Având în vedere că doi dintre colegii mei – Cristiana și Cornel – sunt la fel de dedicați lumii motorsportului cum sunt eu în privința gamingului, m-am îngrijorat că nu voi fi cel mai în măsură să vă povestesc de un raliu, fie și din postura de spectator. Pentru că sincer să fiu, nici ca spectator nu pot să mă laud cu palmares aici.
Dar apoi m-am gândit că majoritatea celor care citiți rândurile astea sunteți mai aproape de situația mea decât de a lor: vă plac mașinile și vă place să le vedeți în acțiune, însă nu sunteți foarte în temă cu ce se întâmplă în acest univers. Și acesta nu este vreun neajuns. Dimpotrivă.
Așa cum am conchis chiar după prima mea vizită pe o probă de raliu, experiența live și cunoștințele sunt două lucruri diferite. Poți să te bucuri de trăirile pe care ți le stârnește vederea unei mașini puternic modificate flirtând cu legile fizicii chiar și dacă nu știi cine o conduce, sau ce model este. Orice informație suplimentară contribuie la experiență, însă nu este imperios necesară. La fel cum nu poți spune că varza de Bruxelles e bună – doar pentru că toată lumea spune că are multe beneficii – până când nu apuci tu să-ți gătești o dată și să te convingi că este fix ce căutai: o varză doar cu numele.
Tot ce am scris până acum însă este general valabil pentru orice tip de eveniment motorizat. Dar acum vreau să vă povestesc despre unul în particular, pentru că pentru mine acesta este, din multe puncte de vedere, special: Winter Romania Historic Rally.
Seniori la prima tinerețe
Așa cum deja ai dedus din nume, Romania Historic Rally este un eveniment dedicat mașinilor clasice de competiție. Sunt două elemente care fac acest eveniment să fie unic în partea asta a Europei. Unul dintre ele, cel mai important dacă vrei, este că probele de întrecere sunt închise circulației. Știi tu, ca la raliurile adevărate. Al doilea este faptul că aici mașinile clasice sunt starurile acțiunii, iar cele moderne sunt invitați speciali.
Sigur, mașini clasice s-ar putea să mai fi văzut „întrecându-se” pe străzi în România, dar în contextul curselor de regularitate. Acolo, scopul nu este să stabilești cel mai scurt timp posibil, ci să te apropii foarte mult de targetul de timp impus de organizatori. Având în vedere că întrecerea are loc pe drumuri publice, circulate, acest target nu invită la viteză. În competițiile de regularitate, trebuie să ajungi la timp. (Dacă mustăcești la gândul că ajungi la întâlniri mai repede decât ora planificată, domolește-te: în cursele de regularitate, ești penalizat și dacă ajungi mai înainte decât ar trebui, nu doar dacă întârzii.) Apoi mai sunt și cursele de pe circuit cu mașini clasice, Romanian Retro Racing, însă acolo lupta se dă pe asfalt.
În Romania Historic Rally se pune însă accent pe viteză. Chiar și pentru cei care se înscriu în grupa de regularitate, ritmul impus este unul considerabil mai rapid decât în cazul competițiilor de regularitate clasice desfășurate pe drumuri publice. Faptul că probele sunt organizate pe un traseu închis reprezintă unul dintre farmecele care deosebesc Romania Historic Rally de alte evenimente cu mașini istorice.
Apoi sunt, desigur, mașinile. Mașinile! Prima dată când am ajuns la Comandău – localitatea unde-și are baza organizatorică acest eveniment – am avut un șoc. Ba nu, am avut două șocuri. Unul a fost termic, iar celălalt a fost mental. Am aterizat fix în parcul de service, acolo unde exemplare de Porsche 911 (Carrera RS), Subaru Impreza WRC (legendarul albastru cu 555 pe el), Ford Escort RS, Lancia Delta Integrale și Toyota Celica GT-4, printre altele, primeau ultimele retușuri înainte de a se întoarce pe probe. Am văzut un Alpine A110 și am făcut plecăciuni în fața lui. (Frigul și dragostea pentru mașini te împing la gesturi nebănuite.)
Istoria acestei competiții este relativ recentă – anul acesta se desfășoară a șasea ediție. Pentru a-i afla povestea, am vorbit cu unul dintre coordonatorii români ai proiectului, pilotul de raliuri George Grigorescu. El este „contactul din România” al lui Paul Lacombe, un pilot de raliuri francez. Lacombe a fost chiar unul dintre primii piloți străini care să participe în circuitul competițional de raliuri din România post-comunistă. Aici, de altfel, s-au și cunoscut cei doi.
Relația profesională dintre Grigorescu și Lacombe a fost transformată de timp într-una de prietenie, și fructificată inițial printr-o școală de conducere preventivă și, ulterior, prin această competiție. Evenimentul pune accent pe întrecere, însă nu omite latura socială: este, în același timp, și un club pentru gentlemen drivers. E suficient să nimerești în parcul de service ca să-ți dai seama că toți concurenții sunt prieteni în primul rând, apoi rivali.
Materializarea acestui proiect n-a fost lipsită de provocări, însă experiența lui Grigorescu în lumea raliurilor a fost exploatată cu succes în organizarea Romanian Historic Rally, un eveniment desfășurat acum sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv. Sunt întrunite toate condițiile – legale și de siguranță –, așa cum de altfel te-ai aștepta de la un raliu modern. Excepție este doar vârsta (mai) înaintată a subiecților motorizați.
Cum să te pregătești de raliu
Există două competiții diferite în cadrul Romania Historic Rally: Winter și Gravel. Ambele au loc în aceeași zonă (Comandău) și împart, parțial, aceleași probe speciale, însă au loc în intervaluri de timp diferite. Winter Rally are loc în ianuarie (pe 21-23 anul acesta), în timp ce Gravel Rally se desfășoară în iulie (5-9, pentru ediția din 2022). Asta face ca fiecare dintre aceste două evenimente să aibă farmecul său pentru spectatori, implicit provocările sale pentru concurenți.
Pentru că am flirtat cu înghețul în primii doi ani de participare la Winter Rally, recomandarea mea este să te îmbraci gros. Ghete, geacă, mănuși, căciulă, tot tacâmul. Nu va ști nimeni dacă porți sau nu izmene, deci nu te sfii să te echipezi corespunzător. În cazul raliurilor de iarnă nu ai de-a face cu ploaia, însă dacă mergi la un raliu vara, o pelerină o să te facă să te simți mai ceva ca un supererou. La raliurile de vară este indicat și o cremă cu SPF, șapcă sau pălărie și, de ce nu, spray anti-țânțari. Și pocnitori anti-urși. Ochelarii de soare sunt bineveniți atât iarna cât și vara; și nu doar pentru că te fac mai cool, chiar își dovedesc caracterul practic aici.
În cazul unui raliu pe zăpadă, cum este și Winter Romania Historic Rally, e indicat să nu stai locului: un pic de mișcare, fie și în loc, n-a făcut rău niciodată nimănui, cu atât mai puțin în cazul acesta. Probele speciale din zona Comandăului sunt pe cât de frumoase, pe atât de reci. Un termos mare și plin cu băutură caldă este mană cerească. Ia și mâncare cu tine, pentru că vei vrea, poate, să te aventurezi pe probe, nu să stai doar la start. Iar pe probe nu găsești de mâncare decât dacă știi care ciuperci sunt comestibile și care nu. Lucrurile acestea sunt probabil logice pentru toată lumea, eu ți le povestesc ca lecții acre învățate pe propria piele.
Apropo de probe: cel mai bine este să-ți alegi proba / probele înainte chiar să ajungi acolo. Organizatorii pun la dispoziția spectatorilor hărți pentru oricare eveniment de genul, ca să știi din timp pe unde anume trec mașinile. Încercarea de a fi pe cât mai multe probe vine cu riscul să nu vezi deloc acțiune. Alege-ți maximum două probe pe zi: una dimineață, una după amiază. Tot de pe siteul organizatorilor poți să-ți iei lista de participanți, ca să fii în temă cu parcursul evenimentului și, nu în ultimul rând, ca să fii în siguranță.
Așa, da, siguranța! Când ajungi într-un loc în care ești mulțumit de vizibilitate, întreabă-te dacă este sigur să stai acolo. Până la urmă, ai venit aici să vezi mașini conduse la limită, ceea ce înseamnă că marja de eroare este foarte mică. Piloții sunt profesioniști, însă pe o probă specială – mai ales pe una cu suprafață puțin aderentă, precum zăpadă/gheață sau macadam – nenorocul te pândește după fiecare dâmb de zăpadă sau după fiecare piatră. Ultimul lucru pe care și-l doresc piloții este să se ferească și de spectatori pierduți în spațiu sau plantați în zone periculoase. Ca să-ți fie mai ușor să depistezi zonele periculoase, consultă schema de mai jos.
Iar dacă vrei să treci strada pentru că ai zărit un loc mai bun de pândă, asigură-te că ai vizibilitate foarte bună. Și, ca sfat general valabil pentru cursele cu spectatori pe trasee închise – aici includ și etapele de viteză în coastă –, ascultă de oficiali. Dacă-ți spune să-ți muți cuibul, fă tuturor ziua mai frumoasă și amintește-ți că n-ai venit aici ca să te cerți cu lumea, ci să urmărești în siguranță un spectaculos eveniment motorizat.
Foto: Flavius Croitoriu