca. Producătorul japonez urmărește să creeze o relație specială între șoferi și mașinile lor, similară cu cea dintre călăreț și calul său (asta înseamnă „jinba ittai” pe scurt). Și cum pe șofer nu îl poate modela după propria-i viziune, Mazda se concentrează pe mașinile sale. Nu există excepții în gama Mazda: și CX-30 este construită în spiritul Jinba Ittai.
Dar ce este CX-30, întrebi tu? Este fix ce le-ar trebui celor cărora CX-3 li se pare prea mică și CX-5, prea mare. Asemenea unui țambalist — sper că așa se numește cel care cântă la țambal — iscusit, Mazda lovește fix corzile care trebuie, și cum trebuie, ca să compună muzica perfectă pentru urechile clientelei europene. Și cum clientela europeană adoră SUV-urile, Mazda s-a gândit că o ofertă în plus nu are cum să dăuneze. Sincer, nu m-ar mira să devină în curând cel mai bine vândut model Mazda din Europa; încă nu a avut timp să se desfășoare, că a apărut în ultima parte a lui 2019, iar 2020 a fost știți-voi-cum-a-fost. Noi suntem cu ochii pe evoluția sa și pentru opt zile vom fi și cu degetele peste ea în road trip-ul Cars & Roads by Michelin.
CX-30 stă pe platforma lui Mazda3. Însă, în mod contraintuitiv, SUV-ul este mai scurt cu șapte centimetri decât hatchback-ul. Are 4.39 de metri lungime și poate găzdui până la cinci pasageri, pe care îi îmbie cu materiale bune și finisaje făcute cu simț de răspundere — genul de interior care te convinge de la prima atingere că e făcut să dureze fără să fie făcut din plastic robust, ca la alții.
Motorizări rafinate și regândite
Departe sunt vremurile când Mazda făcea furori cu motoarele sale rotative, însă și vremurile s-au schimbat, în sensul că oamenii nu mai vor acum motoare care să consume ulei și benzină în egală măsură și care să reziste mai puțin decât răbdarea unui român care stă la coadă. Însă asta nu înseamnă că nu mai poți impresiona chiar cu nimic în ziua de azi.
Spre exemplu, CX-30 are sub capotă un motor pe benzină cu aprindere prin compresie (controlată prin scânteie). Practic, japonezii au pus într-o cameră un motor pe benzină și unul diesel și nu le-au lăsat să iasă până când nu au învățat ceva unul de la celălalt. Mă rog, s-ar putea să nu se fi întâmplat chiar așa, ci prin multe ore de muncă de dezvoltare, însă rezultatul este un motor pe benzină care se comportă fix ca un diesel. Mai puțin la capitolul cuplu motor. Dar dispui de suficienți cai-putere rafinați cu care să-ți faci treaba; iar consumul mediu este mai mic decât al unui benzinar cu cilindree similară.
Altfel, dieselul nu se găsește pe lista de oferte pentru CX-30, așa că îți rămâne să alegi între trei benzine: două Skyactiv-G cu 122, respectiv 150 de cai-putere, plus Skyactiv-X, cu 180 de cai-putere. În funcție de echiparea aleasă, CX-30 vine cu manuală în șase trepte sau cu automată în șase trepte. Toate motorizările sunt micro-hibride (sau mild hybrid, cum îi zic englezii).
Personalizare simplificată
Mazda nu se mai complică atunci când vine vorba de dotările disponibile pe mașină, în sensul că a creat câteva niveluri de echipare predefinite, cuprinzătoare, ca să nu-ți bați tu capul cu lista de opționale. Dacă nu te mulțumește nivelul de echipare standard, Mazda îți oferă și opțiunile Plus și GT. Plus GT Plus.
Dar înainte să vorbim despre acestea, voi menționa Ediția Specială Aniversară 100 De Ani (100th Anniversary), disponibilă pe toate modelele actuale din gamă și pe mașina care ne va însoți în road trip-ul Cars & Roads by Michelin. Mazda a bifat în 2020 centenarul, ocazie cu care a adăugat echipării GT Plus câteva elemente de colecție: cheie cu gravură, embleme speciale, tetiere embosate pentru scaunele din față și capac cu design special pentru jante. Toate conțin logoul creat cu această ocazie specială. Exemplarele aceste ediții speciale pot fi recunoscute și de la depărtare, pentru că sunt îmbrăcate în alb; interiorul primește accente roșii. Această combinație cromatică amintește de simpaticul R360, primul model de serie al producătorului.
Altfel, încă din echiparea standard, CX-30 primește faruri LED, jante de 16 inch de aliaj, pilot automat adaptiv, senzori de parcare spate, infotainment de 8,8 inch cu conectivitate Apple CarPlay și Android Auto, sistem de navigație și sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, alarmă, asistent de monitorizare a unghiului mort și cel pentru deplasarea în marșarier. Și volan îmbrăcat în piele. Preț: 21.690 €. În cazul versiunii GT (25.190 €), jantele sunt mai mari (18 inch), parbrizul are HUD proiectat pe el, farurile sunt Matrix LED, hayonul este acționat electric, iar interiorul primește inserții suplimentare cu piano black, spaima lavetelor anti-praf. Versiunile Plus și GT Plus aduc în plus climatizare pe două zone, cameră video de marșarier și parbriz degivrat și acces fără cheie.
Lista de opționale este succintă, compusă din pachete: sunet (BOSE cu 12 incinte), lux (scaune cu operare electrică și îmbrăcate în piele, HUD pentru unele echipări), stil, siguranță (camere la 360 de grade, asistent de frânare în marșarier) și trapă electrică.
Farmecul lui CX-30 nu constă în simpla înșisuire de dotări și atribute tehnice de care dispune, ci modul în care se îmbină toate și modul în care comunică ele cu șoferul. Relația cu o Mazda nu e dată de denumiri pompoase sau de cifre, ci de feeling. Și ăsta e cel mai greu de descris în cuvinte, dar aceasta este misiunea echipei Autocritica & friends în turul Cars & Roads by Michelin.
Jinba Ittai!