Nu știu dacă are legătură cu vârsta, dar în ultimii ani am început să apreciez și să văd cu alți ochi modelele break. Ce-i drept, și producătorii și-au dat silința și au adus pe piață mașini practice care nu arată doar ca o cutie cu patru roți în care poți pleca la drum cu cățel și purcel.
Desigur, SUV-urile rămân principalele arme cu care constructorii prind topurile, dar încă mai sunt clienți care nu-și doresc neapărat un hatchback doar prin prisma faptului că cineva a decis să-l pună pe picioroange. Iar pentru aceștia, breakurile reprezintă răspunsul.
Într-o piață aflată în plin transformare – fac trimitere directă la infuzia de electrice – mulți producători și-au canalizat eforturile fie către modelele de oraș, fie către SUV-uri. Și totuși, printre ei există și câțiva care au înțeles că viitorul electric poate fi croit pe baza liniilor pe care publicul deja le știe. Altfel spus, modelele deja cunoscute din gamă primesc câte un alter ego electric. Să aibă clienții motorizări din care să aleagă.
Audi se numără printre primii care au început electrificarea în segmentul premium. Mai întâi a fost e-tron, echivalentul unui Audi Q7. Au urmat e-tron Sportback (versiunea aia mai cocoșată), perechea Q4 e-tron – Q4 Sportback e-tron (verii apropiați ai modelelor Volkswagen ID.4 și ID.5), și sportivul e-tron GT (descendentul direct pe linie Porsche).
Din toată această ecuație lipsea un break, nu? Până acum.
Avant în clasa mare
Așa cum Mercedes-Benz are T-Modell și BMW are Touring, Audi mizează pe Avant. Numele se află pe modelele constructorului din Ingolstadt de 45 de ani, iar în era modernă, cuvântul descrie o caroserie break.
Pentru a continua în modul tradițional, de acum, Audi are și un break electric. Se numește A6 Avant e-tron Concept și în scurt timp o să aibă și o variantă de serie.
Ce vezi tu acum este descris de Audi drept un vehicul “production-oriented”, semn că varianta de serie nu o să aibă mari schimbări. Nu mai e doar un concept pe care să-l vezi ca un studiu de design, ci e chiar un vehicul care își va păstra un procent ridicat din liniile exterioare de acum.
În cazul în care numele îți este familiar, nu te contrazic. Anul trecut, la Salonul Auto de la Shanghai, Audi a prezentat sedanul A6 e-tron Concept.
Platformă dedicată
Audi învață din greșeli. SUV-urile e-tron și e-tron Sportback au folosit o platformă gândită pentru mașinile cu motoare termice, iar limitările acesteia s-au văzut. Nu doar în autonomie, ci și în comportamentul dinamic și chiar și la nivelul spațiului interior.
Odată cu noile modele cu baterii, Audi a trecut la o arhitectură dedicată. Q4 e-tron și Q4 Sportback e-tron merg pe MEB-ul Grupului Volkswagen, în timp ce sportivul e-tron GT ascunde sub caroserie platforma J1 dezvoltată în colaborare cu Porsche.
În schimb, A6 Avant e-tron folosește noua arhitectură PPE. E un proiect coordonat de Audi și realizat împreună cu specialiștii Porsche.
Dacă platforma MEB a Grupului Volkswagen a fost gândită pentru modele din segmentele mic și compact, PPE-ul a fost conceput pentru mașinile din clasele medii și mari. E o platformă modulară, iar asta înseamnă că Audi – și probabil și alte mărci din cadrul grupului – o vor putea utiliza pentru o gamă variată de modele.
Nemții descriu noua arhitectură ca fiind ideală atât pentru modele cu o gardă la sol ridicată, cât și pentru mașini care pun accent pe comportamentul dinamic sportiv.
700 de kilometri cu un plin
Mulțumită noii platforme, Audi a putut “înghesui” între cele două punți o baterie de aproape 100 kWh. Iar asta înseamnă că A6 Avant e-tron va avea o autonomie de până la 700 de kilometri. Ușor, ușor, ne apropiem de borna care să-i satisfacă până și pe fanii motoarelor diesel: mia de kilometri cu o singură încărcare.
Desigur, datorită proprietăților platformei PPE, bateria va putea avea capacități diferite, ceea ce înseamnă că nemții vor putea să satisfacă un număr cât mai mare de necesități.
Și tot datorită arhitecturii care folosește un sistem electric la 800V, Audi A6 Avant e-tron va putea fi încărcat la prize ultrarapide cu puteri de până la 270 kW. Bineînțeles, nu-i singurul model de pe piață care oferă asta, dar mă bucur când văd că numărul acestora crește. Cum se traduc cei 270 kW în valori practice: 10 minute la o astfel de priză înseamnă suficientă energie pentru 300 de kilometri de autonomie. Dacă ești dispus să bei o cafea în plus și să aștepți vreo 25 de minute, bateria se va încărca de la 5 la 80%.
Audi A6 Avant e-tron împarte măruntaiele cu cele ale sedanului prezentat acum un an. Altfel spus, două motoare electrice – câte unul pe fiecare punte – care dezvoltă 476 de cai putere și 800 Nm. Ce înseamnă asta în materie de performanță? 0-100 km/h în mai puțin de 4 secunde. RS6 Avant vibes.
Mare la stat
Audi A6 Avant e-tron are 4,96 de metri lungime, 1,96 de metri lățime și o înălțime de 1,44 de metri. E mai lung, mai lat și ceva mai scund decât actualul A6 Avant, însă datorită platformei dedicate, interiorul va fi mult mai aerisit. N-o să mai existe un tunel median așa cum îl știm, iar asta înseamnă spațiu suplimentar fie pentru zone de depozitare, fie pentru confortul pasagerilor.
Din punct de vedere estetic, noul break se încadrează în tiparul Audi: grilă Singleframe – acum închisă complet – umeri laterali bine pronunțați și o zonă posterioară bine conturată.
În cazul modelului electric, inginerii și designerii au acordat o atenție sporită coeficientului aerodinamic. Datorită rezistenței scăzute la înaintare apar și valorile bune de autonomie. Mai precis, breakul mare al nemților are un coeficient de 0.24 Cd, nu cu mult peste valoarea oferită de Mercedes EQS – cel mai aerodinamic model de producție de până acum.
Pentru a completa imaginea, designerii au ales jante de 22 de inch și un sistem de iluminare special. Îmi și amintesc de primul comunicat al nemților în care anunțau lansarea farurilor Matrix LED pe generația din 2013 a lui A8. A fost un pas important și țin minte cât de plăcut impresionat am fost atunci când am condus limuzina pe timp de noapte. Audi a continuat să exploreze domeniul, iar acum, A6 Avant e-tron va fi echipat cu faruri Digital Matrix LED și cu stopuri OLED.
Pe lângă siglele iluminate, Audi mai vine cu o tehnologie interesantă: proiectoare laterale și frontale. Cele laterale au ca scop afișarea unor mesaje de avertizare – spre exemplu, bicicliștii vor fi avertizați că portiera se va deschide -, iar cele frontale sunt gândite pentru momentele petrecute la stațiile de încărcare. Nemții spun că atunci când aștepți ca bateria să se încarce îți vei putea petrece timpul jucându-te. Doar că imaginile nu vor fi afișate pe ecranul central, ci vor fi proiectate în afara mașinii. Un fel de Cinema Drive-In.
Când vine pe piață?
Audi încă mai ține informații sub cheie – cum ar fi date și imagini referitoare la interiorul lui A6 Avant e-tron. Tot în această categorie intră și data lansării pe piață. Audi încă nu a spus concret când vom putea conduce noul break electric. Totuși, nemții au ținut să menționeze că primele modele produse pe platforma PPE vor fi lansate începând cu 2023. Cu siguranță, startul va fi dat de A6 e-tron, sedanul urmând să fie succedat de A6 Avant e-tron. În caz că nu mai ai răbdare și vrei neapărat un break electric, poți face o vizită fraților din Stuttgart: Taycan Cross Turismo e nerăbdător.