Dacia Sandero este vedetă de mult timp în Europa, iar în ultimii doi ani a avut mai multe ocazii să demonstreze că poate fi cea mai vândută mașină de pe continent. Anul 2023 aduce însă o ocazie și mai clară pentru modelul românesc pentru a lua și titlul de best-seller al Europei, la final de an. Bilanțul Dacia după primele patru luni ale anului arată care este poziția hatchback-ului de clasă B al mărcii într-o piață greu încercată de pandemie și criza de semiconductori.
După un prim trimestru încheiat cu o cotă de piață record în Europa, luna aprilie a adus noi rezultate impresionante pentru Dacia, din mai multe puncte de vedere: vânzările la nivel global au fost mai mari cu aproape 40% față de anul trecut, cota de piață a mărcii s-a apropiat de 1% în toată lumea, iar una dintre țintele mărcii, depășirea precedentului record, din 2019, este tot mai aproape să fie atinsă.
Cifre Dacia în aprilie 2023
Să le luăm pe rând: totalul vânzărilor Dacia în luna aprilie, pe toate piețele (Europa, Africa, Turcia) a ajuns la 52.765 de autovehicule, fiind așadar depășit nivelul din aprilie 2022 cu 15.000 de autovehicule. Creșterea mărcii Dacia a fost de 39,2%, o performanță care duce cota de piață Dacia la nivel global la 0,9%, ceea ce, trebuie să recunoaștem, nu e chiar rău, dacă ne gândim că luna trecută s-au vândut în toată lumea circa 6,5 milioane de autovehicule. În Europa, înmatriculările oficiale (ACEA) arată că am avut 44.590 de vehicule Dacia în aprilie (creștere de 44,6%), din care, pe piețele UE, totalul a fost de 41.013 (creștere de 45,2%). Cu astfel de procentaje, nu e de mirare că Sandero s-a impus pe primul loc în vânzările europene.
Mai exact, pe modele, datele Jato Dynamics arată că Sandero s-a vândut în 18.659 de exemplare (+44%), Duster, în 12.953 de exemplare (+38%), celelalte modele având și ele volume în creștere: Jogger, 7237 unități (și-a triplat, practic, vânzările), Spring, 4.184 unități (+18%), Logan, 1029 unități (creștere de 9 procente).
În aceste condiții, Dacia Sandero a fost în mod logic, în aprilie, cel mai vândut autoturism din Europa, pentru că principalul urmăritor, Tesla Model Y, a avut doar 10.553 de exemplare vândute, iar ceilalți rivali s-au situat la cel puțin 2.000 de unități sub nivelul modelului românesc, produs în principal în Maroc (Tanger) și doar în procent de 1% la Mioveni.
Cifre Dacia în perioada ianuarie – aprilie 2023
De la 1 ianuarie și până în 30 aprilie, vânzările totale Dacia, pe absolut toate piețele pe care este prezentă, s-au ridicat la 224.551 de automobile, ceea ce reprezintă o creștere de 35,4% față de nivelul din anul anterior. Dacă ne raportăm la anul 2019, adică recordul de vânzări al Dacia, vedem că atunci marca reușea să vândă 250.002 autovehicule (inclusiv vehicule utilitare care azi nu mai există), adică o diferență destul de mică, ce poate fi recuperată în acest an.
În Europa, Dacia a înmatriculat în cele patru luni 191.436 de autoturisme, conform datelor ACEA, adică cu mai bine de 50.000 de exemplare în plus, respectiv o creștere de 42,4% față de anul trecut. Dacă ne uităm doar la datele din UE (fără UK, Norvegia, Elveția, Islanda), volumul înmatriculat este de 177.830 mașini, adică un plus de 42,3%.
Așadar, situația pe modele (conform JATO) arată, și pe patru luni, un nivel al vânzărilor foarte bun pentru Sandero: 78.891 de exemplare vândute în intervalul ianuarie – aprilie, cu 30% mai multe decât în urmă cu un an, date care plasează modelul românesc pe locul al doilea în Europa, după Tesla Model Y. Poate că merită să spunem că modelul electric american a scăzut mult în aprilie, dar încă mai are circa 3.500 de unități în fața lui Sandero. Există chiar și o statistică un pic diferită făcută de cei de la Data Force (sursa: Automotive News), care arată că, doar în UE, Sandero a depășit Model Y cu circa 200 de unități (73.785 față de 73.558).
Pe locul al doilea în ierarhia mărcii, în acest an, a fost Duster, care a vândut 58.000 de mașini, cu 32% mai multe decât anul trecut, urmat de Jogger (28.963, 256%), de Spring (18.250, 45%) și de Logan (5.197, 31%).
Top 20 cele mai vândute mașini
ianuarie-aprilie 2023, Europa
Model | Ian-Apr 2023 | Evoluția față de Ian-Apr 2022 [%] | Aprilie 2023 | Evoluția față de Apr 2022 [%] | |
1 | Tesla Model Y | 82.246 | +205 | 10.553 | +1.353 |
2 | Dacia Sandero | 78.891 | +30 | 18.659 | +44 |
3 | Volkswagen T-Roc | 71.858 | +41 | 16.746 | +19 |
4 | Opel Corsa | 69.897 | +38 | 16.578 | +40 |
5 | Peugeot 208 | 68.363 | +1 | 15.026 | -4 |
6 | Toyota Yaris Cross | 66.882 | +53 | 13.626 | 41+ |
7 | Renault Clio | 59.933 | +32 | 15.792 | +119 |
8 | Dacia Duster | 58.339 | +32 | 12.953 | +38 |
9 | Fiat 500 | 57.243 | +29 | 13.183 | +10 |
10 | Volkswagen Golf | 56.124 | -1 | 13.209 | +31 |
11 | Hyundai Tucson | 53.216 | +10 | 12.010 | +11 |
12 | Peugeot 2008 | 52.824 | +13 | 10.787 | +53 |
13 | Toyota Yaris | 52.168 | +4 | 10.357 | -18 |
14 | Skoda Octavia | 50.864 | +55 | 12.817 | +230 |
15 | Nissan Qashqai | 50.084 | +41 | 9.531 | -7 |
16 | Kia Sportage | 49.956 | +20 | 12.153 | +4 |
17 | Volkswagen Tiguran | 47.331 | +45 | 11.353 | +152 |
18 | Citroen C3 | 46.900 | -8 | 7.708 | -33 |
19 | Renault Captur | 46.684 | +8 | 11.453 | +21 |
20 | Ford Puma | 46.345 | -10 | 11.655 | -8 |
Principalele piețe Dacia
Dacă ne uităm la ce s-a întâmplat pe marile piețe pe care marca Dacia vinde din plin, putem descoperi și de unde vin cifrele care țin Sandero pe locurile 1 – 2 în Europa.
În Germania, piața numărul 1 din Europa, Dacia a vândut 4.471 de unități în aprilie (+54,4%) și 20.865 pe toate cele patru luni (+35%). Modelul Sandero a înmatriculat 1.665 exemplare în aprilie și 7.773 pe patru luni (creștere de 37%). Volumul este foarte mic în comparație cu restul modelelor de pe piață, mașina fiind pe locul 30 în această țară, dar vânzările de aici sunt esențiale în rezultatul general, în Europa.
În Franța, în schimb, Sandero are parte de un tratament diferit, ca urmare a apartenenței la grupul Renault. Din cele 52.599 (+39,7%) de unități înmatriculate de marca Dacia în intervalul ianuarie – aprilie, Sandero a vândut mai bine de jumătate (23.280 de unități), volum care îl plasează pe locul 3, după Peugeot 208 și Renault Clio.
În Spania, una dintre țările din grupul „Big 4”, Sandero a vândut 1.901 exemplare în aprilie și 8.496 de exemplare pe cele patru luni (creștere de 81%), fiind din nou a doua cea mai vândută mașină din această țară, după Seat Arona. Marca Dacia a reușit să atingă un volum de 14.849 de autovehicule înmatriculate, în primele patru luni ale anului, cu 84% mai multe decât în 2022.
În fine, în Italia, Dacia a înmatriculat 6.437 de autovehicule în aprilie (+47%) și 30.993 în primele patru luni ale anului (+31%), modelul Sandero fiind și în această țară al doilea cel mai vândut automobil, de la începutul anului, cu 16.296 de exemplare înmatriculate, fiind depășit de nimeni altul decât Fiat Panda.
Producție Sandero, 99% în Maroc, 1% în România.
În primele patru luni ale anului, Dacia a fabricat în România 115.366 de autovehicule, marea lor majoritate fiind Duster, restul fiind Jogger, într-o proporție mai mare, precum și Logan și Sandero, doar cât să acopere cererea de pe piața locală.
Compania nu publică cifre detaliat pe modele, lunar, însă datele din 2022 arată că Sandero a fost produs în doar 2.901 exemplare, dintr-un total de 314.150 de autovehicule, ceea ce reprezintă 0,9%. Dacă ne raportăm la volumul produs în primele patru luni ale anului, putem calcula că producția Sandero a fost de circa 1000 de unități, în România, restul de circa 77.000 de vehicule fiind produse în Maroc, în uzina din Tanger.
Producția în uzina Dacia din Mioveni a variat în acest an, vârful fiind înregistrat în martie, cu peste 35.000 autoturisme fabricate, în timp ce aprilie a fost luna cea mai slabă, cu 22.000 de vehicule asamblate. Ce-i drept, aprilie a fost luna cu zilele libere de Paște, dar în care s-a oprit din nou producția, pentru câteva zile, din cauza crizei de semiconductori.