Ultimii ani au adus o schimbare importantă de peisaj în industria auto: reflectoarele s-au mutat într-un ritm alert către mașinile cu baterii. Scandalul Dieselgate și problemele apărute la nivel de imagine pentru motoarele diesel, noile norme de poluare și legislația din ce în ce mai dură sunt factorii importanți care au dus la această accelerare a procesului de transformare.
Toți și-au îndreptat atenția către mașinile electrice, însă dezvoltarea acestora este doar un prim-pas către atingerea unui scop și mai important: trecerea la o industrie neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon. Transformarea nu va avea loc în viitorul apropiat, ținta majorității urmând să fie atinsă undeva între 2040 și 2050.
În acest context în plină schimbare, producătorii nu ezită să iasă în față și să anunțe planuri care să creioneze drumul către viitorul electric. În prima jumătate de an, tot mai mulți constructori au organizat evenimente speciale prin care au anunțat pașii pe care vor să-i urmeze în următoarea perioadă. Și nu ar trebui să mai reprezinte o surpriză pentru nimeni faptul că investițiile merg către dezvoltarea mașinilor electrice în detrimentul celor echipate cu motoare cu ardere internă. Voi lua pe rând fiecare constructor (în ordine alfabetică) care a intrat în această cursă a electrificării pentru a creiona o mică parte a viitorului.
Audi: din 2033, fără motoare cu ardere internă
Conducerea Audi a creionat un plan clar prin care își dorește să devină o companie neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon. În linii mari, lucrurile par destul de clare, însă transformarea nu ține cont doar de deciziile unei organizații, ci mai ales de ritmul în care publicul o acceptă.
Producătorul din Ingolstadt este deja prezent în zona electrică a pieței cu cinci modele: SUV-urile e-tron, e-tron Sportback, Q4 e-tron și Q4 Sportback e-tron, și sportivul e-tron GT (disponibil și într-o variantă de performanță RS).
Markus Duesmann, omul care se află în spatele Audi, a prezentat strategia de viitor a companiei. Conform declarațiilor acestuia, începând cu 2026, toate modelele noi lansate de Audi vor fi electrice. Nu va exista nicio excepție de la această regulă. Pentru ca tranziția să fie una aparent lină și pentru public (era clar că o astfel de schimbare nu poate fi realizată peste noapte), oficialul mărcii germane a venit și cu o completare: până în 2033, Audi își propune să elimine complet motoarele cu ardere internă din producție. Altfel spus, trecerea la o gamă complet electrică va fi încheiată în 2033. Ar putea exista și o excepție: oficialii Audi se așteaptă ca cererea pentru mașini cu motoare diesel și benzină să continuă să vină din China, motiv pentru care comercializarea acestora ar putea continua pe piața asiatică, însă doar cu motoare produse la uzine locale.
Nu cred în succesul venit ca urmare a interdicțiilor. Cred în succesul tehnologiei și al inovațiilor.
Markus Duesmann
Până la eliminarea completă a motoarelor cu ardere internă, Audi anunță că mai face un singur pas în dezvoltarea acestora. Nemții spun că peste patru ani va începe producția ultimei generații noi de motoare cu combustili fosili, iar aceasta va fi cea mai bună construită de Audi până în acel moment.
Pentru a avea și o idee generală despre transformările viitoare ale companiei, oficialul Audi a mai menționat că până în 2025, gama electrice va avea peste 20 de modele.
BMW: electrificare în masă
Grupul BMW (pentru că în rândurile următoare o să vă spun și câte ceva despre Mini) are o experiență bogată în dezvoltarea modelelor cu sisteme de propulsie electrificate. Primii pași au fost făcuți în 2013, anul în care nemții lansau modelul electric i3 și hibridul i8.
Nu a fost doar o strategie de marketing, pentru că în anii următori, oamenii din centrele de dezvoltare au transferat proiectele virtuale în produse de serie. Totuși, BMW a adoptat strategia pașilor mici. O numesc așa pentru că după lansarea lui i3, nemții nu continuat să pluseze în segmentul electricelor, ci au mizat pe popularizarea sistemelor plug-in hybrid. Și le-a ieșit, pentru că în acest moment, multe dintre modelele din gamă pot fi comandate cu o astfel de motorizare.
Totuși, mișcările din piață i-au determinat pe oficialii BMW să vină în fața publicului cu produse 100% electrice. Iar în ultimul an, nemții ne-au prezentat trei modele cu baterii: iX3, iX și i4.
Conform celor mai recente planuri, oficialii BMW își doresc ca până în 2023, circa 90% din segmentele de piață acoperite de modelele din gamă vor avea cel puțin un reprezentant 100% electric.
Până la finalul acestui deceniu, oficialii BMW se așteaptă ca cel puțin jumătate dintre vânzările globale anuale să fie reprezentate de mașini electrice.
În plus, schimbările pregătite pentru brand-ul Mini sunt și mai radicale. Ultimul model Mini cu motor cu ardere internă va fi lansat în 2025, iar până la începutul anilor 2030, brand-ul din Oxford se va transforma într-o companie 100% electrică. În acest moment, singurul Mini electric este Cooper SE. Următorul model echipat cu baterii va fi succesorul lui Countryman pe care nemții îl vor asambla în Leipzig, Germania, începând cu 2023.
Cupra: performanța poate fi 100% electrică
Cupra, brand-ul de performanță aflat sub umbrela Seat, a intrat recent pe lista producătorilor care au în gamă un model electric. Primul Cupra electric se numește Born și preia arhitectura lui Volkswagen ID.3, însă plusează cu o serie de elemente menite să îmbunătățească atitudinea dinamică a modelului.
Reprezentanții Grupului Volkswagen nu au venit cu un plan oficial pentru viitorul mărcii Cupra, însă Herbert Diess, CEO-ul grupului, nu exclude transformarea brand-ului de performanță într-unul 100% electric. Reprezentantul grupului german vede un viitor în care uzina de la Martorell (Spania) va fi transformată într-o fabrică în care se vor asambla doar mașini electrice, însă viteza cu care lucrurile vor avansa este strâns legată de o serie de proiecte de finanțare pregătite de Uniunea Europeană.
Ford: planuri electrice pentru europeni
Henry Ford este omul care a dat o direcție industriei auto de la începutul secolului trecut, iar Model T a fost modelul care a dus la motorizarea în masă. Cu toate acestea, primele semne ale schimbării Ford au venit în 2020 odată cu lansarea lui Mustang Mach-E, un SUV electric pe care îl vom vedea în Europa din acest an.
Dar lucrurile au prin tracțiune și sub efectul de bulgăre, Ford a mai venit cu o premieră pentru public: lansarea lui F-150 Lighting, primul pick-up electric al companiei. Și ca să înțelegi pe deplin amploarea efectului în SUA, Jim Farley, CEO-ul Ford, a anunțat că în mai puțin de 24 de ore de la prezentare, pe site-ul companiei au fost înregistrate 20.000 de rezervări pentru pick-up-ul electric.
În ceea ce privește planurile pentru europeni, deciziile Ford sunt tranșante: din 2030, toată gama de autoturisme disponibile pe Bătrânul Continent va fi formată doar din modele electrice. Transformarea va începe cu o investiție de un miliard de euro pentru modificarea radicală a fabricii de la Köln, cea mai importantă uzină de producție Ford din Europa. Ulterior, din 2026, toate autoturismele vândute de Ford în Europa vor fi electrice sau plug-in hybrid.
Nici gama de modele comerciale nu scapă de transformările radicale: din 2024, doar modele plug-in hybrid și electrice.
General Motors: din 2035, fără diesel și benzină
Giganții americani sunt tot mai hotărâți să facă trecerea către o gamă complet electrică, iar la începutul anului, oficialii General Motors au venit cu un anunț neașteptat: până în 2035, reprezentanții companiei își doresc ca toate mașinile de pasageri din gamă să fie 100% electrice.
Până în 2025, GM va lansa 30 de mașini electrice noi, iar în același an, constructorul american își propune ca 40% din gama disponibilă în SUA să fie formată din mașini cu baterii.
Pentru a putea atinge aceste obiective, reprezentanții General Motors vor aproba o serie de planuri de investiții de 27 de miliarde de dolari în următorii cinci ani. Banii vor merge către dezvoltarea mașinilor electrice și autonome.
Deciziile luate de conducerea GM fac parte dintr-un plan amplu prin care compania își propune să devină neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2040.
Grupul Stellantis în Europa: pași mici pentru toate mărcile din portofoliu
Grupul Stellantis care deține, printre altele, mărcile Alfa Romeo, Citroën, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel și Peugeot, pregătește patru platforme noi pentru viitoarele modele electrice. În prezent, mărcile care fac parte din grup au deja în ofertă modele plug-in hybrid sau electrice. Fiat, Citroën, Opel și Peugeot sunt marcile care vând mașini electrice, în timp ce modelele Jeep pot fi comandate în variante PHEV.
Până în 2025, 96% dintre modelele disponibile în grupul Stellantis vor avea versiuni electrificate. Totodată, până în 2030, toate modelele din gamă vor putea fi comandate și în versiuni 100% electrice.
Grupul Stellantis a anunțat investiții de peste 30 de miliarde de euro pentru dezvoltarea celor patru platforme dedicate modelele electrice. Acestea vor putea fi folosite pentru toate cele 14 brand-uri din portofoliul grupului și vor putea fi echipate cu baterii care să ofere autonomii cuprinse între 500 și 800 de kilometri. Investițiile vor fi realizate până la finalul lui 2025, iar fiecare marcă din cadrul Stellantis va avea o abordare proprie în ceea ce privește lansarea și dezvoltarea electricelor. Cele patru platforme (denumite Small, Medium, Large și Frame) vor putea fi configurate cu roți motrice față, tracțiune integrală sau roți motrice spate.
Oliver Francois, CEO-ul Fiat, este primul care a ieșit cu un anunț important: până în 2030, brand-ul pe care îl conduce va comercializa exclusiv mașini electrice. Câteva săptămâni mai târziu, Michael Lohscheller, CEO-ul Opel, a anunțat că brand-ul pe care îl conduce va deveni unul pur electric în Europa până în 2028. De asemenea, marca Opel va reveni în China cu un portofoliu 100% electric.
Honda: gamă europeană complet electrificată până la final de 2022
Honda a privit mereu electrificarea în felul său. Producătorul japonez nu s-a folosit de clișee pentru a aduce în fața publicului modele hibride sau electrice speciale, iar asta a adus un plus vizavi de fani.
Conform oficialilor Honda, până la finalul lui 2022, toată gama de modele disponibile în Europa va fi una electrificată (hibrid și electric). Honda e rămâne, pentru moment, singurul electric al gamei. Jazz și CR-V au deja versiuni cu sistem hibrid de propulsie, HR-V hibrid se lansează în scurt timp, iar Civic își pregătește noile haine. Primele imagini cu a 11-a generație Civic au fost deja publicate de japonezi, iar lansarea europeană este programată pentru toamna anului 2022. Modelul va fi disponibil doar cu motorizare hibridă, ceea ce înseamnă că planul niponilor de a avea o gamă europeană complet electrificată va fi pus în practică. Și totuși, rămâne de văzut care va fi politica niponilor cu privire la următoarea generație Civic Type R.
Hyundai și Kia: front comun pentru cât mai multe electrice
Cele două companii au strategii diferite în ceea ce privește abordarea electrică. Și asta chiar dacă viitoarele mașini cu baterii vor împărți o platformă comună.
Hyundai a analizat oportunitățile și a decis lansarea sub-brand-ului de electrice Ioniq. Nu e prima dată când un producător decide ca denumirea unui model să fie transformată într-un brand de sine stătător (pentru că denumirea Ioniq a apărut în gama Hyundai în 2016 odată cu lansarea unui model de clasă compactă).
Primul model lansat sub umbrela Ioniq se numește Ioniq 5 și a fost prezentat în urmă cu câteva luni. Listele de comenzi sunt deja deschise și în România, lansarea comercială fiind programată până la finalul anului curent. Anul viitor, producătorul sud-coreean va lansa Ioniq 6, un sedan derivat din conceptul Prophecy, iar până la final de 2024, va exista și un SUV mare botezat Ioniq 7.
De cealaltă parte, modelele electrice Kia vor fi lansate în continuare sub logo-ul companiei mari. Nu va exista un brand special care să adune toate electricele sub aceeași umbrelă. Primul electric din noua eră se numește EV6 și are la bază noua platformă tehnică denumită Electric-Global Modular Platform (dezvoltată împreună cu Hyundai). Conform strategiei Kia, până în 2027, în gamă vor apărea alte 6 modele electrice fabricate pe această arhitectură nouă.
Jaguar: 100% electric din 2025
Jaguar este unul dintre producătorii europeni care privește trecerea la electrice într-un mod radical. La începutul acestui an, oficialii companiei au anunțat că din 2025, Jaguar se va transforma într-un brand 100% electric. Planul face parte din strategia Reimagine a grupului Jaguar Land Rover.
În ceea ce privește viitorul Land Rover, lucrurile nu sunt atât de tăioase: primul model cu baterii al mărcii va fi lansat în 2024, iar până în 2026 vor exista 6 electrice în gamă. În plus, reprezentanții Land Rover vizează și dezvoltarea vehiculelor electrice cu pile de combustie pe bază de hidrogen.
Pentru început, britanicii anunță un prototip de acest fel pe baza lui Defender. Testele sunt programate să înceapă în cursul anului curent, iar sesiunile se vor desfășura în Marea Britanie.
La nivel de grup, ținta este una clară: până în 2036, oficialii companiei își doresc ca producția de mașini cu motoare cu ardere internă să fie aproape zero, iar până în 2039, grupul vrea să devină neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.
Lexus: accent pe hibrizi
Lexus nu a sărit departe de trunchiul Toyota, motiv pentru care, gama niponilor s-a axat mai mult pe sistemele de propulsie full-hibrid. Adică acele tehnologii care scad emisiile și consumul, fără ca tu să ai grija cablurilor și a prizelor de încărcare. Totuși, piața și concurența au dictat schimbarea, iar din 2020, Lexus are în gamă și un model electric. Se numește UX 300e și încă nu-l poți comanda în România. Dar fără griji, că vine până la final de an.
Odată cu aceste transformări, oficialii Lexus s-au uitat și în curțile concurenților și au decis că este momentul să aplice câteva corecturi în gamă. Și astfel, s-a născut primul plug-in hybrid al companiei: Lexus NX 450h+.
Anul viitor, Lexus va lansa și primul model electric dezvoltat pe o platformă dedicată, iar până în 2025, oficialii producătorului japonez promit 20 de modele și versiuni noi. Dintre acestea, peste 10 vor fi electrificare (hibrid, hibrid cu încărcare la priză, electric). Tot până în același an, Lexus își propune ca vânzările de vehicule electrificate să ajungă la 50% din vânzările totale.
Scopul final construit pe baza planului Lexus Electrified (anunțat în 2019) este transformarea companiei într-una neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050.
Mazda: electrificare în toate formele
În ultimii ani, Mazda a ales să nu se supună normelor sociale. Vorbesc, bineînțeles, despre evitarea diminuării capacității motoarelor și instalarea turbinelor. Mazda a ales ca în perioada în care motoarele cu trei cilindri supraalimentate cucereau piața să continue să dezvolte propulsoarele aspirate natural.
Dar acum, normele nu mai pot fi evitate pentru că la final de an se trag linii și se scot în evidență emisiile gamei de modele. Drept urmare, Mazda a intrat în jocul modelelor electrice, iar MX-30 este primul produs al acestei game.
Conform celor mai noi informații venite din partea constructorului japonez, până în 2025, Mazda va lansa încă trei modele electrice. Tot până în 2025, în portofoliul niponilor vor apărea 5 modele full-hybrid (cu sistem de propulsie furnizat de Toyota) și alte 5 mașini cu sistem plug-in hybrid de propulsie.
Planurile nu se opresc aici. La finalul deceniului, Mazda își propune ca 25% din portofoliu să fie format din mașini 100% electrice. În acest moment, inginerii și tehnicienii lucrează la o platformă dedicată mașinilor electrice (Skyactiv EV Scalable Architecture), iar primul vehicul cu baterii realizat pe această arhitectură va fi lansat în 2025.
La fel ca în cazul altor producători, Mazda își dorește să devină un constructor neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon în 2050.
Mercedes-Benz: producție neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2 încă din 2022
Mulți s-au așteptat ca producătorii premium să fie printre primii care să ofere soluția potrivită pentru viitorul electric. Doar că fiecare conducere și-a calculat pașii în mod diferit. Spre exemplu, în cazul Mercedes-Benz, nemții au intrat destul de târziu în jocul acesta al modelelor cu baterii. EQC a fost primul, iar lansarea lui a avut loc în urmă cu doi ani. A urmat EQV, varianta electrică a utilitarei de persoane Clasa V, iar de anul acesta, în portofoliul Mercedes-Benz și-au făcut apariția EQA, EQB și “regele” EQS.
Planurile nu se opresc aici, pentru că până la final de 2022, nemții vor să aibă în gamă cel puțin 10 modele electrice diferite. În termeni financiari, investițiile planificate se ridică la 10 miliarde de euro.
Conform acelorași declarații, Mercedes-Benz își dorește ca în scurt timp, fiecare clasă din gamă să aibă cel puțin un reprezentant 100% electric. Tot până în 2022, nemții spun că uzinele proprii vor desfășura o activitate neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon.
Până în 2025, Mercedes-Benz speră ca 25% din vânzările sale globale să fie bifate de mașinile electrice, iar până în 2030, procentul să crească la peste 50%.
Pe termen lung (până în 2039), nemții spun că vor să aibă o flotă de modele noi și un lanț de aprovizionare neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2.
Mitsubishi: miza tot pe electrice
Chiar dacă în ultima perioadă conducerea Mitsubishi a fost indecisă cu privire la planurile europene, japonezii sunt dedicați proiectelor care vizează reducerea emisiilor de carbon. Într-un plan prezentat la final de 2020, oficialii Mitsubishi au spus că vor să ca până în 2030 să scadă nivelul emisiilor de carbon cu 40% pentru mașinile noi și pentru activitățile companiei. De asemenea, în 2030, Mitsubishi spune că se așteaptă ca vânzările de mașini electrice să fie la același nivel cu cele ale modelelor echipate cu motoare cu ardere internă.
Nissan: din 2030, doar modele noi electrificate
Nissan Leaf a fost considerat unul dintre promotorii mașinilor electrice în Europa. Recent, japonezii au prezentat Ariya, un SUV dezvoltat pe o platformă nouă gândită special pentru mașinile electrice. Debutul acestuia va avea loc până la final de an și va putea fi comandat în mai multe versiuni de motorizare și baterii.
Următorul model electric Nissan va fi tot un crossover, a cărui producție va avea loc la uzina din Sunderland, Marea Britanie. Totodată, în urma dezvoltării acestui model, Nissan lansează și un proiect pentru dezvoltarea unui ecosistem de producție pentru mașini electrice în Marea Britanie. Noul sit va include și o uzină de baterii cu o capacitate anuală de producție de 35 GWh.
Din 2030, toate modelele noi oferite pe marile piețe vor fi electrificate. Iar aici includem și sistemul hibrid e:Power introdus recent și pe noua generație Qashqai. De asemenea, Nissan își dorește să ajungă să devină o companie neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2 în 2050.
Porsche: fără 911 electric în viitorul apropiat
Porsche a surprins industria auto în momentul lansării lui Taycan, primul model electric al companiei. Iar nemții și-au făcut treaba fără cusur, modelul constructorului german reușind să impresioneze audiența de la bun început. Între timp, gama de electrice Porsche include și Taycan Cross Turismo, un fel de Audi A6 Allroad cu baterii.
Din 2023, în oferta Porsche vei găsi și un Macan electric, prototipurile SUV-ului fiind testate în prezent pe drumurile publice.
În același timp, oficialii constructorului din Stuttgart spun că se așteaptă ca până în 2030, cel puțin 80% din vânzările globale să fie trecute în dreptul modelelor electrificate. Proiecția se bazează pe vânzările obținute în 2020: 17% din vânzările globale Porsche au fost înregistrate de mașinile electrificate (în Europa, Porsche raportează modele electrificate pentru o treime din vânzări).
Cât despre un 911 electric, încă nu se pune problema. Conform declarațiilor lui Oliver Blume, CEO-ul Porsche, 911 va fi ultimul model Porsche care va deveni 100% electric.
Renault: electrice cu aer retro
Renault Zoe a reușit să aducă un aer nou în segmentul electricelor europene. Cu un preț ceva mai mic și cu o autonomie bună, micuțul francez a reușit să prindă fruntea clasamentelor europene la scurt timp de la debut.
Dar Renault avea nevoie de ceva nou, de ceva care să pună compania într-o lumină cu adevărat modernă. Și pentru ca lucrurile să fie interesante, oficialii s-au gândit să nu reinventeze complet lucrurile, ci să apeleze la momente din istoria companiei. Așa s-a născut Renault 5 Protoype, un concept cu un design inspirat de vehicul Renault 5, a cărui variantă de producție va fi lansată în 2023.
Până atunci, Renault va lansa Megane E-Tech Electric, un model produs pe noua plafromă CMF-EV care va fi echipat cu un motor electric cu 217 CP și cu o baterie care va asigura o autonomie maximă de 450 de kilometri.
Recent, Grupul Renault a dezvăluit și restul planurilor pe termen mediu și lung. Până în 2025, grupul va lansa 10 modele electrice noi, iar 7 dintre aceaste vor fi produse sub logo-ul Renault. Pe lista noutăților, alături de Megane E-Tech Electric și versiunea de producție a lui Renault 5 Prototype, se află și Renault 4ever, prototip care anunță un viitor model electric cu design inspirat de vechiul Renault 4.
De asemenea, francezii spun că până în 2025, vânzările de modele electrificate ar urma să reprezinte peste 65% din vânzările europene ale companiei, iar până în 2030, Renault își dorește ca vânzările de modele complet electrice să ajungă la 90% din totalul vehiculelor comercializate pe Bătrânul Continent.
În același timp, francezii au anunțat un proiect comun cu start-up-ul Verkor pentru dezvoltarea unor baterii de înaltă performanță, iar parteneriatul cu Envision AESC (semnat recent) va duce la ridicarea unei uzine de baterii în Douai, Franța.
Nu în ultimul rând, oficialii Grupului Renault au oferit detalii și despre marca Alpine. În viitor, brand-ul de performanță va fi complet electric, iar primul model cu baterii semnat de Alpine va fi lansat în 2024. Cel mai probabil, acesta va înlocui în gamă actualul A110. Ulterior, gama Alpine va fi îmbogățită cu alte două modele electrice.
Škoda: 3 electrice noi până în 2030
Škoda a migrat către electrificare odată cu apariția variantei cu baterii a modelului de clasă mică Citigo. Dar primul model gândit cu adevărat ca unul 100% electric a fost Enyaq iV. Dezvoltat pe platforma MEB a Grupului Volkswagen, Enyaq este o rudă apropiată al lui Volkswagen ID.4. În scurt timp, SUV-ul cehilor va primi și o versiune “coupé”.
Conform planurilor publicate de constructorul din Mlada Boleslav, până în 2030, Škoda va lansa cel puțin 3 modele electrice noi. Toate vor fi poziționate sub Enyaq și vor avea prețuri mai mici decât actualul SUV electric.
Tot până în 2030, cehii își doresc să ajungă în top 5 cei mai mari constructori din Europa, din punct de vedere al vânzărilor. Oficialii Škoda au menționat că își doresc ca până la finalul deceniului, vânzările de modele electrice din gamă să reprezinte 50-70% din totalul vânzărilor de pe Bătrânul Continent.
În ceea ce privește poluarea, oficialii spun că ținta actuala constă într-o reducere a emisiilor de carbon ale flotei cu 50% față de valoarea din 2020.
Suzuki: Environmental Vision 2050
Încă de la finalul anului trecut, Suzuki a prezentat planul Environmental Vision 2050, prin care producătorul își dorește să scadă emisiile de CO2. Conform planului japonezilor, până în 2030, emisiile modelelor produse ar urma să scadă cu 40% față de nivelul raportat în 2010, iar emisiile activităților Suzuki ar urma să fie mai mici cu 45% (raportat tot la 2010). Până în 2050, procentele ar trebui să scadă cu până la 90%. În prezent, gama europeană Suzuki include modele echipate cu sisteme mild-hybrid și plug-in hybrid.
Toyota: 15 electrice până în 2025
Toyota este considerat promotorul sistemelor hibrid de propulsie, iar Prius este modelul care a popularizat acest tip de motorizare la nivel global. Cu toate acestea, constructorul japonez nu a insistat să exploreze mașinile echipate doar cu baterii. În gamă există Toyota Mirai, un electric pur-sânge echipat cu pile de combustie pe bază de hidrogen.
Dar la fel ca mulți alți producători, Toyota este nevoit să vină în întâmpinarea clienților și cu produse care se înscriu în norma generală. Așa s-a născut conceptul electric bZ4X (acronim pentru “beyond Zero”) un prototip care va servi drept inspirație pentru viitoarele mașini cu baterii.
Conceptul a fost realizat pe platforma e-TNGA și a fost dezvoltat împreună cu Subaru. Conform oficialilor Toyota, bZ4X se va metamorfoza într-un SUV de clasă medie care va debuta la jumătatea anului viitor.
Totodată, niponii spun că până în 2025 vor lansa 15 mașini electrice. Cât despre partenerii de la Subaru, aceștia vor lansa în 2022 noul Solterra, un SUV electric produs tot pe arhitectura e-TNGA.
Volkswagen: pachet complet
Imaginea Volkswagen a suferit după apariția scandalului Dieselgate, iar compania este gata să treacă într-un ritm rapid la noua eră electrică. Marca germană are deja în gama două modele electrice fabricate pe o platformă dedicată: ID.3 și ID.4. Însă acesta este doar începutul.
Nemții vor să extindă gama de electrice către toate segmentele în care activează, iar pentru a face față noilor cerințe, producătorul investește și în alte componente ale industriei.
La nivel de grup (Grupul Volkswagen) lucrurile promise arată așa: 70 de modele 100% electrice și 60 de hibrizi până la finalul deceniului. Tot până în 2030, grupul german își propune să deschidă în Europa șase gigafactories dedicate producției de baterii. Prima uzina care va produce baterii pentru modelele electrice ale Grupului Volkswagen va fi cea de la Skelleftea, Suedia, realizată în parteneriat cu Northvolt. A doua va fi cea de la Salzgitter, Germania. Toate cele 6 fabrici europene vor putea produce anual baterii cu o capacitate de 240 GWh.
Totodată, reprezentanții grupului menționează că din 2023 vor folosi un nou tip de celulă pentru baterii (unified cell concept). Aceasta ar urma să scadă costurile de fabricație și complexitatea bateriilor concomitent cu îmbunătățirea autonomiei și a performanței.
Per total, grupul german va investi circa 400 de milioane de euro până în 2025 în programele europene care vizează dezvoltarea mașinilor electrice și a infrastructurii de încărcare.
Volvo: start lansat pe baza lui Concept Recharge
În gama Volvo există deja o serie de modele plug-in hybrid și electrice, dar suedezii vor să vină cu ceva nou croit pe baza experienței acumulate în ultimii ani. Concept Recharge este numele showcar-ului care a fost prezentat drept un “manifest” pentru viitoarea generație de modele electrice ale mărcii suedeze. Acesta introduce un nou curent de design, dar anticipează și un SUV de serie de dimensiuni mari (cel mai probabil, un succesor pentru actualul XC90).
Viitoarele modele electrice vor fi produse o platformă specială, iar suedezii spun că vor dezvolta și o serie de sisteme avansate de conducere semi-autonomă.
Nu în ultimul rând, Volvo a semnat și un parteneriat cu Northvolt, companie specializată în dezvoltarea și producerea bateriilor pentru mașini electrice. În urma acestui acord, cele două companii vor deschide până la final de 2022 un centru de cercetare și dezvoltare în Suedia.
Specialiștii din cadrul centrului vor lucra la dezvoltarea noilor generații de baterii pentru mașini electrice și la tehnologiile pentru integrarea acestora la nivelul vehiculelor. În plus, în baza parteneriatului, cele două companii ar urma să deschidă în Suedia și o fabrică (gigafactory) dedicată producției de baterii. Aceasta va deveni operațională în 2026 și va putea produce anual baterii cu o capacitate totală de 50 GWh.
State care vor interzicerea mașinilor cu motoare cu ardere internă
Spuneam la începutul articolului că trecerea la era complet electrică va fi dictată, atât de clienți, cât și de politicile statelor.
În ultimii ani, mai multe țări au anunțat că pregătesc o serie de legi care să interzică vânzarea mașinilor cu motoare termice. Recent, nouă state din Europa au trimis o scrisoare Comisiei Europene în care cer stabilirea unei date pentru interzicerea vânzărilor de mașini noi cu motoare cu ardere internă.
Danemarca, Țările de Jos, Austria, Belgia, Grecia, Irlanda, Lituania, Luxemburg și Malta au semnat scrisoarea prin care cer Comisiei politici ambițioase pentru limitarea emisiilor de CO2 din sectorul transporturilor în vederea atingerii obiectivului UE privind neutralitatea emisiilor de carbon până în 2050.
Marea Britanie a anunțat încă din 2020 că va interzice vânzarea mașinilor diesel și benzină începând cu 2030, urmând să existe o serie de excepții la nivelul versiunilor echipate cu sisteme hibrid de propulsie. De asemenea, guvernul regional din Bruxelles a anunțat recent că va interzice vânzarea mașinilor noi echipate cu motoare diesel din 2030. Aceeași regulă va fi aplicată pentru mașinile cu motoare pe benzină și sisteme hibrid de propulsie din 2035.