EUROCHARGE 2024: Mega-test cu 8 mașini electrice până în Lisabona și înapoi

20 de oameni, 16 zile, 8 electrice. Un laborator mobil, un test drive și un workshop prin Europa, din București până la Lisabona și retur, cu mașini electrice de top lansate recent în țară. Pe scurt, EUROCHARGE by Schaeffler.

În ultimele luni am tot stat și m-am gândit la o situație: să pleci astăzi cu o mașină electrică prin Europa nu mai e o știre. Cel puțin pentru cei care acceptă ideea că modelele cu baterii sunt parte din cotidian și au ajuns la un nivel de penetrare a pieței (așa cum spun specialiștii) cât să nu mai fie văzute drept produse de nișă. Pe de altă parte, încă există oameni – și vor exista și de aici înainte – care cred că electricele nu-și au rostul în industrie, că vor dispărea la fel de repede cum au apărut și că nu merită niciun minut din atenția lor. N-o să mă raportez la părerile extreme că s-ar isca discuții interminabile.

Situația generală – vorbesc despre cea din Europa, că pe-aici ne tocim pingelele – e una suficient de complicată când vine vorba de electrice la modul general. Acum câțiva ani, mulți producători – împinși și de Uniunea Europeană – s-au grăbit să anunțe proiecte peste proiecte care vizau înlăturarea completă a termicelor și adoptarea electricelor în procent de 100% într-un interval mediu. Între timp, lucrurile s-au temperat, s-au schimbat decizii, s-au regândit planuri. Nu la modul radical, ci într-o notă ceva mai realistă, să-i zicem așa.

Vânzările de electrice sunt acolo, ba chiar s-a bifat și un milestone la finalul anului trecut: pentru prima dată, un model electric (Tesla Model Y) a fost liderul european al vânzărilor în clasamentul general. În 2024, lucrurile s-au așezat mai lin în piață, iar situația înmatriculărilor de mașini noi în funcție de motorizări în primele șapte luni în Europa o regăsești în graficul de mai jos.

Și-acum o să revin la idea din primul paragraf. Pentru unii, un drum lung cu o electrică e o situație obișnuită, pentru alții pare ceva greu spre imposibil de imaginat. Prin urmare, am gândit outside the box (unde the box se traduce prin granițele României) și-am venit cu o idee lângă care mulți ar atribui adjective demne de publicațiile online care-și fac traficul pe baza titlurilor bombastice.

Lucrurile sună așa: 20 de oameni, 16 zile, 8 electrice (dintre care una cu rol de Safety Car) și multe mii de kilometri din București până la Lisabona și înapoi.

N-am luat-o chiar de la zero cu experiența. Totuși, avem între călcâie trei ediții de ROCHARGE (turul României cu electrice) din care am scos rapoarte cu autonomii reale, timpi de încărcare și consumuri pe bune despre cele mai noi electrice lansate de-a lungul acestei perioade în România.

Laborator mobil

Indiferent de poziția pe care o ai față de electrice, eu cred că o să găsești cel puțin un motiv pentru care să te intereseze EUROCHARGE by Schaeffler. Come to our side, cum zice englezul. N-o să avem prăjituri, dar te asigur că vom avea fotografii spectaculoase din pasul Grossglockner, imagini cu Atlanticul și Dolomiții, istorie din aia culeasă din muzeu, plus oameni care fac chestii pentru mașinile pe care mulți le conduc. De-asta sunt și 16 zile: în 4 dintre ele ne odihnim în Brașov, în Dolomiți, pe malul Atlanticului și la Salzburg, iar drumul nu e drept, ci îl complicăm: facem zig-zag prin Alpi, vizităm Michelin la el acasă și tot așa.

Dar să revin. Ce vrea să fie EUROCHARGE by Schaeffler? Pe scurt, e un fel de laborator mobil, un workshop, un test drive extins (spune-i cum vrei tu) în care picurăm și un mic aer de aventură. Sigur, cuvintele frumoase se termină în momentul în care vom arunca rapoarte cu cifre de consum în trafic real, valori de autonomie obținute pe drumurile publice și timpi de încărcare măsurați la infrastructura europeană. Acum ai putea să mă întrebi: de ce facem asta?

E simplu: pentru ca oricine să-și poată face o idee cât mai clară despre poziția pe care o ocupă mașinile electrice în 2024 în industrie.

N-o mai lungesc cu introducerile: plecăm în 1 octombrie și scoatem din nou pașapoartele la frontieră în 16 octombrie. Vor fi cam 9000 de kilometri în care vom străbate drumuri naționale, județene, orașe și autostrăzi. Autostrăzi, șosele și drumuri de munte. Condiții variate, pentru ca la final să existe informații relevante din cât mai multe scenarii.

Actorii? Unele dintre cele mai noi electrice pe care le poți găsi acum în România. Le pun pozele la panou, în ordine alfabetică. Un click pe imagine te trimite direct pe articolul de prezentare al mașinii.

Audi Q6 e-tron quattro Advance (două motoare electrice – câte unul pe fiecare punte – 388 CP, 0-100 km/h în 5,9 secunde și autonomie oficială cuprinsă între 540 și 625 de kilometri. De la 70.100 de euro).
Ford Explorer EV RWD Extended Range (un motor electric 286 CP, 0-100 km/h în 6,4 secunde și autonomie oficială cuprinsă între 572 și 602 kilometri. De la 44.600 de euro).
Hyundai Ioniq 6 Premium 2WD (un motor electric 229 CP, 0-100 km/h în 7,4 secunde și autonomie oficială cuprinsă între 545 și 614 kilometri. De la 45.363 de euro).
MG 4 Exclusive Long Range (un motor electric 245 CP, 0-100 km/h în 6,5 secunde și autonomie oficială cuprinsă între 545 și 614 kilometri. De la 31.400 de euro).
Porsche Taycan (un motor electric, 435 CP, 0-100 km/h în 4,8 secunde și autonomie oficială de 592 kilometri. De la 107.115 euro).
Renault Scenic E-Tech Electric 220 Esprit Alpine (un motor electric 218 CP, 0-100 km/h în 7,9 secunde și autonomie oficială cuprinsă între 610 și 625 kilometri. De la 39.900 de euro).
Volkswagen ID.7 Pro (un motor electric 286 CP, 0-100 km/h în 6,5 secunde și autonomie oficială cuprinsă între 618 și 621 kilometri. De la 52.082 de euro).
Volvo EX40 Single Motor Extender – Safest Safety Car (un motor electric 252 CP, 0-100 km/h în 7,2 secunde și autonomie oficială cuprinsă între 520 și 576 kilometri. De la 56.960 de euro).

Pe lângă cele 8 electrice despre care scriem zilnic (sigur că vom raporta și ce face Safety Car-ul), luăm cu noi și un BMW X5 cu rol de Photo Car. Adică mașina din care vom fotografia zi de zi mașinile electrice ale turului. Pe parcursul celor 16 zile, din spatele geamurilor lui vor răsări obiectivele aparatelor mânuite de cei doi fotografi și de videograful turului.

Partenerii

Nu știu cum vezi tu lucrurile până acum, dar din partea noastră de ecran, tot acest laborator mobil de teste are multe piese de puzzle: de la cazări la taxe de drum, de la modalități de încărcare și chiar și monitorizarea vremii din Austria (doar ce s-a terminat cu deszăpezirea celor 48 de kilometri ai pasului Grossglockner). Iar rama care ține piesele pe care le-am pus cap la cap e formată din partenerii care susțin toată nebunia asta de proiect.

Schaeffler este partenerul principal al proiectului și, după cum deja ai observat, tot compania germană e cea care dă numele oficial al road tripului. Pentru mine, fost student în Brașov, va rămâne în memorie ca Ina Schaeffler – pentru că acesta a fost numele sub care unul dintre cei mai mari producători de componente auto din lume a deschis unitatea de producție din Cristian.

Revenind: primul pas făcut de Schaeffler în țara noastră a avut loc în 2002, odată cu înființarea societății și cu lansarea liniei de producție în hale închiriate cu 100 de angajați. Punctul forte de atunci erau rulmenții. Apoi, grupul german a demarat construcția halelor din Cristian și a urmat o expansiune care n-a ținut doar de producție. În 2012 au fost inaugurate centrul de inginerie și Școala Profesională Germană Kronstadt (prima școală profesională în sistem dual din România), iar în 2019 a avut loc deschiderea unui centru de cercetare și dezvoltare. Fără falsă modestie, dar odată cu aceste investiții e clar că România conta pe harta gigantului german.

În prezent, activitatea e împărțită în trei domenii mari: tehnologii Automotive (unde se lucrează, printre altele, la mecanisme electrice de transmisie pe punte și mecanisme electrice de antrenare a roților), Automotive Aftermarket și Bearings & Industrial Solutions.

Cel mai recent pas major făcut de Schaeffler are strânsă legătură cu Vitesco Technologies. Sunt convins că-i știți pe cei din urmă, mai ales că le-am trecut pragul în toate cele trei ediții ROCHARGE de până acum (și în tot atâtea rânduri au avut statul de title partner) și-am scris despre proiectele pe care le derulează în România. Care e legătura dintre cele două companii? Schaeffler deține în prezent aproape 90% din pachetul de acțiuni Vitesco Technologies, iar fuziunea este așteptată să aibă loc cât de curând.

Vom trece și noi pragul centrelor din Brașov și vom povesti pe larg ce fac oamenii Schaeffler în România.

Mecanismul pentru o punte spate directoare dezvoltată de Schaeffler. Foto: Schaeffler.

Autonom este Green Partner al turului. Compania cu capital 100% românesc are în portofoliu o mulțime de servicii, iar unul dintre cele mai importante este leasingul operațional, adică o închiriere pe termen lung .E ca un abonament pe care îl plătești lunar ca să folosești mașina. Am eu așa ceva și tot scriu într-un fel de jurnal de călătorie pe care îl găsești aici. În cazul în care alegi o electrică, programul pe care îl deblochezi se numește Autonom Business Green și vine cu câteva extra beneficii. Găsești toate informațiile despre el aici.

Eu și Tesla Model 3 contractată prin leasing operațional Autonom Business Green într-o excursie prin Dolomiți.

Bine, bine, dar cu ce încărcați? Nu vă îngrijorați, ne-am gândit la toate. Și va fi mult mai simplu decât pare la prima vedere: EUROCHARGE este recharged by Renovatio e-charge în România și de noua rețea OMV eMotion în România și în Europa. Altfel spus, vom ajunge în Portugalia cu doar două conturi în două aplicații de încărcare. Asta pentru că parteneriate lor se întind și dincolo de granițele țării (prin serviciul e-roaming). Mai multe detalii despre cum ne vom folosi de OMV eMotion și Renovatio e-charge găsești aici.

Consider că Michelin nu mai are nevoie de nicio prezentare. Francezii fac anvelope de mai bine de 100 de ani, iar caravana EUROCHARGE va trece și prin Clermont-Ferrand, locul în care se află sediul central. Până o să povestim noi despre ce se întâmplă acasă la Michelin, mai spun atât: compania a dezvoltat anvelope cu o rezistență redusă la înaintare menite să îmbunătățească autonomia și consumul. Iar treaba asta e valabilă atât la electrice, cât și la termice, hibride, hibride plug-in. Te-ai prins tu.

MOON se ocupă cu dezvoltarea soluțiilor de încărcare pentru mașini electrice. În portofoliul companiei găsești stații de încărcare rapidă (chiar și de 400 kW) soluții pentru birou sau acasă (stații AC), dar și proiecte care vizează panourile fotovoltaice. Despre un loc special gândit de MOON vom povesti la momentul oportun. Nu de alta, dar nu vreau să stric surpriza.

Server Config, partener tehnic de tradiție al evenimentelor Autocritica. Oferă laptopuri ultraperformante cu ajutorul cărora echipa de jurnaliști, fotografi și videografi ai EUROCHARGE vă va aduce pe ecrane acest eveniment. Găsești produsele lor refurbished dedicate profesioniștilor care au nevoie de putere mare de calcul pe site-ul oficial.

Oamenii care vă vor aduce cifrele

Am scris la început că vom fi 20: de la jurnaliști auto la creatori de conținut, fotografi și organizatori. Dacă nu vrei să ratezi nimic din ce facem salvează haștagul #EUROCHARGE pe toate platformele de social media în care activezi. Cum ziceam, începem din 1 octombrie.

În caz că ai vreo preferință, îți las mai jos și oamenii pe care îi vei putea urmări în EUROCHARGE by Schaeffler:

Mircea Meșter / Autocritica.ro
Constantin Ciobanu / Autocritica.ro, Adevărul Auto
Alin Ionescu / Mașinistul
Dan Scarlat / Top Gear România
Radu Tudoroiu / Digital storyteller
Adrian Mitrea / 0-100.ro
Andrei Barbu / MotorVlogTV
Gabriel Nica / Cu și despre mașini
Laura Antonov / LaChicBoutique, Shedrives
Adi Dima / eblogauto
Mihai Vasilescu / Digital storyteller
Julius Constantinescu / Digital storyteller
Bogdan Grigorescu / Autoexpert
Tibi Buzdugan / electromobilitate.com
Marius Dobrescu / Video
Ciprian Mihai / Foto
Radu Chindriș / Foto
Tudor Rus / Organizare
Berti Panaiot / Organizare
Daniel Popescu / Organizare

Fișele și formularele pe care le vom completa de-a lungul călătoriei pentru a raporta cifrele sunt deja făcute, deci mai rămâne ca pe parcursul călătoriei, cei care vor conduce mașinile să completeze informațiile relevante despre electrice: de la timpi de încărcare la puteri de încărcare, de la autonomii la consumuri.

Sigur, fiecare își va spune părerea și despre cum s-a comportat mașina pe porțiunea de drum pe care a condus, ce i-a plăcut, ce nu i-a plăcut, ce și-ar fi dorit în plus sau în minus. Cam orice ține de impresiile din spatele volanului.

Foto principală: Dreamstime



este un proiect susținut de SCHAEFFLER

Încărcat de
OMV eMotion și Renovatio e-charge

Green Partner
Autonom

Stații de încărcare
MOON România

Pus pe șosea de
Michelin

Tehnologizat de
Server Config