Ne încumetăm să avem o discuție bărbătească despre Duster și Euro NCAP? Să deschidem călimara și să nu scăpăm vreo frântură de idee în neant fără s-o așternem aici.
Context
Euro NCAP evaluează protecția/siguranța oferită de automobile notând rezultatele la teste ale mașinilor pe patru piloni:
- Protecția pasagerilor adulți (pentru șofer și pasager);
- Protecția pasagerilor copii;
- Protecția pietonilor, care a fost extinsă pentru a include bicicliști, iar acum este cunoscută ca protecție a utilizatorilor vulnerabili prezenți pe drumuri;
- Safety Assist – evaluează eficiența sistemelor de asistență active.
Criteriile de evaluare și testare sunt revizuite periodic. Pe site-ul Euro NCAP cele trei stele primite de Duster în 2011 și 2017 reprezintă un rating care astăzi nu mai este valid conform criteriilor de testare de acum, lucru menționat de Euro NCAP (explicația evoluției testelor Euro NCAP o găsești aici).
2011 – Dacia Duster, prima generație
La acea vreme, Dacia încă era o marcă low cost. Faptul că produsele mărcii nu erau la aceleași standarde, nici cu ceea ce numeam atunci modele de volum, era o chestie asumată oficial, iar noi – patrioții – acceptam ușor multe, pentru că bucuria de a vedea o marcă românească în proces de renaștere însemna enorm.
Evident, momentul în care a trecut Dusterul prin atelierele Euro NCAP a fost moment de mare învolburare mediatică.
Model testat – Dacia Duster 1.5 dCi Laureate
Protecție pasagerilor adulți – 26,7 puncte/ 74% din punctajul maxim
Protecție pasagerilor copii – 38 puncte/ 78% din punctajul maxim
Protecția utilizatorilor vulnerabili prezenți pe drumuri – 10 puncte / 28% din punctajul maxim
Safety Assist – 2 puncte/ 29% din punctajul maxim
2017 – Dacia Duster, a doua generație
Povestea Dacia evoluează. Constructorul se extrage din zona low cost, încep să apară mugurii unei identități vizuale din punct de vedere al designului. Modelele sunt poziționate într-o zonă accesibilă, sunt modele care oferă un cocktail de spațiu și robustețe. A doua generație Dacia Duster are la bază aceeași platformă cu prima generație.
Model testat – Dacia Duster 1.5 dCi
Protecția pasagerilor adulți – 27,1 puncte/ 71% din punctajul maxim
Protecția pasagerilor copii – 32,4 puncte/ 66% din punctajul maxim
Protecția utilizatorilor vulnerabili prezenți pe drumuri – 23,6 puncte / 56% din punctajul maxim
Safety Assist – 4,5 puncte/ 37% din punctajul maxim
2024 – Dacia Duster, a treia generație
1. Protecția ocupanților adulți
la această categorie de testare, scorul obținut de fiecare model testat rezultă după notele obținute la 5 simulări de impact. Să le luăm pe rând și să vedem ce presupune fiecare test de impact.
- Impact frontal, pe jumătate din suprafața părții frontale cu un obstacol care simulează un automobil cu o masă de 1.400 de kilograme. Ambele corpuri, atât modelul testat, cât și obstacolul reper au viteza de 50 km/h. Pe locurile din față sunt amplasate manechine care simulează prezența unor adulți cu masa de 75 kg și înălțime medie, iar pe locurile spate sunt manechine care simulează prezența unor copii cu vârste diferite asigurați cu dispozitive specifice pentru vârsta și înălțimea lor. Test introdus în 2020.
- Impact frontal cu o barieră nedeformabilă – perete de beton – pe 100% din suprafața părții frontale. Un manechin care simulează prezența unei persoane minione de sex feminin este amplasat la volan și pe locul dreapta spate. Impactul se realizează la 50 km/h, testul fiind introdus în 2015.
- Impact lateral, modelul testat nu se mișcă, ci este lovit din lateral de un obstacol în mișcare care simulează un automobil. Impactul se realizează la 60 km/h. Pe scaunul șoferului este amplasat un manechin care simulează prezența unui adult, iar pe locul stânga spate este un manechin care simulează prezența unui copil. Test introdus în 1997, revizuit în 2020.
- Impact lateral cu un stâlp. Este simulată o pierde a controlului și un impact lateral cu un stâlp la o viteză de 32 km/h. Stâlpul are un diametru de 254 mm. Mașina lovește cu partea stângă laterală stâlpul la un unghi de 15 grade față de perpendiculară. În mașinile echipate cu airbag central (airbag-ul care previne lovirea ocupanților față între ei) sunt amplasate pe locurile față două manechine care simulează prezența unor adulți de sex masculin. Modelele care nu au această echipare au la bord un singur manechin, pe scaunul șoferului. Test introdus în 2001, revizuit în 2020.
- Simulări suplimentare de impact lateral. Marea majoritatea a datelor privind protecția la impact lateral sunt adunate în urma simulărilor de la punctul 3 și 4. Totuși, sunt cazuri în care sunt efectuate teste suplimentare cu modelul fixat pe un cărucior/sanie care permite simularea accelerațiilor exercitate asupra unui corp uman în cazul unui impact lateral. În aceste cazuri este măsurată și deplasarea manechinului prin habitaclu și ce poate lovi în deplasarea lui. Test introdus în 2020, revizuit în 2023.
- Impact din spate. Este simulat un impact din spate la viteze între 16 și 24 km/h. Introdus în 2009, revizuit în 2020.
Și acum explicațiile Euro NCAP referitoare la modul în care s-a descurcat a treia generație Duster la testele de impact care măsoară protecția adulților.
1. Impact frontal cu barieră deformabilă pe 50% din suprafață. Protecție redusă pentru șofer la nivelul toracelui, au fost înregistrate compresii în această zonă a manechinului. Risc de leziune mediu la nivelul gambei drepte. Pasagerul din dreapta este bine protejat și prezintă risc redus de leziuni.
2. Impact frontal cu barieră nedeformabilă pe 100% din suprafață. Atât la șofer cât și la pasagerul dreapta spate există un risc mediu de leziune la nivelul pieptului. De reținut un detaliu, dacă în cazul șoferului poate exista suspiciunea că acea comprimare a toracelui poate fi și rezultatul unui contact cu volanul (să zicem), în cazul pasagerului dreapta spate – pieptul acestuia nu lovește nimic, compresia apare în urma reținerii de către centură. Așa că acest risc mediu de leziune este firesc, cine a fost implicat într-un accident (fie el și ușor) și a fost salvat de centură, știe că rămâne cu centura tatuată pentru o săptămână.
În urma testelor de impact frontale, noul Duster a primit 11,4 puncte dintr-un total de 16.
3. Impact lateral – Duster obține punctaj maxim, niciun risc de leziune pentru șofer.
4. Impact lateral cu un stâlp – punctaj maxim. Deși imaginile video au un procent mare de dramatism, există o deformare semnificativă, mașina își protejează foarte bine șoferul, niciun risc de leziune.
5. În cazul simulărilor suplimentare de impact lateral au apărut riscuri de leziuni grave. În cazul unui impact lateral, șoferul nu este suficient de bine reținut în scaun, iar această deplasare a corpului conduce la leziuni grave. Mașina a fost depunctată și pentru lipsa airbag-ului central, care să prevină contactul dintre ocupanții locurilor față în caz de impact lateral.
În cazul testelor de impact lateral, Duster a primit 12 puncte dintr-un maxim de 16.
6. În cazul unui impact din spate, scaunele protejează foarte bine pasagerii din față. Duster obține aici 3,6 puncte dintr-un maxim de 4.
Tot la acest capitol, Euro NCAP acordă puncte suplimentare pentru alte patru elemente: existența unei cărți de salvare emisă de producător (utilă serviciilor de descarcerare), sistem Advanced eCall, sistemul Multi Collision Brake și posibilitatea ieșirii dintr-un vechiul scufundat. Aici, Duster a primit 1,2 puncte dintr-un maxim de 4.
În total, Duster obține la categoria protecția pasagerilor adulți 28,1 de puncte, adică 70% din punctajul maxim potențial.
2. Protecția pasagerilor copii
Protecția oferită copiilor este evaluată în urma a două teste de impact.
Primul este impact cu bariera fixă pe 100% din suprafața frontală. Pe bancheta spate sunt amplasate în sisteme cu fixare ISOFIX (despre care am scris pe larg aici) manechine care simulează prezența unor copii de 6 și 10 ani.
Același scenariu și pentru impactul lateral cu mașina este lovită perpendicular de un cărucior cu partea frontală deformabilă la 60 km/h (simularea unui accident în care o mașină te lovește din lateral).
În ambele cazuri, protecția oferită copiilor este aproape maximă. Duster a primit 23,6 puncte dintr-un total de 24 puncte. Mica depunctare vine de la solicitarea care apare la nivelul gâtului manechinului/copilului de 10 ani în cazul impactului frontal. Dar forțele sunt în zona care pot conduce la apariția unor leziuni ușoare.
Totuși, Duster a pierdut puncte importante la capitolul sisteme de siguranță, pentru că dintr-un total de 13 puncte a obținut doar 6. De ce? Ne explică Euro NCAP: scaunul dreapta față nu este echipat cu: ISOFIX, i-size, Integrated CRS, Top Tether și sistem de detectare a prezenței unui copil pe scaun. Lucru valabil și pentru locul din mijloc al banchetei spate. Locurile laterale spate au fost depunctate pentru lipsa sistemului integrat de fixare a copiilor – Integrated CRS și lipsa sistemului care detectează prezența unui copil pe acel loc.
La capitolul instrucțiuni de instalare a unui scaun de copil, Duster a primit punctaj maxim, 12 puncte din 12. Informațiile sunt clare și ușor de urmărit.
În final, la categoria Protecția pasagerilor copii, mașina a primit un punctaj de 41,6 puncte, adică 84% din punctajul maxim.
3. Protecția utilizatorilor vulnerabili prezenți pe drumuri
Dacia Duster nu este echipată cu sistem care să avertize ocupanțIi că se apropie cineva de mașină, iar deschiderea portierelor poate fi sinonimă cu blocarea căii unui biciclist. Aici s-a pierdut un punct.
Dacă tot am început discuția cu cei pe două roți, să o continuăm tot cu ei.
Autonomous Emergency Braking(AEB) în cazul apropierii de un motociclist care staționează – punctaj maxim. Tot punctaj maxim a primit sistemul și pentru modul în care reacționează la apropierea de un motociclist care rulează în fața mașinii cu viteză redusă. Dacă șoferul Dusterului dorește să schimbe direcția de mers, iar din față vine o motocicletă, mașina va frâna automat, iar răspunsul este considerat corect. Aici modelul a primit 5 puncte dintr-un maxim de 6. Totuși, mașina nu a putut avertiza sau reacționa în cazul în care șoferul schimbă banda de mers și fie este în scenariul în care vine o motocicletă din față, fie la schimbarea benzii se interpune pe traiectoria unui motociclist angajat deja în depășire.
Mașina a primit punctaj maxim pentru sistemul AEB în trei situații în care se poate intersecta cu bicicliști: când un biciclist se angajează în traversare din spatele unei mașini parcate, când acesta traversează strada și la apropierea din spate de un biciclist. Reacția sistemului a fost evaluată ca fiind medie atunci când șoferul virează pe traiectoria unui biciclist care vine din față. Dintr-un maxim de 8 puncte, Duster a primit 6,2.
Sistemul AEB în cazul pietonilor a primit 5 puncte dintr-un maxim de 9. S-a comportat foarte bine în cazul unui adult care traversează strada ziua sau noaptea. A reacționat foarte bine în cazul unui copil care traversează strada pe timp de zi din spatele unei mașini parcate, pe timpul nopții reacția sistemului a fost considerată bună, în zona de siguranță. Tot foarte bună a fost catalogată reacția sistemului la apropierea din spate de un pieton, fie zi sau noapte.
Sistemul nu a reacționat la manevrele cu spatele când pe traiectorie se află un pieton adult sau copil. Răspunsul mașinii a fost, de asemenea, slab în scenariul în care șoferul intră pe o stradă pe care deja este angajat în traversare un pieton.
În cazul impactului cu un pieton sau biciclist, Duster a primit 21,9 puncte dintr-un maxim de 36. Duster a primit 10,8 puncte pentru modul în care reușește să protejeze capul pietonilor sau al bicicliștilor în caz de impact. Nu primește niciun punct pentru modul în care reușește să menajeze bazinul victimelor, 4,5 puncte pentru protecția femurului și 6,6 puncte pentru amabilitatea arătată față de genunchi și tibie.
În final, vorbim de 38,2 puncte la această categorie, adică 60% din punctajul maxim.
4. Safety Assist
Aceastpă categorie este cheia celor trei stele EuroNCAP primite de Duster.
Duster a fost depunctat pentru faptul că nu are un sistem de detectare a prezenței pasagerilor pe locurile spate. Chiar dacă are avertizor pentru cuplarea centurilor pe locurile spate, lipsa sistemului menționat mai sus a făcut ca acest sistem să nu fie punctat. Mașina este echipată cu un sistem care monitorizează indirect gradul de oboseală a celui de la volan. Sistemul de menținere a benzii de rulare își face treaba corect și poate interveni și în situații mai periculoase. Mașina folosește atât informațiile stocate pe harta digitala, cât și cele obținute de camera video pentru a informa șoferul despre limitele de viteză și îi oferă posibilitatea acestuia să aleagă ca sistemul să ajusteze automat viteza de deplasare.
Totuși, în ciuda unor concluzii pozitive, mașina a primit 10,3 puncte, adică 57% din punctajul maxim.
Cum acordă Euro NCAP stelele?
Euro NCAP va acorda ratingul general (adică acele stele de siguranță) pe rezultatelor defalcate pentru cele patru categorii. Dar trebuie reținut un lucru important: ratingul general nu poate depăși niciodată ratingul celui mai slab capitol. Altfel spus, dacă o categorie principală obține un punctaj care se califică la doar două stele, ratingul general nu poate depăși acele două stele.
Mai jos găsești procentele pe care o mașină trebuie să le atingă la fiecare capitol general testat în parte valabile pentru 2024:
- Pentru 5 stele, cel puțin: 80% (Aduți), 80% (Copii), 60% (Vulnerabili), 70% (Sieteme)
- Pentru 4 stele, cel puțin: 70%, 70%, 50%, 60%
- Pentru 3 stele, cel puțin: 60%, 60%, 40%, 50%
- Pentru 2 stele, cel puțin: 50%, 50%, 30%, 40%
- Pentru o stea, cel puțin: 40%, 40%, 20%, 30%
Dacia Duster se prezintă astfel:
- 4 stele la categoria Protecția pasagerilor adulți (70% din puncte)
- 5 stele la categoria Protecția pasagerilor copii (84% din puncte)
- 5 stele la categoria Protecția categoriilor vulnerabile din trafic (60%)
- 3 stele la categoria Sisteme de siguranță (57%).
Pe baza regulilor Euro NCAP, care acordă ratingul general al unei mașini în funcție de cea mai slabă categorie de testare, cele 3 stele obținute de Duster la testele pentru sistemele de siguranță sunt și cele care determină ratingul general de 3 stele.
Concluzia?
Dacă privim noul Duster ca pe o bucată de metal, protecția oferită în caz de accident este bună (pentru pasagerii adulți) și foarte bună (pentru pasagerii copii).
Când vine vorba de punctarea sistemelor de asistență active, lucrurile sunt undeva pe la mijloc. În primul rând să nu uităm că aceste sisteme sunt acolo să poată ajuta, nu să te bazezi 100% pe ele. Indiferent de marcă și model, toți producătorii au mențiuni că aceste sisteme pot da erori din tot felul de cauze, de la interferențe cu unde radio până la o rază de lumina reflectată. Încă nu suntem în scenariul Autonomous Driving Level 5, și nici nu am auzit de vreun proces câștigat de un șofer care a accidentat un pieton, fiind iertat pentru că sistemul de frânare automată nu a funcționat corect.
În altă ordine de idei, un astfel de sistem poate interveni și salva o viață atunci când ai un moment de neatenție.
Foto: EuroNCAP.