Suzuki Across: Plonjon tehnologic

Across este primul model plug-in hybrid din istoria Suzuki și va reprezenta know-how-ul tehnologic japonez în prima ediție a road trip-ului Cars & Roads by Michelin.

Suzuki Across bifează mai multe premiere în gama europeană a constructorului japonez: este primul plug-in hybrid al companiei, este cel mai puternic model și, totodată, cel mai mare. SUV-ul Suzuki va fi prezent în prima ediție a road trip-ului Cars & Roads by Michelin.

În primăvara anului 2019, Suzuki și Toyota au anunțat că vor extinde parteneriatul tehnologic deja existent între cele două companii. Suzuki își dorea să prindă trenul electrificării în Europa, însă dezvoltarea tehnologiei ar fi costat bani și, cel mai important, timp.

Și cum Toyota are deja un nume în segmentul hibridelor, cele două companii au decis ca Suzuki să preia know-how-ul avansat al colegilor japonezi și să-l aplice pe două modele dedicate.

Cel mai mare SUV Suzuki

În baza acestui parteneriat s-a născut Suzuki Across, un SUV plug-in hybrid care împrumută platforma și unul dintre cele mai avansate modele hibride cu încărcare la priză din lume de la Toyota. Și devine, astfel primul plonjon al celor de la Suzuki într-o tehnologie foarte complexă pe care mulți alți constructori de-abia încep să-l înțeleagă: modelele PHEV.

Suzuki Across are o lungime de 4.635 de milimetri, iar înălțimea măsoară 1.690 de milimetri (+5 mm comparativ cu modelul Toyota). Lățimea și ampatamentul sunt de 1.855 de mm, respectiv 2.690 de milimetri.

Din punct de vedere estetic, Suzuki Across devine cel mai mare model din gama Suzuki, dar și cel mai arătos (asta dacă nu ești fanul lui Jimny, care a primit și el recent o generație nouă și e o mașină cu adevărat specială). Cu un aspect general robust, dominat de linii angulare în zona pasajelor roților, mașina are un look agresiv privită din față.

Spațiu pentru cinci

Instrumentarul de bord de pe Suzuki Across este unul mixt (digital și analog) care integrează un ecran de 7 inch. Sistemul multimedia își face simtiță prezența (cocoțat pe planșa de bord) cu ajutorul unui ecran de 9 inch. Tehnologia oferită de Suzuki este compatibilă cu Apple CarPlay și Android Auto, ceea ce înseamnă că aplicațiile telefonului mobil vor fi oglindite pe ecranul central.

Suzuki Across împrumută de la fratele său de platformă soluțiile de depozitare inteligente care fac viața mai ușoară la bord: tăvițe de mici dimensiuni pentru șofer și pasagerul din dreapta integrate la nivelul planșei de bord, suporturi centrale pentru pahare, suport pentru telefon și o cotieră generoasă.

Sistemul de climatizare va fi controlat cu ajutorul unor butoane fizice (menționez acest lucru pentru că din ce în ce mai mulți constructori trec la soluții tactile), iar modurile de conducere vor fi alese de pe panoul de comandă poziționat central lângă selectorul transmisiei.

Bacheta spate este rabatabilă (60:40) și dispune și de spătare care pot fi înclinate. Portbagajul lui Across are 490 de litri, iar volumul poate fi extins până la 1.168 de litri prin rabatarea banchetei din spate. Tot în portbagaj, niponii au integrat o priză la 12V și una la 220V.

Un singur nivel de echipare

Suzuki nu vrea să-și încurce prea mult clienții, motiv pentru care în oferta Across există un singur nivel de echipare care include toate accesoriile disponibile din gamă. Singura alegere pe care o poți face va fi nuanța caroseriei: White Pearl Crystal, Silver, Attitude Black, Sensual Red, Grey și Dark Blue.

Și pentru că vei primi tot ce are mai bun de oferit Across, prețul de bază este și el pe măsură: 50.150 de euro. Dacă iei în calcul și programul Rabla Plus, care oferă un bonus generos la achiziția unui hibrid plug-in, prețul final scade sub 45.000 de euro.

Poate să pară că prețul este unul ridicat chiar și pentru un model Suzuki, dar trebuie spus că vorbim practic despre un model “full”, pentru că lista de echipamente standard este una lungă, iar opționale suplimentare nu există. Așa că trebuie să ne raportăm la Across ca la o versiune de top, nu ca la un preț de pornire.

Across oferă în acest preț, printre altele, jante din aliaj de 19 inch, faruri cu LED cu funcție “Follow me home”, lumini de zi cu LED, proiectoare de ceață, parbriz cu dejivrare în zona ștergătoarelor, oglinzi acționate și pliabile electric cu lumini de semnalizare integrate și cu funcție de încălzire, volan încălzit și îmbrăcat în piele, geamuri față și spate acționate electric, deschidere și pornire fără cheie, hayon cu deschidere electrică și funcție hands-free, climatizare automată pe două zone, guri centrale de ventilație pentru pasagerii din spate, sistem multimedia cu ecran de 9 inch, scaune față și spate încălzite, funcție Auto-Hold, scaun șofer reglabil electric pe 8 direcții și o roată de rezervă de 18 inch.

Siguranță în ton cu vremurile

Odată cu introducerea unor noi reguli de testare Euro NCAP, producătorii au devenit mai conștiincioși și au dezvoltat o serie de sisteme de sigurață și asistare gândite nu doar pentru protecția pasagerilor, ci și pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști, motocicliști).

Iar paleta de sisteme de siguranță active și pasive din Across este una completă. Cum am discutat și până acum, tot ce voi enumera în continuare sunt sisteme și echipamente standard.

Lista de elemente de siguranță este lungă și conține airbaguri frontale, laterale și cortină, airbag pentru genunchii șoferului, sistem de menținere a benzii de circulație, sistem de frânare de urgență la mersul cu spatele, asistent la frânarea de urgență, avertizare cu privire la mașinile aflate în unghi mort, avertizare la mersul cu spatele și sistem capabil să recunoască semnele de circulație. La toate acestea se mai adăugă sistemul cruise control adaptiv, sistemele Hill starting assist și Hill descent control, dar și senzorii de parcare față și spate completați de o cameră video.

Primul plug-in hybrid Suzuki

Am spus și la începutul textul că Suzuki Across preia motorizarea plug-in hybrid de pe Toyota RAV4, cu mențiunea că modelul Suzuki este disponibil pe piață înainte ca RAV4 PHEV să poată fi cumpărat la noi. Avantaj Suzuki.

La baza sistemului hibrid cu încărcare la priză se află un motor pe benzină de 2.5 litri cu patru cilindri în linie. Acesta este asistat de două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte.

Motorul cu ardere internă dezvoltă 185 CP la 6.000 rpm și 227 Nm între 3.200 și 3.700 rpm. Motorul electric de pe puntea față este gata să generee 183 CP și 270 Nm, în timp ce motorul electric integrat pe puntea spate poate livra până la 55 CP și 121 Nm. Așa cum deja ne-am obișnuit, în cazul unui hibrid (există doar câteva excepții), resursele motoarelor integrate nu se adună. Totuși, Suzuki a făcut testele potrivite și ne anunță că sistemul plug-in hybrid dezvoltă un total de 306 cai putere.

Resursele sunt distribuite printr-o transmisie automată E-CVT, iar sistemul de tracțiune integrală se numește E-Four. Accelerația de la 0 la 100 km/h are loc în 6 secunde, iar viteza de top se oprește în dreptul valorii de 180 km/h.

Pentru a ține în viață cele două motoare electrice, sistemul plug-in hybrid este echipat și cu o baterie Li-Ion cu o capacitate de 18.1 kWh pe care o poți încărca cu maximum 3.3 kW. Ca element de culoare – dar foarte util – Suzuki este unul dintre puținii constructori care oferă standard cele două cabluri de încărcare (pentru prize casnice și pentru wallbox-uri), iar timpul minim pentru reîncărcarea bateriei este de 6 ore și 15 minute. Cu acumulatorul plin, Across va putea parcurge până la 75 de kilometri în modul electric.

Suzuki Across propune trei moduri de rulare (Eco, Normal și Sport), iar sistemul plug-in hybrid de propulsie va putea fi exploatat în patru moduri: Auto EV/HV, EV, HV și Battery Charger. În modurile Auto EV/HV și HV, sistemul va apela la resursele motorului cu ardere internă atunci când șoferul are nevoie de mai multe resurse. În modul EV, Across va rula exclusiv cu motoarele electrice, în timp ce în modul Battery Charger, o parte din energia generată de motorul cu ardere internă va fi direcționată și către baterii pentru reîncărcarea acestora. Pentru momentele în care aderența este scăzută, vei putea cupla modul Trail care imită comportamentul unui diferențial cu alunecare limitată.

Fișa mașinii care ne va însoți în Cars & Roads by Michelin:

Across

Plug-in hybrid

de la 50.150€
Sistem de propulsie
Plug-in hybrid
Putere
306 CP
Cuplu
NA Nm
Transmisie
Automată CVT
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
L4
Capacitate cilindrică
2.487 cc
Putere maximă
185 CP
Cuplu maxim
227 Nm
Motor electric
Număr motoare
2
Putere maximă
182 CP
Cuplu maxim
270 Nm
Baterie
Capacitate brută
18.1 kWh
Capacitate netă
NA kWh
Putere maximă încărcare
3.3 kW
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
NA
Mediu mixt (WLTP)
1.0 litri/100 km
Dimensiuni
Lungime
4635 mm
Lățime
1855 mm
Înălțime
1690 mm
Ampatament
2690 mm
Masă proprie
2015 kg
Portbagaj (min/max)
490/1604 litri
Volum rezervor
55 litri
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
Preț
Preț de pornire model
50.150
Preț mașină testată
50.150