Sunt trei ani de zbucium pentru Dacia, care în 2019 atingea apogeul vânzărilor sale, un fel de maturitate a brandului, și asta chiar înainte de lansarea noilor generații ale triadei Sandero, Logan și Sandero Stepway. La acel moment, toată lumea aștepta continuarea: se discuta despre viitoarele Lodgy și Dokker, dar și despre un posibil al doilea SUV, mai mare decât Duster, cel care abia se punea pe picioare, după lansarea din 2017.
Au venit însă furtunile: pandemia a dat de pereți cu vânzările tuturor, inclusiv cu cele ale Dacia: producție oprită în primăvara lui 2020, o repornire timidă la începutul verii, haos în Europa cu diferențe de reguli sanitare de la o țară la alta, intrarea în vigoare a noilor norme de poluare și testare a emisiilor. Lansările Sandero – Logan au fost umbrite pur și simplu de condițiile dure din piață, iar debutul în plin al lui Duster a fost și el tras în jos, după doar un an de viață.
Primul an de criză, 2020
Practic, vorbim despre un vârtej despre care se va vorbi mult peste 10 – 20 de ani, din care Dacia s-a trezit cu un minus de peste 200 de mii de mașini: doar 521.000 de automobile vândute în 2020, după ce în 2019 atingea recordul de 736.500 automobile. A fost un șoc comercial, am putea spune, pentru că, oricât de solid ar fi, un business care pierde 30% de la un an la altul sigur nu se simte prea bine. Dar la fel de bine a fost un șoc industrial, pentru cele două uzine, Mioveni în România și Tanger în Maroc.
Producția în România a mărcii Dacia atinsese în 2019 capacitatea maximă a uzinei, 350.000 de vehicule, ceea ce înseamnă că și dacă voia, nu mai putea produce alte mașini. Duster marca propriul record, cu 263.000 de exemplare asamblate la Mioveni, singura fabrică din lume unde este produs cu sigla Dacia. Ce s-a întâmplat în anul următor, după o primă etapă pandemică? La Mioveni erau produse numai 259.000 de autoturisme, o pierdere uriașă, de 100.000 de mașini față de anul anterior. Duster înregistra cea mai mare parte din scădere, cu 183.000 de mașini produse, adică un minus mare, de 80.000 de exemplare.
Anul 2020 a fost, practic, momentul de cădere maximă al celor de la Dacia pe parcursul celor două crize. Pentru că de acolo, vânzările mărcii au luat-o în sus.
Al doilea an de criză, cu semiconductori
Anul 2021 a adus însă schimbări majore în portofoliul mărcii. A fost lansat primul model electric, Spring, care a început livrările din octombrie și a marcat și primele aproximativ 4.000 de exemplare vândute (livrate) în acel an. În același an s-a petrecut însă și rocada pe zona de MPV – LCV. Lodgy a intrat în etapa de scoatere din producție, volumele sale fiind tot mai mici, iar modelul a început să fie eliminat din oferta Dacia pe tot mai multe piețe, pentru a face loc viitorului Jogger. În 2019, Lodgy vindea la nivel global 36.000 de unități, un volum care nu era neapărat strălucitor, comparativ cu celelalte din gamă, dar sigur mai bun decât cea urmat: în 2020 vânzările lui au scăzut la 28.000, iar în 2021, deși marca reîncepuse să crească, a mai scăzut un strop, la 24.000, semnalizând astfel finalul vieții unei caroserii nu tocmai iubită de public.
Celălalt model înfrățit, Dokker, mai bine primit de public și o soluție apreciată pentru segmentul LCV, a avut o soartă similară, dar nu din cauză că nu se vindea, ci pentru că exista loc de mai bine. Mai exact, clienții de flote, companiile, au un obicei prost când cumpără astfel de mașini: vor discount. Iar la Dacia una dintre filozofiile care țin profitabilitatea mărcii ridicată este „fără discounturi”. Așa că vechiul Dokker s-a transformat în Renault Express, la momentul la care ar fi trebuit să primească o nouă generație. Putea fi vândut cu un preț mult mai mare din care să fie aplicate și unele reduceri. Să vedem ce s-a întâmplat cu vânzările lui Dokker: în 2019 vindea 84.000 de exemplare, din care 48.500 pentru clienți privați, la fel ca în anul anterior. Era anul record al acestui model. În 2020 a coborât la 71.000 de exemplare, din care 37.000 clienți privați și restul LCV-uri.
A fost anul pandemiei, dar și anul în care s-a anunțat Renault Express. Și a venit și 2021, când Dokker scădea deja la 14.000 de autoturisme și 30.500 utilitare, semn că interesul pentru varianta de marfă nu a scăzut la fel de mult nici în anul de final al acestui model cu un potențial uriaș. Total 2021, aproape 45.000 de vehicule Dokker vândute.
Dacă tragem linie pentru cele două modele, avem 120.000 de autoturisme Dokker și Lodgy livrate de Dacia clienților din lumea întreagă în 2019. Și nu punem la socoteală aici exemplarele care au fost vândute cu sigla Renault. Doi ani mai târziu, după o pandemie și o criză, dar și într-un moment de schimbare de generații și strategii, cele două mai însumau 69.000 de autoturisme. Un declin evident și un punct istoric pentru Dacia, care a ieșit astfel din joc pe segmentul de utilitare.
Producție în scădere, vânzări în creștere
Dar cel mai mare impact pentru Dacia în 2021 a fost criza de semiconductori. Uzina de la Mioveni a fost oprită în numeroase rânduri, în total fiind contabilizate nu mai puțin de 48 de zile de încetare a lucrului cu trimiterea muncitorilor acasă, cu salariul diminuat. O lună și jumătate de producție ștearsă, practic, din istoria fabricii, o criză care a stopat producția a 90.000 de mașini, după cum au estimat cei de la Dacia la acel moment. Rezultatul a fost trist: doar 257.400 de autovehicule asamblate, mai puține chiar decât în 2020.
Chiar și așa, după toate cele întâmplate, anul a adus câteva repere majore pentru Dacia. Primul a fost debutul conceptului Bigster, în timpul prezentării planului Renaulution de către CEO-ul Luca de Meo. Dacia a punctat la acel moment substanțial, fiind pomenită de pasionații de mașini de pe tot globul timp de câteva săptămâni. A urmat startul procesului de rebranding, cu noul logo care a apărut și el peste tot, într-un demers care s-a lungit până acum, în 2022.
Lansarea lui Spring a majorat interesul pentru marcă, iar premiera mondială a lui Jogger, înlocuitorul lui Lodgy și Logan MCV la un loc, din cadrul salonului IAA din Munchen, a încheiat în forță anul pentru Dacia.
La finalul lui 2021, vânzările Dacia s-au îmbunătățit cu puțin peste 3 procente față de anul pandemiei, adică un plus de 16.000 de mașini. Mai bine puțin, decât deloc, am putea spune, având în vedere că alte mărci au trecut prin scăderi serioase.
Ce a adus 2022 pentru Dacia
Marea revenire s-a produs însă în 2022, un an care a adus victorii ale mărcii pe mai multe planuri. Spring a fost încă de la început un succes în Europa și s-a trezit cu o cerere foarte mare de pe piețele vestice și estice, pe fondul demarării diferitelor programe de subvenționare pentru mașini electrice.
Practic, fie români, fie francezi sau germani, europenii au văzut că pot cumpăra cu aproximativ 10.000 de euro (în unele cazuri chiar și mai puțin de atât) o mașinuță electrică bună de făcut naveta cu ea, la serviciu, la grădiniță, la shopping. Apoi a venit lansarea comercială a lui Jogger, care a fost foarte bine poziționat ca preț, cu o campanie de marketing reușită, strângând rapid zeci de mii de comenzi.
Sandero a dominat și el piețele sale favorite, evident cu echiparea Stepway, care îl face un concurent dificil pentru mai toate SUV-urile de clasă B. Încet, încet, uzina de la Mioveni a găsit resurse pentru a produce tot mai multe mașini, livrând permanent mai multe mașini decât în anul anterior, dar și mai multe decât competitorii.
Dacă ne uităm la volumele de vânzări înregistrate în perioada ianuarie – august 2022, vedem că doar în aprilie s-a înregistrat o scădere, însă a fost compensată substanțial în iunie, când marca a atins vârful de aproape 70.000 vândute. Marca și-a îmbunătățit de asemenea, lună de lună, cota de piață, ajungând, în același iunie strălucitor, la un vârf de 1,1% din piața globală de autoturisme, o performanță incredibilă.
Practic, Dacia a început să recupereze pierderile suferite în ultimii doi ani, dar cel mai important este că acest proces s-a derulat pe fondul unei piețe globale în derivă, cu vânzări în scădere pe toate continentele.
Vânzări Dacia (Global, 2022 vs. 2021)
Dacia vs. Renault în Europa
Dacă ne concentrăm pe principala piață a mărcii, Europa, aici s-a petrecut un fenomen destul de greu de digerat de unii dintre cei din cadrul Renault Group. Este vorba despre momentul iulie – august, în care Dacia a depășit vânzările mărcii Renault, pe fondul unor scăderi ale francezilor ce par a nu se mai opri.
După cum arată datele de vânzări, în Europa Dacia a vândut, în august, 37.000 de autoturisme, cu peste 5.000 mai multe decât în urmă cu un an. Renault a raportat, în același interval, numai 28.900 autoturisme. E drept, pentru francezi, vânzările au însemnat și vehicule comerciale, unde Dacia nu mai contează. În treacăt fie spus, francezii au vândut în august 14.800 de LCV-uri, din care modelul Express a avut aproape 3.000 de unități. Însă pe segmentul de autoturisme, cu o scădere de 23 de procente, Renault a coborât într-un loc în care nu se gândea vreodată că va ajunge: sub Dacia. Iar inversarea poziției celor două mărci în cadrul grupului începuse încă din iulie, deși a trecut neobservată: 44.200 de unități la Dacia, față de 40.700 la Renault.
După opt luni, Renault continuă evident să fie cea mai bine poziționată în vânzări, dintre cele două, și în Europa, ca și la nivel global: 367.800 Renault, față de 311.600 Dacia, dar diferența scade de la o lună la alta și a ajuns acum la numai 56.000 de vehicule, pe întreg anul. În 2019, Renault vindea dublu în oricare dintre luni preferai să te uiți. Renault livra un milion de mașini la final de an, în Europa, în timp ce Dacia abia trecea de 500.000. Astăzi, marca francezilor va depăși cu greu jumătate de milion de autoturisme, pe piața europeană.
Cauza principală pentru ce se întâmplă la Renault este, evident criza de semiconductori, care se suprapune peste problemele cronice ale mărcii. Mașinile francezilor sunt mai sofisticate, au nevoie de mai multe componente electronice, care ajung greu la uzine. În plus, a dispărut piața din Rusia, care aducea volume foarte mari de vânzări.
Vânzări autoturisme Dacia vs. Renault
(Europa, 2022)
Unde este Dacia în acest moment?
După opt luni, are deja 373.000 de automobile vândute, cu 20.000 de autovehicule mai multe față de primele opt luni din 2021, corespunzător unei creșteri de 5,7%. Marca a reușit să-și îmbunătățească și cota, de la 0,66%, la 0,74% din piața globală de autovehicule. La ritmul actual, cu un nivel mediu lunar al vânzărilor de 46.625 de unități, finalul anului va aduce aproximativ 560.000 de vehicule facturate și livrate clienților, un nivel care mai recuperează din pierderile din 2020 – 2021, însă păstrează o diferență destul de mare față de anul record 2019.
Practic, mai sunt peste 170.000 de autovehicule până la performanța din 2019, dar dacă toate comenzile existente la dealerii Dacia vor fi onorate în 2023, atunci s-ar putea să asistăm la o evoluție care să uimească. Cu un rebranding total, finalizat, cu un Jogger hibrid anul viitor și cu lansarea lui Duster 3 în 2024, Dacia se poate pregăti în liniște de electrificarea care ar putea veni în 2026, cu un model nou. Iar ținta de 1 milion de mașini vândute, anunțată de Denis Le Vot, s-ar putea să nu pară utopică.