Pilotul virează brusc și intră pe breteaua de asfalt delimitată de bariere. În capătul liniei drepte, o echipă de mecanici e pregătită să treacă în prim-plan. Monopostul e urcat pe cricuri, iar în câteva secunde pornește din nou, lăsând pe asfaltul abraziv patru urme adânci de cauciuc. La volanul mașinii roșii se întâmpla să fie un anume Michael Schumacher, iar în dreptul său, pe grafica televiziunii apărea un B. De la Bridgestone. Astfel de imagini îmi vin în minte când cineva aduce vorba despre producătorul japonez de anvelope.
Au trecut ani buni de când Bridgestone n-a mai pus cauciuc tare în Formula 1, dar asta n-a împiedicat grupul nipon să devină liderul industriei pentru mulți ani. Iar ăsta e un semn că publicul apreciază produsele sale chiar și fără un vector de imagine atât de popular.
Cu urechile spre client
Recent, Bridgestone a lansat noua anvelopă de vară Turanza 6, iar momentul a fost marcat de un mini-test în cadrul centrului din Aprilia, Italia. Vă zic imediat ce s-a întâmplat, dar mai întâi punctez scurt despre Turanza 6. Să fie imaginea completă.
Pe lângă partea de dezvoltare durabilă – concept pe care din ce în ce mai mulți producători mari și-l asumă și îl și implementează – realizarea lui Turanza 6 a pornit de la nevoile clienților. Mai precis, un departament dedicat a rulat un sondaj în rândul celor care folosesc anvelope Bridgestone. Să știe și producătorul ce e de păstrat, ce e de îmbunătățit și ce e de evitat. Iar cuvintele aderență și control pe carosabil ud au fost printre cele mai folosite de cei 20.000 de clienți care au luat parte la sondaj.
Drept urmare, maeștrii Bridgestone în mixarea ingredientelor pentru anvelope au scris o nouă rețetă de vară croită după cerințele publicului. Trei puncte cheie au fost îmbunătățite: comportamentul pe asfalt ud, durata de exploatare și eficiența.
Și ca să demonstreze o parte dintre lucrurile acestea, oamenii de la Bridgestone au cerut și un test comparativ. De realizarea lui s-a ocupat organizația independentă TÜV SÜD, iar la examen au fost chemați și Pirelli Cinturato P7, Michelin Primacy 4+ și Continental PremiumContact 6.
Pe scurt, Turanza 6 a terminat în fruntea promoției testele pentru frânarea pe uscat de la 100 la 0 km/h, aderență laterală pe carosabil ud și acvaplanarea în timpul virajelor. A fost a doua pe podium la acvaplanarea în linie dreaptă și frânarea pe ud de la 80 la 20 km/h, iar asta înseamnă că pe eticheta pe care producătorii sunt obligați să o afișeze pe anvelopele comercializate, Turanza 6 primește calificativul A pentru aderența pe carosabil ud.
Eficiența și durata de exploatare au fost testate comparativ cu vechiul Turanza T005. Cum faci să îmbunătățești aceste caracteristici? Modifici compoziția anvelopei, calea de rulare și pereții laterali. În cazul Bridgestone, Enliten este numele tehnologiei care a permis dezvoltarea unei anvelope cu rezistență redusă la înaintare, iar Techsyn este denumirea folosită de japonezi pentru ingredientele care fac ca Turanza 6 să aibă o durată de exploatare mai mare cu 22% față de T005.
Datorită creșterii eficienței cu 4% – tot comparativ cu T005 – Bridgestone spune despre noua anvelopă de vară că este EV ready. Adică e atât de prietenoasă cu consumul (implicit și cu mediul) încât poți s-o folosești cu încredere și pe electrice. Și oamenii nu glumesc când zic asta, în condițiile în care tehnologia Enliten a debutat pe o anvelopă gândită special pentru Volkswagen ID.3.
All in one
Centrul de testare Bridgestone din Aprilia a trecut recent printr-un program amplu de îmbunătățire. Cea mai importantă noutate o constituie un circuit dedicat testării anvelopelor în condiții de asfalt ud. Ar fi fost și ciudat să te chinui să aduci pe piață un produs care să fie bun atunci când plouă cu găleata, dar să n-ai un loc al tău în care să-i testezi limitele. Dar activitățile din Italia nu sunt doar despre bucăți de asflat pe care piloții de teste duc pneurile la limită și dincolo de ea.
În aceeași regiune a Italiei există un centru de Cercetare și Dezvoltare, o zonă dedicată soluțiilor digitale, un mic atelier pentru realizarea prototipurilor de anvelope și un centru de excelență în care sunt instruiți angajații și partenerii grupului nipon. Practic, vorbim despre un ecosistem propriu.
La ea acasă
Barierele se ridică, dar nu înainte ca unul dintre paznici să arunce o privire ageră pe lista cu participanți. Până la clădirea principală sunt doar câteva sute de metri, dar ochii deja îmi zburaseră către apa care băltea pe una dintre zonele de testare din apropiere de intrare.
După o scurtă prezentare a anvelopei – că doar așa se desfășoară orice eveniment de acest gen – în fața noastră apare o figură cunoscută: Stefano Modena, fost pilot în Formula 1 în anii ’80 și ’90 și actual Technical Marketing Manager în cadrul Bridgestone. Bine, dacă e să fiu sincer, sunt convins că italianul încă se mai urcă la volanul mașinilor din centrul din Aprilia și testează produsele pe care inginerii le dezvoltă în laboratoare.
Rolul său în toată povestea de acum? Să prezinte testele pe care le-a conceput pentru a simți o parte dintre calitățile noii anvelope Turanza 6. Sper că nu te-ai fi așteptat să-ți spun că a urmat un curs de pilotaj 1 la 1 cu fostul pilot de Formula 1.
Primul test a fost, bineînțeles, pe ud. Cum altfel?
Un oval stropit de aspersoarele hrănite consistent – cam cum se întâmplă la spălătoriile automate – și trei ture în jurul axului central. Să simtă fiecare – atât cât îl țineau urechea internă și rezistența la forța centrifugă – acea aderență laterală pe ud despre care TÜV SÜD spunea că e excelentă.
Al doilea test s-a desfășurat tot pe ud. Un mini-circuit și mai îmbibat cu apă în care am testat acvaplanarea, aderența în viraje și frânarea. Și e cumva reconfortant să simți că și la peste 70 km/h, peste o perdea de apă, mașina nu începe să plutească și să-și schimbe traiectoria după legi fizice pe care nu le poți controla. Din afară observi lucrurile altfel: canalele din calea de rulare evacuează apa cu atât de multă poftă încât mașina pare că e înconjurată de o aură în stare lichidă.
Bridgestone spunea despre noua Turanza 6 că e EV ready. Dar nu doar datorită eficienței îmbunătățite, ci și datorită zgomotului redus la rulare. Și-au pregătit și un astfel de workshop. Pe uscat, bineînțeles. Anvelopele n-au fost montate pe o electrică – așa cum ar fi fost optim – dar cert e că pe parcursul testului care a copiat situații din traficul urban, Turanza 6 n-a chicotit prea mult. Ca să ai o imagine clară pusă de specialiști, zgomotul la rulare a fost notat pe eticheta anvelopei cu A sau B – în funcție de dimensiunea acesteia.
Și totuși, cum se comportă anvelopa pe uscat la viteze mai mari? Aceeași întrebare am avut-o și eu, iar răspunsul mi-a fost dat de unul dintre piloții de teste Bridgestone. M-a urcat într-un Audi A6, a intrat pe ovalul mare din centrul de testare din Aprilia și a accelerat cam cât l-au ținut papucii. A și frânat de la 120 km/h la zero într-un viraj, a și evitat câteva obstacole – tot la viteze de autostradă – și astea ca să simt cum mașina rămâne pe trase și nu începe să danseze freestyle pe cele trei benzi ale circuitului. La final, a pus cumva și verdictul: Turanza 6 e o anvelopă care să se potrivească și stilului meu de condus, dar și stilului mamei mele.
Pentru cât mai mulți
Bridgestone Turanza 6 e deja disponibilă și în România, iar în 2023 o vei găsi în dimensiuni pentru jante cu diametrul cuprins între 17 și 22 de inchi. De anul viitor, japonezii vor introduce în gamă și versiuni pentru jante de 16 inchi. În total vor fi 136 de dimensiuni, iar asta înseamnă că acoperă 97% din nevoile segmentelor în care activează.