O să încep direct: în ultimele 12 luni, Dacia ne-a arătat că poate. Marca de la Mioveni a reușit o serie de transformări care marchează un nou prag în evoluția sa. Totul a început cu lansarea noilor generații Logan, Sandero și Sandero Stepway. Un pas important atât din punct de vedere tehnic (prin adoptarea unei platforme moderne), cât și din punct de vedere stilistic. Logan rămâne calul de bătaie în România, publicul autohton fiind în continuare adeptul acelor linii specifice berlinelor cu care au crescut în perioada de dinainte de Revoluție.
La nivel european, Sandero duce greul, iar performanța acestuia va fi cu greu egalată: cel mai bine vândut model în luna iulie în Uniunea Europeană. Da, da, a depășit vânzările lui Golf, Polo sau mai știu eu ce SUV-uri mici vă mai vin în cap. A fost primul. Iar asta e o performanță pe care nu poți s-o treci cu vederea, oricât de multă antipatie ai față de marca Dacia.
Tot în ultimele 12 luni l-am cunoscut și pe Spring, probabil cel mai controversat model Dacia de până acum. Și spun asta pentru că imediat după prezentare, internetul s-a împărțit în două: cei care au apreciat mutarea Dacia coordonată de grupul Renault și cei care au atacat toate deciziile mărcii. De la introducerea unui motor cu doar 45 de cai putere, până la faptul că este produs în China.
A urmat apoi schimbarea identității de brand, iar acum câteva săptămâni lansarea lui Duster facelift, un model actualizat pentru a se putea integra în noua filozofie estetică a mărcii.
Dar m-am luat cu vorba și am omis să vă spun de ce v-am adunat azi aici.
Dacia a prezentat noul Jogger, un model de familie care aduce o serie de premiere în gama producătorului de la Mioveni. Le iau pe rând și le explic, pentru că nu m-am plimbat până la Paris doar ca să mănănc clătite și să beau cafea cu lapte.
7 locuri și lungime de segment C
Intensitatea luminilor scade, liniștea cuprinde sala, iar doi reprezentanți Dacia înlătură pânză mată care acoperea noul Jogger. Deodată, încăperea este cuprinsă de murmur, iar camerele telefoanelor declanșează în rafală. Făceam cunoștință cu înlocuitorul vechiului MCV și al lui Lodgy.
Dacia Jogger este cel mai nou model de familie pe care ți-l vei putea comanda în versiuni cu 5 sau 7 locuri. Da, da, o să ai un model Dacia în care să-ți pui și mai multe rude și pe care să le plimbi prin țară.
La baza lui Jogger se află platforma lui Logan și Sandero, adică o versiune modificată a platformei CMF-B, utilizată pe noile generații Clio și Captur. Pentru a putea amplasa 7 locuri, ampatamentul și lungimea au crescut. Mai exact, Jogger măsoară 4.547 de mm lungime și este cel mai lung model Dacia din gamă. Are peste 40 de centimetri în plus față de Sandero și 15 centimetri mai mult față de Logan.
În același timp, ampatamentul a crescut la 2.897 de mm, cu 25 de centimetri mai mult decât în cazul lui Logan. Dacă ne axăm strict pe lungime și ampatament, noul Jogger intră în gama selectă a modelelor de segment C. Și asta au spus și oficialii producătorului de la Mioveni. Doar că, oficial, primul model veritabil de segment C este așteptat abia în 2024-2025, odată cu lansarea SUV-ului Bigster.
Din față Sandero, din spate…
Deși vine într-o configurație cu 7 locuri și te-ai aștepta să vezi multe elemente stilistice diferite, în cazul lui Jogger, filozofia de design a fost aliniată complet la noua identitate vizuală a mărcii.
Pe scurt, partea frontală este aceeași cu cea a lui Sandero, iar ăsta chiar nu e un lucru rău. Da, decizia a fost luată și pe linie de costuri, dar asta nu schimbă cu nimic faptul că Sandero (și acum și Jogger) au o zonă frontală fresh, aliniată cumva la cerințele pieței din 2021.
Pentru a putea obține un spațiu cât mai bun pentru pasageri, Dacia Jogger are un plafon înălțat. Din punct de vedere estetic, pentru a sublinia acest aspect, în dreptul celui de-al doilea montat apare o treaptă care înalță linia plafonului cu 40 de milimetri.
Pentru a facilita accesul la portbagaj, Jogger propune o variantă de acces cu o singură portieră cu deschidere pe verticală. Și nu, nu va fi disponibil în versiune cu acționare electrică.
Din punct de vedere estetic, partea din spate, cu stopuri alungite m-a dus cu gândul la modelele… Volvo. Mai precis, la prima generație a SUV-ului XC90, modelul ale cărui stopuri se terminau abia în dreptul plafonului.
Pentru a sublinia și mai mult caracterul practic al lui Jogger, pe plafon au fost integrate bare modulare pentru amararea portbagajului. La fel ca la Sandero Stepway. O soluție pe cât de simplă, pe atât de inteligentă.
Și pentru că Jogger se vrea a fi un model gata să călătorească și pe drumuri mai rele, garda la sol măsoară 200 de milimetri (cu un milimetru mai puțin față de Sandero Stepway).
Per total, noul Jogger mi se pare un Sandero cu linii preluate de la fostul break Logan MCV, dar și cu elemente pe care le-am văzut și pe Lodgy. E un 3 în 1 gata să atragă familiile numeroase.
Cel mai practic model Dacia de până acum
În segmentul constructorilor de volum e greu să mai găsești un model cu șapte locuri. Și aici nu fac referire la versiunile de pasageri derivate din utilitare. Prin configuratoare (în funcție de țară) mai poți găsi Volkswagen Touran, Ford S-Max și Renault Grand Scenic. În rest, segementul s-a pierdut, iar de cele mai multe ori, posibilitatea bifării unor locuri extra a apărut în dreptul SUV-urilor.
Dacia nu descrie Jogger ca fiind un MPV, dar nici un SUV și nici un break. E o combinație între toate aceste trei caroserii, iar numitorul comun îl reprezintă caracterul practic.
Încerc să-mi fac loc printre colegii jurnaliști care sunt prezenți la eveniment. E greu să faci o poză fără ca cineva să apară în cadru, dar e și mai greu să intri în Jogger. Fiecare vrea să pipăie și să vadă marea noutate Dacia. Postul de conducere și locul pentru pasagerul din dreapta sunt familiare. Le-am văzut deja la Sandero, iar construcția interiorului și materialele nu diferă. Pentru o poziție cât mai confortabilă, șoferul va putea regla înălțimea scaunului pe 35 de milimetri (sus și jos), iar volanul este reglabil pe adâncime (+/- 25 de milimetri) și pe înălțime.
Pasagerii de pe al doilea rând de scaune stau mai sus cu 55 de milimetri față de ocupanții din față. Există loc suficient atât la genunchi, cât și la cap. Dacă nu mă credeți, în poza de mai jos sunt eu (1,83 metri) și mult spațiu până la plafon. Și nici cu genunchii nu stăteam rău deloc.
În spiritul Magic Seats de la Honda, Dacia propune un sistem care permite plierea spătarelor și ridicarea completă a scaunelor din spate. Bancheta se rabatează în configurație 2/3 și 1/3. Pe spătarul scaunelor din față, Dacia a introdus și două măsuțe pliabile care culisează pe o lungime de 70 de milimetri și care ascund câte un suport pentru pahare.
Știu din experiență că în momentul în care vreau să rabatez bancheta unei mașini, centura de siguranță o să mă încurce puțin. Trebuie să o trag și să o țin până termin operația. Nu e un chin, dar nu-i nici practic. Pentru a evita acest lucru, Dacia vine cu o soluție simplă: o scobitură în plasticul montantului C în care poți agăța brida centurii de siguranță până rabatezi bancheta sau până cineva urcă pe celelalte două locuri.
Și acum, să vorbim puțin despre ultimul rând de scaune. Dacia propune două scaune individuale care pot fi pliate, rabatate și eventual scoase din mașină la nevoie. Fiecare scaun cântărește 10 kilograme și este ușor de manevrat. Deși nu stau foarte bine la capitolul forță fizică, nu mi-a fost deloc peste mână să scot și să pozez cu unul dintre scaunele lui Jogger.
Practic, posibilități multiple de adaptare în funcție de nevoi. Despre cât de bine se stă pe ultimul rând de scaune? Spațiul este bun atât la cap, cât și la genunchi. Mai pun o poză cu mine pentru dovadă. La cap, mai era loc de o palmă până la plafon, iar în dreptul genunchilor mi-ar fi intrat pumnul până să lovesc scaunul din față.
Tot pentru cei care vor călători pe ultimul rând de scaune, Dacia a pregătit cotiere și suporturi de pahare individuale, dar și geamuri care se deschid în exterior (basculante).
Spațiile de depozitare de la interior au un volum total de 24 de litri, iar portbagajul variază în funcție de configurația scaunelor.
Când toate cele 7 scaune sunt în poziție normală, volumul portbagajului este de 160 de litri. Prin plierea celor două scaune de pe al treilea rând, volumul crește până la 565 de litri. Dacă le scoți complet, volumul portbagajului va fi de 708 litri. În sfârșit, prin rabatarea banchetei ajungi la un volum de 1.819 litri.
În cazul în care alegi ca în locul pasagerilor să transporți diverse obiecte, Dacia Jogger propune o serie de curele de fixare, patru inele de ancorare și trei cârlige.
Altfel spus, Jogger mi s-a părut asemeni unui briceag elvețian gata să te ajute în funcție de situația cerută.
Ediție specială la debut
Jogger marchează o premieră în gama constructorului de la Mioveni: este primul model care va avea o ediție specială încă de la debut. Nu va fi un model limitat din punct de vedere al unităților, ci va putea fi găsit în gamă în primul an de comercializare (poate și puțin mai mult, în funcție de vânzări).
Ediția specială se numește Extreme (cea în nuanța Terracotta Brown pe care am văzut-o în premieră la Paris) și își propune să sublinieze caracterul robust al lui Jogger. Clienții vor avea de ales din cinci nuanțe de caroserie: Pearl Black, Slate Grey, Moonstone Grey, Glacier White și Terracotta Brown. Barele modulare de pe plafon, carcasele oglinzilor laterale, jante din aliaj și antena vor fi vopsite în negru, iar elementele de protecție din dreptul spoilerelor sunt oferite în culoarea Megalith Grey. La interior, Dacia Jogger Extreme va fi echipat cu o tapițerie cu accente roșii și cu elemente decorative cromate pe panourile portierelor față. Din pachet nu vor lipsi un sistem automat de climatizare, acces fără cheie și camera video pentru mersul cu spatele.
Am păstrat pentru final un detaliu interesant. Denumirea ediției speciale va fi trecută atât pe jante, cât și pe aripile față, un lucru comun în industrie. Doar că, pentru prima dată, constructorul de la Mioveni folosește noua emblemă Dacia (literele D și C unite asemenea componentelor unui lanț) în scrierea numelui ediției speciale.
Primul hibrid Dacia
După debutul lui Duster facelift, mulți au fost indignați de faptul că SUV-ul Dacia nu a venit cu o motorizare hibridă. Era aproape imposibil să facă o astfel de modificare pe Duster, construit pe o platformă mai veche. Dar iată că, odată cu lansarea lui Jogger, Dacia mai face un pas important în segmentul electrificării.
În premieră pentru marca Dacia, Jogger va fi disponibil cu un sistem hibrid de propulsie. Vorbim despre un hibrid clasic, fără încărcare la priză, pe care îl puteți găsi și în gama Renault.
Versiunea hibridă a lui Jogger se va numi HEV 140, dar pe Clio îl vei descoperi sub denumirea E-Tech 140.
La baza sistemului hibrid se află un motor pe benzină aspirat natural de 1.6 litri, un motor electric și un starter-generator cu rol identic cu cel folosit, de obicei, pe sistemele mild-hybrid (oprește motorul cu ardere internă mai devreme, ajută în timpul accelerărilor și încarcă bateria). În total, sistemul dezvoltă 140 de cai putere, iar energia necesară funcționării motorului electric va fi stocată într-o baterie de 1.2 kWh. Resursele vor fi gestionate de aceeași transmisie multimodală fără ambreiaj folosită și de Clio E-Tech. Descrierea transmisiei este pompoasă și o merită pe deplin pentru că ea propune mai multe moduri de operare (nu le spunem trepte de viteză) pentru motorul termic și cel electric.
Dacia nu a oferit alte informații despre viitorul hibrid Jogger, mai ales că debutul acestuia în gamă este așteptat la început de 2023. Dar a menționat că 80% din drumurile în traficul urban vor putea fi realizate fără emisii de CO2, iar consumul de carburant va fi mai mic cu până la 40% comparativ cu un alt model echipat cu motor pe benzină comparabil. Pornirea de pe loc va fi realizată întotdeauna electric, iar mulțumită modurilor multiple de operare ale transmisiei, eficiența sistemului hibrid va fi una ridicată.
Nu există încă un preț pentru această variantă (v-am dat și un spoiler pentru ce o să găsiți la final), însă oficialii Dacia spun că viitorul Jogger HEV 140 va fi cel mai accesibil model cu 7 locuri și sistem hibrid de pe piață.
Fără diesel
Deși un monovolum-SUV-break ca Jogger s-ar fi putut baza cu încredere pe o motorizare diesel, Dacia a ales să n-o facă. Iar în afara versiunii cu sistem hibrid de propulsie, clienții vor avea de ales din alte două motorizări: ECO-G 100 și noul TCe 110.
Versiunea TCe 110 va avea la bază motorul de un litru cu trei cilindri. Acesta dezvoltă 110 cai putere și 200 Nm la 2.900 rpm și va fi disponibil cu o transmisie manuală cu șase trepte.
Varianta ECO-G 100 benzină+GPL e cunoscută deja de pe noile Sandero și Logan sau Duster facelift. Are 100 de cai putere și va putea fi asociată unei transmisii manuale cu șase trepte. La fel ca în cazul lui Logan, Dacia propune un rezervor de benzină de 50 de litri și unul de GPL de 40 de litri, pentru o autonomie maximă de peste 1.000 de kilometri. Adică aduce avantajele unui diesel fără a fi diesel. Și fără a rupe bugetul. Dacia style.
O versiune cu sistem 4×4 nu a fost luată în considerare.
Multimedia pentru toți
La fel ca în cazul noilor Sandero și Logan, Jogger propune trei versiuni pentru sistemul multimedia de la interior. Prima dintre acestea se numește Media Control și presupune transformarea telefonului mobil în sistem multimedia. Cum faci asta? Prin instalarea aplicației Dacia Media Control, disponibilă atât pentru telefoanele care folosesc Android, cât și pentru cele cu sistem de operare iOS. În partea superioară a planșei de bord se află un suport special integrat unde vei așeza telefonul mobil. Poți personaliza interfața cu aplicațiile pe care le folosești cel mai des și poți folosi comenzile de pe volan pentru controlul anumitor funcții.
A doua versiune se numește Media Display și introduce un ecran tactil de 8 inch, un port USB, patru incinte acustice și Apple CarPlay și Android Auto cu fir. Ultima variantă se numește Media Nav și pe lângă sistemul de navigație integrat propune acces fără fir la Apple CarPlay și Android Auto, un sistem audio cu șase difuzoare și două porturi USB.
În ceea ce privește sistemele de siguranță și asistare, Jogger va prelua pachetele din oferta disponibilă pe Logan/Sandero: 6 airbag-uri, sistem e-Call, sistem de fânare automată de urgență, sistem de avertizare cu privire la unghiul mort, asistență la parcare cu cameră video pentru mersul cu spatele și Hill Start Assist.
Made in Pitești
Și o veste bună pentru cei care și-ar dori ca toate modelele Dacia și toată producția constructorului de la Mioveni să fie realizate în țară: noul Jogger va fi produs la uzina din Pitești.
Prețul de pornire va fi de aproximativ 15.000 de euro pentru varianta cu 5 locuri. În afara ediției speciale Extreme, Dacia Jogger va fi disponibil în două versiuni de echipare: Essential și Comfort (deci fără versiune de bază Access ca în cazul modelelor Logan și Sandero).
Listele de comenzi vor fi deschise în luna noiembrie pentru 30 de piețe, iar primele mașini vor ajunge în showroom-uri în februarie 2022.