Cursele auto au început la 5 minute după ce a doua mașină a fost produsă.
Henry Ford, fondatorul Ford Motor Company
Acest simplu citat este, poate, unul dintre cele mai bune exemple că spiritul de competiție există din cele mai vechi timpuri. Încă de pe vremea când singurele preocupări ale primilor oameni erau asigurarea hranei și perpetuarea speciei.
Diferența este că, dacă în trecut oamenii își satisfăceau spiritul de competiție inclusiv prin organizarea de lupte sângeroase între animale sau prizonieri de război, în timpurile moderne acestea au fost înlocuite preponderent de competițiile sportive de orice fel.
Dacă ne referim la mașini, spiritul combativ este reprezentat de numeroasele competiții auto care există în întreaga lume. Și care, așa cum am văzut recent, stârnesc determinarea și dorința de a câștiga chiar și atunci când ai 47 de ani și 9 titluri în Campionatul Mondial de Raliuri.
Dar nu contează doar cine câștigă o cursă sau o etapă de raliu, fie el și Monte Carlo. De exemplu, în Formula 1 există o competiție neoficială pentru cel mai rapid schimb de pneuri la boxe. Iar de aici și până la stabilirea unor recorduri ciudate nu a mai fost decât un pas.
Cum ar fi, de exemplu, un record pentru cel mai rapid schimb de motor al unei mașini.
42
Ce înseamnă numărul 42 pentru tine? Dacă ești cu adevărat pasionat de mașini, este posibil ca 42 să reprezinte numărul de secunde în care un Bugatti Chiron accelerează de la 0 la 400 de kilometri pe oră și frânează apoi până la oprire, un record mondial stabilit cu mândrie în 2017.
Altfel, 42 poate fi unul dintre cele 6 numere care apar obsesiv pe biletele de la Loto 6 din 49 în celebrul serial Lost care a rulat între 2004 și 2010 (hello, Jin-Soo Kwon!)
Pentru articolul pe care îl citești chiar acum, 42 reprezintă însă numărul de secunde de care au avut nevoie 5 mecanici pentru a schimba motorul unui Ford Escort în 21 noiembrie 1985.
De ce Ford Escort?
La vremea respectivă, modelul de familie Ford Escort ajunsese deja la a treia generație, prezentă în showroom-uri de la sfârșitul anului 1980. Și, spre deosebire de precedenta generație, Ford Escort Mk III a introdus un design nou cu o caroserie specifică hatchback-urilor, precum și o serie de noutăți tehnice pentru a concura de la egal la egal cu modelele de referință ale vremii, și anume Volkswagen Golf și Honda Civic.
Din punct de vedere tehnic au existat două noutăți majore. În primul rând, noul Escort devenea al doilea model din gama Ford după Fiesta care adopta configurația cu roți motrice față. În al doilea rând, Escort devenea primul model Ford care utilizează noile motoare Ford CVH, un acronim pentru Compound Valve-angle Hemispherical. Prin acest artificiu tehnic, Ford a obținut un motor cu o putere mai mare decât în cazul generației anterioare și, în același timp, cu emisii mai scăzute.
Dezvoltarea noului motor a fost extrem de costisitoare: 500 de milioane de lire sterline, aproximativ jumătate din costurile totale de dezvoltare a noii generații, plus o nouă uzină pentru motoare în localitatea Bridgend din Țara Galilor.
Pe parcursul anilor, motorul a fost oferit în versiuni de la 1.1 litri la 2.0 litri cu plaje de putere de la 69 CP până la 200 CP. Variantele mai puternice au fost disponibile doar pe piața americană, o ocazie perfectă pentru britanici să dezvolte o afacere din importul de motoare CVH din SUA pentru a îmbunătăți performanțele Escort-urilor locale.
Cu astfel de îmbunătățiri la pachet, Ford Escort a devenit în 1982 cel mai vândut model din Marea Britanie, titlu pe care l-a păstrat până în 1989.
Porniți cronometrul!
Acesta este contextul în care Ford Escort a fost ales de o echipă de 5 mecanici din Marina Regală Britanică pentru a stabili un record în cadrul popularei emisiuni Record Breakers, transmisă de postul britanic de televiziune BBC timp de 30 de ani între 1972 și 2001. O dovadă excelentă că oamenii nu voiau doar să stabilească noi recorduri, ci erau pasionați inclusiv să-i vadă pe alții cum stabilesc tot soiul de recorduri. Multe dintre ele ciudate.
După două săptămâni de antrenamente intense, cei 5 mecanici în cauză și-au făcut apariția pe platoul de filmare al emisiunii cu scopul precis de a stabili un record pentru cea mai rapidă schimbare a motorului unei mașini. Iar băieții noștri s-au pus pe treabă imediat după pornirea cronometrului, cu o coordonare incredibilă a mișcărilor. Fiecare dintre ei știa precis unde să se poziționeze și ce are de făcut pentru a duce planul la bun sfârșit.
Dar să nu ne lungim inutil cu vorba: doar 42 de secunde mai târziu, exemplarul Ford Escort, echipat cu un nou motor, trecea simbolic linia de sosire improvizată în platou. Pentru că băieții au fost nevoiți să demonstreze că mașina este perfect funcțională, nu-i așa?
Și, pentru că un clip video face cât un milion de cuvinte, iată cum a decurs stabilirea recordului în timpul emisiunii:
Știu ce vei spune: dacă o astfel de performanță s-ar fi întâmplat astăzi, Europa ar fi uitat de soldații plasați strategic de Vladimir Putin la granița cu Ucraina și ar fi asaltat rețelele sociale pentru a “dezvălui” trucurile necinstite prin care pușcașii marini au reușit acest record.
“Cum se face, domne’, că în timpul schimbului de motor nu a curs niciun pic de fluid?”. Sau “La secunda 28 se vede că o componentă nu a fost prinsă cum trebuie în șuruburi!”
Ei bine, astfel de plângeri au existat și la vremea respectivă, doar că nu pe internet (domnul Tim Berners-Lee mai avea câțiva ani de croșetat la această invenție despre care mai târziu a scris și o carte), ci în scrisorile trimise cu patos pe adresa televiziunii.
Un alt record cu Volkswagen Beetle
Recordul stabilit în cadrul emisiunii nu a fost înregistrat în Cartea Recordurilor. Sau cel puțin nu am reușit eu să-l găsesc în stufoasa bază de dată cu un search rudimentar pe care oamenii o pun la dispoziție.
Am găsit însă altceva care mi-a stârnit atenția: un record pentru cea mai rapidă schimbare de motor la un Volkswagen Beetle. Știți voi, Broscuța.
Recordul a fost stabilit în 27 august 2005 în îndepărtata Australie de patru oameni: Stephan Muller, Adrian Muller, Julian Prince-Jones, și Jeremy Vant Spyker. Am o vagă senzație că pe al doilea putem să naturalizăm, prea are nume românesc.
În orice caz, cei patru oameni au dat jos motorul unui Volkswagen Beetle produs în 1976, l-au poziționat la un metru de mașină, apoi l-au montat la loc. Pasul decisiv? Mașina a fost condusă 5 metri pentru a verifica funcționarea sa optima.
Întregul proces pe care l-am descris aici a necesitat un minut și 6 secunde. Destul de slab comparativ cu recordul pentru Ford Escort, dar probabil că cei patru australieni nu erau pușcași marini. Cel puțin nu în marina britanică.
Indiferent cât de simplă ți se pare schimbarea unui motor după ce ai citit mai sus despre recordurile stabilite în acest sens, în realitate lucrurile sunt mult mai complexe, chiar și pentru mecanicii cu experiență.
Motorul în sine este o componentă complexă, cu atât de multe componente încât chiar și persoanele experimentate pot întâmpina dificultăți în demontarea și/sau montarea unei unități de propulsie. Și ceva îmi spune că motoarele de pe mașinile actuale sunt mai complexe comparativ cu cele dezvoltate cu câteva zeci de ani în urmă.
Prin urmare, închei cu un sfat cât se poate de prietenesc: nu încercați asta acasă!