Mercedes-Benz are în ofertă o gamă foarte bogată de SUV-uri. Pentru fiecare model „normal”, există cel puțin un reprezentant în segmentul SUV, iar această deschidere într-o zonă în creștere accelerată este una dintre explicațiile succesului Mercedes-Benz la nivel mondial în ultimii ani, marca germană detașându-se pe prima poziție la capitolul vânzări premium.
Dacă nu ești încă la curent cu nomenclatura Mercedes-Benz, afli acum că autoturismele sunt botezate cu litere de la A la V pentru a desemna clasa mașinii. SUV-urile folosesc particula GL, urmată de litera clasei. Așa cum avem Mercedes-Benz A-Klasse, avem un SUV numit GLA. Rețeta se aplică pentru întreaga gamă. Astfel, constructorul german din Stuttgart are în acest moment în gamă nu mai puțin de șase SUV-uri convenționale și trei electrice.
În segmentul compact, Mercedes oferă chiar două modele, păstrând rețeta de la modelele hatchback. Clienții de hatchback-uri compacte pot alege între A-Klasse și B-Klasse, cel din urmă oferind ceva mai mult spațiu pentru familie. Același raționament a stat și la baza modelelor SUV. Avem Mercedes-Benz GLA, cu linii mai fluide și accent pe dinamică, dar și modelul GLB, cu unghiuri ceva mai drepte și spațiu pentru până la șapte persoane la interior.
Mercedes-Benz GLB este eroul povestirii noastre, fiind și reprezentantul mărcii germane în ediția 2021 a road trip-ului Cars & Roads by Michelin. Vom avea alături de noi o versiune cu motor pe benzină de 224 CP și tracțiune integrală, ceea ce ne va ajuta să apreciem și latura dinamică a acestui SUV cu aere de mini G-Klasse.
SUV compact pentru șapte persoane
Mercedes-Benz GLB a fost prezentat oficial în vara anului 2019 sub forma unui SUV compact cu șapte locuri. Se adresează celor care au nevoie de un SUV urban cu dimensiuni compacte, dar care au nevoie de spațiu la interior pentru chiar și șapte persoane.
Mercedes-Benz GLB vine cu un ampatament de 2.829 mm, cu 10 centimetri mai mare decât al noului hatchback Clasa B. Spațiul la cap rezervat pasagerilor din primul rând de scaune este de 1.035 de milimetri, o valoare despre care Mercedes susține că este cea mai bună din segment, iar spațiul la genunchi pentru pasagerii SUV-ului configurat cu cinci locuri este de 967 mm. Portbagajul aceleiași versiuni oferă un spațiu de 560 de litri, ajungând la 1755 de litri cu bancheta rabatată. Opțional, bancheta poate glisa pentru a asigura încă 179 de litri pentru bagaje. Pentru un plus de spațiu, opțional, și scaunul pasagerului din față poate fi pliat. Mașina este echipată și cu funcție easy-entry, pentru facilitarea accesului pe locurile din spate.
Pe ultimul rând de scaune, pot călători confortabil pasageri cu o înălțime de până la 1.68 m. Aceștia vor primi confortul oferit de două suporturi de pahare, două compartimente de depozitare și două porturi USB. Scaunele pot fi pliate la nivelul podelei portbagajului, atunci când nu sunt folosite. Până la 4 scaune de copii cu standard ISOFIX pot fi instalate în mașină.
Design inspirat de frații mai mari
Dacă pentru modelul Mercedes-Benz GLA designul a fost inspirat de hatchback-ul Clasa A, în cazul lui GLB acesta are linii care aduc aminte de off-roaderele cu pedigree din gama Mercedes. G-Klasse (sau Gelandewagen) nu mai are nevoie de prezentare. Este un model care se identifică cu istoria mărcii germane, fiind unul dintre cele mai cunoscute automobile ce pot parcurge fără probleme drumuri neasfaltate. Mercedes-Benz G-Klasse are o istorie de peste 40 de ani, iar faptul că liniile pătrățoase au fost păstrate în design l-au făcut la fel de reprezentativ ca un Porsche 911.
Mercedes a decis să se inspire din designul angular al modelului G-Klasse și a creat un fel de Baby G în forma modelului GLB. Chiar dacă liniile pătrățoase au fost „îndulcite”, linia generală aduce cu fratele său mai mare și mai dur. Și chiar dacă nu are abilitățile de off-roader pur-sânge ca modelul din care se inspiră, GLB nu duce lipsă de „talente”. Modelul compact poate fi configurat cu tracțiune față, sau opțional, cu tracțiune integrală. Iar la capitolul motorizări, avem propulsoare pe benzină, diesel, iar de curând, chiar și o versiune full-electrică numită EQB.
Sub capota noului GLB se regăsesc motoare pe benzină și diesel cu patru cilindri. La baza gamei se află versiunea GLB 180 cu motor pe benzină de 1.33 litri ce dezvoltă 136 CP, urmată de GLB 200 cu același motor de 1.33 litri și dezactivare parțială a cilindrilor, sistem conceput pentru o rulare mai eficientă. Acesta produce 163 CP și un cuplu de 250 Nm și este cuplat la o transmisie automată 7G-DCT cu șapte trepte.
Urmează versiunea GLB 250 4MATIC, cu transmisie automată 8G-DCT, 224 cai putere și cuplu de 350 Nm. 250 4MATIC are nevoie de numai 6.9 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h și atinge o viteză maximă de 236 km/h. Propulsorul turbo are 2.0 litri. Această versiune de motorizare ne va însoți în Cars & Roads by Michelin.
Mercedes oferă și o versiune AMG denumită GLB 35. Echipată cu același motor 2.0 Turbo, însă puterea a fost crescută la 306 CP. Versiunea AMG este disponibilă exclusiv cu tracțiune integrală.
Gama SUV-ului Mercedes-Benz GLB este completată de trei versiuni echipate cu motorul turbodiesel 2.0 litri: GLB 180 d (116 CP), GLB 200 d (150 CP) și GLB 220 d (190 CP).
Echipat pentru orice situație
Noul GLB vine, contra cost, cu sistem de tracțiune integrală 4MATIC și pachet Off-Road Engineering, care îi aduce faruri Multibeam LED, pentru o vizibilitate mai bună în off-road. Configurația sistemului 4MATIC permite reglaje prin intermediul Dynamic Select într-unul dintre modurile “Eco/Comfort” sau “Sport”. Pachetul Off-Road Engineering redă și o animație, o reprezentare realistă a unghiului de înclinare și o serie de setări care îl ajută pe cel aflat la volan să ia deciziile corecte. Pachetul oferă și sistem de asistență la coborârea pantelor (Downhill Speed Regulation), care permite rularea cu viteze între 2 și 18 km/h, fără ca șoferul să fie nevoit să calce pedala de frână.
La interior avem sistemul MBUX (Mercedes-Benz User Experience), redat pe ecrane duale, capabil să învețe preferințele șoferului și care poate fi activat prin rostirea salutului “Hey Mercedes!”. Lista de sisteme de asistență este lungă și cuprinde Active Distance Assist Distronic, care primește informații de la sistemul de navigație, Active Steering Assist, Active Parking Assist cu funcție Parktronic și Active Lane Change Assist.
Prețurile pentru noul Mercedes-Benz GLB încep de la 37.940 euro pentru versiunea de bază GLB 180 cu tracțiune față. Modelul nostru de test este un GLB 250 4MATIC ce are un preț de listă de 49.260 euro. Plus o listă serioasă de opționale care urcă prețul de achiziție al mașinii la 60.500 de euro, dar de care vom profita la maximum timp de 8 zile în Cars & Roads by Michelin.