Era electrică a început. Nu mai încape îndoială. Constructorii se înghesuie și anunță planuri peste planuri care, în final, să garanteze transformarea completă a lumii auto.
Volkswagen se numără printre constructorii care au pus la cale o strategie completă. Se umește Way to Zero, iar scopul final constă în transformarea companiei într-o unitate neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon. Punctul final ar trebui atins până în 2050, iar pentru a putea ajunge acolo, Volkswagen lucrează în paralel la gama de produse. E clar că dacă vinzi milioane de mașini cu motoare diesel și benzină nu-ți vei putea atinge ținta niciodată.
Ce-i drept, aceste strategii anunțate vin și ca urmare a unor norme pe care autoritățile au în plan să le impună în anii următori. Vezi proiectul Fit for 55, pe care l-a explicat Daniel pe îndelete.
În centrul strategiei Way to Zero se află programul Accelerate, cel care pune în prim-plan gama de modele electrice. Primii pași au fost deja făcuți, iar una dintre cele mai mari investiții a fost în platforma dedicată noilor modele cu baterii.
MEB pentru tot grupul
În ultimii 20 de ani am tot văzut mașini electrice. E adevărat că n-au stârnit un interes major, dar nici producătorii n-au forțat nota în ceea ce privește promovarea lor.
Ba mai mult, pentru scăderea costurilor, marea majoritate a găsit o portiță pentru exploatarea electricelor: utilizarea unor platforme deja existente în portofoliu. Până în acest punct, nimic ieșit din comun, doar că, o platformă gândită pentru motoare termice nu aduce multe beneficii unui model electric. Și asta din cel puțin două motive: masă totală mare și amplasarea ineficientă a bateriilor.
Desigur, costurile pentru realizarea unei platforme noi sunt uriașe, iar fără un plan bine definit cu privire la viitoarele lansări, decizia de a construit o arhitectură dedicată electricelor poate nărui complet businessul.
Nu-i cazul Grupului Volkswagen, pentru că nemții au suficiente mărci în portofoliu care să împartă eforturile finaciare inițiale, iar mai apoi să iasă pe piață cu o gamă cât mai variată de modele.
Răspunsul Volkswagen la mutările din piață s-a numit MEB (modular electric drive matrix), o platformă complet nouă, dezvoltată de la bun început doar pentru mașini electrice. Aceasta a fost baza de la care germanii porneau în realizarea unei familii de modele electrice.
Platforma a fost gândită în așa fel încât să poată folosi unul sau două motoare electrice și mai multe versiuni de baterii. Practic, o soluție tehnică menită să acopere cât mai mult din nevoile publicului.
Prezentarea arhitecturii MEB a avut loc în 2018, iar până în acest moment Volkswagen a produs două modele pe baza acesteia: hatchback-ul ID.3 și SUV-ul ID.4. Așa cum toată lumea era convinsă că se va întâmpla, platforma MEB a ajuns și în curtea altor mărci ale grupului. Škoda a lansat SUV-ul Enyaq iV, Cupra a prezentat hatchback-ul Born, iar Audi a adus pe piață modelele Q4 e-tron și Q4 Sportback e-tron.
Deschizătorul de drumuri
În 9 septembrie 2019, Volkswagen a prezentat noul ID.3, un hatchback electric de clasă compactă. Ca să ai un termen de comparație, poți să-l privești ca pe un Golf electric.
A fost sărbătoare mare în Wolfsburg în momentul lansării, mai ales că ID.3 deschidea noi oportunități epocă electrică.
ID.3 a fost nou din toate punctele de vedere. Designul folosit de nemți nu s-a încadrat în niciun tipar de până atunci. Mulțumită platformei MEB, designerii de interior au regândit complet elementele din habitaclu și s-au axat pe un concept de tip open space: accesorii grupate cât mai precis și mult spațiu pentru pasageri.
Dar peste toate astea, Volkswagen a livrat promisiunile făcute în 2018 în momentul prezentării platformei MEB.
Noul ID.3 era anunțat cu motorizări în trei versiuni de putere și trei variante de baterii. Practic, nemții au încercat să acopere cât mai mult din nevoile clienților.
Autonomia maximă anunțată era de peste 500 de kilometri, iar reîncărcarea bateriilor putea fi făcută la stații rapide cu puteri de până la 125 kW. Pe piață existau (și există în continuare) modele cu valori mai bune de performanță și autonomie, însă Volkswagen aducea din nou la start un all-rounder care să câștige clienți așa cum Golf a făcut-o de-a lungul carierei.
Răspunsul pieței a venit rapid, iar la final de 2020, Volkswagen ID.3 a terminat pe ultima treaptă a podiumului în topul celor mai vândute electrice din Europa. Și asta în condițiile în care Volkswagen a început livrările abia la jumătatea anului din cauza unor probleme pe partea de dezvoltare software și, bineînțeles, a apariției pandemiei de coronavirus care a dus la închiderea temporară a uzinelor.
Cred că pe ID.3 l-ai văzut deja pe drumurile din România, iar dacă vrei să zăbovești mai mult peste toate detaliile tehnice, ai aici link-ul cu toate versiunile hathback-ului electric.
SUV-urile fac legea
Dar ID.3 era doar începutul. Un an mai târziu de la prezentarea hathback-ului electric, în septembrie 2020, Volkswagen a arătat lumii noul ID.4.
Primul SUV electric al companiei avea o misiune și mai grea, în contextul în care europenii sunt din ce în ce mai atrași de caroseriile înălțate. ID.4 poate fi considerat un Tiguan electric. Și să-mi fie cu iertare, dar SUV-ul compact al nemților ține capul de afiș al topurilor europene de vreo trei ani încoace.
Cu ID.4, Volkswagen a urmat îndeaproape rețeta hatchback-ului ID.3, singura modificare fiind, evident, caroseria. Și rezultatele n-au întârziat să apară. Iar aici nu fac referire doar la vânzările obținute în acest an, cât și la titlul de World Car of the Year, primit de SUV-ul german în primăvara lui 2021.
Și totuși, ceva lipsea din portofoliul de electrice Volkswagen: o variantă cu tracțiune integrală și ceva mai multă putere. Așa a luat naștere ID.4 GTX.
Prezentarea lui a avut loc în aprilie 2021, iar principala noutate era legată de sistemul de propulsie. Alături de motorul electric de pe puntea spate (configurație normală pentru orice ID.3 și ID.4), noul ID.4 GTX era echipat cu un al doilea motor electric pe puntea față. În total, cele două motoare electrice produc 299 de cai putere. Bateria de 77 kWh (cea mai mare disponibilă în oferta Volkswagen) asigură o autonomie maximă de 480 de kilometri, iar spre deosebire de restul versiunilor ID.4, viteza maximă a variantei GTX a fost limitată la 180 km/h (+20 km/h).
Lansarea pe piața din România a lui ID.4 GTX a avut loc recent, SUV-ul fiind disponibil începând de la 55.324 de euro. Dacă vrei să te pierzi în cifrele comunicate de nemți, îți las link-ul către pagina de Showroom în care găsești toate informațiile referitoare la ID.4.
Cu Volkswagen ID.4 am avut o întâlnire prelungită în road trip-ului electric ROCHARGE. Jurnaliștii care au luat parte la proiect l-au testat timp de 9 zile în România, iar la final, am publicat date complete despre autonomia reală, consumul obținut și costurile de încărcare.
Familia e completă
Apetitul europenilor pentru SUV-uri a dus la evoluția segmentului. Așa s-au născut SUV-urile coupé. N-am înțeles cum s-a ajuns aici, dar se pare că publicul e gata să îmbățișeze și acest concept de caroserie.
Pentru ca familia să fie completă, Volkswagen mai avea nevoie de un membru. Numele său este ID.5 și intră în categoria SUV-urilor coupé.
Modelul abia a fost prezentat și reprezintă un nou pas important în îndeplinirea proiectului Volkswagen Accelerate.
Spre deosebire de ID.4, noul ID.5 este mai lung cu 15 milimetri (4.599 mm), iar datorită caroseriei modificate, coeficientul aerodinamic a fost îmbunătățit de la 0.28 la 0.26.
Pentru că ID.5 ar trebui să fie (pentru moment) vârful portofoliului de electrice Volkswagen, modelul va fi disponibil doar cu bateria mare de 77 kWh. Clienții vor avea de ales din trei motorizări: 170 CP, 204 CP sau 299 CP. Primele două vor fi echipate doar cu un singur motor electric pe puntea spate, în timp ce varianta de 299 CP se numește GTX și are câte un motor pe fiecare punte.
Pentru că se vrea a fi o versiune de performanță, ID.5 GTX folosește un pachet de caroserie ceva mai agresiv decât cel al variantelor cu câte un singur motor electric.
Nu știu cu câte grade au înclinat designerii plafonul lui ID.5, dar știu că spațiul pentru cap în dreptul pasagerilor din spate a scăzut cu 12 milimetri față de cel dintr-un ID.4. Spațiul pentru bagaje nu a fost afectat, portbagajul lui ID.5 fiind gata să înghită până la 549 de litri.
Odată cu lansarea lui ID.5, Volkswagen introduce și o versiune îmbunătățită a sistemului de infotainment, dar și un sistem de iluminare ambientală cu 30 de nuanțe.
Versiunea de 204 cai putere promite cea mai bună autonomie maximă: 520 de kilometri. În cazul variantei de top GTX, autonomia maximă ar urma să fie de 480 de kilometri.
Bateria va putea fi reîncărcată la prize AC cu o putere maximă de 11 kW sau la prize DC cu până la 135 kW.
Lansarea pe piață a noului ID.5 este programată pentru anul viitor, iar producția va avea loc la uzina din Zwickau, aceeași fabrică în care sunt asamblate în prezent ID.3 și ID.4.