Matematiciana Ada Lovelace a devenit în 1843 prima persoană din lume care a intuit potențialul de a dezvolta algoritmi pe baza calculelor matematice realizate de mașinăriile rudimentare ale vremii. Ideea a fost implementată abia în al Doilea Război Mondial de Alan Turing, care a reușit să scrie un algoritm capabil să descifreze mesajele secrete transmise cu mașinăria Enigma.
Astăzi, algoritmul este una dintre noțiunile fundamentale din programare și stă la baza sistemelor de operare și aplicațiilor pe care le folosim în prezent pe calculatoare, laptopuri sau telefoane. Treptat, algoritmii au fost utilizați din ce în ce mai frecvent pentru digitalizare în aproape orice domeniu de activitate, iar industria auto nu putea face excepție.
Inițial, software-ul pentru industria auto a fost dezvoltat mai degrabă de companii software specializate în acest domeniu. Digitalizarea accelerată a determinat însă constructorii auto să se adapteze la noile tendințe și să înceapă să producă software inclusiv cu proprii angajați.
De exemplu, Grupul BMW dezvoltă software propriu de 20 de ani, în paralel cu proiecte software comandate la diverse companii de outsourcing, care lucrează strict pe baza proiectelor primite de la alte companii, fără să dezvolte software propriu.
Operațiunile proprii de dezvoltare software ale Grupului BMW sunt globale: constructorul german are în prezent centre de dezvoltare software în Germania, Statele Unite, Africa de Sud, India, Portugalia (joint-venture cu Critical TechWorks) și China (joint-venture cu LingYue Digital IT și BA TechWorks). În total, Grupul BMW avea la sfârșitul anului 2023 aproximativ 9.400 de specialiști IT și dezvoltatori software, echivalentul a circa 6% din numărul total de 155.000 de angajați.
În acest an, Grupul BMW și-a extins rețeaua de hub-uri IT în India printr-un joint-venture cu Tata Technologies și în România cu NTT Data România. Noul joint-venture cu NTT Data România marchează practic prima investiție directă a Grupului BMW în România.
De ce Cluj-Napoca? De ce NTT Data România?
România este recunoscută la nivel global pentru raportul mai bun între calitatea software-ului și costurile de producție comparativ cu țările din Europa de Vest, iar Cluj-Napoca este considerat unul dintre principalele centre de dezvoltare software din țara noastră.
În același timp, BMW a decis ca în cazul României să aleagă soluția unui joint-venture cu o companie locală în detrimentul unei investiții pe cont propriu pentru a beneficia direct de expertiza noilor parteneri în dezvoltarea de software pentru industria auto.
De altfel, ca filială a grupului japonez NTT Data, NTT Data România are peste 1.100 de angajați, dintre care cei mai mulți dezvoltă software pentru biroul central din Cluj-Napoca, alături de colegii de la birourile din București, Timișoara, Iași, Sibiu și Brașov.
În plus, Grupul BMW colaborează la nivel global cu NTT Data încă din anul 1989 pentru diverse proiecte software, iar unele dintre ele au fost gestionate inclusiv de filiala din România.
Noul joint-venture BMW TechWorks este condus din poziția de CEO de Emil Petru, care și-a început cariera la NTT Data România ca programator software în 2000, pentru ca din 2022 să devină Chief Operating Officer. Între timp, partea operațională este asigurată din partea BMW de către românul Marian Haus, care și-a petrecut ultimele două decenii în Germania, acolo unde a fondat două start-up-uri și a condus câteva echipe de inginerie software la diverse companii înainte de a se alătura Grupului BMW în 2011.
Soluții software produse de BMW TechWorks la Cluj-Napoca
Noul joint-venture format de Grupul BMW și NTT Data România se numește BMW TechWorks și a fost deschis oficial la începutul lunii iulie. Am participat la evenimentul de inaugurare și am avut oportunitatea să înțeleg mai bine care sunt obiectivele noului joint-venture și ce fel de produse vor dezvolta inginerii software angajați aici.
BMW TechWorks ocupă două etaje ale unei clădiri de birouri situată chiar lângă sediul central NTT Data România din Cluj-Napoca, aproape de centrul orașului, iar activitatea se va concentra pe trei direcții principale de dezvoltare software. Nu este însă vorba despre sistemele software integrate în mașini cu care interacționezi în mod direct la volan, ci mai degrabă despre sisteme software de business pentru Grupul BMW.
Platformă de vânzări online pentru mărcile BMW și Mini
Una dintre activitățile principale pentru dezvoltatorii software de la BMW TechWorks va fi dezvoltarea sistemului IT pentru o platformă de vânzări directe în Europa pentru mărcile BMW și Mini, care în termeni generici poartă numele Direct Sales Model.
Astfel, în loc ca site-urile celor două mărci să aibă doar configuratoare pentru modelele disponibile, noua platformă va permite persoanelor interesate să cumpere online mașina pe care tocmai au configurat-o. Strategia este deja implementată de alți constructori auto și este justificată de tendința clienților de a cumpăra mașini online în detrimentul clasicei vizite la sediul unui dealer.
Mergem în direcția B2C (Business to Consumer). Nu mai vindem doar prin dealeri, vindem și direct către clienți, iar asta necesită foarte mult software. Funcționalitățile exacte vor fi discutate de conducerea BMW TechWorks cu reprezentanții BMW din Germania, Polonia și așa mai departe.
Marian Haus, Chief Operating Officer la BMW TechWorks România.
De altfel, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță Ernst & Young (EY) la începutul anului 2024, aproximativ 25% dintre clienți sunt interesați să cumpere o mașină de pe site-ul oficial al mărcii, în creștere de la numai 18% în 2021. În plus, 87% dintre clienți afirmă că utilizează instrumente online de tipul configuratoarelor pentru a obține informații suplimentare despre mașina pe care și-o doresc.
Soluții software pentru procesele de producție din uzine
O altă activitate de bază pentru BMW TechWorks va fi Digital Shopfloor, un termen utilizat în domeniul industrial pentru a descrie dezvoltarea unor soluții digitale pentru gestionarea proceselor de producție ale unei uzine. Gândește-te, de exemplu, la introducerea unor sisteme automatizate, dezvoltarea de software pentru roboții industriali, implementarea unor soluții de Inteligență Artificială pentru identificarea și rezolvarea problemelor tehnice sau colectarea de date.
Reprezentanții BMW TechWorks au menționat că sistemele digitale de tip Digital Shopfloor vor fi dezvoltate pentru BMW iFactory, numele sub care germanii grupează proceduri specifice pentru eficientizarea uzinelor inclusiv prin utilizarea activă a tehnologiilor digitale.
Prima uzină care va integra conceptul BMW iFactory este în prezent în plin proces de construcție la Debrecen, acolo unde BMW va produce mașini electrice pe noua platformă Neue Klasse începând din anul 2025.
Practic, este ușor de intuit că specialiștii de la BMW TechWorks vor dezvolta sisteme software care vor fi implementate la uzina BMW din Debrecen și, ulterior, și la alte uzine ale constructorului care vor integra iFactory. În acest context, este posibil ca alegerea orașului Cluj-Napoca drept gazdă a noului hub IT să aibă legătură inclusiv cu distanța de numai 250 de kilometri care desparte Cluj-Napoca de Debrecen.
Software pentru lanțul de aprovizionare cu materie primă
Cea de-a treia activitate de bază pentru BMW TechWorks se numește Connected Procurement, un concept care presupune utilizarea unor soluții digitale pentru tot ce înseamnă lanțul de aprovizionare al unei uzine.
Cu alte cuvinte, este de așteptat ca specialiștii software de la BMW TechWorks să dezvolte, de exemplu, sisteme IT pentru lanțurile de furnizare de componente pentru uzinele din cadrul Grupului BMW, poate inclusiv pentru uzina de la Debrecen.
Unele dintre aceste soluții software vor fi dezvoltate exclusiv în Cluj-Napoca, în timp ce altele vor fi realizate în colaborare cu alte hub-uri IT deținute la nivel global de Grupul BMW.
Sunt proiecte dezvoltate exclusiv aici, dar sunt și proiecte care se vor face împreună cu alte hub-uri IT, în special în cazul proiectele foarte complexe. În unele cazuri, complexitatea este prea mare pentru a putea face totul aici, în Cluj-Napoca.
Marian Haus, Chief Operating Officer la BMW TechWorks România
Ce dezvoltatori software caută BMW TechWorks
BMW TechWorks România pornește la drum cu 120 de angajați, care au fost recrutați în mare parte din cadrul NTT Data România. Planurile actuale prevăd dublarea numărului de angajați la 250 până la finalul anului, pentru ca apoi numărul să crească la cel puțin 1.000 până în 2027.
În acest sens, compania a publicat deja pe site-ul oficial numeroase posturi disponibile. De exemplu, pentru departamentul de Software Development and Operations se caută oameni potriviți pentru posturile de Java Developer, Angular Development sau .NET Development, în timp ce în departamentul de Cloud Computing sunt disponibile posturi de AWS Cloud DevOps Engineer. De asemenea, noul joint-venture are nevoie și de Large Language Model (LLM) Data Scientist și Data Engineer pentru departamentul de Data Science and Data Engineering.
În prezent, cei 120 de angajați lucrează la 18 produse pentru Grupul BMW, iar numărul va crește exponențial pe măsură ce și numărul angajaților va crește.
Căutăm dezvoltatori, oameni care au expertiză în tehnologii de User Interface (UI), dar și ingineri de date, întrucât cantitatea de date pe care trebuie să o procesăm este foarte mare. Vorbim inclusiv despre experiență în modelare 3D. Lucrăm deja la 18 produse, vom ajunge la 30 de produse până la sfârșitul anului și le vom dubla anul viitor. Sunt încrezător că vom depăși 1.000 de angajați pentru că nevoia de digitalizare este mare. Tot ce am planificat inițial pentru 5 ani s-ar putea să se întâmple în 3 ani datorită tehnologiilor de Inteligență Artificială.
spune Emil Petru, CEO BMW TechWorks România.
În paralel, BMW TechWorks își propune să recruteze personal și de pe băncile universităților tehnice din Cluj-Napoca. De altfel, reprezentanții BMW TechWorks au avut deja o întâlnire cu oficialii Universității Tehnice Cluj-Napoca în acest sens, însă au vedere și colaborări cu Universitatea Babeș-Bolyai.
În total, Clujul introduce pe piață mii de IT-iști în fiecare an.
Marian Haus, Chief Operating Officer la BMW TechWorks România
În plus, printre obiectivele trasate pentru primele 100 de zile de existență ale noului hub IT, BMW TechWorks își propune să lanseze și programe intensive de training pentru noii angajați.
În cadrul unei conversații cu jurnaliștii prezenți la inaugurarea joint-venture-ului din Cluj-Napoca, Marian Haus a afirmat că un argument solid pentru dezvoltatorii software să aleagă BMW TechWorks în detrimentul unei companii care lucrează în regim de outsourcing este că angajații vor avea permanent proiecte la care să lucreze, întrucât colaborează direct cu Grupul BMW.
Calitatea oamenilor va fi cea mai importantă parte a acestui proiect. Noi nu vom avea bench.
Marian Haus, Chief Operating Officer la BMW TechWorks România
În industria IT, termenul bench este utilizat pentru a descrie angajații care la un moment dat nu mai au proiecte la care să lucreze, în absența unor comenzi de la partenerii companiei angajatoare. Într-o astfel de situație, angajatul intră pe banca de rezerve și își păstrează toate beneficiile din contractul de muncă până când primește un nou proiect la care să lucreze.
Piața IT din Cluj-Napoca are deja câteva companii specializate pe dezvoltarea de software auto. Printre ele se numără centrele de inginerie software Porsche Engineering și Bosch (ultimul inaugurat recent la câțiva zeci de metri de sediul BMW TechWorks) sau centrul de dezvoltare software al MHP, companie deținută integral de Porsche.
Cel puțin pentru moment, BMW TechWorks își propune să recruteze personal strict de pe piața din Cluj-Napoca, iar singura variantă pentru specialiștii care locuiesc în altă localitate va fi relocarea în Cluj-Napoca.
Noi aducem proiecte din Germania, NTT Data România aduce prima tranșă de angajați, iar de acum înainte angajăm direct de pe piața din Cluj-Napoca. Lucrul remote este un pic complicat, pentru că este greu să fii inovativ în home office de la 500 de kilometri distanță. Aici se întâlnesc practic două culturi, iar cultura se construiește față în față, prin interacțiuni directe.
spune Marian Haus.
Întrebarea legată de recrutările din alte orașe a venit în contextul în care Timișoara oferă o concurență puternică pentru Cluj-Napoca când vine vorba despre dezvoltare software pentru industria auto. Printre companiile care produc software pentru industria auto în Timișoara se numără furnizori precum Vitesco Technologies, ZF Group, Huf Group sau Continental, în timp ce Porsche Engineering și MHP și-au deschis de asemenea sedii în orașul de pe Bega, în completarea celor din Cluj-Napoca.
Cu toate acestea, Marian Haus este tranșant când vine vorba să aleagă orașul din România care oferă cel mai mare potențial pentru dezvoltarea de software pentru industria auto.
Epicentrul este aici, în Cluj-Napoca. Și dacă nu e, va fi. Îl definim noi.
Marian Haus, Chief Operating Officer la BMW TechWorks România