Ca orice companie publică (adică listată pe o bursă), Renault a anunțat rezultatele financiare pentru anul care tocmai s-a încheiat. Venituri, profituri, cash flow și alte detalii cu nume enervante, care în mod normal nu prea interesează pe multă lume, mai ales dacă nu ne-am investit economiile în acțiuni. În cazul Renault, socotelile astea ne atrag mult mai ușor atenția, pentru că ele includ și activitățile tradiționalei noastre mărci, Dacia. Ei bine, anul ăsta s-a petrecut o schimbare majoră în aceste raportări ale francezilor: ne-au dezvăluit câți bani le bagă Dacia în buzunar.
Cine nu s-a întrebat vreodată cât profit generează o mașină celor care o produc? Probabil că orice proprietar sau utilizator de mașină. Răspunsul a fost întotdeauna departe, pentru că imediat gândul ne-a dus la dealer. Oare el cât câștigă?
Pentru orice om cu un nivel de școală rezonabil, ecuația unei afaceri este destul de clară, dacă nu intri în detalii. Compania care derulează afacerea respectivă produce ceva, bunuri să zicem, cu niște costuri oarecare, apoi vinde bunurile, făcându-și publicitate și, la final, încasează banii. Trage linie și vede care este diferența dintre venituri și cheltuieli. Dacă e o diferență pozitivă, ce rămâne e profitul. Brut, pentru că mai sunt de plătit taxe și impozite. Abia ce rămâne la final sunt banii cu care patronul pleacă acasă.
În industria auto, lucrurile sunt de un milion de ori mai complicate, pentru că lanțul începe de la investiția inițială și se întinde prin fabrică, prin rețeaua de dealeri, iar costurile de producție includ tot mai multe cheltuieli generate de investiții suplimentare. De exemplu, cele în respectarea normelor de emisii sau pentru echiparea mașinilor cu noi sisteme de siguranță.
Date publice sau nu
Vrem, nu vrem, Dacia se află într-un astfel de joc al afacerilor, fiind controlată complet de Renault, compania franceză care are mai mulți acționari, printre care și statul francez, și care este și listată la bursă.
Din toată activitatea Dacia, noi cunoaștem doar o mică parte, uzina din România, care are propriul bilanț. E public, dar e doar o mică parte, pentru că Dacia înseamnă mai mult decât atât. Mașinile sale sunt produse și în Maroc, iar vânzările sunt făcute de rețeaua comercială a Renault. Practic, unitatea de business Dacia, așa cum a fost structurată în urmă cu doi ani, are o marcă, cu gamă proprie, are un spațiu industrial format din trei uzine și vinde mașini pe 44 de piețe globale.
Despre această afacere vorbim în acest articol, în ansamblul ei, și nu doar despre uzina din județul Argeș. Și tot despre această afacere vorbim când spunem că informațiile financiare ale Dacia nu au fost până acum publice, ci au fost incluse anual în cifrele totale ale Renault Group, sau cum îi spune numele oficial, Renault SA.
Vaca de muls
De când a cumpărat marca Dacia, cu tot cu uzina din Mioveni, Renault nu a spus niciodată câți bani îi aduce la final de an. Cu toții ne-am gândit că nu foarte mulți, atâta timp cât mașinile sunt așa de ieftine.
Numai că ultimii directori generali ai Renault, Carlos Ghosn și, acum, Luca de Meo, au spus amândoi că Dacia este foarte profitabilă. „E o vacă de muls” zicea celebrul Ghosn, înainte să fie arestat în 2018. „E un bulgăre de aur” a spus și de Meo, la finele anului trecut. Acum, lucrurile s-au limpezit foarte tare, pentru că șeful financiar al Dacia a dezvăluit cum stă treaba cu banii pe care îi face tradiționala marcă de la Pitești, pentru patronii francezi.
„Dacia este o never-ending succes-story”, a tras concluzia Luca de Meo, pentru jurnaliștii care mai aveau îndoieli în privința viitorului Dacia.
Cifrele reale ale Dacia
Dacia a vândut aproape 600.000 de mașini anul trecut sau, mai exact, așa cum ați citit în articolul nostru de aici, 573.800 de exemplare noi-nouțe. Sunt mai multe decât în 2021 cu aproape 7% (adică un plus de 36.800 de automobile vândute, ceea ce înseamnă cam cât produce uzina din România într-o singură lună), dar până de curând habar nu aveam, nici noi, jurnaliștii, nici publicul larg, cu câți bani a vândut Dacia aceste mașini. Puteam bănui, dar prețurile acestor mașini nu mai sunt foarte grupate, ca valoare.
De la un simplu Sandero, care costă 13.900 de euro, până la sofisticatul Duster Extreme, care ajunge la 23.600 de euro, sau mai ales la noul Jogger Hybrid, care depășește 25.000 de euro, prețurile se întind pe o plajă destul de largă.
Misterul s-a ridicat când șeful vânzărilor Dacia, care este tot un francez, Xavier Martinet, vicepreședinte și responsabil și cu marketingul mărcii, ne-a dezvăluit, în premieră, că prețul mediu al mașinilor mărcii a crescut la 14.000 de euro, în 2022. Desigur, e un preț fără taxe, pentru că fiecare țară are propriul TVA, iar unii mai au și taxe vamale. Dar aceasta a fost prima dată, în aproape 25 de ani (de când a cumpărat Renault Dacia), când am putut calcula câți bani produc mașinile Dacia.
Între timp, însă, s-a mai petrecut ceva. Așa cum spuneam mai sus, Thierry Pieton, Chief Financial Officer al Renault Group, a ținut o conferință despre rezultatele financiare ale Renault Group. În fața tuturor jurnaliștilor, el a dezvăluit care este contribuția Dacia la vistieria Renault: „Dacia este o afacere foarte mare pentru noi. Generează peste 25% din vânzări (n.r. valoarea a fost 27% în 2022) și peste 20% din venituri”, ne-a luminat Thierry Pieton. Această cincime din veniturile Renault – care anul trecut au fost nici mai mult nici mai puțin de 46,4 miliarde de euro – înseamnă 9,2 miliarde euro. Directorul a spus „peste 20%”, deci ne putem aștepta la 10 miliarde de euro, încasate de dealerii Dacia și vărsați în contul Renault.
Dar Dacia are și costuri, așa că suma asta nu se duce toată la Paris, așa cum ar crede unii. Uzina din Mioveni trebuie plătită pentru că fabrică mașinile, plătește tabla și alte materiale, celebrii semiconductori, dar și anvelopele șamd. Dealerii își iau comisioanele, iar angajații salariile. Companiile de publicitate au fost și ele plătite pentru ca voi să vedeți spoturile.
La final, ne-au lămurit tot cei doi, Luca de Meo și Thierry Pieton. „Profitul Dacia este, așa cum a anunțat Luca, unul de peste două cifre”. Luca, după cum i-a spus colegial CEO-ului Dacia, spusese că este 10%, într-o prezentare oficială, dar acum aflăm că s-ar putea să fie și mai mare. Iar peste 3-4 ani au estimat deja, tot într-o prezentare oficială, că va fi de 15%.
Până atunci, putem calcula cu ajutorul acestui 10%: un miliard de euro este profitul pe care Dacia îl generează companiei care deține marca. Nu sunt bani gheață, pentru că e un profit operațional. Din el se scad diferite costuri administrative și, apoi, intră în profitul general al Renault, pentru a se calcula taxele și impozitele. Dar este cel mai bun reper pe care îl avem, după 24 de ani de când Renault a cumpărat Dacia. Și încă ceva: pe baza lui putem să calculăm și cât câștigă compania dintr-o mașină Dacia vândută. Este vorba despre 1.742 de euro. Profit brut, adică bani pe care va plăti impozit.
Cât câștigă alte mărci?
Pentru a putea face o comparație, am putem să ne uităm și la celelalte mărci auto și la profiturile lor. Nici nu mai discutăm despre cele care au pierderi, pentru că sunt multe. Atunci când o duc prost, ele sunt finanțate în speranța că într-o bună zi își revin. Unele o fac, altele sunt nevoite să intre în faliment. Așadar, cele care au la sfârșitul anului profituri substanțiale sunt în primul rând mărcile de lux.
Ferrari este cel mai bun exemplu, pentru că este cea mai profitabilă marcă auto: „întoarce” ca profit din exploatare 24% din veniturile obținute din vânzări. În 2022, a vândut mașini în valoare de 5,10 miliarde de euro. Jumătate din cât a vândut Dacia. Iar profitul operațional a fost de 1,2 miliarde, adică mai mare cu doar 20% decât cel generat de Dacia. Porsche este celebră de asemenea, pentru profitabilitatea ei. N-a publicat cifrele pe 2022, dar în 2021, cu 30 de miliarde de euro venituri, a adus proprietarilor un profit brut de 5 miliarde (17%), cam de cinci ori cât Dacia, ceea ce nu e chiar rău.
BMW este tot acolo, sus, cu un profit operațional care reprezintă 17% din vânzări. Veniturile grupului sunt uriașe, comparativ cu Dacia, peste 130 de miliarde de euro, dar aici vorbim despre rezultatul cumulat al BMW, Rolls Royce și MINI. Despre Tesla nu mai vorbim, pentru că se știe că este printre campioni, cu 17% marjă, la venituri record de 81 de miliarde dolari, iar profitul operațional a depășit 13 miliarde de dolari.
Mai departe, nivelul profitabilității scade, pe măsură ce valoarea mărcii este mai diluată. Dacă intrăm în zona mărcilor de volum, sunt companii care raportează în jur de 10% marjă operațională. Toyota, Hyunday, Stellantis sunt în această situație, similară cu Dacia. Volkswagen a obținut în 2022 aproximativ 280 de miliarde de euro din vânzări (toate mărcile) și a înregistrat o profitabilitate de 8%, sub cea a Dacia. Și dacă tot scriem despre Renault, să spunem că grupul francez a avut o marjă operațională de 5,6% în 2022. Cu tot cu ajutorul veniturilor Dacia.